Ter ere van de Volkswagen Golf zijn dit alle duurste (dus misschien beste?) exemplaren van elke generatie op Marktplaats!
Hoera, de Volkswagen Golf is jarig! Op 29 maart 1974 bouwde Volkswagen de allereerste Golf. Dat was een opvolger voor de retepopulaire Kever, flinke schoenen om te vullen dus. Met een design van Giugiaro, voorwielaandrijving en daarmee een iets modernere layout, moest het wel goedkomen, toch? Het antwoord vinden we 50 jaar later, met acht generaties van de auto en 37 miljoen verkochte exemplaren. Genoeg redenen om eens terug te blikken op al die generaties.
Marktplaats
Wij besloten Marktplaats eens aan te zwengelen en per generatie te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt als je de duurste Golf bekijkt. De verschillen per generatie, maar tegelijkertijd de overeenkomsten, zijn toch best bijzonder. We nemen ze met je door!
Golf I (Typ 17)
Het prille begin, de oersoep, daar waar het allemaal begon. Een icoon op zich, dus. Welke is het duurste? Je zou verwachten een GTI, want die magische afkorting begon ook al bij de eerste generatie. De echte duurste is echter een aardig fijn gemodificeerde standaard Golf. Deze begon zijn leven als een ‘gewone’ Golf 1.1 in 1977. Over de jaren zijn er een hoop modificaties aan toegevoegd, niet in de laatste plaats verlaging met deze toffe Ronal-velgen (al mag je ook een set BBS Mahle erbij krijgen). Oh ja, en de motor is een 1.3 liter G40-blok met 130 pk, dus niet de originele 1.1. Een toffe ombouw, maar wel een dure. Dit liefhebbersproject moet 25.000 euro kosten.
Golf II (Typ 19E)
De Volkswagen Golf I hield het best een tijdje vol, ook in sommige markten nog tijdens de levensspanne van de Golf II. Die kwam namelijk in 1983. In 1990 rolde de duurste Golf II van Marktplaats van de band. Wederom een gemodificeerd exemplaar, maar dan een blauwe. Inclusief schroefset, velgen en een schuifdak van een Scirocco. De motor bij deze Golf is wel origineel, maar aangezien het een GTI G60 is met 160 pk mis je waarschijnlijk niet veel. Deze Golf II is goedkoper dan de Golf I, maar met 23.999 euro is de marge niet erg groot. Aan jou dus de keuze.
Golf III (Typ 1H)
De in 1992 verschenen Golf III was één van de eerste keerpunten in de Golf-geschiedenis. Het was duidelijk een evolutie, maar op vele fronten was de auto radicaal anders. Je kan er al vrij veel elementen van de moderne Golfs in herkennen. Dit is misschien wel de mooiste uitvoering die er was: eentje met de 2.8 liter VR6 voorin. Let wel: er staat dus geen GTI op. Toch heb je dan een heerlijke motor, dikke looks, de period-correcte BBS-velgen en vele opties, inclusief heerlijke busstoelenbekleding. Enige smetje: een automaat. In deze tijd was een handbak nog heel normaal, dus die wil je eigenlijk. Aan de andere kant, anders was deze 27.999 euro kostende Golf VR6 nóg duurder geweest.
Golf IV (Typ 1J)
De Volkswagen Golf IV wordt door sommigen beschouwd als de beste Golf aller tijden. Op zich is er veel te zeggen voor de vierde generatie, maar misschien wel het belangrijkste is dat de vierde generatie de basis vormde voor de eerste Golf R. Toen nog R32 omdat er een 3.2 liter grote versie van de VR6 voorin lag. De duurste Golf IV van Marktplaats is een oude bekende: in 2021 schreven we erover. Tenminste, hoe groot is de kans dat er twee identiek uitgevoerde R32’s met HGP-kuur in Nederland zijn? Toen moest deze flink aangepakte Golf -inclusief bijzondere versnellingspook- met bijna 500 pk nog 65.000 euro opleveren. Nu staat de teller op 45.000 euro, waarmee het wel nog steeds de duurste IV is.
Golf V (Typ 1K)
De vijfde generatie Golf wordt door een hele andere schare mensen geniaal gevonden. Ook dit is een keerpunt in de Golf-line-up, waar de auto in 2004 ineens een aardige revolutie was qua techniek en rijeigenschappen. De GTI-versie was radicaal anders dan de vierde Golf, maar de R32 bleef eigenlijk verrassend gelijk qua insteek. Wederom een 3.2 liter grote VR6, dit keer met 250 pk. Je begint misschien een trend te zien: de duurste Golf van elke generatie is ofwel een onverprutst exemplaar met weinig kilometers ofwel een heftig getuned exemplaar. De duurste Golf V op Marktplaats is een uit de eerste categorie: 87.000 kilometer op de klok, handbak en onverprutst. Niet in het blauw is dan wel jammer, maar goed. Dit exemplaar zou dus nog 37.450 euro moeten opleveren.
Golf VI (Typ 5K)
Kort door de bocht gezegd was de zesde generatie Golf eigenlijk een soort doorontwikkeling van de vijfde. Alles werd bijgepunt voor de nieuwe generatie Volkswagen, maar het chassis, sommige motoren en de plaatsing van het plaatwerk waren identiek aan de Golf V (VI-deuren zouden in theorie op een V passen en vice versa). De duurste Golf VI is wederom een R, toen de 32 verviel en de motor een 2.0 liter turbo-viercilinder werd. Ook de net uitgelegde theorie klopt: de duurste VI is lekker dik aangepakt. Door JD Engineering is deze Golf tot Stage 4 opgevoerd met 490 pk en 628 Nm. Een lekker kanon dus, maar met 24.850 euro is het bedrag voor de duurste Golf VI nog best schappelijk.
Golf VII (Typ 5G)
Bij de Golf VII bleef ook bijna alles vrij gelijk aan de zesde generatie. Dus ook de GTI en R waren viercilinders met turbo met respectievelijk voor- en vierwielaandrijving. Wat betreft de duurste Golf VII is het wederom een R, maar geen getuned exemplaar. Een standaard zwart model met zwarte ‘Pretoria’-velgen, wat volgens velen goed bij het imago van de Golf past. Met nog niet zo veel kilometers, nette staat en bouwjaar 2020, nog lekker recent, is de prijs van 43.850 euro voor deze Golf VII begrijpelijk.
Golf VIII (CD1)
De nieuwste, huidige en ook duurste Golf van Marktplaats is deze Golf VIII R. De achtste generatie Golf, ook een doorontwikkeling van de VII, is met 333 pk ook de sterkste. Niet uit dit lijstje, uiteraard, want deze VIII is nog niet aangepakt. Overigens is dit ook een oude bekende, want in 2023 kon je de Golf R tijdelijk niet bestellen en toen kostte dit witte exemplaar (we denken dat het dezelfde is) bijna 100.000 euro. Met 88.900 euro is daar wat geld vanaf gegaan in een jaar tijd. Goedkoop is echter anders.
Motomoto zegt
Allemaal te duur 😇
mashell zegt
Ja, een verlaging is niet waarde verhogend, in tegendeel het verlaagd ook de waarde. Het geld van die tuning gooi eigenlijk twee keer weg.
martinus.tussengas zegt
Golf 4 R32 of de Golf 2 Rallye zijn mijn favoriet. Of misschien toch de Golf 2 Country. Mmh
Robert zegt
Omwille van de nostalgische gevoelens opteer ik voor een Golf II in ‘Fire & Ice’ uitvoering. In Duitsland kun je ze op eBay Kleinanzeigen scoren voor bedragen van ca. 6 tot 16 mille, afhankelijk van de km-stand en welke (motor-)conversies ze hebben ondergaan. De VR6 in het vooronder van een Golf IV kan me ook zeer bekoren, alhoewel ik anderhalf jaar terug nog heftig heb lopen twijfelen over een
AmerikaanseCanadese import Golf VI, voorzien van ‘alle opties’ en een heerlijk klinkende vijfcilinder, die hier in Europa formeel nooit is geleverd.620henk zegt
Vind de golf 3 verouderd er uit zien in vergelijking met de golf 2 en golf 4. Valt nu nog meer op nu ze in volgorde staan. Leuk artikel!
Hubert zegt
Jammer van het verkloten van die Golf I.
Een onverprutste GTI in goede conditie is meer waard.
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje wel. De prijzen hangen nogal af van wat er op dat moment te koop is. Al diverse malen een Golf 1 GTI voor meer dan 40.000 euro gezien. En een Golf 2 16v G60 limited kost meer dan een ton. Een golf 3 variant 2.9 VR6 Synchro is in nette staat ook aanzienlijk duurder dan dit exemplaar. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
MarcoM zegt
De Golf 1, mooi of lelijk, dat maakt niet uit, blijft een icoon!
Richmond zegt
Mooi informatief lijstje, maar had liever meer geschiedenis zien van elk model, met de duurste originele versie en niet de meest versjonnieficeerde
wimof zegt
En zeggen dat een Golf 1 1100cc in 1974 99.900 bf + btw kostte
golf1985 zegt
Die golf 1 is wel echt een plaatje. Eigenlijk alles tot aan de mk3 zou ik zo meenemen. Die g60 is ook een droom voor in mijn golf 2.