
We praten en schrijven regelmatig over klassiekers van weleer. Maar hoe zit dat met de toekomst?
De autowereld is in de afgelopen jaren natuurlijk wel flink veranderd. We leven in een tijdperk waar supercarmerken als paddestoelen uit de grond schieten. Waar vroeger 200 pk deftige taal was, is dat voor diverse hedendaagse auto’s de ‘instapper‘. Tevens zal de toekomst er ook weer heel anders uitzien dan we nu wellicht gewend zijn. Zo is de handbak langzamerhand aan het uitsterven. Ook zal het autonome rijden sprongen gaan maken, aangestuurd door auto’s met een hybride of elektrische aandrijving. Ons lijstje met voorspellingen van toekomstige klassiekers check je hieronder. Aanvullingen zijn natuurlijk onmisbaar als we over dit onderwerp spreken. Deel ze in de comments!
BMW 1M
Met 340 pk uit een geblazen zes-in-lijn een absoluut bommetje. Tevens een goede occasion wanneer je niet zo’n fan bent van afschrijving.
Alfa Romeo 4C
Eindelijk kwam Alfa weer eens met een unieke auto buiten het reguliere gamma. Lichtgewicht, snel en serieus leuk sturend speelgoed.
Renault Clio V6
Een vreemde eend in de bijt en misschien daarom wel zo geniaal. Vooral als afgebeelde Phase 1 is de Fransoos niet te versmaden.
BMW M3 CSL
Zeer prijzig als occasion, maar oh wat is ‘ie lekker. De E46 BMW M3 CSL met dat unieke snerpende geluid. Een verdiende plaats in dit rijtje.
Audi TT (1999)
De eerste generatie TT is nog steeds een guitig karretje om te zien. Kwam in genoeg varianten en dus voor ieder wat wils. De looks zijn over twintig jaar nog steeds cool. Let maar op.
Mercedes SLS AMG
De Gullwing van de 21ste eeuw.
Mercedes SLR McLaren Stirling Moss
Een kunstwerk op wielen. Zal deze over dertig jaar voor krankzinnige prijzen worden verkocht op veilingen?
BMW Z8
‘Zo maken ze ze niet meer’ is op de Z8 wel van toepassing. Een auto die de term ‘klassieker’ absoluut waard zal zijn.
Fiat Barchetta
Ja, er zijn ook betaalbare toekomstige klassiekers. Laten we de eigenwijze Fiat Barchetta daarom niet vergeten. Of de Italiaan mooi gaat rijpen voor de toekomst is een tweede.
Audi R8 (2007)
De eerste R8 zullen we niet gauw vergeten. De fijne V8, het unieke uiterlijk en natuurlijk de kenmerkende led-verlichting verwerkt in de koplampen.
Alfa Romeo 156 GTA
Geen uitleg nodig.
Renault Avantime
Opnieuw een opvallende Renault in dit lijstje. De gezinsbak met bijzondere vormen zal niet gauw vergeten worden.
Nissan GT-R
Met de komst van de GT-R schopte Nissan tegen de schenen van Porsche in de 21ste eeuw. Het schoppen tegen Europese schenen door Nissan begon eigenlijk al eind jaren tachtig.
MG MGF
De Brit is zeker niet onpopulair in Nederland. De betaalbare cabrio is nog best een geinig ding ook. In ieder geval qua looks.
Land Rover Defender
De icoon is met pensioen en dus kan de Defender gaan rijpen voor een ultieme klassieker-status
Honda NSX
Een uiterlijk om van te smullen. De Honda NSX is een unieke Jap en draagt een bijzondere ontwikkelingsgeschiedenis met zich mee.
Mooi lijstje, behalve de TT en Defender, die zie ik niet echt een klassieker worden.
@misterdrogba: Ik zie de Defender ook niet zo snel een klassieker worden. Dat is ie namelijk al.
@misterdrogba:
Goh.. de twee auto’s in de lijst die nu al het meest iconisch zijn..
Niet mijn favorieten, dat is zonder twijfel de 1M, maar persoonlijke voorkeuren zeggen niks over wat wel en niet een klassieker is..
@dracae: Ps.. ik vergat de Honda…
@misterdrogba: R8 ook niet
@benzboy: De r8 wordt zeker wel een klassieker. Wat hij met zijn aparte vormen teweeg heeft gebracht maakt hem straks een klassieker, ookal zijn er behoorlijk veel van gemaakt
Zie de prijzen van de sls al sinds de productie gestopt is stijgen.
@wildewesten:
Helaas wel, had er graag later eentje gewild
@italia007:
Wie niet ???
Mis de Ford Focus RS500
@moondustfocus: je ‘mist’ niks ;) In het artikel staat aangegeven dat aanvullingen in de comments kunnen worden gedeeld. Natuurlijk zijn er meer dan 16 toekomstige klassiekers!
Kan iemand mij uitleggen hoezo die renault Avantime in hier ook in staat?
@dionijsb: Omdat het een klassieker wordt.
@Donstil: ik snap dat jullie dat denken (anders zou hij niet in het lijstje staan), maar ik ben nog niet heel lang zo geïnteresseerd in auto’s en vraag gewoon oprecht waarom?
@dionijsb: heel aparte auto en zeldzaam (ookal is dit omdat niemand m wil). Er zijn mensen die houden van een oude aparte en zeldzame auto, ookal is ie zo lelijk
@pixeltrooper: danku!
@dionijsb: de Avantime is gewoon een heel aparte auto, hij zag er heel anders uit dan de andere Renaults uit die tijd, ook had hij het grootste glazen dak dat ooit in een auto is gebruikt, verder is de Avantime heel zeldzaam, er zijn er nog geen 9000 van gemaakt. Je kon de Avantime zelfs krijgen met een 3.0L V6
@audiisthebest:
Voor een gedeelte heb je gelijk. Wat ik merkwaardig vind is wel dat -ondanks het geringe succes van de Avantime- de Megane phase I, die van 2003 tot 2006 werd gebouwd, veel trekjes had overgenomen van het design van die Avantime. In het bijzonder “le derrière”.
@dionijsb:
Bijzonder Concept
Vernieuwend
Out-of-the-box
Doodgeboren (altijd de MOOISTE auto’s kijkmaar naar Zagato creaties)
Lef het te doen van een volume fabrikant, vergeet niet wat een moed je nodig hebt om in dit geval te zeggen Oui, on va le produire !
@desjonnies: En danku! zo’n reactie is een stuk hulpvoller dan iemand die plusjes probeert te pakken met een ‘leuke’ opmerking!
Wellicht de Citroën C6 nog eentje voor het lijstje? Aangezien de Renault Avantime er ook op staat.
@stephano: lijkt teveel op de Peugeot 607. De Renault is anders op basis van alles.
@stephano: dan was de CX nu ook veel meer waard geweest..
16 maar? Ik had verwacht dat jullie er minstens 159 uit jullie mouw konden schudden.
@rijnounsdoor: ….ik ben een beetje klaar met die grap. Tenzij je zelf een 159 hebt natuurlijk.
@xiran: Ik was al moe vanaf het begin…Ik snap ook niet waarom mensen zo emotioneel worden gepaard met een harde knobbel in de broek van maakt niet uit welke Alfa…..
Alleen de Honda nsx is de moeite waard om nu te gaan verzamelen.
@xiran: ik zag net nog een rode NSX rijden in Rotterdam. Misschien al eens gespot?
Aanvulluhh!!! Jaguar XJR type X300
De Clio V6, M3 CSL en de Z8 zijn toch wel mijn 3 favorieten. NSX vind ik een klasse apart en blijft een absolute prachtwagen. De R8, GTR en de 1M coupe zijn de laatste 3 uit het rijtje die ik super vind.
159?
@dutchcarguy: Nee, Nissan Micra…
waar is de mehari?
@Soulmaster: is al een klassieker, tenzij jij de e-mehari bedoelt ?
Fiat Coupé!
@thesis: coupe FIAT
@eklasse: inderdaad, excuses :)
Ik mis een auto zoals een 360 challenge en de F355, worden in ferrari kringen toch wel als de speciale autos gezien (zie ook de prijzen ervan) en wat dachten we van een e60 m5 met ee v10 erin (al helemaal met handbak uit amerika) of van een “normale” SLR? Er zal denk ik niet gauw meer een auto gebouwd worden door merc en mclaren samen gok ik laat staan met zo een beul van een motor…
Alfa GT
@tvklarenbosch: ik miste m ook op het lijstje. Met busso v6 graag.
@dondeboer: je moet altijd wat te dromen houden. Ik heb m nu met de diesel, fantastische wagen.
Renault Twingo I
’s wereld eerste kleine monospace, goedkoop vriendelijk en probeer zijn illustere voorganger de R4 maar eens voor een redelijke prijs te vinden :
Zo gewoon dat’ie daardoor weer bijzonder is !
http://www.parts-specs.nl/photos/0511786-Renault-Twingo-1998.jpg
@desjonnies: die ís toch al een klassieker…?
R32 GTR?
@alfaitak:
zeker en vast !
Het ironische is waarschijnlijk dat je met deze auto’s (en ook een hoop andere potentiele klassiekers) in de toekomst niet meer de openbare weg op mag door toedoen v/d regelgeving.
Dan mag je er alleen nog naar kijken maar niet rijden…
-M5 E60
-Zo’n beetje alles van Alfa
-Citroën (of DS) DS 5
-Tesla Model S
-Lexus LFA
En nog wel een paar.
@mercedesclk350: Tesla Model S? Daar wordt je mee doodgegooid zoveel rijden ervan rond, is geen begeerlijke auto voor bekend en die accu’s gaan echt geen 30 jaar mee. Zie ik beslist geen klassieker worden.
@audir8v10: Eerste echte goede elektrische auto, en zo veel zijn er nou ook weer niet.
@audir8v10: juist omdat die accu’s niet zo lang meegaan, zou het op termijn best een bijzondere klassieker kunnen worden.
@audir8v10: hoe vaak zie jij een kadett van 40 jaar oud? Werd je vroeger mee dood gegooit maar is nu echt wel een klassieker. Was niks bijzonders in zijn tijd…
Honda S 2000 geen commentaar !
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Honda_S2000.jpg
Impreza, Impreza IMPREZA !!!
http://www.autolifers.com/wp-content/uploads/2013/10/Autolifers-Subaru-Impreza-GC8-Type-R-STI-WRX-VersionVI-1.jpg
@desjonnies: ik zie de hele nette WRX STI’s later zeker in prijs stijgen. Icoon in wording
Suzuki Wagon R
De Defender is al een klassieker.
Maar ik kijk even verder in deze inspiratie arme lijst en zie de Barchetta en de 4C, die maken een kans.
De Clio V6, M3 CSL en de Z8 geef ik ook een kans.
Persoonlijk denk ik dat er teveel elektronica in de meeste auto’s zit om ooit de klassiekerstatus te halen.
Daarom mis ik er 1 die 100% zeker de klassiekerstatus gaat halen, de Lotus Elise/Exige mkI.
EVO VI Tommi Makinen, ik weet het duur maar hetzelfde geldt voor de Impreza GC8, ga voor de R-type 2 deurs van de Impreza en de Makinen van de EVO!
http://www.todoautos.com.pe/attachments/f54/388984d1287685800-evo-vi-tommi-makinen-edition-o7.jpg
@desjonnies:
De Impreza 22B STI, Impreza RB5 en Impreza P1 mogen we niet vergeten. Plus alle Spec-C modellen ;-).
Peugeot 405 T16
http://media.autoweek.nl/m/m1nyb5kbsb58.jpg
Très Sexy Yes?
@desjonnies: dat is al een onbetaalbare klassieker.
Bmw e30 325i? Of is dit al een klasiekkert
@michiel911: neem dan de e30 M30
@gieltj: die dingen zijn nu al onbetaalbaar
@gieltj: jullie begrijpen uiteraard wel dat ik M3 bedoel ipv M30
Ik vermoed dat met het stijgen van de brandstofprijzen over een jaar of 20 het rijden met klassiekers met name door de wat rijkere liefhebbers zal worden gedaan. De goedkopere hier genoemde future classics, zoals de MGF en de Barchetta, zullen daarom wat minder kans maken om daadwerkelijk een klassieker te worden.
Peugeot 106 Rallye Phase I, omdat ik hem zelf ook heb in het wit (bevoordeeld)
http://www.youngtimers.fr/images/fichesvehicules/peugeot/PEUGEOT-106-rallye.jpg
Escort Cosworth : zie de Impreza en de EVO !
http://s1.blomedia.pl/autokult.pl/images/2011/07/Ford-Escort-RS-Cosworth-5.jpg
Les Zwei evergreens, immer plus vite wie l’autre ist mon amour !
http://www.telegraph.co.uk/cars/images/2016/01/14/86439516_May0067381_Classic_GTIs_for_DT_Motoring_Picture_to_illustrate_an_article_about_early_Go-large_trans++k-YAizA-Dj7fvNovPOrGW5TBHVQ0cF2epyT-zhWoOqE.jpg
Audi TT en R8 horen niet in dit rijtje thuis. Dingen worden enkel maar minder waard.
En
Eigenlijk
Van al het hypermoderne spul, een Kei karretje uit Japan zoals Daihatsu die er goed in is en die tegendraadse love-it or-hate-it C4 Cactus soort van spiritueel Twingo 1 opvolger ! .
Dit omdat eigenlijk de meeste klassiekers love-it or hate-it voertuigen waren in hun eigen productie periode !
Nog wat betaalbare aanvullingen:
Mazda MX3 V6
Peugeot 205 1.9 GTI
Peugeot 406 Coupe
Volkswagen Golf 1-2 GTI
Volkswagen Golf 3 VR6
Volvo 480
@escort77: ik doe mee:
Daihatsu’s Materia en Move
Nissan’s Juke en Cube
Xedos 6 en 9
Chrysler HHR, PT Cruiser en 300C
Audi A2
VW Lupo 3L
@escort77: kon je niet 10 jaar eerder met dit lijstje komen? Mijn 205 1.9 en MX-3 V6 heb ik jaren geleden voor een appel en een ei verkocht.
@mynameisjeroen: je groene cabriootje! Mijn rode 1.9GTI had ik ook beter kunnen stallen. Mijn huidige e46 3.0i touring zal geen klassieker worden ben ik bang.
@realt: Ja het groene cabriootje. Fijne auto was dat zeg! Een e46 3.0i touring heeft nog best wat liefhebbers denk ik. Meer dan mijn huidige Lexus. Geen klassieker in de dop, maar als ik er mee onderweg ben voel ik me King of the road. En dat is ook wat waard.
Zou mijn RS2 ook een klassieker worden? Op dit moment ligt de waarde niet echt hoog. Mijn ’02 330ci kocht ik in 2004 voor 32.500,-, laatste taxatie van 2014 is 11.500,- (uiteraad niet de verkoopprijs, deze ligt veelal lager) De RS2 kocht ik in 2000 voor 18.500,- gulden, in 2014 getaxeerd op 25.000,- euro. Allebei 100% origineel en geen schade of mankementen. Lage kilometerstanden, dealer onderhouden. Fiets altijd na het werk, alleen als het heel slecht weer is pak ik de auto.
Zie net dat ik al 12 jaar geen andere auto heb gekocht…
@maxidyne: tijd voor iets erbij dus. Met jouw smaak zal dat vast leuk zijn
@maxidyne: je fiets is straks ook een klassieker
@maxidyne:
Houden die hap, volg jezelf niet een ander, anderen zijn in deze altijd slimmer !
(hun auto’s zijn ook stantepede sneller en zuiniger en ze rijden niet als een oud wijf zoals jij )
Fiat Multipla
@hans75:
Zeker weten, zag van de week een perfecte serie 1 rijden en ik was op slag verliefd !
http://media.autoweek.nl/m/m1by0e9b6o54_800.jpg
Vergeet de V60 Polestar niet
Maserati 3200GT is nu al schaars aan het worden en gaat zeker een toekomstige klassieker worden. Is ook een gedenkwaardige auto: eerste Maserati GT onder Ferrari management, tijdloos elegant design en stukken betere kwaliteit dan zijn voorgangers.
Overigens is volgens “de experts” een goede Jaguar x308 XJR ook een klassieker van de toekomst. Ik heb de mijne een paar geleden voor een appel en een ei gekocht.. Dus zou leuk zijn. Maar ik wil er toch vooral nu van genieten. Zo zonde om een auto stil te laten staan…
Smart Roadster en Hyundai Genesis coupe….
Eigenlijk is de enige interessante AUDI de A2, die verdient het om een klassieker te worden, de built quality , de innovaties en DE idee die achter de A2 zaten waren eerder des Frans in plaats van des Duits.
De A2 was een auto met een missie en een idee, de TT is een niche product leuk maar meer a la MGF, de R8 is eigenlijk, ondanks dat het een stuk kwaliteit is, helemaal nix in vergelijking tot de Italiaanse en Britse concurrenten, daar steekd de R8 niet met kop en schouders boven uit !
http://img.automobile.de/modellbilder/Audi-A2-34995_autos_90er_kw02-2014_32.jpg
(Geinspireerd op @hans75 Fiat Multipla reactie ! )
Een 1M? Serieus?
Doe mij een Lexus LFA.
F-type
En waaris de DB9. De DB die de boeken in gaat als 1 van de mooiste auto’s ooit. Talk about instant classics.
@vondudenstein:
Sorry maar eigenlijk noem je de dooddoeners; auto’s die al bij hun introductie het predikaat opgeplakt krijgen.
Voo rmij is het eels vokse veel interessaner, dat is de sport om het zo te zeggen, mijn ooit verwaarloosde 105 Rallye, mijn naar links omgebouwde Impreza WRX Sti type R Version V limited edition (zo heet ‘ie echt) waarvan er in 1998 net een goede 400 stuks van zijn gebouwd ( dit is een Groep N rallywagen in gewone livery), mij oude Renaultje R8S, een autootje wat er gewoon niet meer is !
Ik heb op het laatste concours in Como ? (een van de Italiaanse meren) leukere gesprekken gehad met de eigenaren van een Autobianchi Abarth en een Innocenti Cooper 1300 en een perfect Alfa Giuliaatje dan met de sneuneuzen die patserig lopen te doen met hun onbetaalbare klassiekers en er de helft niet vanaf weten (de echte die- hard staat daar in een gekreukt hempie omdat er een bougie wer vet sloeg !)
@desjonnies: mmm vaag verhaal.
LFA. Eindbaasauto. Niks dood aan. En al helemaal niet petserig. Japanse geekkunde. Super nice. Lekker de boeken in met de GTR. Maar vind een WRX sti ook absurd vet.
Avantime heb ik altijd wel gedacht ook omdat er niet zoveel gebouwd zijn.
Ik zie de M3 E90 serie ook een klassieker worden, eerste en laatste keer dan wij een V8 in de M3/4 serie gaan tegenkomen ivm de steeds zwaarder wordende emissie eisen
Weet er iemand wat meer in verband met de 1er M coupe? Betrouwbaarheid, ervaringen, waarvoor op te letten?
@bogey:
Verdiep je er in !
Lezen, lezen en nog eens lezen !
Een enorm voordeel van de tijd waarin wel even, vooral Britse forums zijn vaak bijzonder uitgebreid en goed geïnformeerd als het over snelle auto’s gaat.
En dan komt de tijd van het kiezen van de uitvoering, de kilometerstand de prijzen,
Autoscout.nl op uitgebreid zoeken instellen en ALLE landen invullen waar’ie voor komt !
De dag is aangebroken om er eentje in Duistland op te pikken,
Vooraf goed geïnformeerd waar je vooral op moet letten bij in Duitsland geleverde 1M’s ga je op pad, de auto-trailer dansend achter de bestelbus
Op de plaats aangekomen na 890kilometer blijkt de 1M een rampenplan te zijn de TüV brief klopt niet en de geschiedenis is vaag
LATEN STAAN PECH, GEWOON WEER TERUG RIJDEN!
4 weken later vind je de mooiste, daar net even onder Barcelona, je vliegt er naartoe en je hebt het chassisnummer al van de BMW dealer in Castelldefells gekregen, het ding blijkt een droom, vijf mille boven budget maar het is een echte !
De hele 2200 kilometers terug naar Nederland leef je op de grootste roze wolk die de autoroute du soleil ooit heeft gekend !
(een ervarings deskundige)
@desjonnies: nu hoop ik dat je auto buigas in Sant Boi bedoeld ( das de enige bmw dealer in de buurt) mocht je hem toch in castelldefells hebben gekocht bij Mundi Auto dan vrees ik het ergste. Desalniettemin top wagen en dito ervaring! Groeten vanuit Barna.
@desjonnies: Bedankt voor de reply/ tips!
Ben ook al op zoek geweest in Duitsland en het zou me niet storen om van een kale reis terug te komen. Elke roadtrip is een ervaring op zich. Ook maar eens uitbreiden tot andere landen dan.
Dat je een ervaringsdeskundige was had ik al begrepen ;). Een idee van hoeveel auto’s je hebt gehad? Blijkbaar allemaal iconen ook nog?
Mazda MX-5 NA, VW Golf R32, Nissan 350Z, Ford Mustang S197, Dodge Viper en BMW Z3 M Coupé
@dutchcars1999: Waarom wel een MX-5 en geen RX-8?
@alcantara: Dit was gewoon het eerste wat er in me op kwam, maar de RX-8 (en RX-7) horen er natuurlijk ook bij
@dutchcars1999: Ik gok dat de RX-8 de aller laatste productie auto ooit zal blijken waarin een 2 schijfs, ongeblazen, benzine wankel motor ligt. Dit zal binnen pakweg 10 a 20 jaar een heel bijzondere en zeldzame verschijning worden. Je kan ze nu al op pikken voor rond de 5000 euro (met goede reden)… Daar zullen wij over 20 jaar echt versteld van staan!
Puur op basis van z’n extreem korte levensduur (slechts 10 maanden leverbaar!) zou de Aston Martin Virage nog wel eens flink wat waard kunnen worden. En natuurlijk zullen de P1, DeFerrari en 918 hun geld waard blijven.
Mooi lijstje. Ik mis nog wel de golf 4 r32. Al stijgt die al behoorlijk.
BMW E60 M5 (Touring zelfs nog geen 1.000 stuks van gemaakt)
@tazmania: E60 Touring bestaat niet. E61 daarentegen… ?
Opel Cascada, omdat iedereen die ongekende schoonheid nu al lijkt te zijn vergeten..
http://s1.na-pc.cz/Opel_2013cascade_007_1920x1200.jpg
Of de Renault Laguna coupe. Heeft ook nooit het grote publiek weten te bereiken.
http://media.renault.nl/wp-content/uploads/2011/12/LagunaCoupeVZ-1500×1133.jpg
Of twee Peugjes, prachtige wagens:
http://4.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/S9mvya87LQI/AAAAAAACy08/mAz5giv5ZDU/s1600/Peugeot-406-Coupe-4.jpg
http://carinpicture.com/wp-content/uploads/2013/03/Peugeot-306-cabriolet-1997-2002-Photo-11-800×600.jpg
159! Euh.. 156!!! Fantastisch!
Als de SLR Sterling Moss erbij mag, mogen deze ook niet missen.
Buiten de genoemde voorbeelden (behalve de Barchetta, Avantime en MGF):
Alfa Romeo 8C Competizione
Aston Martin V12 Vantage Zagato
BMW M3 CRT (E90)
Ferrari 599 GTB met handbak
Ferrari 458 Speciale A
Ford Focus RS500
Ford GT
Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni
Investerings-tip: op dit moment is de Porsche 997 (C2S en GT-versies) ook relatief betaalbaar. Die zullen ongetwijfeld ook in waarde gaan stijgen in de toekomst!
Cool… Maar stel me echter de vraag hoe lang je nog kan genieten van toekomstige klassiekers. We gaan steeds meer richting de EV kant op. Wanneer het overgrote deel van de bevolking niet meer op benzine of diesel rijdt vraag ik mij af hoelang de huidige benzine-stations nog open zullen blijven. Als je bijna nergens meer kunt tanken hoe kan je dan nog met je goeie ouwe klassieker rijden? Misschien dat waterstof kan doorbreken en zijn laatste negatieve eigenschappen kan wegwerken dan kunnen we deze ‘oudjes’ nog laten rijden. Een traditionele verbrandingsmotor kan mits aanpassingen van o.a de injectoren en cillinderkoppen prima waterstof verbranden. In de states rijden er al een paar rond die waterstof door hun V8 jagen. Blijkt dat het verbruik veel lager ligt dan. Hopelijk dat het die kant uit kan gaan, want deze pareltjes horen op de baan en niet in je woonkamer.
Nu door de wetgeving ze verbieden geloof ik niet echt, zou niet logisch zijn. Je mag nu immers toch ook met een pre-war wagen rijden. Ik zie hier regelmatig een oude wagen rijden van de jaren 10. Wagens zonder veiligheids-glas, veel te smalle bandjes, remmen die niet kunnen tippen met de huidige techniek en vooral geen veiligheid-functies. Toch mag je daar mee de baan op. Denk slechtste geval een verbod voor oude wagens in het centrum van de steden kwestie van de veiligheid met de vele voetgangers en drukte. Of een verbod tijdens de drukke weekdagen, zodat je enkel ermee in het weekend mag rijden. Kortom oude wagens worden toegelaten zolang ze in orde zijn met de wetgeving van hun bouwjaar. Anders zal je tegen de huidige eigenaars mogen zeggen dat ze hun wagen niet meer mogen verkopen of zelf meer mogen rijden op de weg, kunnen ze je dan nog bedanken voor de BIV en de jaarlijkse wegentax en het feit dat je altijd netjes aan de regels hebt gehouden.
@scaglietti612: Ik denk niet dat het zo’n vaart zal lopen. Het zal nog wel een paar decennia duren voordat tankstations uit het straatbeeld verdwenen zijn.
En anders bouwen we ze gewoon om op aardgas.
En wat dachten we van de coupe fiat?
Zie je niet veel, en worden steeds duurder
Net zo als de Volkswagen corrado, dan wel een g60
M5 e39
Saab 9-5 ( die laatste) m.n. De stationcar variant.
RX-7?
En wat met een speciale uitvoering van een gewone auto? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de BMW E90 320si…
Leuk item!
Ik zet onder meer in op de Alfa Romeo GTV uit de nineties. Die met die rare dikke kont met doorlopende achterlichten en rare vouwen op de flank. En niet te vergeten die kleine gemeen kijkende koplampen. Op dit moment nog voor bodemprijzen te koop en zwaar ondergewaardeerd. Maar als de meeste over een paar jaar op de sloop belandt zijn en de liefhebber het model herontdekt heeft niet meer te betalen.
Onder meer de 75 en 164 zijn de GTV voorgegaan. Tien jaar terug wilde niemand ze van ellende hebben… Probeer nu nog maar eens een mooie 75 of 164 te vinden. Zeker voor de dikste uitvoeringen betaal je fors, als je ze al kan vinden…
Een andere toekomstige klassieker de Citroën C6, al moeten er nog wat jaren overheen gaan voordat deze schoonheid nog begeerlijker wordt dan ze al is… Want als de C6 écht oud is en zich nog meer distantieert van alle andere auto’s in het straatbeeld zal de aantrekkingskracht op de ware non-conformistische Citroën liefhebber onweerstaanbaar zijn…
En om af te sluiten gok ik op mijn eigen auto, een Jaguar S-type. Net als de Alfa GTV een auto je per kilo kan kopen voor de oud-ijzerprijs. Helaas heb ik geen R, of nog mooier een R die door het Duitse Arden onder handen genomen is.
M coupe
Z4M en Z3M coupes
De eerste Tesla roadster, ruk auto maar toch het begin van een revolutie en de eerste auto van wellicht in de toekomst een van de grootste spelers in autoland
@mrbasa:
Ik denk het wel, zo’n z4 M coupe gaat legendarischer worden dan een 1M coupe denk ik.
Zitten er een paar bij waar ik echt mijn vraag tekens bij zet.
Een paar toekomstige klassiekers van ongeveer de leeftijd van de NSX:
R34, R33, R32 GTR (en ouder maar die zijn al klassieker)
Pas is er al een R32 voor iets van 70K afgetikt.
Mazda RX7 vooral de FD3S, de facelift versie is echt een van de meest tijdloze wagens ooit.
Toyota Supra MK4
Subaru Impreza GC8, maar voor al de 22B die gaat echt onbetaalbaar worden voor de meeste.
Toyota Celica GT-Four
En zo zijn er nog veel meer van dit soort wagens, meeste beginnen nu best prijzig te worden.
Eigenlijk, net als de NSX ook:
RX-7
Supra MKIV
3000GT
Oudere GT-Rs, ik zelf hoop ook op een paar van de ZX serie.
i8? In mijn ogen de eerste elektrische auto die denkt in de mogelijkheden van elektrisch (hybride) rijden i.p.v. de nadelen. Hij omarmt als het ware de toekomst. Tel daar bij op dat het binnen het tijdsbeeld van nu echt 10-20 jaar vooruit lijkt te lopen en je hebt m.i. een flinke kans.
ik mis de Ford Puma
of wel de 1.7 die deels door yamaha is gebouwd of wel de enkel in UK geleverde Ford Racing Puma
E39 anyone…?
147 GTA?
@coldasicemark: jummie
Twee die ik nog graag toen zou voegen zijn:
De Aston Martin Rapide. Een buitenbeentje, eigenlijk helemaal niet functioneel (want geen luxe slee, te weinig comfort, maar ook niet om zelf te rijden), en maar in beperkte aantallen gebouwd. Wat de A7 en CLS zijn, maar dan in de super-de-luxe klasse.
De Nissan Qube. Net als vroeger de Fiagaro, design-wise z’n tijd ver vooruit. Waar de Figaro retro was voordat de term retro bestond, is de Nissan Qube spacy (zowel letterlijk ruim, als lijkt wel een ruimte schip), voordat we beseffen dat spacy auto’s cool zijn.
@MrHyde: en dan heb je nog de S-Cargo bestelbus, en de PAO.. de 3 Nissan retrokarretjes!
Ik ga natuurlijk kiezen voor mijn eigen auto; de Coupé Fiat. In zijn eigen tijd pakte die het record voor snelste FWD auto mee (220pk, 310Nm: 2.0 20v turbo (5 cilinder) met een 0-100 tijd in 6.5 seconde en een topsnelheid van 250km/h. Jup, voor een Fiat, en ja, de eerste 20vt’s gaan de 20 jaar bijna passeren. Het is een hate or love it auto, ik houd er van, degene met een gemiddelde hot hatch haat ‘em…
Leuk topic! Natuurlijk alles wat nu al exclusief is en dus niet te betalen, zoals een Alfa Romeo 8C, alle Aston Martin’s, Ferrari’s en dat spul. Van het “normalere”….
BMW 8-serie
BMW E34 540i
Volvo 850 T-5R Cream Yellow
Citroen Pluriel?
Clio Williams (al is een V6 nog gaver!)
Peugeot RCZ
Fisker Karma?
En niet te vergeten de XM.
En nu maar hopen dat mijn barchetta mooi rijpt
Audi TT was en is nooit wat geweest, zo ook de R8 qua uiterlijk. Maar zelfs de oerlelijke Karmann Ghia, de eerste echte vrouwenauto met kevermotor en een topsnelheid van maar liefst 135 km/h, heeft tegenwoordig liefhebbers, dus wie weet? ,
de 156 1.6 sedan in baby blauw.
Klassiekerstatus heeft niets met nieuwprijs of motorvermogen te maken.
En natuurlijk de Multipla met dolfijnsnuit.