Ja, er waren geweldige voorwielaandrijvers in de jaren ’90!
Meestal hebben we een aanleiding voor een lijstje. Dit keer niet een nieuwsfeitje, maar een gesprek tussen enkele petrolheads op de redactie. Boze tongen beweerden dat een auto met voorwielaandrijving per saldo niet goed kan zijn. Voorwielaandrijving is een compromis en daardoor is een auto slecht.
Of zijn er ook goede voorwielaandrijvers geweest? Waarmee het rijden echt een lach op je gezicht toverde? Want in principe wil je in een rijdersauto juist de grootst mogelijke lol hebben. Maximale snelheid is tegenwoordig niet relevant meer.
Daarom kijken we even naar de leukste geweldige voorwielaandrijvers van de jaren ’90. Vlak voordat auto’s sterker, sneller en milieuvriendelijker waren. Niet alleen daarom, maar zo zien we die oude auto’s nog eens voorbijkomen.
Nissan Primera GT (P10)
1990
Het is toch knap van Nissan dat ze bijzonder gave techniek zó saai eruit konden laten zien. En dan bedoelen we niet alleen de Skyline of Silvia. De Nissan Primera GT was een meestwerkje. Nissan had enkele dingen uitstekend onder controle in de jaren ’80 en ’90. Qua ondersteltechniek liep Nissan voor op veel andere merken. Of nou ja, voorlopen: er werd simpelweg meer geld in gestopt.
Dat is premium. De Primera GT had een zeldzaam goed onderstel. De motor (de SR20DE) was met 150 pk niet overdreven sterk, maar vergeet niet dat de BMW M3 rond de 200 pk aan boord had. In Japan waren er nog snellere versies. De Primera GT was dusdanig goed dat ze ‘m in de VS als Infiniti G20 verkochten met een flinke marge.
Volkswagen Corrado VR6
1991
Ja, een Volkswagen met een zware neus en voorwielaandrijving kan een leuke auto opleveren. Ga voor de grap in een Golf V6 4Motion rijden en dan in een Corrado VR6. Er gaat een wereld voor je open. Ja, er is een beetje onderstuur, zeker als je als een hooligan rijdt. Maar pas je rijstijl erop en het totaalplaatje klopt gewoon. De motor klinkt fraai, complex en duur. Dat is eigenlijk ook het geval.
De stuurinstallatie biedt zowaar een vorm van gevoel en het onderstel is niet eens plankhard, maar keurig uitgewogen. Dat was standaard en een standaard exemplaar vinden kan nog weleens lastig zijn. Nieuw kocht niemand dit soort auto’s in Nederland. Oh, wel uitkijken dat je niet de automaat neemt. Die haalt een groot gedeelte van de lol eruit.
Renault Clio Williams
1993
De Peugeot 205 was de meest geweldige Hot Hatch van de jaren ’80. De Clio Williams die van de jaren ’90. Dit is namelijk hoe je een Hete hatchback wenst. Minder dan 1.000 kilogram en een potige tweeliter zestienklepper. De motor heeft onderin voldoende koppel en trekt heerlijk door. Daarbij hangt de blauwe Renault geweldig aan het gas. De besturing is vol gevoel en precies.
Allemaal karaktereigenschappen die je tegenwoordig nauwelijks meer tegenkomt. Smetjes? De transmissie was niet Japans-soepel. Oh ja, de zitpositie was ook niet denderend, iets dat tegenwoordig veel beter voor elkaar is. Maar als het aankomt op geweldige rijdersauto’s uit de jaren ’90, dan hoort de Renault Clio Williams er gewoon in thuis. Toevallig heeft ‘ie ook nog eens voorwielaandrijving. Dus hoort hij in het lijstje van geweldige voorwielaandrijvers.
Peugeot 306 GTI
1996
De 306 XSI en S16 waren al geweldige voorwielaandrijvers, een leuke proloog op wat ging komen: de Peugeot 306 GTI. De 306 had een uitstekend chassis zoals alleen Fransen dat kunnen. Meer dan voldoende absorptievermogen, maar ook veel communicatie. De 306 GTI lag bijzonder strak op de weg, een achterwiel van de grond krijgen in een bocht was mogelijk. Dat niet alleen, dankzij de meesturende achteras en de losse achterzijde kon je met gemak met gas los de kont omkrijgen. De XU10 J4RS-motor is een geweldenaar die maar blijft gaan.
De Xsara VTS kreeg dat blok ook, maar bij de 306 GTI monteerde PSA een zesbak. Die was aanzienlijk fijner qua bediening dan de vijfbak in de Xsara. De Britten noemden de auto daardoor ook wel de GTI-6. Over Britten gesproken, die kregen na de facelift een 306 Rallye, dat is in feite een GTI-6 zonder opties.
Lancia Delta HPE HF Turbo (836)
1996
Deze Delta wordt vaak vergeten, maar hoort zeker in het overzicht van geweldige voorwielaandrijvers thuis. Als we het hebben over legendarische auto’s, dan komt de Delta Integrale vaak bovendrijven. Logisch, het is een magistrale auto. Zijn opvolger kon nooit in de schaduw staan, maar dat is helemaal niet erg. De voetbalcarrière van Jordy Cruijf is alsnog bijzonder indrukwekkend. Lancia had in de jaren ’90 al door dat je de driedeurs hatchback moest positioneren als sportieve versie, zo’n 10 jaar voordat andere merken het gingen oppakken.
De 2.0 viercilinder was in basis stokoud, maar omdat de auto in de jaren ’60 vooruitstrevend was en Fiat het blok bleef doorontwikkelen, kon ‘ie nog prima mee. In de HF Turbo had je 185 pk tot je beschikking, waarmee de auto serieus snel was. Dankzij het sper kon de Delta HPE HF Turbo zijn power ook een beetje kwijt. Zeker als je naar Madeno Racing of Savali ging voor meer vermogen, was dat diff geen overbodige luxe.
Ford Puma
1997
Soms kun je ook veel te veel je best doen. De Ford Puma is zo’n auto. Als je het heel kort door de bocht bekijkt, is Tigra-concurrent gewoon een Fiesta-coupé. De basis was weliswaar een Fiesta, maar Ford veranderde er enorm veel aan. Het chassis was steviger, de coupe-koets was stijver en spoorbreedte aanzienlijk groter. Yamaha ontwikkelde er speciaal een motor voor, de 1.7 Zetec met 125 pk.
Dat klinkt niet als veel, maar het was een heerlijk toerenmachientje waarmee je de grootst mogelijke lol had. Waar je in een Audi RS6 af en toe het idee hebt “Gaan we al ZO hard?” Denk je in de Ford Puma “Gaan we pas zo langzaam”. Wat de Puma zo leuk maakt, is dat alles dat belangrijk is voor een rijdersauto aanwezig is. De besturing is zuiver en precies. Schakelen is een genot. De voortrein heeft veel grip, meer dan de achterzijde. Een voorzichtig driftje kan prima met de Puma. Helaas is de roestpreventie niet perfect voor elkaar bij Ford in deze periode.
Rover 200 BRM (R3)
1998
Kleine auto’s zijn lastig te verkopen, tenzij ze meer premium zijn. Wat dat betreft is het jammer dat Rover het niet gered heeft. De Rover 200 BRM was namelijk bijzonder vermakelijk. Het was in principe een extra heftig uitziende versie van de 200 Vi (Vitesse, de benaming voor snelle Rovers voordat ze MG gingen heten). De motor was een 1.8 VVC K-Serie waarbij je de koppakking net zo vaak moest vervangen als de olie. Maar als ze gingen, dan gingen ze!
Dankzij de Variable kleptiming waren ze ook in de lagere toeren-regionen goed bij de les. De 200 BRM was een tikkeltje onstuimig als je ermee ging sporten, dat was ook zijn charme. Geen voorspelbare onderstuur en ‘vlak’ motorkarakter. Met de BRM-versie kreeg je er een fraai interieur bij, plus de gaafste wielen. Oh ja, en een paar hele opvallende rode (oranje?) details op de non-metallic groene auto.
Honda Integra Type-R (DC2)
1998
Misschien wel het prototype auto waaraan je denkt bij geweldige voorwielaandrijvers. Het is er echt eentje uit de categorie: deze had je moet kopen toen ze goedkoop waren. Om eerlijk te zijn, echt goedkoop zijn Integra’s nooit geweest. In Japan zijn ze redelijk goed verkocht. In Europa verkocht Honda ze ook, in de VS onder de Acura-badge. De journalisten waren eensgezind: dit was een van de beste rijdersauto’s van deze periode. De roomwitte Honda kan zich zo met een BMW M3 (E30) of Delta Integrale meten.
Lang leve de homologatie-specials (wat de Integra Type-R ook was). De 1.8 liter VTEC was niet koppel-sterk, maar alles stond in het teken van een laag gewicht, veel grip en veel vermogen. Want ondanks 1.8 liter slagvolume, leverde de motor 190 pk. En dan was dat voor de geknepen Euro- en US-versies. De JDM-modellen (met platte koplampen) haalden met gemak 200 pk!
Fiat Coupe Turbo Plus
1999
In de jaren ’90 liepen er een paar kunstenaars rond bij Fiat. Zowel op de designafdeling als op de techniek-afdeling. Fiat was in deze periode veel gebruik aan het maken van gedeelde platforms en motoren. Normaal gesproken levert dit auto’s op die identiek rijden. De Fiat Coupe Turbo Plus was een unieke auto. Het ontwerp van Chris Bangle (ja, die ja, hij werkte toen bij Pininfarina) was spectaculair.
Bijzonder ook dat de auto afwijkt van de Alfa GTV, dat in principe een zelfde soort auto was. De 2.0 20v Turbo (gelukkig met sper) was een bijzonder geval. Deze voorwielaandrijver was namelijk heel erg snel. Echt heel erg snel. Van 0-100 km/u in 6,5 seconden is tegenwoordig niet verkeerd, maar dit apparaat liep 250 km/u. In 1999! Alleen daarom al een topper in dit overzicht van geweldige voorwielaandrijvers.
Uiteraard is dit slechts een greep als het gaat om geweldige jaren ’90 voorwielaandrijvers. Als jij nog aanvullingen hebt, laat het horen, in de comments!
zwepp zegt
Zonder Toyota Celica is de lijst niet compleet.
ghengiskhan zegt
Ik mis mijn Alfa 156.
Snif…
Gulli zegt
Ik mis mijn Ford Puma, snif…
(ooo--V--ooo) zegt
Ik ook, maar indirect staat die er wel in ;)
De Delta en Coupé Fiat staan erin. Dat Tipo II, platform werd ook gebruikt bij de 145/146 en 916 Spider/GTV ea.
Het Tipo III platform was nagenoeg identiek (alleen verlengd) en daarop werden de 155/Tempra/Dedra gebouwd. Misschien wel de best sturende FWD’s in die jaren.
De 156 en Lybra stond op een verdere doorontwikkeling van het Tipo II platform.
kniesoor zegt
Wat is er anders aan het onderstel van de Corrado VR6 tov de Golf III, waar-ie op gebaseerd is ? Die laatste heb ik zelf gehad en daar vond ik het (standaard-) onderstel dermate flut van, dat ik ‘m weggedaan heb. Was door de zware motor voorin de neus geen bocht fatsoenlijk mee te nemen.
pier zegt
Er wordt in dit artikel de V6 4 Motion genoemd, dat is de golf IV.
kniesoor zegt
Ik heb het dan ook niet over die Golf IV 4Motion, maar over de Golf III VR6, waar de Corrado op gebaseerd is. Dus m’n vraag in welk opzicht de Corrado onderstelmatig van de Golf III verschilt blijft staan.
dawwg zegt
De Corrado had wat Passat onderdelen t.o.v. de Golf; de gewichtsverdeling was beter, het had een lager zwaartepunt, beter stuurgevoel, stuggere vering, kortere gearing. Hele andere beleving … naar moderne normen nog steeds bakken onderstuur uiteraard, maar niet zo dodelijk als de Golf.
drdre1 zegt
Leuk artikel. Keep’em coming!
kooss zegt
Die 2e foto van de Ford Puma… Tering wat een kleurverschil in het plaatwerk 🎨👀
danmar zegt
Ford Focus, Alfa Romeo 156, Lotus Elan.
Of lagen die teveel voor de hand?
Richmond zegt
106 rally, Renault 5 turbo,, Mini Cooper, alfa 145?
gerjan zegt
Mijn pa heeft nog zo’n model nissan gehad. Ook bouwjaar 1990. Was helaas wel de 2 liter diesel slx maar met auto telefoon! Cassette bandje wat automatisch omdraaide. elektrische ramen voor en achter. Na 6 jaar ging hij weg. 317.000 km op de teller. Zag net nog 1 blauwe op gaspedaal staan. Voor niemand bijzonder maar het was mijn eerste auto liefde.
RobTWo zegt
Het hadden er natuurlijk 10 moeten zijn, met op de eerste plaats – op ruime afstand – de Alfa 156.
Johanneke zegt
Ik vond de coupé’s van mazda en Mitsubishi ook wel bijzonder, met hun kleine 6-pitters. De FTO (erg mooie auto) had een 2.0 v6, mazda had het in de mx2 nog kleiner. 1.8 liter dacht ik.
fapfap zegt
Dat was de MX3 met de 1.8L V6, ’s werelds kleinste V6 motor in een auto.
flyerbunch zegt
Denk dat de meeste hier wel in de commentaren reeds zijn voorbijgekomen zoals Toyota en Alfa, maar mss nog Saab of Mini. Van elk bovengenoemd merk waren er uiteraard ook nog meer afgeleide modellen zoals Golf, Civic/CRX, etc, maar ook uitzonderingen zoals Lancia Thema 8.32 (productie tot ‘92)
mc96 zegt
Mooi lijstje weer willeme. Wat mij betreft had de Ford Focus ST170 er ook op gemogen. Een auto waarvan ik nog altijd spijt heb dat ik m destijds niet tweedehands heb gekocht.
revstars-net zegt
Dit lijstje gaat over auto’s uit de jaren 90
nofxke zegt
Meesturende achteras op een 306 ?
Vanwaar komt die info?
Pallas zegt
Klopt hoor, veel PSA-modellen uit de de jaren ’90 hebben dat.
ericbmw2000 zegt
van wat ik me herinner was het geen actief computer gestuurt zoals op de prelude maar meer een combinatie van rubbers en stangen die dit veroorzaakten.
basman147 zegt
Was geen actief sturende achteras zoals tegenwoordig, de torsieas was opgehangen in rubbers die een bepaalde flexibiliteit toestonden waardoor je een meesturend effect kreeg.
karhengst zegt
Een heerlijk lijstje van auto’s van voor mijn (rijbewijs-hebbende) tijd. Auto’s echt uit een ander tijdperk die mij er toch wel van bewust maakten wat de hatchback tot zo een geliefd model heeft gemaakt.
Ik denk dat een groot deel van de oorzaak waarom ze zo geweldig zijn ligt aan het feit dat al deze modellen honderden kilo’s lichter zijn dan de auto’s die tegenwoordig op de weg rijden. Alleen daarom al zijn leuke FWD modellen eigenlijk een zeldzaamheid geworden, er zijn gewoon enorm veel kunstgrepen nodig om al dat gewicht op de neus te compenseren. De PK-wedloop heeft het alleen maar erger gemaakt.
EJS zegt
Een rare die eigenlijk ook op deze lijst hoort, is de Volvo 850. Een bizar lekker onderstel, mooie gewichtsverdeling, voldoende communicatie, maar toch comfy. De lekkere 5 pitters zorgen bovendien voor fijne muziek :)
Dutchdriftking zegt
En we zitten weer op Mobile.de te zoeken naar de ideale Corrado. Het blijft toch wel een droom om hiermee op topsnelheid over de autobahn te jagen. Overigens zou ik ook heel graag op een mooie dag buiten het hoogseizoen (vandaag bijvoorbeeld) met zo’n Clio Williams of 306 GTI een mooie Alpen weg in Zuid Frankrijk onveilig maken.
De Ford Puma schijnt geweldig te zijn, maar hij is mij te lelijk. Overigens is de auto op de persplaten helemaal om te huilen. De kleurverschillen tussen de bumper en bijrijdersdeur TOV de rest van de carrosserie kan natuurlijk echt niet. Het ziet er uit alsof ik het zelf gespoten heb.
Dutchdriftking zegt
En we zitten weer op Mobile.de te zoeken naar de ideale Corrado. Het blijft toch wel een droom om hiermee op topsnelheid over de autobahn te jagen. Overigens zou ik ook heel graag op een mooie dag buiten het hoogseizoen (vandaag bijvoorbeeld) met zo’n Clio Williams of 306 GTI een mooie Alpen weg in Zuid Frankrijk onveilig maken.
De Ford Puma schijnt geweldig te zijn, maar hij is mij te lelijk. Overigens is de auto op de persplaten helemaal om te huilen. De kleurverschillen tussen de bumper en bijrijdersdeur TOV de rest van de carrosserie kan natuurlijk echt niet. Het ziet er uit alsof ik het zelf gespoten heb.
schreute01 zegt
Volgens mij heette de laatste toch echt Coupe Fiat. En niet andersom.
z3cabby zegt
Dat weten alleen de echte kenners
degrotemuis zegt
Leuke lijst weer! Veel leuk jaren 90 speelgoed! Ik heb een zwak voor de Peugeot 306 GTI, maar de Integra en gezinswagen broertje Accord Type R blijven toch wel echt meesterlijke wagens!
sabrerator zegt
De Rover 200 BRM….
Er staan er maar liefst 2 op Marktplaats. Geweldige bakken, vooral het interieur. Meer rood leer als betamelijk zou zijn in een hoerenkast en de enige hot hatch met lippenstift. What’s not to like?
Het is dat ik twee auto’s wel voldoende vind, maar oh, wat wil ik er graag een!