We nemen 13 elektrische youngtimers onder de loep voordat de Tesla Model S de geschiedenisboeken herschreef.
Elektrische auto’s zijn niets nieuws. Sterker nog, zo rond 1900 was het nog niet duidelijk welke aandrijfsoort zou overleven. Op dat moment waren de traditionele liefhebbers paard en wagen aan het verdedigen. Hoe kun je nu aandrijving hebben van een voertuig dat niet zweet en geen haver eet!! Blasfemie!
In die tijd waren er diverse alternatieven. Naast de verbrandingsmotor keek men naar stoomaandrijving en elektrische aandrijving. Stoomaandrijving brak nooit echt door, maar de elektrische auto was best populair. Uiteindelijk gaf men toch de voorkeur aan de verbrandingsmotor. Van uitstoot had men toen nog niet gehoord. Daarnaast kon je met cilinders meer vermogen opwekken en was een brandstoftank aanzienlijk kleiner dan het benodigd accupakket.
Met de Tesla Model S werden eigenlijk alle vooroordelen over de elektrische auto in een beweging van tafel geveegd. Je moet wel een erg anti-persoon zijn, wil je de Model S niet gaaf vinden: een lage fastback met bijzonder veel vermogen en nog meer koppel. Echter, voor de Tesla Model S waren er ook al elektrische auto’s. Sterker nog, veel van hen zijn al de youngtimer-grens gepasseerd. Dit zijn 13 elektrische youngtimers op een rij:
Fiat Panda Elettra (141)
1990
We beginnen het lijstje met elektrische youngtimers met deze Panda. Een briljante auto is een briljante auto, ongeacht het motortje. Althans, dat zou je denken. Fiat was er in elk geval vroeg bij met de Panda Elettra. Deze auto kwam al in 1990 op de markt. Het was een typisch onding, want het gewicht lag 450 kilogram hoger dan de reguliere Panda. Het vermogen was met 19 niet al te enthousiaste pk’s een stuk bedaagder. Later kreeg de Panda Elettra wat meer vermogen en wisten de auto een paar kg af te vallen, maar het kwaad was toen al geschied. In 1998 werd de productie gestaakt.
Chrysler TEVan
1993
Nee joh, een automotive dinosauriër als Chrysler nam het voortouw als het gaat om elektrische auto’s? Eh, ja. Eigenlijk wel. Chrysler was rond die periode niet verkeerd bezig. De Town & Country (bij ons Voyager) was een van de eerste MPV’s ooit gebouwd. Op basis van de tweede generatie zag de TEVan het licht in 1993. Het apparaat van de elektrische youngtimer woog meer dan 2.300 kilogram leeg. Op een volle accu (nickel-cadmium, het was 1993) kwam je zo’n 80 km ver.
Peugeot 106 Électric
1993
In de jaren ’90 dacht men dat er vraag was naar kleine elektrische autootjes. Waarom weet niemand. Fabrikanten begonnen snel kleine elektrische autootjes te ontwikkelen. Een goed voorbeeld is de Peugeot 106 Electrique. Op een volle accu haalde je amper 100 km en de topsnlheid was 90 km/u. Niet echt spannend dus. Het plan was om er 20.000 per jaar van te bouwen, zodat er na 5 jaar 100.000 van dit soort apparaten rondreden. Dat gebeurde niet, het werden er 6.400 en die werden bijna allemaal gekocht door Franse overheidsinstellingen. Check hier het huidige aanbod aan elektrische goedkope auto’s.
GM EV1
1996
De eerste fatsoenlijke elektrische auto en eigenlijk de laatste tot de Tesla Model S kwam. De GM EV1 was een meesterwerkje van General Motors. Tot deze tijd waren elektrische auto’s bijzonder saai, sloom en slecht. De EV1 had 137 pk en 149 Nm aan boord en woog slechts 1.360 kg, 140 kg minder dan een Honda e bijvoorbeeld. Op een volle accu haalde je zo’n 170 tot 220 km. Ondanks dat General Motors zichzelf had overtroffen, hebben ze deze elektrische youngtimer de nek omgedraaid en hebben ze nog jaren troep tegen hoge marges verkocht.
Chevrolet S-10 Electric
1997
Kom op, General Motors! Elektrische pick-ups deden ze dus al in de jaren ’90. Anno 2020 maken ze er nul! Dat is eigenlijk schandalig. Dat ‘eigenlijk’ mag je wel weghalen. Maar ze hadden dus in deze periode ook een elektrische pick-up. Nu was dat geen monster zoals de Tesla Cybertruck of Rivian R1T dat wel zijn. Er was keuze uit een 16.2 kWh of 29 kWh accupakket. Met die eerste haalde je amper 70 km, met die tweede het dubbele. Snel was de S-10 EV ook niet, vanwege het meer dan 600 kg wegende accupakket.
Toyota RAV4 EV
1997
Deze elektrische youngtimer kwam rond hetzelfde moment als de GM EV1. Dat was ook vanwege dezelfde reden. In Californië zouden de emissie-eisen een stuk strenger worden waardoor een elektrische auto noodzakelijk was. Het voordeel van de RAV4 EV ten opzichte van de GM EV1 was dat je gewoon een puike Toyota had. Dus uiterst betrouwbaar en functioneel. Op een volle accu kon je zo’n 150 km heen en weer crossen en sneller dan 137 km/u ging het niet.
Honda EV Plus
1997
Honda is altijd al bezig geweest met het bouwen van auto’s met bijzondere motoren. Zo waren de Japanners de eerste met een serie productie Hybride, de Insight. De EV Plus was een project met Californië op het oog. Die grote staat aan de westkust van de States had eigenlijk door moeten zetten met het stellen van zeer strenge eisen, want fabirkanten konden al in 1997 dus heel accepetabele elektrische auto’s bouwen. De Honda EV Plus had een 28.7 kWh-accupakket, waarmee je zo’n 130 km ver kwam.
Ford Ranger EV
1997
Wat Chevrolet kan, kan Ford ook. Op basis van de Ford Ranger 4WD werd de achterwielaangedreven Ranger EV gebouwd. Men koos voor het 4WD-chassis omdat deze sterker was. Dat kwam goed uit, want ook hier waren de accu’s erg zwaar. Onder de grote motorkap huisde een 90 pk en 202 Nm sterke elektromotor. Exact dezelfde waardes als de 1.9 TDI in veel VAG-auto’s op dat moment. De Ranger EV was alleen aanzienlijk schoner. De auto kwam in 1997 op de markt en net als bij de GM EV1 werden alle auto’s ingenomen enkele jaren later. Je kon de auto alleen middels een leaseconstructie rijden.
Nissan Altra
1998
Kennen jullie de Nissan R’Nessa nog? Nee? In ons Nissan R’Nessa-artikel lees je er alles over! Het was een bijzonder veelzijdige crossover die verkrijgbaar was met allerlei soorten aandrijflijnen. Van een dikke 2.0 turbo met vierwielaandrijving tot waterstof én elektrisch. De auto werd als Nissan Altra in de VS verkocht. Met 84 pk en een range van 200 km was deze elektrische youngtimer nog niet eens zo heel erg verkeerd. In 4 jaar tijd werden er 200 van gebouwd.
Nissan Hypermini
1999
In de jaren ’90 leek het erop alsof kleine ei-cormige autootjes nog de toekomst gingen worden. Denk aan de Smart City Coupé, bijvoobeeld. De Hypermini begon zijn carriere als concept car, maar werd in productie genomen. De Hypermini EV was voorzien van een 32 pk/130 Nm sterke elektromotor en woog ‘slechts’ 840 kg. Van 1999 tot 2001 zijn er 219 exemplaren van gebouwd. In tegenstelling tot veel auto’s in dit lijstje heeft de fabrikant ze niet allemaal ingenomen en vernietigd. In Japan rijden ze nog rond. Je zou deze elektrische youngtimer nog kunnen kopen en rijden als je dat wil.
Meyers NmG
1999
Naarmate de jaren vorderden, werden de elektrische auto’s vreselijker. Waar je de auto’s hierboven nog als elektrische youngtimer zou willen overwegen, is dat bij deze Meyers NmG absoluut NIET het geval. Het is een doorontwikkeling van de Corbin Sparrow. Dit was precies de reden waarom elektrische auto’s een slechte naam hebben. Het zag er uit als het hoofd van Daffy Duck op wielen. Niet echt sexy. Dit opgevoerde gehoorapparaatje haalde 112 km/u, je moest het maar durven. Op een volle accu haalde je 40 kilometer als je mazzel had.
REVA / G-Wiz
2001
Deze auto was in het Verenigd Koninkrijk nog best een hitje. Het was het mikpunt voor EV’s voor veel petrolheads. Bij TopGear werden er altijd grappen over gemaakt. Nu is dat ook vrij logisch, want het was een uiterst lullig autootje, er is gewoon geen andere omschrijving voor. De 17,6 sterke elektromotor was goed voor een topsnelheid van 80 km/u en op een vol accuutje kon je 120 km halen. Met name in de London zag je ze geregeld.
Th!nk City
2008 (!)
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de City al vrij snel na de milleniumwisseling op de markt zou komen. Dat gebeurde niet. Toen werd er voornamelijk getest met de Th!nk City. Het project was een samenwerking tussen de Noorse fabrikant THink Global, Ford Motor Company en Valmet Automotive. Bij de trials werden al voldoende witte voetjes gehaald voor de milieupolitie. In 2008 werd het onding alsnog in productie genomen. Het motortje leverde 46 pk. De range was 160 km.
Tesla Model S Concept
2009
Dus stel je voor, nadat je al deze auto’s gezien hebt. In de jaren ’90 ging het ergens op lijken. Daarna ging het hard achteruit, eigenlijk. De grootste reden voor grote fabrikanten om het op grote schaal te laten mislukken, was omdat er simpelweg geen geld in te verdienen was. De aankondiging van de Model S Concept sloeg dan ook in als een bom. De Model S kwam in 2012 op de markt, nog eventjes en die auto valt ook in de youngtimer regeling. Kun je er nóg een keer geld op besparen.
mark383 zegt
Ja de Model S was zeker revolutionair. Beetje zoals de eerste iPhone. Op vergelijkbare manier de markt opgeschud. Het grappige is dat sommige mensen dit nog steeds niet willen zien. Kennelijk waren er 120 jaar geleden ook al dat soort mensen.
grasvreter zegt
Alleen was de model s een volwaardige elektrische auto, en de 1e iphone geen volwaardige smartphone. Weinig opslag, geen 3g, geen selfie camera, geen flitser, en allerbelangrijkst: geen app store. Dus per definitie geen smartphone. Enige 2 dingen die het erg goed deed waren multitouch en corning gorilla glass. Oh en marketing. Zo veel marketing.
De opvolgers waren wel echt bijzondere smartphones, en ze liepen jaren voor op androids en windows mobiles. Een voorsprong die ze ondertussen volledig kwijt zijn, zowel qua hardware als software.
vaakbenjetebang zegt
Zo’n Panda Elettra heb ik tot ongeveer een jaartje geleden nog op de hoek van een grachtje in Amsterdam zien staan, en hij zag er uit alsof-ie wel regelmatig gebruikt werd – er zat tenminste geen dikke laag mos op of zo, en de bandjes zaten nog vol lucht. Als je alleen in en om zo’n stad rijdt, is er denk ik nog best wel een soort van mee te leven. Was in ieder geval leuk om nog eens een ‘echte’ Panda te zien, is nog steeds een cool autootje. Ben al een tijdje niet meer ter plaatse geweest, benieuwd of het ding er nog woont.
alloallo zegt
De maserati biturbo op accu’s bij Wheeler dealers (discovery channel) was een leuk project
vaakbenjetebang zegt
Zelf krijg ik ook steeds meer zin om eens een keer iets elektrisch te bouwen. De pest is alleen dat de componenten vaak nogal duur zijn en ook niet bepaald state-of-the-art.
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
robbie123 zegt
Voor de Tesla was er al de Fisker Karma. Niet helemaal elektrisch maar wel de mooiste hybride ooit!!!
SimonMc zegt
In 2021 zou er normaal een volledig elektrische Karma komen :-) .
mustang750supersnake zegt
dat gm verhaal moet ik de docu eens van kijken…moet n aardig schandaal geweest zijn,zo schijnt t….wist niet dat ie zo sterk was en zover kwam…..toen al!
Robert zegt
@mustang750supersnake:
Who Killed the Electric Car? https://www.imdb.com/title/tt0489037/
Via de betere torrent client nog wel te vinden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Tesla had beter de koplampen van de concept kunnen overnemen, die zijn een stuk beter gerijpt dat de werkelijke koplampen.
En die Honda EV lijkt erg op de oude Fiat Punto (of andersom).
mashell zegt
@F36GC: en wat de denken van het interieur van de concept Model S. Als Tesla dit ontwerp had waarom dan het huidige lelijke Model S interieur?
pomoek zegt
Grappig, ik had precies het tegenovergestelde.
henkp1 zegt
Hennessy Kilowatt (1959)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Henney_Kilowatt
Renault Clio electric (1991)
wetdualclutch zegt
VW Golf CitySTROMer (1996)
shaguar zegt
De oorspronkelijke Tesla Roadster (2008) is eerder aan de beurt dan de Model S.
hans75 zegt
jullie vergeten de sybrandus stratingh…. van de nederlandse elon musk..
https://www.rug.nl/university-museum/collections/collection-stories/wagentje-van-stratingh
karhengst zegt
“Youngtimer” blijft toch vooral een eufenisme voor barrel. Zulke wagens zet je als dinofikker nog niet voor de deur, laat staan met een range die nog krapper is dan wanneer het reservelampje normaalgesproken begint te branden.
Dutchdriftking zegt
We zijn van ver gekomen…
TimD zegt
Grappig, staat bij mij in de buurt een Panda Elletra, dacht dat het een zelfbouw was….