Je hebt er helemaal niets aan, maar toch is het goed om te weten welke Opel Kadett klonen er allemaal waren.
Van de week was onze huishofnar @jaapiyo in een recalcitrante bui. Ergens maakte zijn brein een bijzondere connectie en dacht hij dat de Opel Kadett Sedan identiek is aan een BMW 2 Serie Gran Coupé. Nu heeft onze topscribent daar wel een goede reden toe. In beide gevallen betreft het een C-segment sedan met vier deuren.
Gezien het succes van de Audi A3 Sedan en Mercedes-Benz CLA is het overigens vrij logisch dat BMW met een dergelijke auto is gekomen. Het is wel opmerkelijk dat de premium merken met dit autotype wél succes hebben en de value-for-money merken een stuk minder. Althans, in Noord-Europa. In heel veel andere delen van de wereld struikel je over dit autotype.
Opel Kadett-klonen
Maar terug naar de auto in kwestie: de Opel Kadett Sedan. Dat was in de jaren ’80 een populaire auto. Natuurlijk, de hatchback was populairder, maar de sedan zag je meer dan de stationwagon (die tegenwoordig populair is).
In de commentsectie was de discussie inhoudelijker dan ooit en ging het over de diverse namen van de auto. En potjandrie, de auto is verkocht onder een hele hoop namen! We nemen alle Opel Kadett-klonen even met je door:
Asüna GT
1991 – 1993
Asüna is een merk dat slechts 2 jaar heeft bestaan. Het idee was om er een Canadees value-for-money merk van te maken. Een beetje zoals Daewoo, Geo en Saturn. De Asuna GT was een sportieve driedeurs hatchback die verdacht veel lijkt op: een Opel Kadett!
Bedford Astramax / Astravan
1986 – 1989
De bedrijfswagen-versie van de Opel Kadett Combo kon je in het Verenigd Koninkrijk kopen als ‘Bedford Astramax’. Deze werd gebouwd van 1986 tot 1989. De Astramax kun je herkennen aan het hoge dak. Kenners weten te vertellen dat er ook een Bedford Astravan was van 1985 tot 1990. Dat was ook een bedrijfswagen, maar dan zonder verhoogd dak.
Chevrolet Kadett
1989 – 1991
Dan gaan we door met de iets minder bekende Opel Kadett-klonen. In Brazilië werd de auto verkocht als Chevrolet Kadett. Alleen de drie- en vijfdeurs hatchback. De auto was er maar kort: van 1989 tot 1991. In 1995 keerde de auto (en de naam) terug voor drie jaar!
Daewoo LeMans
1986 tot 1992
Het merk Daewoo dankt zijn bestaansrecht aan de Opel Kadett. Want man, wat zijn er een hoop Kadetjes onder de Daewoo-vlag gebouwd. In veel gevallen ook met flink misplaatste namen. Wat te denken van de Daewoo Le Mans De auto leek sterk op de Pontiac-versie (die zo ook aan bod komt). Sterker nog, in sommige gevallen zat er zelfs een Pontiac-logo op!
Daewoo Racer
1986 – 1995
Dit zijn van die rijdende tosti-ijzers die niemand zich meer gaat herinneren over 30 jaar. Zelfs als huurauto of leenauto volkomen ongeschikt. De Daewoo Racer was net als de Le Mans racer een Opel Kadett met minder sjeu, minder vermogen en minder klasse. Alhoewel, er was zelfs een GSi-uitvoering! De Daewoo Racer werd tot 1995 gebouwd.
Daewoo Cielo
1994 – 1998
Met de Daewoo Cielo deed Daewoo eindelijk iets verstandigs. Ze lieten er een italiaan zich mee bemoeien voor het koetswerk. Niet voor de roestpreventie, maar voor het design. In principe is het gewoon een Opel Kadett, maar dan moderner. Wel grappig, ondanks het nieuwe dashboard kraakte die van de Cielo ook als een malle. Echte Duitse kwaliteit
Daewoo Nexia
1994 – 2008
De bekendste van alle Opel Kadett-klonen. We kunnen er wel grappen over blijven maken, maar toch een kleine serieuze kanttekening. Zo gek was het idee van de Daewoo Nexia niet. Het is dezelfde auto als de Cielo, maar dan voor de Europese markt. Er zat wel degelijk logica achter.
De Nexia bood namelijk C-segment ruimte én C-segment uitrusting voor een B-segment-prijs. Dat niet alleen, de garantie was voor elkaar en dankzij de aggressieve verkoopstrategie van Daewoo kreeg je ook veel geld voor je inruiler terug.
Opel Astra
n.n.b.
Ja, die had je niet verwacht! De Opel Kadett is niet alleen opgevolgd door de Kadett, maar heeft ook rond gereden met een Astra-badge! Die auto’s werden gebouwd door General Motors East Africa in Nairobi en daar werden ze ook verkocht. Wanneer dat gebeurde en voor hoe lang, is niet bekend. Ook zijn er geen persfoto’s van. Maar ze zijn wel degelijk gebouwd.
Opel Kadett
1984 – 1993
De bekendste is natuurlijk de Kadett zelf. De Opel Kadett was niet zomaar de populairste auto van Nederland. Weet je nog hoe goed de Tesla Model 3 verkocht in 2019? Zo’n 30.000 stuks. De Opel Kadett E deed meer dan 50.000 stuks in het eerste volle jaar. Het jaar erop zelfs meer dan 57.000 exemplaren.
In 1987 alsnog meer dan 52.000 Kadettjes. Tegenwoordig zie je ze bijna niet meer. Er staan er nu 12 te koop op Marktplaats. Nee, niet 12.000 of 1.200, maar 12 Opels Kadett van de E-generatie. Zo geliefd als de auto nieuw was, zo ongeliefd lijkt deze nu te zijn.
Opel Monza
Pontiac LeMans
1988 – 1992
Passport Optima
1988 – 1991
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Dat moet de gedachte zijn van de Passport Optima, een van de meer opmerkelijke Opel Kadett-klonen. Passport was een Canadees merk dat in Zuid-Korea gebouwde Kadetts verkocht als Passport Optima.
In 1991 veranderde GM van strategie en werd de Passport Optima omgetoverd tot de Asüna GT, die je bovenaan dit artikel ziet.
Vauxhall Astra
1984 – 1992
De Britse evenknie van de Opel Kadett. Tegenwoordig is het vrij normaal dat er een Vauxhall-versie is van elke Opel. De A, B en C-Kadett zijn namelijk nooit als Vauxhall Astra geleverd.
Dat gebeurde pas vanaf 1979. In 1984 kwam de Vauxhall Astra MkII. Bijzonder: de Britse versie roestten niet weg bij de wielkasten. Oh, wacht, dat is niet waar. Ook in het VK zie je ze bijna niet meer.
Vauxhall Belmont
1986 – 1991
De Vauxhall Belmont was de ideale auto voor mensen die een beige leven leiden. Het was in principe niets meer dan de vierdeurs versie van de Astra. Dat deden merken vaker in die tijd, denk maar aan de Jetta, Chamade en Orion. Als die autotypes je nog iets zeggen heb je een goed leven.
BONUS!: Daewoo Nexia
2008 – 2016
Mocht je denken van de Daewoo Nexia (en dus de E-Kadett) af te zijn, neen! De auto maakt namelijk een comeback. Als je heel snel kijkt, lijkt het om een andere auto te gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een opvolger lijkt op zijn voorganger, nietwaar? En toch hoort ie thuis tussen de Opel Kadett-klonen.
Want kijk even goed naar de ‘greenhouse’. Dus de deuren, ramen, dak en stijlen. Die zijn gewoon identiek aan die van de Opel Kadett! En zie dat interieur, dat hoor je gewoon al kraken over je scherm.
Mocht je tot hier gelezen hebben, heel erg tof! We hebben uiteraard meer voor je! Check hier onze geschiedenis- en achtergrondspecial van de Opel Kadett GSI. En check hier alle merken die General Motors heeft afgedankt.
bernoulli zegt
Ah, de typisch Hollanse burgermansauto die je op elke straathoek tegenkwam. De spirituele voorvader van de Model 3.
lithiumion zegt
@bernoulli: lijkt me meer de spirituele voorvader van de huidige polo, of golf
3246cm252kw zegt
@lithiumion: nee sorry dat zie je verkeerd. De rijke en succesvolle rijden tegenwoordig Polo of Golf.. (de niet hybride en elektro) de tesla rijders zijn die nieuwe sloebers van het land….
v60germany zegt
@bernoulli: hahaha, raap me op. Plus een stukje roestige dorpel erbij en klaar is Kees.
Computer Freak zegt
BMW heeft in 1993 een licentie genomen op dit ontwerp en de BMW E36 Compact uitgebracht.
neo1 zegt
@Computer Freak: en man wat is die bmw lillik
rob5nismo zegt
Echt een top tijd gehad met m’n Opel kadett uit 1987. Eerste auto met 4 bak en hand choke en als klap op de vuurpijl een cassette bandjes houder met plek voor 5
Robert zegt
@willeme: prachtig overzicht weer 👍🏻
Twee aanvullingen mijnerzijds:
Er staan er nu 12 te koop op Marktplaats. Nee, niet 12.000 of 1.200, maar 12 Opels Kadett van de E-generatie.
Dat er maar zo weinig van worden aangeboden heeft niets te maken met het al of niet geliefd zijn, maar alles met het feit dat ze vrijwel allemaal zijn weggerot. Doodzonde, want motorisch waren ze onverwoestbaar.
De A, B en C-Kadett zijn namelijk nooit als Vauxhall Astra geleverd.
Kleine toevoeging: de C-Kadett werd wél verkocht als Vauxhall, maar onder de modelnaam Viva. Daarbij week het model qua uiterlijk af van de Duitse Kadett doordat er een Manta-achtige neus op was geplakt.
moveyourmind zegt
Toen deze generatie Kadett uitkwam was het in mijn beleving een hele sprong voorwaarts ten opzichte van zij voorganger, zelfs een tikje futuristisch met zijn gestroomlijnde koets.
Maar dat nieuwe was er ook snel vanaf. Waarschijnlijk omdat je ze zo vaak zag. En meestal ook in een saaie basisversie met niet meegespoten bumpers en een standaard interieur.
En achteraf was die sprong voorwaarts ook niet zo heel groot, behalve qua vormgeving. Met de Astra zette Opel grotere stappen vooruit. Dat was een veel betere auto in bouwkwaliteit, veiligheid en uitrusting.
MaartenD zegt
De Apel Kadett GSI altijd een mooi bakkie gevonden
50mchljn zegt
Tja, dat waren wij 20 jaar geleden.
rikus zegt
Deawoo Racer.. Wat de mag-niet-zeggen waren zij denkende?
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Eerste auto: een knal rode Opel Astra 1.3s club ’88. Ondanks al het misbruik (geen olie, te weinig koelvloeistof, doorrijden met versleten remblokken, betonblok er onderdoor (dus krom) een ervaring op zich. Na veel kkilometers/ misbruik verkocht en zowaar: een paar jaar kom je hem nogmaals tegen, met een jong, alternatief, gezinnetje. M’n kadettellac..
Towel986 zegt
De Artz “Cordette” was een Kadett op basis van een Corvette. Mooie creatie voor een idioot idee
isleofman zegt
Van het handjevol kadetten op marktplaats is er 1 mooi exemplaar. Staat nu op gereserveerd, een zwarte gsi. Echt wel uniek nu. Benieuwd voor welke prijs deze gaat.
vaakbenjetebang zegt
In zijn originele Opel-incarnatie een sympathiek, pretentieloos, functioneel autootje. In de meeste ‘nagekomen’ varianten toch vooral een beetje sneu. Niet dat er iets mis is met het idee er achter – integendeel zelfs (Dacia laat groeten), maar de uitvoering was wel heel erg knullig.
Een paar maanden geleden was ik een paar dagen in regio Tilburg, en daar zag ik voor het eerst in lange tijd nog eens enkele E-Kadetts in het wild, waaronder zelfs een driedeurs Caravan! Alsof er daar ergens een nest zit…
mustang750supersnake zegt
manmanman wat kan ik me die roestende achterste wielkasten nog herinneren🤣🤣🤣
tmenges zegt
Best gek eigenlijk, 22 jaar geleden toen ik net mijn rijbewijs had peinsde ik er niet over om zo’n ding te willen hebben. Nu vind ik het wel sympathieke autootjes.
Dutchdriftking zegt
Jaja, mijn vader heeft ze ook gehad. Met turboloze diesel, Man man wat een trage hokken waren dat. En lelijk! Toen daarna de eerste TDI kwam wisten we niet wat we meemaakten.
gregorius zegt
De moeder van mn half-zusje had er een. Precies toen ik 18 was; mocht m af en toe lenen als ze allemaal weg waren met de Xantia van mn pa. Een groene Nexia. Wat een onding: 0 feedback. Beetje naar links of recht sturen en hopen dat de auto ook uiteindelijk die kan op ging. Versnellingspook leek alsof je in een bak erwtensoep aan het roeren was. De koppeling kon je ongeveer 3 beenlengtes induwen. Sommige ramen gingen wel eens open terwijl je de achterklap moest dichtgooien alsof je aan het kogelslingeren was.
Daarna had ze ook nog een Kia Soul; was niet veel beter :).
Nu een hybride Toyota; geen prius, maar ik zou niet weten hoe het heet, maar het is precies wat het is: ‘auto’. Komt van A naar B en je zit droog en daar houdt het mee op.
schreute01 zegt
Je kan zeggen wat je wil van de E-Kadett. Maar die heeft wel ooit t leven gered van mij ouders bij een zwaar ongeval op de autobahn.
specialveloce zegt
Complimenten voor het artikel en het nazoekwerk. Ik heb dan zelf ook wel 2 kadetten gehad. Een 1.4 en een 2.0 cabrio edition. Het waren lichte scheur ijzers. In de 1.4 was ik ooit een ombouw begonnen ivm een defecte homokineet. Waarom ook niet een engine swap naar een 18e motor. Super snel was dat ding. Later in de cabrio ook een echte Cossie 16 klapper. Wie Kent ze niet. 800 kilotjes met 150pk ofzo … echt goud.