Wellicht een handig ezelsbruggetje voor de bondscoach.
Ondanks dat niet alle autoliefhebbers ook voetballiefhebbers zijn, weet iedereen dat het vanavond gaat gebeuren: Nederland gaat definitief niet door naar het WK. Mensenrechtenactivist Danny Blind was er zwaar op tegen om deel te nemen aan dat toernooi in Rusland, vanwege de rechten die daar geschonden worden. Wiskundig orakel Advocaat mag nu de boel gaan redden. Het was nogal onduidelijk voor de beste man hoe vaak er gescoord moest worden. Daarom komen wij met een auto-gerelateerd lijstje. Per benodigd doelpunt benoemen wij een gaaf Zweeds merk. Dit zijn er zeven. Niet zes, maar zeven:
AMG
Hey, maar AMG was toch een Mercedes tuner? Klopt, maar het is slechts een simpele afkorting. In dit geval staat het voor AB Motorfabriken i Göteburg. Het mag geen verrassing heten dat deze autofabrikant zijn oorsprong vindt uit Gotenburg. Het begon als producent van aggregaten en motoren voor schepen. Vlak voor de eeuwwisseling (1899) besluiten ze zich te gaan toeleggen op het produceren van auto’s. Dat ging niet al te best. Hun eerste auto kwam in 1903 op de markt en in 1906 was het na tien (10!) gebouwde exemplaren alweer gedaan.
Caresto
Dit is misschien wel het coolste merk allertijden en toch horen we er niet veel van. Caresto werd in 1997 opgericht door Leif Tufvesson en legt zich toe op bijzonder speciale projecten. Het kan niet zo gek zijn, of de tovenaars van Caresto bouwen het. Paar voorbeeldjes zijn de Audi RS6 van Jon Olsson, de Batmobile, de Volvo Hot-Ross en, uiteraard, hun eigen supercar.
Esther
Het is alsof elk land zijn eigen ‘Lotus 7’-specialist heeft. In het geval van Zweden is dat Esther, geesteskind van Lars Svenson en Magnus Haverbier. Esther bestaat al sinds 1987 en bouwt Robin Hood achtige autootjes. We zeggen express Robin Hood en geen Caterham, laat staan Donkervoort. Het zijn simpele sigaren op wielen. Ondanks dat er bijna niets over te vinden is, schijnen ze nog steeds te bestaan. Knap.
Josse Car
Sportwagens en Zweden lijkt geen voor de hand liggende combinatie en dat is ook zo. Toch werd het geprobeerd. Josse Car werd in 1994 opgericht door Bengt Lidmalm. De beste man was een jaar eerder in Engeland en stond daar te kwijlen in een TVR showroom. Zo’n auto wilde hij ook gaan bouwen. Een betaalbare Roadster met fraaie looks en een forse motor. In dit geval een zes-in-lijn met 24 kleppen van Volvo. In 1999 gaat het merk al weer failliet, zoals het hoort bij een sportwagenfabrikant. In totaal zijn er 44 Indigo’s gebouwd.
Koenigsegg
Net als Pagani brak dit merk rond de millenniumwisseling definitief door, maar bestond het al in de jaren ’90. Dit zorgde er mede voor dat de auto’s bij introductie kon rekenen op een lovende pers. Von Koenigsegg mogen we wel visionair noemen. Een uitvinder. Denk aan het kliklaminaat en de MP3-speler: het zat al in zijn kale hoofd, jaren voordat het op de markt kwam. Het ontstaan van het merk kun je lezen in deze special.
Saab
Svenska Aeroplan Aktie Bolaget is opgericht na de tweede wereldoorlog. Saab bouwde voorheen gevechtsvliegtuigen, maar na de oorlog was er minder vraag naar. Af en toe lijkt het alsof Saab ontstaan is door een weddenschap. Of een grap. De keuzes die gemaakt werden waren soms hilarisch. Tegelijkertijd was het ook briljant, denk aan hoogtepunten als de Saab Cabriolet, Saab 900 Turbo en stupide niveau van veiligheid. Een ding was Saab niet: saai.
Volvo
Verreweg het meest succesvolle Zweedse merk, alhoewel het tegenwoordig in Chinese handen is. Volvo (latijn voor ‘Ik Rol’) werd 90 jaar geleden (in 1927) opgericht door Assar Gabrielsson en Gustav Larson. De twee heren waren toen al geobsedeerd door veiligheid. Een item dat altijd een belangrijke rol heeft gespeeld bij Volvo’s.
drdre1 zegt
Die laatste auto is wel handig als met 25 man op stap wil gaan.
harrie zegt
Ja de Caresto Jakob!
http://www.caresto.se/cargallery/jakob.html
dirkv zegt
@harrie: Zo’n Jacob is wel een hele coole badkuip! Mooi project.
carlover12 zegt
Funfact, Caresto heeft een opslagruimte zo’n 20 meter náast de Koenigsegg fabriek. Was hier toevallig toen Team Galag de Batmobile op kwam halen voor de Snow Tour afgelopen winter.
toyotafortuner zegt
Sympathiek artikel zeg. Maar 2-0 as we speak (net klaar van werk in JC ArenA) is natuurlijk niet genoeg. T was al verloren voordat t begon
sracert zegt
Zweden mooi land maar voor de auto’s not my cup of tea. Ik wil “peper” en “zout” in een auto.
willeme zegt
@sracert: daarom wordt er zoveel gestrooid in Zweden.
sracert zegt
@willeme: ja haha mooi.
20vtsport zegt
Esther heeft een plasje gedaan, grote meid. Lijkt me iets meer dan een zwee”d”plek
kennone zegt
Dit waren 7 toffe Zweedse automerken.
smoked zegt
En toch blijf ik Saab een sympathiek merk vinden. Vind het meer het stoerdere, rebelse “broertje” van Volvo.
Volvo’s heeft ook serieus snelle auto’s gemaakt maar het miste toch het stoere.
coffeecup zegt
@smoked: klopt inderdaad. Ze waren over de gehele linie ook sneller dan het toch wat bedeesde Volvo. Bedenk dat toen de legendarische 900 classic in productie was, dat Volvo het een uitstekend idee vond om de 340 als hatchback in de markt te houden. Toen de 850 T5 er kwam, was het enige hoogvermogende uit Zweden tot die tijd een 9000 Aero. Maar daarvoor ook al de 900 Turbo-modellen. Of wat dacht je van de eerste massageproduceerde gezinsauto met Turbo. Vermogenstechnisch heeft Volvo heel lang de 2e viool gespeeld.
Alleen is Volvo in latere jaren weldegelijk degelijker gebouwd en kregen/hadden meer ontwikkelingsgeld. Kantelpunt was de 850-/V70 versus de 9-5. Ik heb eigenlijk alles van Saab wel gereden wat te koop was tussen 1988 en 2000.
Ik heb het licht gezien en rij nu een ’98-er V70. Ik snapte toen ik deze overstap maakte ineens waarom Saab het uiteindelijk niet gered heeft.
kennone zegt
@smoked: ja en nee. Volvo had ook wel wat stoers die tijd hoor. De 242/244/245 Turbo, 360 GLT, 740 Turbo GT, 850 T-5R/R, 480 Turbo.
willeme zegt
@kennone: op het moment dat je een Volvo 360 moet benoemen om aan te geven dat het ook stoer is, weet je dat het @smoked een punt heeft.
Volvo is echt het braafste merk ter wereld, allertijden. Dat een stationwagon iets harder kan dan normaal, veraderd daar niets aan. Zeker in vergelijking met Saab, dat veel meer risico’s nam en veel gedurfdere auto’s bouwde, is Volvo echt slaapverwekkend saai. Kwalitatief goed, degelijk en veilig: ja. Maar ook oersaai. Kun je van Saab niet zeggen ;)
Tenck zegt
@willeme: Volvo heeft ook nog een rits echte “Cross Country” voertuigen gemaakt, de Terrängbil’s (TGB). Begon met de Sugga, en eindigde met de C303 in verschillende uitvoeringen (zie mijn profielfoto). Deze zijn zowel in leger als civiele versie gemaakt.
Ze zijn absoluut niet veilig, en zijn uiteindelijk uit productie genomen omdat er teveel doden in vielen. Maar wat wil je ook met een FC. Je grote teen, beschermd door een dun stukje staal, is het eerste wat een boom raakt. En qua stoerheid: een Saab zie ik niet zo snel offroaden ;).
saabmax zegt
@smoked: Saab had ook een paar snelle uitvoeringen. De latere modellen hadden met 2.0T en 2.3T tegen of over de 200PK. Daarnaast lag in de facelift 9-3(2008 ) de 2.8T V6, dan bedoel ik de Turbo X variant.
kilum zegt
Die Josse Indigo kende ik nog niet. Maar ziet er wel heel tof uit!
Gulli zegt
Visionairs daar bij Volvo! Wat doe je als je een auto voor op het strand nodig hebt? Juist! Je gaat de hoogte in! Want op het strand heb je geen viaducten!
viezefreddyw zegt
Ik blijf het bijzonder spijtig vinden dat Saab niet meer bestaat. Althans, niet meer in de vorm zoals ik het merk graag zag. In mijn jeugd veel in Saab’s gereden, ze waren er in overvloed in mijn familie. Vond het altijd een mooi merk met duidelijk een eigen gezicht.