We lopen even lang 9 onbetrouwbare BMW’s. Dat was echt een makkie.
We krijgen nogal eens het commentaar dat we BMW-fanboys zijn. Wij allemaal. Ondanks dat de hoofdredacteur een Audi rijdt. Nu hebben de criticasters wel een puntje, want Wouter, Martijn, Machiel, Ruben, Jaap én ondergetekende hebben zo’n rijdende Boeren Mest Wagen.
Nu is dat te verklaren. Veelal doet BMW net eventjes wat meer om de motoren beter te maken. Dat hebben ze altijd gedaan eigenlijk (behalve bij de twaalfcilinders gek genoeg). In de meeste gevallen zij de motoren voorzien van heel erg mooie techniek. En nieuw werkte het ook allemaal geweldig. Maar ja, een paar jaar later – wanneer de garantie komt te vervallen – komen de issues bovendrijven.
Daarom gaan we even langs 9 onbetrouwbare BMW’s. Het is namelijk niet altijd briljant. Veel motoren zijn namelijk over de jaren heen bijzonder onbetrouwbaar gebleken:
BMW 325i Cabriolet (E93)
N53B30UO
Maar de laatste benzinemotor van BMW is toch geweldig? Newsflash: nee. Dat was ‘ie niet. Het hoogtepunt is eigenlijk de N52. Het grootste nadeel aan de N53 is dat BMW te maken kreeg met milieueisen enerzijds en grotere verwachtingen van de kopers anderzijds. BMW had altijd een voorsprong op de concurrentie als het ging om vermogen, maar toen iedereen turbo’s ging gebruiken was dat voordeel er niet meer. De directe injectie zorgt voor een extra hoop troep (koolafzetting) die je niet wil.
Ook de injectoren willen dienst weigeren en de distributieketting is minder sterk dan voorheen en de koppakking kun je maar beter preventief vervangen. Oh ja, de brandstofpomp en waterpomp zijn een dingetje. Toegegeven, voor een atmosferische motor zijn ze behoorlijk zuinig, maar de voorganger was betrouwbaarder. De motor debuteerde in de 325i Cabrio, die het onderhoudsgevoelige blok combineerde met een onderhoudsgevoelig en loodzwaar gietijzeren klapdak.
BMW 320i (F30)
N20B20UO
De reden dat we denken dat de N53 wel meeviel, was vanwege een draak van een opvolger, de N20. De zes-in-lijn moest het veld ruimen voor de 320i (184 pk) en 328i (245 pk). De prestaties zijn prima en het verbruik is best laag. En nog goed te tunen ook! Kortom, een topmotor! Nou, nee. Er zijn een paar dingen chronisch mis mee. Het grootste probleem is by far de distributieketting die veel te snel gaat rekken.
Toegegeven: BMW paste het vrij snel aan en sinds 2015 is het behoorlijk voor elkaar. Een nadeel specifiek voor de ‘N20B20’ is dat je ‘m te makkelijk en te goed kan tunen. De turbo kan het vermogen leveren, maar BMW heeft ‘expres’ gebruik gemaakt van de zwakkere zuigers die er niet zo goed tegen kunnen. Dus je kan ze tot 310 pk opschroeven, voorbij de 250 pk beginnen je zuigers al te smelten.
BMW 550i (F10)
N63B44
Het lijkt erop dat ze bij BMW niet zo goed zijn in het bouwen van achtcilinder motoren. Ze begonnen ooit goed, maar halverwege de jaren ’90 ging het de verkeerde kant op. De N63 is een beetje het butterfly keyboard van BMW. Iedereen kwam telkens terug voor garantie-issues en telkens met dezelfde problemen.
In Europa viel het allemaal wel mee, maar in de Verenigde Staten (waar dit type motor veel meer voorkomt) was er een speciaal garantieprogramma omdat ze zo slecht waren. Overmatig olieverbruik, problemen met de turbo’s en klepseals kwamen veel voor, plus issues met de lagerschalen en ketting. Kortom, alles wat geld kost. BMW leerde wel snel, want de N63B44TU is al een stuk beter en de TU2 is zelfs een van de meest betrouwbare motoren ooit gebouwd.
BMW 114i (F21)
N13B16
Toevallig sprak ondergetekende bij een tankstation met de eigenaar van een 114i. Die vond mijn Mini ‘niet goed genoeg’ want er lag ‘een slechte Peugeot-motor’ in, vandaar dat ‘ie koos voor een BMW met een BMW motor. Juist. De motor is nagenoeg hetzelfde. De BMW N13B16 motor behoort te dezelfde familie als de N14 en N18-motoren van de Mini.
Ze lijken iets meer op de N18, met een paar belangrijke modificaties. Nu zijn het op zich hele fijne motoren: voldoende koppel en vermogen, lekker wat potentie, redelijke zuinig, prima geluid. Toch kan er een hoop kapot, de kettingspanner geeft nog weleens vroegtijdig de geest, de brandstofpomp heeft niet het eeuwige leven, evenals de wastegate van de turbo.
BMW M5 (E60)
S85B50
Bij een filmpje van Doug de Muro ging de Amerikaan bijna alleen maar klagen over de betrouwbaarheid van deze motor. Dan ga je natuurlijk voorbij aan het feit dat het een heel erg exotische motor is die met zorg gereden (en onderhouden) dient te worden. Het is een enorme en zeer complexe motor. Het ergste hierbij zijn de lagerschalen. Die moeten geregeld vervangen. Aangezien een leuke vakantie in Spanje hetzelfde kost, kiezen mensen vaak voor dat laatste.
Maar als die lagerschalen versleten zijn, bestaat de kans dat de motor in de soep loopt en dan ben je veel verder van huis. In veel gevallen zijn de blokken onder garantie vervangen, maar nu is er niemand die garantie geeft op deze motoren. En terecht. Ook de transmissie is niet enorm prettig in de omgang, gelukkig kun je ze retrofitten met de ZF GS6-handbak.
BMW’s met xDrive
Als je vierwielaandrijving wil, koop een Audi. @jaapiyo en ondergetekende hebben er geregeld een discussie over layout. Bij Audi kiezen ze voor de de motor voor de vooras met de transmissie op de as (transaxle). Vervolgens verdeelt het Torsen-differentieel de krachten naar alle vier de wielen. Ideaal. Bij BMW gaat het ietsje anders. De transmissie zit achter de motor en daar weer achter zit de tussenbak, die met een speciale as onder het blok naar voren loopt.
Die tussenbak is extreem gevoelig voor verschillen in rolomtrek van de wielen, dus je moet alle banden altijd per vier vervangen. Ook is een breedset wat lastig (daarom altijd ster-codering gebruiken in dat geval). Hierbij moeten we toevoegen dat xDrive telkens beter werd per generatie. Overigens is niet elk xDrive systeem hetzelfde, want de 135 heeft bijvoorbeeld een Haldex-koppeling.
BMW X6 M (E71)
S63B44O0
We hebben een winnaar als het aan komt op een zeer onbetrouwbaar totaalpakket. De BMW X6 combineert eigenlijk alles wat potentieel heel erg duur kan zijn in één krankzinnig lelijk pakket. En toch is deze auto een trendsetter, want de rammend ordinaire en nodeloos zware doch krappe monsters zijn niet aan te slepen. De Audi RS-Q8 en Mercedes GLE 63 zijn blatante kopieën van deze rijdende middelvinger.
Nu zal niemand zo’n ding kopen vanwege de betrouwbaarheid, maar de X6 M spant wel behoorlijk de kroon. De aandrijfas voor begeeft het sneller dan normaal en de waterpomp geeft voortijdig de geest. Ook hier zijn de injectoren en ketting een zwak punt. Plus de turbo’s. En de electronica. Daarbij appelleren deze auto’s veelal aan individuen die wel 3 mille over hebben voor een matzwarte wrap en niet 300 euro voor een oliebeurtje.
BMW M550d (F10)
N57S
Over een rijdende bom gesproken, dit is deze heerlijkheid. Op papier is dit de ideale auto. Veel vermogen, nog meer koppel, een enigszins acceptabel verbruik en dat alles in een fraai pakket. Het grote probleem is de N57S-motor. Dit is het automobiele equivalent van Russisch roulette. Wat gaat er allemaal mis? Die brandstofpomp geeft de geest, EGR functioneert niet altijd denderend (terugroepactie voor geweest) en oh, die turbo’s gaan er weleens aan. Helaas zijn er drie aan boord van deze auto.
De lagerschalen willen het voortijdig begeven, met enorme schade tot gevolg. Verder ook hier veel problemen met de distributieketting. Kijk voor de grap eens op mobile.de hoeveel je er ziet staan met ‘Austausch motor, Motorschaden of neus motor’. Dan heb je deze problemen gecombineerd met het xDrive-systeem en alle electronica van 10 jaar gelden. Oh, de koplampen lekken nogal en als je de Touring hebt begeven de blaasbalgen het.
BMW 320Si (E90)
N45B20S
Er kan er maar een de beste zijn en dat is deze. De BMW 320Si is zo intens slecht, dat iederen hem vergeet. Het idee was leuk. Dit is een homologatiespecial. Prijstechnisch zat ‘ie tussen de 320i en 325i in. Het was een geweldige auto, met de motor verder naar achteren en beneden voor een betere balans. Ook kreeg je 18 inch BBS-wielen mee.
Het probleem was de door BMW Sauber gemaakte motor. Deze had geen valvetronic, maar conventionele kleppen. De cilinderwanden konden nog weleens scheuren en de lagerschalen sleten harder dan normaal. Met name die scheurende cilinderwanden waren desastreus voor de reputatie van de auto.
Keihard disclaimertje
Uiteraard hebben we ook een disclaimertje. We hebben gesproken met enkele BMW-specialisten, monteurs en andere kenners voor het opstellen van dit overzicht. BMW’s hebben in veel gevallen wat extra liefde en onderhoud nodig. Dat is prijzig. Dat zie je terug in de restwaarde. Een 550i koop je voor hetzelfde bedrag als een 520i, bij wijze van spreken.
Mede daardoor zijn de auto’s bereikbaar voor mensen die wel de uitstraling, prestaties en het imago waarderen, maar niet de extra zorg geven die zo’n auto nodig heeft. Toevallig was er laatst een leuk item van een populaire autowebsite waar een welbespraakte monteur (we noemen ‘m Joep) aangaf: vaak dienen die problemen zich aan. Dus mocht je een van bovenstaande BMW’s willen kopen: check de onderhoudshistorie goed. Mocht je een van bovenstaande motoren hebben liggen in jouw auto: halveer de onderhoudsintervallen en vervang de zwakke punten preventief. Rijd de auto altijd rustig warm voordat je gas gaat geven en laat de motor afkoelen na een ‘inspirerende rit’. En verwar een APK niet met onderhoud. En als er iets ‘aan te zit te komen’, vervang het.
cdlop01 zegt
Opvallend dan wel weer dat in vrijwel elk betrouwbaarheid onderzoek, Bmw, na Porsche, van alle Duitse ‘premium ‘ merken verre uit het best scoort…..veel beter dan Mercedes, Audi, Vw. Opvallend daarbij dat de Japanners, Aziatische merken dan weer al tientallen jaren het best scoren ondanks toch ook wel grote terugroepacties voor Kia, Hyundai Toyota etc etc.
lekkerlinksrijden zegt
Terugroepactie is preventie van de fabrikant omdat ze een (mogelijk) probleem hebben ontdekt
Jasp3r zegt
Daarmee heb je het over de JD Power rankings? Die hebben niks met betrouwbaarheid te maken, dat is gewoon een marketingbedrijf.
Kwaliteit en betrouwbaarheid tellen maar voor 40% mee in de eindscore. Daarnaast tellen zaken als een kapotte versnellingsbak even zwaar mee als een armleuning die niet fijn aanvoelt.
Pica zegt
Doe daar ook de BMW F10 525d twinturbo maar bij. Grootste miseriebak die ik ooit heb gehad.
Gele Koplamp zegt
Zo te zien kan Sreten (M539 Restorations) nog wel even vooruit de komende jaren. Genoeg potentiële content
Johanneke zegt
De enige dikke BMW’s die ik kan betalen, kan ik niet betalen 😂
mc96 zegt
Volgens mij zijn BMW’s qua betrouwbaarheid niet slecher of beter dan de meeste merken. Imiddels staan Nr 8 en 9 hier op de oprit. Eigenlijk allleen ooit met een eerste generatie 1 serie een issue gehad (de ketting), maar dat is door BMW kostenloos opgelost. Feit blijft wel dat zeker de snellere BMW’s doorgaans veel techniek onder de kap hebben en dat betekent dat goed onderhoud en gebruik met beleid belangrijk zijn. Na de eerste en de tweede eigenaar wordt dat meestal problematisch. Die 320Si was trouwens de laatste homologatiespecial van BMW en dat is inderdaad wel echt een zorgenkindje.
Johanneke zegt
Exact, dure, exotische auto’s hebben veelal exotischere techniek, er kan meer kapot dan bij een aygo, om het exact tegenovergestelde als voorbeeld te nemen.
En betrouwbaarheid is soms lastig in te schatten. Ik sprak ooit iemand die al meer dan 20 jaar Peugeot reed, nooit iets gehad had, en zeer tevreden was. Zei dat ie die verhalen over onbetrouwbaarheid en zwakke electronica zelf niet kende. Maar wat bleek, iedere 4 jaar en 100.000km stapte hij in een nieuw model. Als er in dat tijdsbestek iets goed mis gaat is het echt een ontwerp of productiefout. Ik zie betrouwbaarheid meer als schaal van: als je goed met je auto omgaat, beurtjes op tijd, motor warm laten lopen, hoeveel onverwachte reparaties heb je dan in bijvoorbeeld 10-15 jaar en 250.000km? En daar zijn echt wel flinke verschillen in merken te vinden. Mijn eigen Nissan bijvoorbeeld, ik denk dat er niet 1 is die dat haalt zonder dat je een keer iets in de elektronica op moet (laten) lossen, want is gewoon een enorm zwak punt van de auto. De Renault badges staren je aan, ik kan het weten 😉
Of de 1.8 GDI van Mitsubishi, de 1.6 van PSA van rond 2010, die motoren hebben serieuze betrouwbaarheidsproblemen en zijn zonder flinke hulp niet in staat die 250k te halen.
fanboy zegt
@mc96: Toch is het wel een mindset, waar ligt de focus op ontwikkeling.
Toyota/Lexus heeft maar 1 keer een V10 gemaakt en maar 1 keer een V12. Echter mankeert daar weinig aan.
Terwijl bij gewone motoren ook dingen fout gaan.
En tja, lagerschalen? Waarom moet je daar überhaupt (preventief) mee bezig zijn
pyrat zegt
Dat V10 vergelijk met Lexus is appels met peren vergelijken. Die lag in een zeer zeldzame supercar waar extreem weinig mee gereden wordt en zeer goed voor wordt gezorgd.
De BMW V10 lag in een daily. Zelfs als het gelijkwaardige motoren waren qua betrouwbaarheid zou de BMW door gebruik veel meer problemen hebben.
Dat is het risico als je exotische techniek in een familie auto gebruikt.
godfather zegt
En de BMW i8?
godfather zegt
Iemand ervaringen? Je leest heel diverse verhalen namelijk….
ouwedibbes83 zegt
Ben ook wel benieuwd, wat zijn de zwakke punten?
papa zegt
Wat een prachtige en treffende omschrijving van de X6 en het daarbij horende clientèle
PanseK zegt
Nu ben ik niet snel bang maar, welk type moet je dan hebben als je op zoek bent naar een (x)1,2 of 3 serie?
013bas zegt
Een bmw met de n55 motor?
maarteno zegt
N54 had/heeft de problemen met hogedruk brandstof pomp, verstuivers etc en dat zat allemaal aan elkaar gekoppeld qua problemen dus als het ging was het in 1x alles en was je zo 3,5-5k kwijt. Goede vervanging / reparatie was dan wel met verbeterd materiaal en dan kwam het ook niet terug. Volgens mij was juist de N55 goed/betrouwbaar.
bunnylebowski zegt
@maarteno N55 is inderdaad betrouwbaar en bijna alle pijnpunten van de N54 niet meer van toepassing. Die hoort hier zeker niet in het lijstje.
Enige echte is opletten met olie lekkage bij oliefilterhuis ivm de riem eronder en verder de waterpomp die stuk gaat. Maar dat is inherent aan een BMW tussen 2000 – 2018 :p
Lagerschalen kan , maar echt alleen als je een vorige eigenaar hebt gehad die de motor aftrapte als die nog niet op temperatuur was etc.
lohran zegt
Eentje met een N52 6-cilinder. Bij de X1 moet je dan wel goed zoeken, want die kregen al vrij snel de vervangende 4-cilinders.
Jurgen zegt
Dat ligt helemaal aan je budget, wil je een snelle versie kun je beter voor een 6 in lijn B58 versie gaan dan voor een opgefokte 4 cilinder bijvoorbeeld, X3M40i heeft die onder andere
Redrum zegt
Een nieuwe met garantie
Gulli zegt
En hoe zit het met de N55? Ik vraag dit voor een vriend.
En wat is trouwens het verschil tussen een BMW N- of B-motor? Als ik bijvoorbeeld naar de F3x 3-serie kijk heeft elke opvolgende motorvariant een N of een B erin zitten (op de M versie na die een S-motor heeft).
Ik probeer een beetje te leren wat de motorcodes van BMW je kunnen vertellen maar zoals je ziet kom ik er niet echt uit. Ik heb alleen wel eens horen vertellen dat de N55 tot de meer betrouwbare ‘moderne’ blokken hoort en laat die nou net in een 335i liggen 😇
bunnylebowski zegt
@gulli zie m’n antwoord hierboven – n55 motor is betrouwbaar. Wat kleine aandachtspunten die indien laten versloffen wel voor ellende zorgen, maar als je om de 15,000 olie wisselt zie je die niet over het hoofd.
N codes was voor 4/6 cilinder motoren tot ~2015, daarna werd het met een B. De B58 is de zes cilinder en de opvolger van de N55. De B48 is de opvolger van de N20 en is de 4 cilinder. Al gebruikt BMW voor de v8 nog wel N63 code dacht ik.
De nieuwe motoren van BMW zijn zeer betrouwbaar. Veel echt goed uitontwikkeld en samenwerking met hybride systeem goed. Bovendien behoorlijk veel reserves.
Qua 335i : check wel ff welke generatie en bouwjaar. De e90 had nog de N54 ;).
Gulli zegt
Held 😊
racerx zegt
De LCI E90 had al een N55 geloof ik, vriend van me had een (USA) 335i uit 2011 met N55.
PunicaOase zegt
Interessant. En wanneer komt het omgekeerde lijstje dat lijkt me ook leuk om te lezen.
JelmerS zegt
De hier geprezen N52 blijkt dan bij mij in het vooronder een enorme incontinentie drang te hebben. Valt en staat toch met het gebruik en onderhoud van de eigenaar voor je.
lohran zegt
Mijn N52 (en de vorige) lust wel wat olie, maar als dat het is..? Verder vind ik de E91 330i met handbak een van de beste auto’s die ik heb gehad. Rijdt zeer fijn, motor klinkt heerlijk, modern genoeg qua opties (zelfs actieve cruise control) en tot nu toe ook nog betrouwbaar. Ik heb ook nog een E34 540i Touring (al 9 jaar), waar ik heel veel plezier mee heb gehad, maar die mag inmiddels weg omdat de 330i zó goed bevalt.
verdebosco zegt
Mijn idee. …als het maar geen lijstje wordt vol makke 4-cilinders. Uiteraard ook de PHEV’s en EV’s meenemen.
tazmania zegt
Het stukje over de S85 is nikszeggend. Lagerschalen zijn een slijtage onderdeel van vrijwel de meeste M motoren. Zelfs bij de verder extreem degelijke S50 motor moet je lagerschalen vervangen. Ik mis argumenten waarom het nu zo’n onbetrouwbaar blok is. Er zijn behoorlijk wat exemplaren die de 3 ton allang zijn gepasseerd. Uiteraard hoort daar goed onderhoud bij, maar slecht of onbetrouwbaar zijn ze niet.
pa045 zegt
Lagerschalen een slijtage onderdeel noemen is krankjorum. Als je lagerschalen moet vervangen, spreek je meer van een revisie, nooit van onderhoud. En als een revisie onder de 100,000 km nodig is bij motoren van de afgelopen 30 a 40 jaar, is het gewoon slecht gemaakt.
Dit is het rijtje krankzinnig onbetrouwbaar. De rest is gewoon onbetrouwbaar. BMW’s hebben gewoon krankzinnig hoge onderhoudskosten (net als ander Duitse premium merken), maar dat wordt gewoon geaccepteerd.
tazmania zegt
Ik zou de betekenis van het woord ‘revisie’ eens opzoeken. Ik vervang mijn bougies om de 100.000km, dat is een slijtageonderdeel. Lagerschalen slijten ook, deze doe je om de 100.000km, maar vaak eerder. Een motorrevisie is veel meer omvattend dan dit, op zijn zachtst gezegd.
pa045 zegt
Lagerschalen met bougies vergelijken.. Kijk zelf nog eens goed wat revisie is. En dat bij jouw premium boerenkist de bougies langer meegaan dan de lagerschalen, maakt het niet normaal onderhoud.
fanboy zegt
@tazmania: haha wat een onzin. Je kan ook iets maken wat gewoon werkt.
werf76 zegt
Was het lijstje met betrouwbare BMW’s niet korter?
rwdftw zegt
Voor de liefhebbers : BMW adept Eric van het kanaal “I do cars” demonteert dit weekend een geretourneerde M5 S63TU die vastgeslagen is.
https://www.youtube.com/watch?v=zKD5ubZ4Hvc
Voor degenen die dat mentaal niet kunnen verwerken heeft Eric ook een E36 BMW 328is gered die al jaren stond te verpieteren. https://www.youtube.com/watch?v=K1vNFhXameo
fanboy zegt
Als ik lees dat het in Europa wel mee viel maar in Amerika niet, met dezelfde motor… Tuurlijk het kan zijn het gaat om net andere versie maar doet meer denken aan Audi verhaal.
Waar consumenten rechten in Amerika gewoon beter zijn en ze hier in Europa veel meer ellende accepteren van dure auto’s
Gulli zegt
Nee in de VS zijn er meer van verkocht dus komt het probleem vaker voor dan hier. Staat gewoon in de tekst he.
Trojan zegt
Vind BMW nog steeds een fantastisch merk maar mijn exemplaren waren ook verre van probleemloos. M’n E36 318Ti was nog de meest betrouwbare. Tesla krijgt hier altijd de hardste kritiek als ze weer eens ergens naast zitten, maar ik vind het nog veel meer verbazingwekkend met welke shit peperdure merken zoals BMW nog steeds wegkomen, terwijl die al meer dan 100 jaar ervaring hebben. Neem het voorbeeld van de kettingspanners, het is gewoon absurd hoe lang BMW’s hier al last van hebben. Daarnaast ook een gloednieuwe 1-serie gehad waarvan het interieur vrijwel direct begon af te bladderen, een pingelsensor probleem waardoor de auto in noodloop schoot die de dealer er niet uit kreeg, kapot vliegwiel, etc. Toch wil ik er weer eentje, want wat zijn het een fijne auto’s.
William zegt
Hoovie’s Car Ninja heeft zeer leerzame video’s van defecte BMW’s.
En Scotty Kilmer is er ook altijd erg enthousiast over ;-)
Dutchdriftking zegt
TOV de genoemde modellen valt de e60 M5 wel mee dus. Als je maar iedere 100k de lagerschalen vervangt en de vanos unit in de gaten houdt.
pechweg zegt
De N20 afdoen als een van de slechtste maar nergens de N43 benoemen..? Daar gaat iets mis bij de onderzoeksredactie van Autoblog… De N20 heeft relatief weinig issues op de ketting na, die lang niet iedereen voor z’n kiezen krijgt. Heb er al tig verkocht zonder ook maar ooit een grote garantieclaim. Dat is bij de N43 wel anders helaas.
Diesel Rocks zegt
Ik herinner mij een buurman met een N20 die elke 500 km een liter olie moest bijvullen. BMW kon het niet oplossen.
pechweg zegt
Zullen uiteraard altijd probleemgevallen zijn, maar dat houd je bij ieder merk / motorblok. Ik ben echter wel van mening dat de N20 hier afgedaan wordt als een gegarandeerde miskoop, terwijl het dat absoluut niet is.
bustertje zegt
Ik heb wel zoveel ellende gehad met een N43 120i blok… Dramatisch
Diesel Rocks zegt
Interessante lijst, en herkenbaar. Ik ken zelf twee M550d’s F10 & F11 die stuk zijn gegaan, eentje door een slechte tuning en een nog slechtere chauffeur. De nieuwere M550d met vier turbo’s (word niet meer gemaakt sinds 2020) is betrouwbaarder. Zelf heb ik eerder de F11 M550d gehad en dat ging probleemloos, zelfs met een 480PK tuning erop, maar blijkbaar heb ik die op tijd weer verkocht. Nu een G30 M550d met B57 motor, probleemloos 140k gereden.
Een omgekeerde lijst van meest betrouwbare BMW’s zou ook interessant zijn, of een lijst per motor waar de potentiële pijnpunten zitten (beetje zoals hierboven al vermeld) en wat preventief vervangen kan worden.
Ik vraag mij af of het echt nodig is om niet om de 30.000 km onderhoud te laten doen maar al bij 15.000 km. Mijn auto past dit volgens mij vanzelf aan door mijn rijgedrag, dus ik sta sowieso altijd wat vaker mijn portemonnee leeg te schudden bij de BMW werkplaats.
Jurgen zegt
Op het moment dat je een motor gaat tunen buiten de fabrieks tubers om vervalt automatisch de fabrieksgarantie, dat heeft natuurlijk een reden, er zijn nogal wat hobbyisten met een laptop actief in de wereld. Een getunede motor zou dus ook nooit van invloed mogen zijn op betrouwbaarheids onderzoeken.
Diesel Rocks zegt
Goed punt. Maar voor mij geldt dat als ik 100.000 kilometer kan rijden met een 335d en daarna nog eens 200.000 kilometer met een tuning zonder problemen (maar met goed onderhoud) dan is dat een goed teken. Met gechipte Audi’s had ik vroeger toch heel andere ervaringen.
Loek zegt
De spreuk ‘er is niets zo duur als een goedkope BMW’ blijft relevant volgens mij. Als je eentje hebt die tot in de puntjes verzorgd is, is de prijs daar ook naar. En andersom. Het blijft mij verbazen dat vele mensen wel de premium badge willen maar vervolgens het premium onderhoud ofwel afraffelen ofwel gewoon niet doen. En dan is niet alleen elke BMW onbetrouwbaar, maar eigenlijk elke auto onbetrouwbaar.
Diesel Rocks zegt
Precies dit. BMW krijgt een slechte naam omdat mensen 5e hands BMW’s kopen met hoge kilometerstanden en geen geld hebben om het fatsoenlijk te onderhouden. Ik rij inmiddels met mijn 9e BMW en heb deze altijd goed onderhouden, en nooit problemen gehad. De kosten, ja duur. Als je een BMW 10 jaar rijdt dan betaal je deze twee keer.
Jurgen zegt
Onderhoud inderdaad niet, maar ze plakken er dan wel alieexpress M badges op en laten hem bij de tuner om de hoek ff chippen, en lekker Revven met koude motor, ook zo’n populaire actie 😂, zo krijg je echt elke auto om zeep
bunnylebowski zegt
Leuk artikel, waarbij BMW inderdaad paar serieuze ontwerp foutjes heeft gemaakt, voor mij de V8 en de M550d bovenaan omdat daar alles kapot ging en zo onhandig was om te repareren met idiote arbeidsuren tot gevolg.
Verder is het exact het slotakkoord waar de schoen wringt bij BMWs. Vaak gave techniek en heerlijk onderstel, maar daar moet je wel de juiste zorg voor hebben. Niet alleen voor de buren zo’n ding rijden.
En zoek een goede specialist.. BMW dealers kiezen altijd voor de makkelijke optie: alles vervangen. En dat tegen idiote arbeidsuren.
Overigens met xdrive niet direct nodig om altijd alle 4 te wisselen hoor. Wel beide op dezelfde as uiteraard.
Jurgen zegt
Zolang de banden voor- achter minder dan 2 mm verschil hebben hoef je ze inderdaad niet op beide assen te wisselen, daarboven wel, anders gaat ie snukken bij optrekken, vind ie niet leuk.
bunnylebowski zegt
@jurgen maar dat zou ik bij geen enkele auto doen tbh :-)
monsieurleloure zegt
Ik heb een getunede n20b20, komt wel erg dichtbij zo…
Geen rammelende ketting of olieverbruik.
Ik ga de 10e een staatslot kopen. (-:
Snelle zegt
Super leuk artikel om te lezen. Het klopt de motoren zijn echt niet top. Zelf een issue gehad met de injectoren van een 320i. €1500 ballen, vond het toen echt een schande dat die vervangen moesten worden. Heb daarnaast altijd een Renault Megane RS gehad waar ik echt nog nooit meganische motor problemen heb gehad.
Maar goed zoals geschreven is het beeld over Franse auto’s anders dan in de echte wereld. Voor mij geen bmw meer..
racerx zegt
Ik rijd al 2jr probleemloos met een N53, zal vast een keer wat ongepland onderhoud nodig zijn dat een paar euro kost maar dat zal dan wel. Een keer slikken, afrekenen en weer verder rijden.
wimof zegt
Vandaag tussen mijn aanbevolen YouTube video’s, en laat het nu toevallig een teardown zijn van een BMW motor, en welke dan nog.
https://www.youtube.com/watch?v=zKD5ubZ4Hvc
Robert zegt
Ik lees:
– rekkende distributieketting
– verkoling van het inlaattraject
– (te) licht geconstrueerde zuigerstangen
– slijtage aan lagerschalen
Alles is terug te voeren op het verhogen van de efficiëntie, verlagen van de weerstandsvermogen, verbeteren van het verbruik. Problemen die lang niet alleen bij BMW motoren voorkomen; Mercedes kent ze, VAG kent ze, Stellamtis kent ze, enzovoorts. Kleinere motoren, lager verbruik en uitstoot en toch hogere vermogens, het moet gewoon uit de lengte of de breedte komen.
Misschien kijken we later wel terug op deze tijd, dat het normaal werd dat een motor niet meer zo maar een half miljoen kilometers meegaat, maar dat we tevreden moeten zijn met de helft, maximaal.
013bas zegt
Eigenlijk vraagt dit onderwerp om een positief lijstje op autoblog.nl: welke 9 moderne motoren van BMW zijn wel betrouwbaar?
LaLancia zegt
Bij een BMW wordt het allemaal normaal gevonden. Bij Alfa zou het commentaar niet van de lucht zijn.
Grappig ook hoe fanboys altijd van een Peugeot-motor spreken, terwijl alles wat eraan stuk gaat juist BMW-techniek is…