Aangezien een M3 toch altijd buiten budget is.
Het is een van de populairste auto’s van Autoblog: de BMW M3. Samen met de C63 AMG en Audi RS4 is het een enorm tot de verbeelding sprekende auto. Zeer puike prestaties, een geweldige wegligging en voldoende visueel spektakel om de buurman jaloers te maken.
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat we een lijstje maken met BMW M3’s, we hebben hier een hele uitgebreide voor je. Ook hebben we zelfs een lijstje met auto’s die er niet kwamen, puur en alleen vanwege het feit dat ze het zouden afleggen tegen de BMW M3 en zijn Duitse consorten.
Een veelgehoorde klacht is dat een M3 voor de meeste mensen ongrijpbaar is. Niet alleen in aanschaf, maar ook in onderhoud. Maar stel, je wens voor een M3 blijft gelijk, maar het budget laat slechts een fractie toe. Wat moet je dan doen? We nemen 9 geschikte kandidaten met je door:
MG ZT 190 (RJ)
€ 3.950
165.000 km
Als het echt niets mag kosten, is deze volbloed een optie. We kennen de ZT van ‘die Rover 75 met Mustang V8 en achterwielaandrijving. Dat klopt, maar er waren ook iets normalere uitvoeringen, zoals de MG ZT190. Dit was een van de eerste MG’s volgens het nieuwe recept na de milleniumwisseling: men neme een Rover 75, en verander alles een beetje eraan. In het geval van de MG ZT 190 lukte dat heel aardig, voornamelijk omdat de basis nog vrij vers was en erg goed (het was eigenlijk een BMW met voorwielaandrijving). De MG ZT 190 klinkt niet verkeerd en ziet er goed uit. De prestaties blijven wel een beetje achter op het heldhaftige geluid van de dubbele sportuitlaat. Als je niet bang bent voor kilometers, kun je ze nog goedkoper vinden.
Honda Accord Type S (CL)
€ 5.500
2004
165.000 km
Honda’s in Nederland blijven een lastige kwestie. De Honda Accord in kwestie kostte tussen de 35 en 40 mille nieuw. Voor dat geld kocht men toen liever een premium auto. In technisch opzicht was het overigens best een premium stuk techniek. Het onderstel is waanzinnig goed en uitgewogen. De 2.4 motor voelt aanvankelijk niet heel erg snel aan, maar je moet ‘m echt op toeren jagen voor vermogen. Boven in de toeren vind je ergens 190 pk. Zeker met een open luchtfilter en sportievere uitlaat klinkt het veel spectaculairder dan het werkelijk is. Maar dat maakt niet uit, want je hebt voldoende lol. In Japan was er een nóg snellere versie, de Accord Euro R.
Ford Mondeo ST220 (B4Y)
€ 6.000
2005
150.000 km
Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat elk zichzelf respecterend merk een sportieve variant van hun D-segment sedan in de showrooms had staan. Al was het maar om meer spoilertjes en velgen te verkopen. Ford heeft daar een enorm lange historie mee: denk aan de snelle variant van de Taunus, Sierra en natuurlijk de Mondeo. De laatste keer dat Ford het probeerde was met de Mondeo ST220. Dit was niet zomaar een Mondeo met een V6 (die had je ook), maar een Mondeo met een dikke bumperkit, enorme lichtmetalen spaarvelgen en twee vuistdikke uitlaten. De dikke drieliter zescilinder was krachtig en vocaal. Een verkoophit is het nooit geweest, want niet premium genoeg. Echter, de motor is in essentie een halve Aston Martin V12. Hoe premium is dat?
Opel Vectra OPC (C)
€ 7.250
2006
185.000 km
Als het gaat om absolute topsnelheid, neem dan deze. De Opel Vectra OPC is namelijk voorzien van een zeer aerodynamisch koetswerk en b behoorlijk wat topvermogen uit een 2.8 V6 met turbo. Deze levert 255 pk, wat gezien het slagvolume en de turbo niet een heel hoog specifiek vermogen is. Maakt niet uit, op de AutoBahn kun je prima meekomen met het snellere werk. Ook deze varianten zijn vrij lastig te vinden, zeker nette exemplaren. Toch is het een van de snelste manieren om vijf man en hun bagage rond te tuffen. Audi zou dit een A5 Sportback S-Line noemen en het dubbele vragen. Strikt genomen geen sportsedan, want de auto is in feite een hatchback, dankzij de vijfde deur.
Mazda 6 MPS (GG)
€ 7.500
180.000 km
2006
De Mazda 6 MPS is ook zo’n onbegrepen auto. Een enorm krachtige 2.3 MZR viercilinder turbomotor met 380 Nm was verantwoordelijk voor flink wat voorwaartse drang. Dankzij de vierwielaandrijving zat je binnen zes seconden op de 100 km/u. Uiteraard was de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Kortom, een onopvallende doch sportieve sedan. De normale Mazda 6 deed het niet verkeerd, maar echt een hardloper was het niet. Dus om een goed exemplaar te vinden, zul je even moeten zoeken. Prima te tunen, trouwens. Dus een goede basis voor een leuke sleeper.
BMW 320si (E90)
€ 9.500
2006
110.000 km
Dit moet wel de langzaamste homologatiespecial ooit gebouwd zijn. Natuurlijk bouwt BMW de M3, maar die basis is veel te krachtig voor veel toerwagenseries. Daarvoor werd veelal gekozen voor de BMW 320i. Om voor de FIA WTCC de 3 Serie te homologeren werd de 320si in het leven geroepen. Deze was voorzien van de N45B20S motor. Het blok werd in Engeland met de hand gebouwd en dat was helaas te merken: het is een van de minst betrouwbare motoren die BMW na het millennium gebouwd heeft. Het was ook niet de snelste: ondanks alle moeite en het hoogtoerige karakter was het vermogen slechts 173 pk en 200 Nm. Dankzij heel veel BMW M onderdelen als velgen, onderstel en sportstoelen was het wel een enorm fijn rijdende BMW. De ideale auto voor de M3 bestuurder die al drie keer zijn rijbewijs is kwijt geraakt.
Alfa Romeo 156 GTA (932)
€ 12.500
2003
135.000 km
De Alfa 156 GTA werd nooit als M3 concurrent in de markt gezet, maakt niet uit wat de overenthousiaste Alfa-dealer ervan vond. Je komt bijna 100 pk te kort en de aandrijving geschied op de verkeerde wielen. De motor is trouwens wel een goede reden om deze auto te overwegen, want is het een karakterknaller van hier tot Turijn. Je hebt echt het gevoel in iets bijzonders te rijden, de bodykit is compleet afwijkend en in het interieur vind je enorme sportstoelen die je op je plaats houden. Qua wegligging is de 156 GTA duidelijk niet een M3: de voortrein heeft bij volgas echt moeite met de kracht van de Busso V6. Nette lijnen rijden en rustig het gaspedaal doseren is het devies met deze auto.
Alpina D3 (E90)
€ 14.500
2006
180.000 km
Meestal zijn Alpina’s bijzonder snel, bijzonder dorstig en bijzonder prijzig. Dat was niet het geval met de Alpina D3 van de E90 generatie. Dit was een soort budget aanbieding. Het moment kon niet beter gekozen worden, want de auto kwam twee jaartjes voordat de financiële crisis uitbrak op de markt. Met name in het Verenigd Koninkrijk verkocht de Alpina D3 erg goed. De D3 was niet gebaseerd op de 335d, maar een eenvoudige 320d. Deze werd middels wat upgrades voorzien van 200 pk. In principe net voldoende voor aansprekende prestaties. Je zou kunnen kiezen voor een snellere 330d, maar de Alpina heeft qua onderstel en wielen weer betere hardware. Mocht je er eentje opzoeken, houdt er rekening mee dat ze veel kaler waren uitgerust dan ‘normale’ Alpina’s. Zo zie je voldoende exemplaren met stoffen bekleding, uni-lak en handbediende airco.
Audi A4 DTM Edition (B7)
€ 14.950
2005
150.000 km
De Audi RS4 (B7) geldt nog altijd als een van de best rijdende RS4’s die Audi ooit gebouwd heeft. Niet zozeer in rechte lijnen (dan is het zelfs de langzaamste), maar wel qua rij-eigenschappen. Een hint van die auto is te vinden bij de Audi A4 DTM. De A4 DTM is namelijk ontwikkeld door Audi quattro GmbH, dat we tegenwoordig kennen als Audi Sport. De A4 DTM is gebaseerd op de 2.0T quattro en heeft de Golf GTI motor onder de kap. Voor de gelegenheid is het vermogen opgeschroefd naar 220 pk en 300 Nm. Ondanks dat de A4 DTM Edition vrij snel is in een rechte lijn (0-100 km/u in 6,4 seconden en een top van 244 km/u), was het voordeel het weggedrag dat verbeterd werd met een aangepast onderstel. In Nederland zijn er 75 stuks van verkocht, dus je komt ze geregeld tegen.
RickB zegt
15 rooitjes voor een A4 uit 05. Even nagaan wat zo’n ding straks doet in de youngtimer regeling.
JanJansen zegt
@RickB: zou een goede relatie opbouwen met een taxateur. Dat rapport kan je gebruiken als maat waarvoor je belasting gaat betalen. In essentie heb je dus zelf invloed op het bedrag waar je die 35% bijtelling over gaat betalen, eigenlijk heel vreemd.
leandro zegt
@janjansen: alleen je hebt een dubbel belang. Eentje voor de belasting en een voor de verzekering. Voor de verzekering wil je een zo hoog mogelijke waarde, voor de belastingdienst zo laag mogelijk.
RickB zegt
@janjansen:
Factuur van de auto op €4.500,- zetten.
Werkplaatsfactuur van €10.500,- opstellen.
Één partij is hierin niet blij, dat is de fiscus.
ghost zegt
@janjansen: zelfde geldt voor bpm, niemand houd je tegen een deuk in je auto te beuken die rustig 3000 euro voordeel op kan brengen..
jpoers zegt
@ghost: heb maar 1150euro bpm te betalen. Klein deukje dan
crashingduke zegt
@janjansen: Houd er wel rekening mee, dat als je de auto voor een hoger bedrag verkoopt, de winst van de verkoop bij de winst van de onderneming wordt geteld. De taxatie is geen probleem. Voor de fiscus laat je de handelswaarde taxeren, voor de verzekering de vervang waarde. Hoe gek het ook klinkt, dit zijn twee verschillende waarden.
flutterby zegt
@RickB: 35% over 15k is nog steeds 440 per maand bijtellen. Wat je in aanschaf bespaard krijg je in onderhoud terug.
Als je weinig rijdt en een collectorsitem koopt is het misschien interessant, maar anders als je veel rijdt verpest je enkel een toekomstig klassieker tegen gering (fiscaal) voordeel.
In vergelijking betaal je voor een elektrische auto 4% over 50k en hoef je maar 166 per maand bij te tellen en met veel kilometers heb je veel profijt aan de lage “brandstof” kosten en het lage onderhoud. Dat drukt de Total Cost of Ownership aanzienlijk ondanks de hogere afschrijving.
PS: Het bedrag wat je bijtelt betaal je niet volledig, maar betaal je inkomstenbelasting over.
monsieurleloure zegt
@flutterby: Auto van 2 rooitjes kopen en onderhoudsbeurtje van 1500 er achter aan. Rijd je een heerlijke analoge auto zonder afleidende schermpjes en irritante hulpsystemen. Van die 1500 krijg je btw terug en drukt gelijk de winst.
Net een IS200 gekocht op deze manier en een week erna naar Malaga gereden. Olieverbruik bijna 0. Automaatje Rwd en een ienimini 6 cilinder, meer heeft een mens niet nodig ??
koffiekopje zegt
@monsieurleloure: Met een Lexus kan dat inderdaad. Die Honda hierboven gaat ook nog wel lukken.
Zo’n Audi zou ik vooral niet aan beginnen. De A4 is al niet betrouwbaar, hier in de buurt rijdt een youngtimer S4 die aan z’n derde motor bezig is. Zo’n gereviseerde V8, daar koop je een paar van die Lexussen voor.
monsieurleloure zegt
@koffiekopje: Audi moet je leasen, niet kopen en zeker geen tweedehands.
flutterby zegt
@monsieurleloure: groot gelijk, maar zelf rijd ik liever in de toekomst dan in het verleden. Nooit gedachte hoe intensief rijden eigenlijk is tot ik AutoPilot inschakelde. Dát is pas ontspannen, maar zit ook een ander prijskaartje aan. Dus nogmaals groot gelijk en veel plezier met je Lexus!
kennone zegt
Doe mij maar een Impreza of een Evo
gandini zegt
@kennone: Totaal niet vergelijkbaar met bovenstaande suggesties, maar ik ben het stiekem wel met je eens.
v60polestar zegt
@kennone: de 850R is ook als sedan geleverd?
kennone zegt
@v60polestar: als het om een station zou gaan kon je wel raden waar voor ik dan gekozen zou hebben?
apenkop zegt
Ben zelf
Aan het
Kijken voor een mazda 3 mps 2010-2013 kan daar niet eens een aankoopadvies van komen?
unknown32 zegt
De alpina of de a4
vaakbenjetebang zegt
Die motor in de 320si was wel echt om hardop te janken zo slecht, daar kon je serieus wat geld in afzinken als het daar binnen begon af te brokkelen. Hoe dat ding ooit in die onderontwikkelde vorm het productiestadium heeft kunnen halen is me een volkomen raadsel. Dat ding combineerde feilloos de hoge kosten van een M3 met het prestatiepotentieel van een 320d en de restwaardeontwikkeling van een 320i. Nee, slechter kun je een 3-serie haast niet kopen.
hallokroket zegt
@vaakbenjetebang:
Nochtans hadden ze het eerder wél goed gedaan met de E36 318is/4 class II, ook gekend als de “procar”.
Volledige M3 bodykit, standaard verlaging met gele Bilstein dempers, sportzetels in Motorsport kleuren, zwarte hemel.
Het dashboard was getooid met een plaquette “BMW Motorsport International Limited Edition”..
Gebouwd op 2500 exemplaren in 4 kleuren.
Heb er zelf eentje gehad in Dakargelb.
Het was geen bom, maar reed erg fijn door het puike onderstel.
En hij viel op, in dat gekke geel.
sel777 zegt
Saab 9-3 Aero Hirsch
Sir_Vmax zegt
S70r dan toch maar
tjorque zegt
Ik hou van turbo koppel… voor mij de 6 MPS graag!
En als tweede keuze de Vectra, hoewel die V6 me wel aanspreekt, heb ik gevoelsmatig meer vertrouwen in de MPS om een glimlach op m’n smoel te toveren
trolle zegt
De ford, opel of de mazda aub
hanse1one zegt
Renault R 21 2.0 Turbo QUADRA 4X4 Rare En Parfait Etat
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/renault-r-21-2-0-turbo-quadra-4×4-rare-en-parfait-etat-benzine-grijs-9501c246-c376-9f04-e053-e350040aca30
hallokroket zegt
@hanse1one:
Mais oui!
bernoulli zegt
S40 2.5 T5 is ook een mooie optie.
Slim alternatief voor die DTM-Edition (die je toch niet gaat vinden) zou de flink gemoderniseerde SEAT Exeo 2.0TSI Sport kunnen zijn.
jack_abarth zegt
Volvo s60r had er wel bij mogen staan. En mocht die nou te duur zijn in onderhoud, dan zeker de s60 t5.
james82 zegt
De Alfa alstublieft, dank u.
viezefreddyw zegt
Misschien de Jaguar S-type R? Niet bijster sportief maar wel een beul van een V8 onder de kap.
rhellema zegt
@viezefreddyw: in mijn ogen niet een auto uit het segment waarin de genoemde auto’s opereren maar wel de allerlekkerste die hier genoemd is. ??
moveyourmind zegt
Een Cadillac CTS 3.6 V6 Sport.
Misschien iets minder hardcore sportsedan dan de rest, maar dat mag de pret niet drukken.
detroitv8 zegt
@moveyourmind: check! Ik heb een Sport Luxury. RWD met een sperdifferentieel.
frank2b zegt
Uiteraard de Lexus GS. In President uitvoering met 450h aandrijving. Premium, wegligging en rap.
En, itt nogal wat voorbeelden hierboven genoemd, stuk gaat-ie niet.
erwinlagcher1977 zegt
@frank2b: GS430 mag ook wel. Net zo rap maar wat meer bagageruimte en wat lichter.
frank2b zegt
@erwinlagcher1977: Absoluut waar. De GS450h geeft al geen krimp, maar de GS430 is met z’n acht jampotjes helemáál bulletproof. Wel wat dorstiger….
erwinlagcher1977 zegt
@frank2b: ik maak me niet zo druk om de zuipschuit anders had ik wel een Aygo gekocht. Ik rij nu nog een GS300 Jzs147. Volgende wordt de 430
toyotafortuner zegt
Valt de IS-F zo ondertussen niet in dit budget? Zo ja, die. Zo nee, de CTS
gandini zegt
@toyotafortuner: Goeie! Die IS-F is een regelrechte M3 killer. Na de Evo zou dat ook mijn keus zijn ja.
skinny058 zegt
@gandini: Heb beide mogen rijden en nee, het is geen ‘regelrechte’ M3-killer. Wel een concurrent maar op bijna alle fronten de mindere…behalve de prijs.
hallokroket zegt
“denk aan de snelle variant van de Taunus, Sierra en natuurlijk de Mondeo.”
Huh?
De Taunus?
Heb ik iets gemist?
Welke variant dan?
rhellema zegt
@willeme; de snelle versies van de Sierra (XR4i en de Cosworth) en de Mondeo (ST’s) die ken ik wel maar welke snelle versie is er van de Taunus geweest?
kniesoor zegt
@rhellema: vraag ik me ook af. Al zou een Taunus 2600RS (ala de Capri) wel leuk geweest zijn.
rhellema zegt
@amghans: ja, of een taunus 2.8iS had me ook wel wat geleken?
hans75 zegt
De GTA is wel heel leuk, maar zou in dit rijtje eerder de Alfa 159 sedan met een 1750turbo verwachten…
Dutchdriftking zegt
@hans75: exact mijn gedachte. Al zou ik persoonlijk voor de station gaan. Maar het is natuurlijk niet echt een sportief topmodel.
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje weer. Mondeo met de T5 kwam niet in aanmerking?
baklava zegt
De 6 mps! Heerlijk!
tenaci zegt
Toch nog steeds een enorm zwak voor die halfslachtige poging om Rovers om te toveren tot MG.
Maar als het budget 15.000 is, dan komt een met een Mustang V8 toch ook wel in de buurt? Of zijn die gewoon vrijwel niet meer beschikbaar?
bbroek88 zegt
Misschien een link naar de advertenties toevoegen? Ik kan dit type auto met lage km standen niet vinden voor de genoemde bedragen hoor….
karaya zegt
Het hart zegt de Alfa met een Q2 diff. (mis m’n Busso V6)
Het verstand de Mazda.
jeroenwz zegt
@Willeme, even ouwenuilen over de Ford: “… Echter, de motor is in essentie een halve Aston Martin V12. Hoe premium is dat?”
Nou, eigenlijk is het net andersom: de Ford V6 was er al en door er twee aan elkaar te lassen had Aston Martin een V12. Dus eigenlijk zijn de Aston Martins DB9, Vanquish en wat nog meer “dubbele” Fords. En dat doet geen wonderen voor Aston Martin. Of wel?
vaakbenjetebang zegt
@jeroenwz: Tja. Zo klinkt het ook niet sexy om te zeggen dat de V10 uit de originele Gallardo feitelijk 2 vijfcilinders uit een Amerikaanse Jetta op 1 krukas zijn. Is wat kort door de bocht, maar in de basis wel waar. Vervolgens kon Audi dan wel mooi claimen een Lamborghini-V10 in een A6 te bouwen.
willeme zegt
@jeroenwz: Dat was de ironie van het grapje. De beste moet je uitleggen ;-)