Jazeker: Kia deed waanzinnig goede zaken. Bovenstaande Kia overigens niet.
Er is weer een maand voorbij, dus kunnen we weer een klein beetje de balans opmaken als het gaat om de autoverkopen. Vroeger was het heel simpel: Opel Kadett, Ford Escort en Volkswagen Golf. Tegenwoordig is de lijst der lijsten niet meer zo stabiel. Dankzij allerlei veranderingen in belastingen, past de consument zijn koopgedrag daar om heen.
Het resultaat is dat de lijst zeer onderhevig is aan veranderingen in de wetgeving. Echter, voor het eerst in jaren valt de bemoeienis enigszins mee. Er worden geen fiscale cadeau’s uitgedeeld aan mensen met een 400 pk sterke SUV.
De top 5 merken van mei 2019 ziet er als volgt uit:
1. Volkswagen (4.060)
2. Opel (3.131)
3. Peugeot (2.447)
4. Toyota (2.443)
5. KIA (2.370)
De top 5 modellen van mei 2019 ziet er als volgt uit:
1. Volkswagen Polo (1.237)
2. Opel Karl (1.001)
3. KIA Niro (977)
4. Ford Focus (910)
5. KIA Picanto (843)
Normaal gesproken kunnen we het bij zo’n overzicht laten. Dat een Polo goed verkoopt weten we al jaren. Leuk om te zien dat de Focus goed aanslaat, maar verder biedt zo’n top 5 natuurlijk niet heel veel verrassingen. Daarom gingen wij eens dieper spitten in de verkooplijsten om de 9 volgende opmerkelijke conclusies te kunnen trekken:
Opel gooit (bewust) het kip met de gouden eieren weg
Opel zit op dit moment in een transitieperiode. Alle GM-modellen worden langzaam maar zeker uitgefaseerd voor een product dat meer gelieerd is aan een vehikel afkomstig van PSA. Denk aan de Crossland X en Grandland X. Opel heeft ook aangekondigd te stoppen met de Karl. Commercieel misschien niet de beste keuze, want zeker in Nederland is de auto erg populair. Sterker nog, het is de populairste Opel. Tevens de enige Opel waar er méér dan 1.000 van werden verkocht afgelopen mei, namelijk 1.001 stuks. Op zich is de keuze wel logisch, er zit minimale marge op de auto die (ondanks erg Duits aandoende naam) vanuit Zuid-Korea verscheept moet worden. Reken erop dat er een nieuw kleintje komt, dat samen met PSA ontwikkeld gaat worden en dan ook in Europa geproduceerd wordt.
De populairste Lexus is een bejaarde Prius
De luxe divisie van Toyota is nooit zeer populair geweest in Nederland. Het zijn vrij prijzige auto’s en dan verwachten mensen uit de Oude Wereld een premium badge. Tot nu toe is de best verkochte Lexus van 2019 de overjarige CT200h. Daar zijn er dit jaar 115 van verkocht. Echter, de Lexus UX (een compacte crossover) neemt, relatief gezien, enorm toe in populariteit: afgelopen maand zijn daar 51 stuks van verkocht.
Er werden geen Maserati’s verkocht
Mei zal niet de geschiedenis ingaan als een goede maand voor Maserati. Het zijn dure auto’s die ook nog eens verkrijgbaar zijn met dikke benzine- en dieselmotoren. Geen hybrides om de BPM een klein beetje te drukken. Het resultaat is dat er in mei 0 Maserati’s op kenteken zijn gezet. Overigens kunnen ze troost zoeken bij SsangYong, dat ook geen auto’s kwijt wist te raken.
Continental GT maakt gehakt van Bentayga
De Bentayga is alweer uit de gratie, zo lijkt het. Elk merk moest perse aan de SUV, want dat is het helemaal. Dat is niet helemaal uitgekomen afgelopen maand. Er zijn er namelijk 2 van verkocht in deze maand. Mei 2019 was een relatief goede maand, want in 2019 zijn er in totaal nog maar 4 Bentayga’s op naam gezet. De kersverse Continental GT daarentegen doet het véél beter. In mei 2019 zijn er 10 op kenteken gezet, in heel 2019 staat de teller al op 38. De Bentayga deed het deze maand wel beter dan zijn Duitse evenknie, de Audi Q7, waar geen enkel exemplaar van werd verkocht.
De populairste Porsche is een échte sportwagen!
Vaak wordt Porsche verweten meer een autofabrikant te zijn dan een sportwagenfabrikant die ook personenauto’s maakt. Deze maand is Porsche even een echt sportwagenmerk. Natuurlijk zijn er enkele factoren die helpen: er zijn geen plug-in hybrides die onredelijk goed scoren en het is nog even wachten op de Porsche Taycan. Tegelijkertijd worden er behoorlijke aantallen van de spiksplinternieuwe 992 geleverd. In mei werden er 141 Porsches afgeleverd, in meer dan de helft (80) van de gevallen betrof het een 911.
Tesla Model 3 gaat lekker door
Het Amerikaanse Tesla doet het in Nederland uitstekend. Ondanks dat wij Nederlanders heel erg van de badges en imago zijn, kunnen we een goede deal zeker waarderen. De Tesla die daarbij het meest in de buurt komt is de Model 3, die nét iets minder dan 50.000 kost. Van de Model 3 zijn er deze maand 419 exemplaren afgeleverd. De Model S (11 exemplaren) en Model X (9 stuks) zijn bijna helemaal uit de gratie, ondanks enorme prijsverlagingen.
Elektrische auto’s plussen, maar zijn nog niet ingeburgerd
We weten dat elektrisch rijden de toekomst is en er een hoop elektrische auto’s aankomen. Het lijkt bijna wel of de fabrikanten nog even wachten met het uitbrengen van elektrische auto’s, wat natuurlijk ook het geval is. In 2020 worden de uitstoot-regels immers strenger en dan hebben de fabrikanten die 0 gram CO2 uitstoot per vehikel hard nodig om de andere auto’s mee te kunnen compenseren. Auto’s als de Opel Ampera-E (29), Peugeot iOn (0) en Citroen C-Zero (1) zijn geen hardlopers. De Nissan Leaf doet het met 126 stuks al wat beter. Overigens stijgen de verkoopcijfers van elektrische auto’s wel ten opzichte van 2018. Ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor stelt het (nog) niet veel voor.
Waterstof helemaal nog niet ingeburgerd:
Een ander alternatief voor elektrisch auto’s, is een auto op waterstof. Op dit moment staat de techniek nog redelijk in de kinderschoenen. Beter gezegd, de aanwezige infrastructuur laat zich niet als dusdanig omschrijven. Daarbij zijn ze heel erg duur in aanschaf. Op dit moment zijn er 2 auto’s op waterstof die je kunt kopen: de Hyundai Nexo is met 4 exemplaren in mei 2019 niet ruim vertegenwoordigd. De Toyota Mirai maakte een onverwachte stijging door: er werden namelijk 36 stuks van verkocht deze maand. Daarmee was de Mirai in mei 2019 populairder dan de Toyota Camry.
Fotocredit: @thomcarspotter via AutoJunk.nl
Ondergetekende heeft geen verstand van auto’s
Er is natuurlijk een verschil tussen auto’s die goed zijn en goed verkocht worden. De meeste goede auto’s verkopen nog wel enigszins, maar sommige geweldige auto’s zijn simpelweg aan de straatstenen niet te slijten. Denk aan auto’s als de Kia Stinger, Nissan GT-R, Jaguar XJ, Toyota GT86, Subaru Impreza, Alfa Romeo 4C, Mercedes-Benz SL, Audi R8, Lotus Elise, Lexus LC, Jeep Grand Cherokee, Porsche 718 Cayman, Ford Mustang en Mercedes-Benz CLS. Persoonlijk zou ik zeggen: dat is een gave autocollectie! Maar nee, het is zijn de auto’s die echt niemand lijkt te willen hebben. Van al die gave auto’s werd er namelijk geen enkel exemplaar verkocht in mei 2019.
Fotocredit hoofdafbeelding: @johanloo via AutoJunk.nl
kminne zegt
Er is een groot verschil tussen niet willen hebben en weigeren te kopen vanwege de absurde BPM bedragen denk ik.
fanboy zegt
@kminne: Of gewoon willen maar niet kunnen betalen.
koeberg zegt
@kminne: Mag voor een fabrikant niet uitmaken. Als je auto’s niet verkopen, door welke reden dan ook, dan moet je iets aanpassen.
Indien de lage verkopen komen door belastingmaatregelen, dan kun je, mits de maatregelen consistent en voorspelbaar zijn, daar ook op inspelen.
Als ik CEO van een automerk zou zijn dan zou ik me geen drol interesseren in hoe mooi mijn auto’s zijn en of ik er zelf in zou willen rijden. Ik wil er gewoon zoveel mogelijk verkopen, liefst met enige marge.
flutterby zegt
@koeberg: bah, geldwolf.. Er is meer in het leven hoor. Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar zodra dat ten koste van alles gaat is de continuïteit niet geborgen. Een bedrijf moet visie of een doel hebben. Als je iets goed doet dan volgt het geld vanzelf.
dakarbemo zegt
@flutterby: gaat nog niet eens om t geldwolf zijn maar Koeberg snapt hopelijk wel dat consumenten wel om meer vragen dan n zeepkist ;) dus looks matter.
dakarbemo zegt
@koeberg: dan ist maar goed dat jij een CEO bent :-) Overigens zou ik best snappen als bepaalde marge merken Nederland links zouden laten liggen als deze belastingterreur door gaat. Lekker via Duitsland een (nieuw)export aanbieding doen voor de mafketeltjes die wel zin in de BPM etc hebben. Hoef je geen aanwezigheid voor te hebben in NL, wel goede service.
jpoers zegt
Kia had er eentje meer gehad, ware het niet dat mijn uitvoering in Nederland niet populair is naar wel in België:)
Rohrl-fan zegt
@jpoers: Als voormalige verkoper in een Belgische Kia garage ben ik nu wel benieuwd over welk model & uitvoering je het hebt. ?
jpoers zegt
@rohrl-fan: Kia Optima SW PHEV 2019. In full option :)
KEV9 zegt
Zo zie je maar weer, de meerderheid in Nederland wil helemaal geen vuurspugende miljoencilinders maar gewoon een degelijke kleine auto die weinig kost in onderhoud en wegenbelasting en je niet elke 200km naar de pomp laat rijden om weer voor 100 euro te tanken
timowouters zegt
@Soulmaster: of draai jij hier oorzaak en gevolg om?
berlinetta zegt
@soulmaster: Wellicht ben je sarcastisch. Voor het geval je dat niet bent: haal alle belastingen van auto’s en brandstof af en het land staat binnen de kortste keren vol met dikke auto’s.
dakarbemo zegt
@berlinetta: Uberhaupt als ze die “slurptax” dr eens ff afslopen. Menig groot blok rijd zuiniger en duurzamer dan zon tweecilinder turbo stresserigblokje.
berlinetta zegt
@dakarbemo: Ik geloof ook zeker dat al die downsizeblokjes minder lang mee gaan en dat de milieuwinst daarom helemaal niet zo groot is (als die er al is) als men denkt.
lekkaah zegt
@soulmaster: Wiebes incognito
RiKe zegt
Ik wil ook wel een auto uit de laatste alinea, echter zijn die door onze belastingen niet te betalen
spykerboy zegt
Tja, als de belasting lager was zou het heel anders zijn denk ik zomaar….
rutgerg zegt
36 Toyota Mirai’s…. waar gaan die heen dan? Moet haast wel de overheid zijn… Ik dacht dat er tot nu toe maar een handje vol op NL kenteken stonden.
crepito zegt
@rutgerg: Wordt nog druk bij de waterstof stations ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rutgerg: Om precies te zijn naar de Gemeente Den Haag
sabrerator zegt
@rutgerg:
Nee. Taxibedrijf.
Was toevallig net op het hoofdkantoor van de betreffende onderneming en die vertelden me dat ze 36 van die dingen hadden gekocht.
b088y zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smex zegt
Ik vind het toch een positief beeld dat er geen CLS’en verkocht zijn, en hoop dat we dit vol kunnen houden. Wat een lelijk design heeft dat apparaat.
scrmeagle zegt
Dus wat je moet hebben als belegging is bv een Maserati! Die wordt zeldzaam en dus veel meer waard.
jpoers zegt
@scrmeagle: dat kan je ook voor de Kia Stinger zeggen. Al zal die zometeen via de secundaire import populairder worden.
Rob zegt
@scrmeagle:
Eureka!
Ik ga direct een lening afsluiten voor 5 Maserati’s.
Vast wel een bank te vinden die mij geld wil lenen voor deze solide investering.
karhengst zegt
Een Lexus badge is een premium badge. Dank u.
mashell zegt
@karhengst: samen met de wieldoppen het enige wat premium is aan de CT200h.
karhengst zegt
@mashell: En het stuurwiel wellicht nog?
sanderp zegt
Ik vind met name de mirai opvallend. Een buurman van een paar huizen verder heeft er een staan sinds januari dit jaar. Hij had de 10e op Nederlands kenteken terwijl hij al in 2016 hier op de markt verscheen.
dees zegt
Niet alleen de GM modellen gaan eruit bij Opel, ook die op een FCA platform.
sudbina zegt
Kortom, nog meer hele kleine autotjes op de weg.
Met als gevolg dat er wederom meer doden gaan vallen in het verkeer en dat gaat weer discussie en gezeik opleveren.
mashell zegt
@sudbina: met die kleine autootjes wordt amper buiten de bebouwde kom gereden, die vormen niet het gevaar. Het gevaar komt eerder van dat mensen door de BPM zich nooit een nieuwe auto kunnen veroorloven en daarom veel kilometers in een “youngtimer” rijden, die eigenlijk hopeloos onveilig zijn.
lekbak zegt
@mashell: auto’s uit het b segment zijn echt volwaardige auto’s die ook zo gebruikt worden. En ook een hoop a segment spul rijdt gewoon dagelijks op de snelweg hoor. De tijd dat er modellen waren die alleen in de stad reden is voorbij. Alles rijdt overal.
w0ut zegt
Wat me opviel via de carsalesdatabase is dat Tesla in heel de EU in april 2019 ‘maar’ 4.451 wagens wist te verslijten. (carsalesdatabase cijfers hebben een maand vertraging.) In maart waren dat er nog 16.313. Was de boot leeg en de volgende nog onderweg? Ter vergelijking van de VW Polo alleen zijn er in april >22.000 verkocht in EU.
stfu zegt
@w0ut: er worden nog super veel geleverd deze maand.
baklava zegt
Ongelofelijk dat VW nog steeds zo populair is.
brentvdschelde zegt
Sinds wanneer wil niemand meer een mustang hebben? Dacht dat er redelijk recent nog een artikel was dat het wederom de best verkochte sportauto was..
Dutchdriftking zegt
@brentvdschelde: Het zijn de Nederlandse cijfers….
brentvdschelde zegt
@dutchdriftking: dacht dat er ook in Nederland nog wel wat verkocht werd
rogers zegt
Er Renault Zoe wordt als elektrische auto vergeten. 172 registraties in mei terwijl in het najaar de nieuwe Zoe wordt gepresenteerd….
Dutchdriftking zegt
Geen enkele Q7. 10 jaar geleden struikelde je over die hokken….
reactief zegt
@dutchdriftking: Nu koop je een kale Q5 voor de prijs van een redelijk uitgevoerde Q7 destijds.
406_v6 zegt
@dutchdriftking: gelukkig maar, als je een trekker wilt koop dan een Fendt of zo…
sanderp zegt
@dutchdriftking: Is inmiddels al redelijke out-dated in vergelijking met de rest van het gamma.
beetec zegt
Ik had best een Porsche 718 Cayman willen kopen. Of een NSX. Staat niet in het lijstje maar zal ook vast niet verkocht zijn.