Cooler dan een Audi, BMW en Mercedes-Benz. Zoveel is zeker.
Eigenlijk gaat er niets boven een grote limousine. Lekker veel ruimte, een overbemeten motor in het vooronder en een bizar hoog comfort-niveau. Een sportwagen is ook leuk, maar kan soms vervelen. Het is immers niet altijd leuk om met een knetterhard chassis, schreeuwende motor en minimale hoeveelheid gewicht door het verkeer te kruisen. Zo’n grote sedan is gewoon altijd fantastisch, maar welke moet je dan nemen?
De keuze voor een premium merk is erg logisch. Mercedes-Benz, Audi, BMW, Jaguar, Lincoln, Cadillac, Rolls-Royce, Bentley en consorten zijn er erg bedreven in. Vandaag kijken we echter naar de muurbloempjes. De grote luxe sedans die het moesten doen zonder een chique badge op de neus. “Zonder premium badge is de afschrijving te hoog.” Newsflash: dit soort sloepen schrijven altijd als een malle af. De een wat meer dan de andere, maar geen van deze auto’s zijn een goede investering. Het voordeel van een niet-premium merk is dat de aanschafprijzen wat lager liggen. En waar gaat het eigenlijk om bij zo’n limo? Inderdaad: veel ruimte, veel comfort en een lekkere motor. Dit zijn 13 coole voorbeelden.
ZIL – 41052
Eigenlijk is het vrij ironisch. De Russen hebben zich altijd afgezet tegen de Amerikanen. Dus een Cadillac of Lincoln inzetten als presidentiële limousine is not done. Vrachtwagenfabrikant ZIL (Zavod Imeni Likhacheva) is verantwoordelijk voor de 41047. Een gigantische kolos met een 7.7 liter grote V8. Elke cilinder is dus bijna een liter groot! Net als Rusland is dat erg groot, maar valt het vermogen wel mee: 315 pk is niet schrikbarend veel. De gargantueske V8 is gekoppeld aan een drietraps automaat, waardoor de overbrengingen lekker lang zijn.
Toyota Century (GZG50)
Leuk, een Maybach of een Rolls, maar dat zijn corpulente slagschepen voor patsers. In Japan zijn de echt rijken en hooggeplaatsten een stuk ingetogener. In plaats van die ordinaire Yakuza-sloepen kunnen de Japanse aristocraten kiezen voor een Toyota Century. Deze auto biedt alles wat je maar van een limousine kunt wensen. Ze zijn zeer comfortabel en extreem stil. De motor is waar kunstwerkje, een twaalfcilinder die speciaal en alleen voor deze auto werd ontwikkeld. De Century van deze generatie is bijna 20 (!) jaar in productie geweest. Het exterieur design is haast nooit aangepast: statig en voornaam zien er immers altijd hetzelfde uit.
Kia K9
Jazeker, het merk dat nog niet zo lang geleden de Pride Stationwagon in de showrooms had staan, maakt heuse S-Klasse killers. Is deze super-Kia echt beter dan een Mercedes-Benz? Nee, natuurlijk niet. Het komt er niet eens in de buurt, maar dat maakt niet uit, daar is de prijs ook niet naar. Op veel markten waar deze auto te koop is, liggen de prijzen dichter bij een goed aangeklede E-Klasse, dan een S-Klasse. Je hebt echter wél het ruimteaanbod van een S-Klasse. Ook heb je de corpulente uitstraling door al die meters staal. En dat maakt zo’n auto toch erg cool.
Tatra T700-2
Nee, dit is niet een Indiaas automerk met een ‘r’ ertussen. Tatra is een fabrikant van vrachtwagens, maar was vroeger ook bouwer van zeer vooruitstrevende limousines. Het merk is het geesteskind van Hans Ledwinka. De T700 is de laatste evolutie van een lange lijn grote sedans. Tatra was eigenwijzer dan Lancia, Saab en Rover tezamen. De motor lag namelijk achter de achteras! Een ideetje van Ledwinka. De motor is een 4.4 liter V8, goed voor iets meer dan 230 pk.
HSV Grange (Z-Series)
Jazeker, ook de Australiërs doen een duit in het zakje. De HSV Grange is misschien wel de meest obscure sedan ooit. We kennen allemaal de Holden Commodore, daar is ook een luxe versie van: de Calais. Wil je een Commodore met meer ruimte? Dan is er een LWB-versie met de naam ‘Statesman’. Als die ook luxe uitgevoerd moet zijn, kom je bij de Holden Caprice. De HSV is dan weer de luxe, complete en krachtige variant van de Caprice. Kortom, de beste limousine van Australië.
Mitsubishi Dignity (S43A)
Wederom een rechtstreekse aanval op de Mercedes-Benz S-Klasse. In dit geval uit de Aziatische hoek. De Dignity is een gigantische limousine. Maak niet de fout door te denken dat het een Carisma is met een lange wielbasis. De 5,33 meter lange Dignity heeft een joekel van een V8 (4.5 GDI) die de achterwielen aandrijft. Uiteraard is de auto voorzien van alle gemakken. Ze zijn overigens zeer zeldzaam, want Mitsubishi heeft er in drie jaar tijd slechts 59 van gebouwd.
Honda Legend Hybrid
Een van de beste auto’s ter wereld is de Honda Legend. Op het gebied van rijeigenschappen, comfort, betrouwbaarheid en uitrusting is er niet veel op aan te merken. Helaas maakt dat de clientèle niets uit, want niemand in Europa kocht de Honda Legend. Dat wil niet zeggen dat Honda geen Legend bouwt op dit moment. In Japan kun je ‘m zelfs als Hybrid krijgen. Dan word de V6 bijgestaan door een elektromotor. Deze stuurt via het SH-AWD systeem de krachten naar de wielen die het nodig hebben: inderdaad, net zoals bij de NSX.
SsangYong Chairman W XGi500
Het was voor SsangYong een reden om trots te zijn: de motoren uit de Musso en Korando kwamen bij Mercedes-Benz vandaan. Nu moeten we er wel bij vertellen dat het in licentie gebouwde motoren betrof, het waren niet de blokken die door Das Haus gebouwd werden. Er was nog een overlap met Mercedes-Benz, de Chairman. De eerste Chairman was in feite een Mercedes-Benz E-Klasse W124. De Chairman W is zijn opvolger. Onderhuids is het een S-Klasse van de W220-generatie. Je kan kiezen uit diverse zescilinder motoren, maar je wilt gewoon de 5.0 V8 met 300 pk. Gewoon omdat het kan.
Peugeot 607 Palladine
Deze smokkelen we er een beetje bij, maar met een goede reden. De Peugeot 607 Palladine is namelijk een erg gave auto. De limo begon zijn carrière als conceptcar in 2000, in samenwerking met Heuliez, dat het klapdak fabriceerde. Vervolgens werd de auto zeven jaar gestald in een garage. De auto werd van stal gehaald met een reden: het moest de auto worden voor de inauguratie van professioneel schuinmarcheerder Nicholas Sarkozy. Saillant detail: de 607 was intussen gefacelift. De uiterlijke wijzigingen werden ook aangebracht bij de Palladine, waarmee het dus niet alleen een functionerende concept is, maar ook de eerste conceptcar die een facelift heeft ondergaan.
Opel Senator
Op dit moment is de Insignia de grootste Opel sedan. Dat was voorheen wel anders, zo kon je tot 2002 nog de Opel Omega bestellen. Tot 1993 was het zelfs mogelijk om een order te plaatsen voor een heuse Senator. De auto deelt vrij veel techniek met de genoemde Omega. Zo komt een gedeelte van het motorenpalet behoorlijk overeen. De Senator was echter een flink stuk langer met een grotere wielbasis en een luxere aankleding. Wegens een ernstig gebrek aan interesse werd de productie van de Senator gestaakt.
Mercury Grand Marquis
Lange tijd was dit de goedkoopste V8 die je kon bestellen in Nederland. En dan was het niet dat je nog opties kon bestellen, de Grand Marquis had alles wat je wilde en als je het niet wilde, dan zat het er toch op. Ook standaard was de 4.6 liter Modular V8, in dit geval goed voor 215 pk en 390 Nm koppel. Aan het begin van de eeuwwisseling betaalde je daar 83.000 voor. Let wel, 83.000 guldens! Omgerekend nog geen 38 mille!
Ford Fairlane Ghia (BF)
De Ford Fairlane is een extra lange variant van de Ford Falcon. Ook hier een een gigantische achterwielaandrijver. Uiteraard is er een lekker dikke V8 die de boel aandrijft. Zie het een beetje als een moderne super-Scorpio. Als Beatrix nog Koningin was, was dit haar auto. Kan niet anders. Zeker in deze superchique Ghia uitvoering. Net als veel andere auto’s uit dit lijstje wordt de auto niet meer verkocht.
Volkswagen Phaeton
De Phaeton is zo’n product dat waanzinnig indrukwekkend is, maar waar echt niemand op zit te wachten. Naar verluidt vond Piëch het niet zo tof dat Mercedes een auto in het Golf-segment (A-Klasse) ging voeren. Als revanche kwam hij met een auto die zich kon meten met een Mercedes-Benz S-Klasse. Of dat verhaal waar is, maakt eigenlijk niet uit. De Pheaton was een bijzonder goede auto. Het nadeel was dat bij concerngenoot Audi een A8 tot de mogelijkheden behoorde. Ook eigenlijk best vreemd dat deze auto twee jaar geleden nog in productie was.
alcantara zegt
Ken alleen de Phaeton en de Senator is van voor mijn tijd. Maar rijdt de rest überhaupt wel rond in Nederland?
Zoniet dan bestaan ze eigenlijk ook niet imo.
monsieurleloure zegt
Die Kia is gaaf!
Jammer dat ie hier niet geleverd wordt, had je hem na 7 jaar kunnen opduikelen voor een rooitje of 8.
alcantara zegt
@monsieurleloure: Als dat zo is dan koop ik over 7 jaar een Stinger.
porschepdk zegt
@alcantara: net als de garantie is verlopen? ; )
raceface zegt
@alcantara: toevallig zag ik vanmorgen de v6 versie nog rijden, terwijl er gister werd geschreven dat ze niet verkochten :p
chriscross zegt
@monsieurleloure: kijk eens naar de 2dehands markt van Kia, zijn behoorlijk waardevast geworden.
kobus1967 zegt
Als de Peugeot en de Honda in dit lijstje passen zou er dan ook een plekje zijn voor de Lancia Thesis?
willeme zegt
@kobus1967: Daar gaan we binnenkort wat leuks mee doen in een eigen artikel ;-).
cvoo zegt
@willeme: Cool, heb je gelijk weer een bruggetje naar Kim Holland ;-)!
kunstomdathetmoet zegt
@cvoo: Oranje boven!
neleev zegt
@kunstomdathetmoet: bovenop
kunstomdathetmoet zegt
@neleev: De Lancia van Kim:
https://www.autoblog.nl/archive/2010/04/06/te-koop-de-lancia-van-kim-holland
peug206 zegt
@kunstomdathetmoet: ik snap dat het kunst is wat Kim doet, maar om nu 8 jaar lang juist dat te onthouden…
dondeboer zegt
@peug206: Ik denk dat de kleur van haar auto het enige is wat ik van haar wil onthouden.
Pordon zegt
@willeme: Een heel artikel voor een auto die van lelijkheid verboden had moeten worden. Daar ben ik benieuwd naar.
snuif zegt
Wel een Peugeot maar geen Citroën? Ik mis de Citroën CX Prestige en Limousine (de diesel variant). Deze verlengde uitvoeringen zaten nota bene gewoon in het standaard leveringsprogramma.
evdw zegt
@snuif: 1 Franse auto is meer dan genoeg. En ja, iedereen mist altijd wel een auto als er een lijstje wordt opgenoemd, heeft verder weinig toegevoegde waarde.
dees zegt
Heb ooit gelezen dat je zo een Toyota Century niet zomaar kunt kopen. Om op de wachtlijst te komen moet je iemand van status zijn, puur geld is niet genoeg.
dees zegt
Is de Phaeton trouwens echt zo onbekend? Denk dat het toch een redelijk bekende auto is, kun je nu voor een leuk bedrag 2e hands krijgen, vrij luxe.
Was trouwens zo dat VW op elke verkochte Phaeton flink verlies gemaakt heeft. Grote nadeel was dat de grote heren niets wilde lenen van Audi, alles wilde men special voor deze auto nieuw maken.
banaan7 zegt
@dees: de gemiddelde Nederlander heeft nog geen idee dat de Arteon bestaat. Ik ga er dus van uit dat er dan ook weinig zullen zijn die de Phaeton kennen!
futse zegt
@banaan7: maar goed, dit is een/de Autoblog. Mag je toch veronderstellen dat hij hier zeer gekend is…
ikleesookoverautos zegt
@dees: precies mijn gedachte
ouwedibbes83 zegt
@dees: dik verlies idd, maar ze wilden m ook niet voor een appel en een ei verkopen. Dat zou de kopers vh eerste uur tegen t hoofd kunnen stoten. Dus ging een groot deel vd onverkochte US voorraad de shredder in…
raoufff zegt
Ik mis de Hyundai Equus en Toyota Crown
kunstomdathetmoet zegt
@willeme dank voor het geweldige rijtje onbekende toplimousines!
De SsangYong Chairman W XGi500 (op de foto met de deuren open) heeft een een interieur dat chiquer, stijlvoller en smaakvoller is dan wat ik ook de laatste jaren bij welke ´premium´ Duitse limousine af fabriek gezien heb. Het hout, het leer, de kleuren: wat een warmte straalt het uit.
arjontje zegt
Oei die Holden. Zoals de omega ook had moeten zijn met dikke V8. Zo jaloers omdat de ozzies dat wel kregen.
BmwMPower zegt
Ik mis de Genesis!
KEV9 zegt
Ik mis de mooiste… de Lancia Thesis
Dizono zegt
Ik kan niet kiezen tussen de Tatra, ZIL, Opel en de Mercury! Doe ze alle vier maar.
Dizono zegt
@dizono: of wacht, toch de Toyota…
roberto zegt
De Honda Legend Hybrid ziet er wel fraai uit. Ik mis eigenlijk wel de Citroën C6 en Lexus LS450/LS600.
Loek zegt
@roberto: ik vind dat die Legend van de zijkant wel heel veel lijkt op een Lexus GS. En je ziet gelijk waar Audi hun achterlichten op heeft geïnspireerd.
Overigens is de Mitsubishi Dignity een verlengde versie van de Hyundai Equus. Ook super zeldzaam, buiten Zuid Korea dan. Aldaar was het idee van een luxe Hyundai best aangeslagen.
gerjan zegt
Ik wil de ZIL. En er mee door Amsterdam rijden. En dan misschien wel mee naar Rusland rijden gewoon omdat het kan. Had ik het geld en de tijd maar.
baklava zegt
Vergeet de Nissan president niet
zesinline zegt
Cool…..doe mij toch maar een 7…oke en 5 mag ook?
moveyourmind zegt
Mooie materie, luxe sedans in de hoge klasse.
Mijn gedachten dwalen gelijk af, verder terug in de mooie en rijke automobiele geschiedenis. Fraaie exoten zoals de Facel Vega Excellence, de Aston Martin Lagonda, de De Tomaso Deauville, de Bitter SC sedan komen ineens weer boven drijven.
En ik zou hem bijna vergeten, een enorm fraai buitenbeentje voor de elite van toen, de Iso Rivolta Fidia. Alleen de naam al!
https://goo.gl/images/qp9fA8
Dizono zegt
@moveyourmind: Zo’n soort lijstje? https://www.autoblog.nl/nieuws/10-klassiekers-die-het-predikaat-powersedan-verdienen-77307
moveyourmind zegt
@dizono: Super, dankjewel! Nog meer moois om bij weg te dromen.
autopetje zegt
@moveyourmind: aiaiai die ISO , die is zo mooi. In het echt is dit zo’n mooie verschijning.
mikeyman zegt
Hyundai grandeur mag er ook wel bij toch?
renegade zegt
Die Tatra! Daar heeft ooit een artikel over in de AutoWeek gestaan (nog in de guldentijd). Volgensmij gaat die auto alleen maar rechtdoor met een dergelijke powertrain configuratie.
tjorque zegt
De legend aub! Lijkt me de beste manier om Honda liefhebber te worden…
mgmgb zegt
Doet u mij die Tatra waar. Z’n voorgangers zijn veel fraaier, maar veel vreemder ga je een auto niet krijgen. Op het allerlaatst (na de val van de muur) is nog een poging gewaagd om hem te upgraden met ABS, climate control, cruise control, Bosch injectie etc. Alle knoppen op willekeurige plaatsen maar toch, het zat erop. Helaas maakte het grotendeels uit handwerk bestaande bouwproces ze veel te duur ten opzichte van de Westerse concurrentie. Het was toch leuk geweest…
allesmetturbo zegt
Hsv grange kende ik nog niet. Net gegoogled, ziet er leuk uit van buiten maar wel dodelijk saai van binnen helaas.
ikleesookoverautos zegt
Hongqi L5
Jansen zegt
Ik dacht dat die laatste Tatra zoals hier afgebeeld juist de grap had dat de motor niet meer achter, maar voor de achteras lag wat hem de enige sedan met een middenmotor maakt….
Loek zegt
@jansen: hoort daar niet een achterbank te zitten, voor de meesten de reden om uberhaupt een sedan te kopen?
Dan begrijp ik wel waarom het niet zo aansloeg ;)
mopar zegt
Nissan President?
Verder is de Century juist een Yakuza bak, zeker in Japan heeft zo’n uber Toyota meer uitstraling dan de gemiddelde Bmw.
erce zegt
Ik mis de Genesis G90 in dit rijtje. Paar maanden geleden in Seoul mee gereden en was ernstig onder de indruk.
tttijn zegt
Zou die Legend wel erg graag als reisauto willen hebben. Moet ik wel veel gaan reizen.
Jochempie zegt
Geinige wagens.. De Phaeton doet het wel voor mij, maar de Toyota Century is mijn absolute droomauto uit dit lijstje. Als ik het kan rechtvaardigen, komt ‘ie ooit naar Nederland!
peurst zegt
Altijd een zwak gehad voor de Chrysler New Yorker 3.5 (1996)
https://www.autojunk.nl/2013/10/chrysler-new-yorker-3/amp
basr32 zegt
Die Phaeton ga ik echt missen…
peter911 zegt
Toevallig wordt er zo’n Toyota Centyry geveild, het is idd best een flink ding.
https://bringatrailer.com/listing/1993-toyota-century-2/?utm_source=dailymail&utm_medium=email&utm_campaign=2018-10-09
taxi zegt
Ik zag gewoon een Limousine van de Fiat Miltipla maken maar dan eerst een polletje op https://www.limousine.nl/ of iemand m wel wil huren… en zo niet dan toch maar de zaag in een Pheaton zetten…
taxi zegt
Jammer dat bussen niet meedoen in dit overzicht, ik zou wel weten welke andere niet zou ontbreken https://www.vipbus.nl/vipbus-huren/vergaderbus/ The Executive VIP-Lounge is een pareltje…