Hadden we daar twijfels over? Natuurlijk niet!
Suzuki is een merk dat al even meegaat. Al in 1937 produceerde het Japanse merk zijn eerste auto. Dat was in die tijd nog een in licentie gebouwde Austin Seven. Vanaf dat moment is Suzuki constant bezig geweest met het uitgroeien tot een mondiaal automerk. Op dit moment heeft het merk een fanatieke fanbase met een marktaandeel van zo’n 2,5 %. Eveneens indrukwekkend is de hoeveelheid Suzuki’s die in Nederland rondrijden. Sinds kort heeft Suzuki in Nederland meer dan 500.000 auto’s verkocht. Een perfecte aanleiding om 7 argumenten te geven waarom Suzuki zo’n tof merk is.
1. Suzuki heeft het lef om bijzondere auto’s te bouwen.
In het verleden heeft Suzuki bewezen niet bang te zijn om eigenzinnige auto’s te bouwen. Nog altijd staan er auto’s in de showrooms die net even anders dan anders zijn: uitdagend en eigenzinnig. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Suzuki Swift. Die auto rijdt net zo speels als zijn lijnenspel doet vermoeden. Nog een goed voorbeeld is de Suzuki Ignis, met de C-stijl die refereert aan de Suzuki SC100 van weleer. En wat te denken van de Suzuki Jimny (rijtest), één van de weinige auto’s die daadwerkelijk off-road in zijn element is en met zijn stoere looks een herkenbaar voorkomen heeft.
2. Betrouwbaarheid
We gaan verder met de techniek. Als je kijkt naar de lijst van auto’s die het best scoren qua betrouwbaarheid, scoren Aziatische modellen altijd erg hoog. Het is een Japanse eigenschap om hun opgebouwde reputatie hoog te houden. Het behoeft geen betoog dat Suzuki zich tot de merken kan rekenen die goed scoren. Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat Suzuki zelfs het meest betrouwbare merk is. Tot een dergelijke conclusie kwam het Engelse What Car? Magazine. Maar ook in Nederland komt Suzuki goed uit de bus: zo is Suzuki in het recente verleden als winnaar uit de bus gekomen bij de Consumentenbond.
3. Tegen de trend in, worden Suzuki’s juist lichter en wendbaarder.
Auto’s worden telkens groter, luxer en daardoor dus ook zwaarder. Dat is niet het geval bij Suzuki. Tijdens de Suzuki Swift Redactie Race (die Team Autoblog winnend afsloot, natuurlijk) konden we dit aan den lijve ondervinden. De Swift staat net als de Baleno en Ignis op het HEARTECT-platform, wat specifiek ontworpen is om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dit zorgt voor een betere wegligging en rijeigenschappen.
4. Suzuki Service Card
De (toekomstige) Suzuki eigenaren weten het al langer: het onderhoud hoeft niet eens heel duur te zijn. Nog niet zo heel lang geleden heeft Suzuki besloten de kosten van het onderhoud nog verder naar beneden te brengen middels de nieuwe Suzuki Service Card en de Service Card Extra. Hiermee is het mogelijk om op jaarbasis zo’n 170 euro te besparen. Met de kaart kun je bandenspanning, software updates en kleine reparaties zonder kosten laten uitvoeren. Ook krijg je van Suzuki een heel jaar lang gratis pechhulp, 24 uur per dag, 7 dagen per week en aan huis. Dit geldt voor elke auto die Suzuki ooit heeft gebouwd, dus van een oude Alto tot de nieuwste Vitara. Je krijgt de kaart gewoon gratis met de VOS-onderhoudsbeurt. Maar er is meer. Voor slechts 29 euro is er de Suzuki Service Card Extra. Dan kun je een jaar lang rekenen op nog meer voordeel, waaronder een gratis APK, controle voor de airco en een winter- plus zomercontrole. Met name die aircocontrole en zomercheck komen erg van pas met de vakantie op komst. Ten slotte ontvang je 10% korting op accessoires.
5. Suzuki bouwt geweldige motoren.
Over het algemeen bouwt Suzuki vrij compacte auto’s met eveneens kleine motoren. Deze motoren zijn verrassend krachtig en zuinig bovendien. Denk aan de Suzuki Celerio, die dankzij zijn zuinige motor 1 op 27 kan halen. Daarmee is het één van de zuinigste auto’s van Nederland. Ook in andere modellen heeft Suzuki lichte en zuinige motoren. In een onafhankelijke zuinigheidstest van het Britse WhatCar kwam de Suzuki Baleno op 4, de Celerio op 2 en scoorde de Ignis de eerste plaats.
6. Prijs kwaliteit verhouding
Suzuki maakt niet alleen een van de zuinigste auto’s met de Celerio. De Suzuki Celerio is ook nog eens een van de titelhouders als het gaat om de goedkoopste auto van Nederland. Niet alleen in aanschaf is het een voordelige auto, dankzij de lage onderhoudskosten en afschrijving zijn ook de gebruikskosten erg laag. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere modellen van Suzuki. Zo hebben auto’s als de Baleno, Vitara en Jimny een goede prijs-kwaliteitverhouding.
7. De juiste technologie
Suzuki is een merk dat blijft vernieuwen en constant werkt om de technologie nog verder te verfijnen en te verbeteren. Een goed voorbeeld daarvan is de DualJet motor, die extra zuinig is en daardoor een lagere CO2-uitstoot heeft. Daarnaast innoveert Suzuki met Rear-cross traffic alert, Blind Spot Monitor en Smart Hybrids. Een andere bijzondere technische vondst is Dual Sensor Brake Support. Dat is een camerasysteem achter de voorruit die zorgt voor extra veiligheid. Check deze pagina voor uitleg en nog meer voorbeelden van de technische vondsten van Suzuki.
mashell zegt
8. Opa, die oude wijze man, heeft er ook
Hubert zegt
@mashell:
Toch leuk dat er haast vanzelf een link wordt gelegd naar de oudere medemens…
audicoupe84 zegt
Mijn Alto 1.1 uit 2012 heeft ESP! Nou vraag ik je….
Hubert zegt
Reden 8 :
Er rijden vooral bejaarden in. Dus een tweedehands is er vaak eentje met weinig kilometers en goed onderhouden.
niex zegt
@Hubert: daarbij, wijsheid komt met de jaren
bmw507coupe zegt
Suzuki is wel bezig om het imago op te krikken. Overal waar je kijkt verschijnen advertenties en vloggers die opeens een Jimny toevoegen aan de collectie…
JamesBond007 zegt
@bmw507coupe: en dat doen ze natuurlijk omdat ze ‘m zo geweldig vinden! Not, zwaar gesponsord joh
mashell zegt
@jamesbond007: aangezien de Jimny zo populair is dat er leveringsproblemen zijn kan Suzuki zich advertenties, sponsoring en kortingen voor dat model besparen.
lincoln zegt
@mashell:
Yeah right ..
dees zegt
@jamesbond007: Oftewel waarom alle vloggers/influencers etc het over een product hebben
gove zegt
mooi merk, keer wat anders, helaas in nederland kapotgemaakt door bpm
matter zegt
Moet zeggen, de Jimny is de reden dat ik voor het eerst van m’n leven de Suzuki configurator heb opgestart. Tof wagentje… De rest kan me gestolen worden.
RiKe zegt
De Swift, Jimny en Vitara (met turbo) zijn toch best leuke auto’s. De oudere Kizashi is ook wel tof. Ik persoonlijk vind ze alleen niet helemaal bij de tijd qua interieur
freezzr zegt
Wat kost die Jimny?
techniekmeneer zegt
@freezzr: Fatsoenlijke uitvoering 30k. Met dank aan de idiote belasting regels.
lithiumion zegt
Heb deze nog niet in het ‘wild gezien, maar wat er de laatste tijd steeds veel voorbij komt is de ‘Ignis’. Welke ‘doelgroep’ vergrijpt zich daar aan?
mashell zegt
@lithiumion: ik vermoed dat het senioren met vergevorderde staar zijn.
grandvitara zegt
Verrassing, heb ooit 150000km een Grand Vitara gereden. 0,0 problemen….. VW kettingen en olie, Peugeot computers, Mazda roest, Renault V6 DCI…. juist, Opel EGR, BMW EGR en draagarmen… En kan wel even doorgaan
techniekmeneer zegt
@grandvitara: Algemeen bekend inderdaad. Maar veel mensen willen toch liever een “duur” logo op de grille hebben staan.
lincoln zegt
@techniekmeneer:
Enig idee wat een Jimny kost ??
ghost zegt
@lincoln: te veel voor de gemiddelde Jimmy met petje.
techniekmeneer zegt
@lincoln: Jep. Dankzij de absurde BPM regels 30k. De overige modellen zijn wel beter geprijsd.
grandvitara zegt
@techniekmeneer: Zakelijk ga ik idd voor het duurdere logo. Al is dat vooral vanwege de keuze die de werkgever mij geeft. Zakelijk heb ik vooral Volvo, BMW ,VW en ook DS5 e.d. gereden. Privé heeft eigenwijs Japans mijn voorkeur. Nu rijd ik bv een Subaru Outback privé. Het verschil… hard plastic maar kwaliteit dat superieur is.
onnorolo zegt
@grandvitara: ik heb ook een grand vitara gereden. Met 40k afscheid genomen. De zuigers vraten de cilinder wanden op. Ik was zou zuinig op die auto, rustig warmrijden enzo. Het was ook geen auto om snel warm te rijden want de 2.0 was niet snel. Dus ik was niet zo blij met de suzuki als jij
grandvitara zegt
@onnorolo: Bijzonder jammer! Die van mij reed ook nog eens op LPG, met klepsmering. Heerlijk.
lincoln zegt
Hipster ding ..
sudbina zegt
Wat een onzin deze ad. Suzuki is een topmerk omdat ze a) de jimny bouwen, b) verdomd betrouwbare autos bouwen en c) geen 13 in een dozijn merk zijn (X-90 bv).
En bovenal omdat ze het merk zijn die de TL1000 op de markt gebracht hebben (net als vele andere van dit soort toppers).
Joost zegt
@sudbina: De TL1000 inderdaad :)
Graag de R-uitvoering. De S vind ik toch minder…
Jammer dat deze altijd in de schaduw heeft gestaan van zijn succesvolle broer (of is het zus?)
mats106rallye zegt
Hartstikke leuk allemaal het belangrijkste vind ik dat een auto mooi is, Suzuki is dat dus in ieder geval niet.
isogrift zegt
De Susuki Verona hoor IK nooit noemen in de jaren 2000 een export 6 cilinder voor Amerika en hun eigen markt was ook een prima blok 2.5 liter.
autodrome zegt
@isogrift: Zag vorige week een Kizashi(of zoiets), hele nette auto, heeft niet echt tot verkooppieken geleid. Maar het is een hele leuke auto en je kan ze 2dehand oppikken voor tussen de 10 en 15k op een relatief lage kilometerstand. Heb je een AWD met 180+ PK. Ik overweeg er echt een te kopen ….
autodrome zegt
Dus omdat Autoblog wordt betaald door Suzuki, is het een tof merk? Leg me dat eens uit ….. Vind de Swift Sport dan wel weer een leuke auto ….
BaRa zegt
Zeg, copywriters… leg me eens even uit hoe redenen iets kunnen bewijzen?
Design_Driven zegt
Jinmy blijft toch de leukste. Ook goed voor off-road reizen.
https://www.youtube.com/watch?v=mK3363tzmyE