Bereid je maar vast voor op de frequente aanblik van deze bleppers volgend jaar in de file.
Een nieuw jaar, een nieuwe kans voor autofabrikanten om maximaal van de Nederlandse regels te profiteren door ontiegelijk veel exemplaren van een bepaald model weg te zetten. Althans zo ging het vaak in jaren uit het recente verleden. We kennen de voorbeelden allemaal wel. Eerst waren het vooral de zuinige 14%-ers met voornamelijk kleine dieseltorretjes, zoals de Volvo V40 D2 en Peugeot 308 SW.
Later werd het stokje overgenomen door de vroege (PH)EV’s zoals de Mitsubishi Outlander, de Volvo XC90, de Volvo V60 PHEV, de Passat PHEV, de Jaguar F-Pace en natuurlijk ook de Tesla Model 3. Deels heel verschillende auto’s, maar een ding hadden ze met elkaar gemeen: door hun voordelige bijtelling werden ze in veel grotere getale afgezet dan normaal gesproken het geval zou zijn geweest op de Nederlandse markt. De respectievelijke fabrikanten deden er niet zelden alles aan om zoveel mogelijk units voor Nederland te oormerken, voordat de nieuwste regeltjes uit Den Haag het voordeel weer weg zouden nemen.
Ook voor volgend jaar gaat er weer het nodige veranderen in bijtellingsland. De overheid heeft, zoals die pleegt te doen, besloten de heilige koe nog iets verder uit te melken. De reeds geplande verhoging van het lage bijtellingstarief van vier procent naar acht procent*, die oorspronkelijk in 2021 in zou gaan, wordt een jaartje naar voren gehaald. Dit tot ergernis van Hyundai Kona en KIA e-Niro kopers, die opeens te maken kunnen krijgen met hogere kosten dan verwacht dankzij de lange levertijd van genoemde auto’s. Maar ja, kennelijk past het allemaal in de klimaatplannen van het kabinet, om EV’s deze knauw te geven.
Hoe dan ook houden EV’s natuurlijk wel een flink voordeel ten opzichte van andere auto’s, want acht procent bijtellen is nog altijd fijner dan 22 procent. Ondanks dat EV’s over het algemeen wat duurder zijn dan vergelijkbare conventionele auto’s met ICE, spring je er als leasert naar onze inschatting toch nog vaak voordelig uit. En daarom zullen dit volgens ons de auto’s zijn die volgend jaar hoog in de verkooplijsten te vinden zijn. Komt ‘ie:
Jazeker, B- en C-segmenters op stroom gaan helemaal het ding worden in 2020. Mits de levertijden in dit geval niet oplopen tot langer dan een jaar natuurlijk, want dan zien we ze pas in 2021 op ’s heeren wegen verschijnen. Word jij al warm van dit vooruitzicht?
*tot een cataloguswaarde van 50 ruggen en in het vervolg 45 ruggen.
thomasthomas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Word er niet echt warm van..
falafel zegt
Wat een saaie toekomst
flik2punt0 zegt
Wat raar dat je met de kona wel 3 fasen kan laden en de niro niet
RubenPriest zegt
@flik2punt0: In mei maakte Hyundai bekend dat de Kona 3 fasen krijgt. Kia zei destijds dat er geen dergelijke update voor de e-Niro op de agenda stond. Wellicht in een later stadium.
koffiekopje zegt
@flik2punt0: Met de Kona kan dat ook niet als je de 40 kWh versie hebt. Die hier niet leverbaar is.
Het zijn dus twee verschillende aandrijflijnen.
simonbv zegt
Mis de I3. Die is er toch ook rond de 40k.
sjonniedeluxe zegt
@simonbv: wellicht is er een update geweest van het artikel, maar id3 staat bovenin. Echter wordt daar de 330km versie genoemd, en ik betwijfel of we die veel gaan zien 2020, want 2e helft 2020 beginnen de leveringen met de 1st station en die is 420km
sjonniedeluxe zegt
@sjonniedeluxe: 1st edition ipv 1st station (helaas)
simonbv zegt
@sjonniedeluxe: bedoel de BMW I3
sjonniedeluxe zegt
@simonbv: ah ja, goed punt
Tonnie zegt
@simonbv: waardeloze actieradius voor z’n prijs, dus niet interessant.
simonbv zegt
@thijsj: De WLTP van de I3 bedraagt 310km. De vanaf prijs 42.290. Dan doet de DS3 het slechter en die staat wel in het lijstje.
Tonnie zegt
@simonbv: heb je een punt. Maar m.i. ook niet bepaald een goede aanbieding als je de rest vd lijst ziet. Maar wellicht ook een ander type auto voor een andere doelgroep.
sjonniedeluxe zegt
@thijsj: 41k voor 310km…beter dan ds3 etense
flutterby zegt
@thijsj: lekker belangrijk. Ik rijd maar 100 km per dag.
Tonnie zegt
@flutterby: oké, leuk voor jou. Ik kom er nog niet van naar m’n ouders en terug, dus ik heb ‘m laten staan. Als de échte range boven de 400km ligt en de prijs vergelijkbaar is met z’n brandstofbroeders stap ik graag over.
bastikaal zegt
Jaapiyo, mijn complimenten voor je artikelen de laatste tijd! Informatief en met een gezonde dosis humor geschreven.
Ontopic: persoonlijk heel benieuwd naar de Volkswagen. Als ze voor dat bedrag inderdaad de geclaimde range kunnen halen vind ik het niet eens erg om de premium optie tax te betalen om hem een beetje fatsoenlijk aan te kleden
Gulli zegt
@bastikaal: eens, die ID3 ziet er interessant uit. Voordeliger dan de Mini SE, meer range en formaat Golf. Verder vergelijkbaar qua kosten en range met de Opel/Peugeot-zusjes maar nog steeds een slag groter. Best een goeie deal volgens mij.
mcshine zegt
Tesla Model 3 laadt aan max 100kw? Dat klopt niet, is het dubbele sinds de laatste update.
rogers zegt
@mcshine: in de lijst staat de SR uitvoering en die kan op dit moment maar tot iets meer dan 100 kW laden. De Long Range uitvoeringen kunnen tot 200 kW laden
rogers zegt
@rogers: Maar de Long Range uitvoering zijn duurder dan 50 k€. Vandaar dat deze niet in de lijst staat.
mcshine zegt
@rogers: Oef. Heb gelukkig de AWD besteld.
detroitv8 zegt
@mcshine: gewaagde keuze!
mcshine zegt
@detroitv8: Zeker, ben de directe kracht van 2 elektromotoren niet gewend, alleen een relatief langzaam opspoelende 3.0 TwinTurbo met minder vermogen en koppel, ik hoop dat ik hem op de weg kan houden. Zou zonde zijn van de 4% anders.
rogers zegt
@mcshine: wij hebben ook een AWD in de bestelling staan. :)
frank2b zegt
Het wordt steeds mooier op straat.
mcshine zegt
Mwa 8% over 45.000 en 22% over nog 13.000 maakt de M3 LR AWD nog steeds tot een mooie propositie. En er zijn manieren om je eventuele eigen bijdrage ivm leasebudgetoverschrijding op je bijtelling in mindering te brengen.
013bas zegt
de BMW i3s?
mpc007 zegt
@013bas: te duur
sjonniedeluxe zegt
8% is vanaf 45k (althans, volgens het onfortuinlijke plan)
moveyourmind zegt
De Peugeot e-208 lijkt me echt een gave auto.
Maar wat een prijsverschil met de electrische Corsa, zo’n 6 mille duurder. Terwijl die Corsa zo op het oog ongeveer dezelfde prestaties heeft. En misschien zelfs wel de techniek deelt met de 208. Vraag me af waar dat verschil in zit, zoveel luxer zal de Peugeot ook weer niet zijn.
mpc007 zegt
@moveyourmind: is exact zelfde techniek. Peugeot wil gewoon meer marge.
quinn zegt
Mis de smart EQ (cabrio, for2 en for4) Vanaf rond de 20k en er zit een 22kW snellader in. ??
mpc007 zegt
@quinn: 22kw noem ik geen snelladen hoor :P
c4seum zegt
Is de corsa ineens 6 ruggen goedkoper geworden?
mpc007 zegt
@c4seum: is een nieuwe basisversie bij gekomen
rulefollower zegt
Kona kan je DC met 80 kw laden.
Vanaf modeljaar 2020 inderdaad ook op 3 fasen AC.
powerrrr zegt
Mis de SEAT electric Mii / SKODA e-Citigo / VW e-UP in dit overzicht….
mpc007 zegt
@powerrrr: ik ook. En de Honda E.
menyo zegt
Is trouwens de WLPT wel goed onderling te vergelijken bij elektrische autos´s? Ik snap dat ook de WLPT nog optimistisch kan zijn, maar bij “normale” auto´s was de test zeer voordelig voor kleine Turbo´s en grote atmosferische blokken hadden een nadeel. Is bij elektrische auto´s dit meer gelijk?
Dutchdriftking zegt
Tja, de bijtelling gaat omhoog, maar het aanbod van betaalbare EV’s gaat ook flink groeien. Onderaan de streep gaat men dus elektrische voertuigen leasen met een prijs welke past bij het inkomen. Weinig mis mee toch?
bernoulli zegt
Die 208 is echt goed gelukt. Gelukkig is hij er ook met fossiele aandrijving.