We nemen even de moderne Ferrari twaalfcilinder GT’s onder de loep!
Het mag bekend zijn dat Ferrari binnenkort met een SUV op de proppen komt. Dat is gewoon bizar, bijzonder en vreemd. Alsof Ma Flodder ineens het verzamelde werk van Reve gaat podcasten tijdens een uitzending Candlelight. Er is simpelweg te veel op aan te merken, ondanks dat we er nog (gelukkig) nog niet mee geconfronteerd zijn.
Maar het wordt erger dan dat. Ten eerste de naam: ‘Purosangue’. Dat betekent volbloed. Ferrari vind de naam dusdanig gepast, dat ze een stel vrijwilligers van een non-profit organisatie hebben aangeklaagd. De naam was niet rechtmatig eigendom van Ferrari, maar ze wilden per se die naam hebben.
Dat terzijde, het is vooral jammer dat er een modellijn voor wordt opgeofferd. Ferrari is namelijk gestopt met het maken van de Ferrari GTCLusso. Daarmee zijn er geen twaalfcilinder Ferrari GT’s meer. Vorige week behandelden we alle klassieke vierzits Ferrari GT’s, voor nu gaan we kijken naar alle moderne modellen. Komt ie:
Ferrari 365 GT4 2+2
1972
524 exemplaren
Mede dankzij Lamborghini zag Ferrari zich genoodzaakt om grote sprongen te maken als het gaat om prestaties en design. Dat leidde in de jaren ’70 tot een enorme omschakeling qua design, ook voor de Ferrari twaalfcilinder GT’s. De Ferrari 365 GT4 2+2 leek qua naam veel op zijn voorganger, maar het uiterlijk was compleet anders. De ronde, wulpse vormen werden vervangen door een veel moderner, hoekiger en bijna zakelijk ontwerp. De ontwerper was ditmaal Leonardo Fioravanti in dienst van Pininarina. Fraai detail zijn de zes ronde achterlichten. Onder de kap huist een 4.4 V12 die goed is voor dik 340 pk, dankzij zes Weber carburateurs.
Ferrari 400
1976
502 exemplaren
De 400 lijkt enorm op zijn voorganger. Het chassis en koetswerk zijn grotendeels identiek. Toch zijn er grote verschillen die de auto een stuk moderner maken. De velgen hebben geen vleugelmoeren meer. De motor was een 4.8 liter V12, die overigens niet veel vermogen erbij kreeg. Ook werd nu voor het eerst een automaat leverbaar. Het was een drietraps automaat met koppelomvormer van GM. Je zou denken dat deze uitvoering erg populair zou zijn in Amerika, maar niets is minder waar. De auto werd er namelijk niet aangeboden met automaat. Naast de Ferrari 400 Automatic was er gelukkig ook een Ferrari 400 GT, met handgeschakelde vijfbak.
Ferrari 400i
1976 – 1979
1.305 exemplaren
Ook Ferrari ontkwam er niet aan om brandstofinjectie toe te passen. Destijds was de controverse net zo groot als tegenwoordig de turbo-motoren dat zijn. De Webers werden overboord gegooid ten faveure van een K-Jetronic systeem van Bosch. Enerzijds zorgde dit voor veel betere uitstootcijfers, maar anderzijds daalde het vermogen wel. Gelukkig zit Ferrari niet stil en werd de motor gedurende de periode verbeterd. Ook nu was de automaat veel populairder dan de handbak. Van de 400i Automatic wist Ferrari er 883 te verkopen (waaronder eentje aan Freddy Heineken), de 400 GT i met handbak werd 422 keer gebouwd. Tegenwoordig zijn het de handgeschakelde versies die gewilder zijn.
Ferrari 412
1985 – 1989
576 exemplaren
Het was eigenlijk hoog tijd voor een opvolger. De 400 was er al sinds 1976 en de tijden waren in rap tempo aan het veranderen. Maar Ferrari hield nog even vast aan de 400-serie voor de Ferrari twaalfcilinder GT’s. In 1985 werd het model nogmaals aangepast en omgedoopt tot Ferrari 412. De motor werd iets aangepast waardoor het slagvolume steeg naar 4.95 liter. De 412 was het klassieke alternatief voor als je geen Testarossa wilde met middenmotor en platte V12. Dat waren niet veel mensen, overigens. Er werden namelijk slechts 576 exemplaren van gebouwd, waarbij ook nu de automaat iets populairder was. De Ferrari ging in 1989 uit productie. Er kwam aanvankelijk geen opvolger, alhoewel de auto een comeback gaat maken.
Ferrari 456 GT
1992 – 1998
1.951 exemplaren
Ondanks dat Ferrari in de jaren ’80 enkele iconische auto’s produceerde, was de 456 GT een enorme vooruitgang. Het duurde even drie jaar, maar het is duidelijk dat er eigenlijk een model ontbreekt tussen de 412 en 456, zo groot is het verschil. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook in technisch opzicht. De stokoude Colombo V12 werd vervangen door een gloednieuwe Dino V12 met een blokhoek van 65 graden. De 48-klepper was goed voor 442 pk, waarmee een topsnelheid van 310 km/u mogelijk was. Dan moest je wel kiezen voor de zesbak, er was namelijk ook een 456 GTA met viertraps automaat. Ditmaal niet van GM, maar van het Italiaanse FF.
Ferrari 456M GT
1998 – 2003
1.338 exemplaren
De stap van 412 naar 456 was heel erg groot. Luxer, groter, sneller en prestigieuzer. Daarbij ging niet alles helemaal goed. De eerste serie 456’s waren dermate slecht dat Ferrari kortstondig de productie staakte. De eerste serie 456 GT werd beter naarmate de tijd vorderde, maar de meeste kinderziektes waren eruit met de 456M GT, waarbij de M staat voor Modificata. De 456M GT is de laatste Ferrari met klapkoplampen. De laatste serie was de 456 Bicolore Scaglietti, die voorzien waren van een two-tone exterieur. Interesse? Check hier ons Ferrari 456GT-aankoopadvies.
Ferrari 612 Scaglietti
2004 – 2011
3.025 exemplaren
De naam Scaglietti keerde namelijk terug in 2004 voor de Ferrari 612 Scaglietti. Voor het eerst gaf de naam níet de cilinderinhoud in cc’s aan. Ditmaal was er geen volautomaat voor de Ferrari twaalfcilinder GT, maar een F1-transmissie waarbij je zelf kon schakelen. Gelukkig was er ook een handbak leverbaar. De 5.7 liter V12 is nu goed voor 540 pk. De door Ken Okuyama ontworpen auto kon destijds maar moeilijk de handen op elkaar krijgen. Tegenwoordig groeit de waardering gelukkig voor deze elegante exoot.
Ferrari FF
2011 – 2016
2.291 exemplaren
Als de 612 Scaglietti een controversiële auto was, dan geldt dat al helemaal voor de Ferrari FF. Het is de eerste Ferrari met vierwielaandrijving. Het systeem werd door Ferrari ontwikkeld en was compleet anders dan welk systeem dan ook. De auto heet twee transmissie: een zeventraps DCT naar achteren en een piepkleine tweetraas bak aan de voorzijde. De 6.3 V12 levert maar liefst 660 pk. Dankzij de aparte techniek zou je bijna vergeten dat de shooting brake styling ook compleet afwijkend was van wat wij van Ferrari gewend waren.
Ferrari GTC4Lusso
Periode: 2016 – 2020
aantal exemplaren: n.n.b.
In feite is de GTC4Lusso een doorontwikkeling van de FF. Die FF was misschien een beetje te futuristisch gestyled en miste een paar subtiele Ferrari kenmerken. Zo kreeg de GTC4Lusso vier kleine achterlichten in plaats van twee grote. Ook is de grille iets subtieler. De motor is nu goed voor maar liefst voor 690 pk, wederom met vierwielaandrijving. Sinds 2017 was de GTC4Lusso ook leverbaar als ’T’-model. Voor het eerst had je keuze bij Ferrari qua motor. Aangezien dat een V8 is, hoort deze niet in het lijstje met twaalfcilinder vierzits Ferrari’s thuis en slaan we die over. De GTC4Lusso werd in 2016 op de Salon van Genève onthuld en bleef iets meer dan vier jaar in productie. Het was de laatste twaalfcilinder Ferrari GT. Nu is het wachten op de Purosange…
flippiez06 zegt
De 456 met kop en schouders de mooiste
coupedriver zegt
Dat vind ik de minst mooie… Voor mij de 612 met de BBS velgen. En een 365 voor ernaast 😁
powerblue zegt
@coupedriver: ik heb een set van die BBS velgen te koop, dan heb je die maar alvast!
evdw zegt
@flippiez06: Amen!
MaartenD zegt
@flippiez06: eens
Dutchdriftking zegt
@flippiez06: Helemaal eens.
negennegenzest zegt
Eens, met de 612 op een goede tweede plek!
rrk147 zegt
@flippiez06: de 456 M GT vind ik nog iets mooier. Motorkap is ronder, en de onder grill ook net wat chiquer.
Nemus zegt
@flippiez06: eens. Een van mijn jeugdidolen qua auto’s ❤️
mikecs zegt
De 365 GTC/4 doet niet mee?
rvdw zegt
Een V12 Ferrari, waar je met zn 4en in kan en je daarnaast ook niet probeert te vermoorden zodra je iets te veel gas geeft in de bocht. Ik zie de FF toch wel als de perfecte keuze als ik een auto moest kiezen waar ik mn leven lang mee moest doen.
okdoei zegt
Een auto uit de jaren ’70 modern noemen is een vrij goeie grap.
Breinstein zegt
@okdoei: het rijtje begint in feite met de 456, de rest is oude meuk.
lefty00 zegt
Nog los van de prijzen, ben ik niet echt een ferarri man. Maar zon Grand Tourer met lange motorkap en de motor voorin vind ik echt mooie autos.
Dat halve stationwagen look neem ik er voor lief bij. De FF is mooi, de GTC4. En de F12 dan? en de 812? Zijn dat geen Grand Tourers?
mikecs zegt
F12 en 812 zijn wel GT’s maar geen vierzits of 2+2.
mondial zegt
@lefty00: 599
vaakbenjetebang zegt
De 612 Scaglietti. Het is en blijft een wonderlijk ontwerp. Bijna alsof Bristol een Ferrari getekend heeft. Er klopt iets niet, maar je kunt het niet exact benoemen. En daarom mòet je er naar blijven kijken. En iedere keer dat je dat doet wordt het ontwerp mooier en mooier. Fantastisch.
davelepeef zegt
@vaakbenjetebang: ik zie heel duidelijk wat er niet klopt, het ding is eigenlijk te groot/lang voor de styling – die op zichzelf bijzonder clean en mooi en daardoor vrij tijdloos is. Maar als je kijkt naar de verhouding tussen de wielen, zeker met basic velgjes, en de carrosserie, dan is alles net ff te lang en te groot. Hij heeft ook een kont waar je U tegen zegt. Het wordt beter met flinke velgen, een goed uitgevoerde 612 Sessanta verhult het ook redelijk. Het is natuurlijk nodig om er 4 mensen in kwijt te raken, maar voor ’t mooie zou het net wat ranker mogen.
grandmasterb zegt
Iemand die een Ferrari heeft, heeft ongetwijfeld nog wel andere auto’s, die geschikter zijn voor vervoer van meer personen. Zo’n Ferrari gebruik je meer voor speciale gelegenheden/weekendtrips, waardoor de meeste Ferrari’s niet zo veel kilometers per jaar maken, zelfs na 7 jaar staat er vaak nog maar zo’n 20 tot 30.000 km op omdat de eigenaar voor dagelijks gebruik meestal een andere auto gebruikt.
Breinstein zegt
Serieus Autoblog? Moderne Ferrari’s en dan beginnen met een model dat alweer 50 jaar oud is? 😂
MaartenD zegt
@breinstein: ik denk dat dit te maken heeft met de leeftijd van willeme. Als ik een film uit 1995 zie denk ik..redelijk nieuw, maar dat is inmiddels alweer 26j oud
vaakbenjetebang zegt
@Breinstein: Het is maar hoe je modern interpreteert. Zelf kan ik me er wel in vinden om de split hier te leggen. De auto’s van voor dit lijstje waren toch een stuk minder ‘industrieel’ gebouwd, zogezegd. De auto’s in dit lijstje kun je allemaal met enige goede wil als (oneerbiedig gezegd) massageproduceerde lopende-band auto’s zien, daarvoor kon dat zeer zeker niet.
mashell zegt
@breinstein: Moderne kunst is ook al 100 jaar oud. In Utrecht staat het Rietveld Schröderhuis, heel modern maar al bijna 100 jaar oud. De ontwikkelingen gaan maar langzaam en daarom zijn veel moderne dingen al best oud. Het gekke is dat de razend populaire (en naar mijn mening spuuglelijke) “jaren 30” nieuwbouwwoningen minder modern zijn dan het eerder genoemde Rietveld Schröderhuis.
MaartenD zegt
De Ferrari 456gt is veruit de mooiste uit dit lijstje
mark383 zegt
Voor mij de 612 graag. Precies in die kleur met dat pindakaas interieur. De ideale auto als je hoort dat er lekkage is in je huis in Frankrijk. Rij er na je werk even heen.
viezefreddyw zegt
De 612. Altijd al mooi gevonden. Echt een prachtig ontwerp. En voor mij is het een van de weinige Ferrari’s waarbij de kleur rood niet goed past. Blu Pozzi staat hem het best in mijn optiek.
nelson90 zegt
456GT Venice past hier ook wel bij toch
mondial zegt
612 met handbak heerlijk, de 599 past niet in de plaatje?
lefty00 zegt
@mondial, 599, ook heerlijk. Maar zoals @mikecs al hierboven suggereert is t geen 2+2? Zie zo snel ook niet dat t artikel daar niet over gaat.
nelson90 zegt
456GT Venice?
lecomte zegt
@nelson90: Ah ja, een sedan en stationwagen die de sultan van Brunei liet bouwen.
https://www.autoblog.nl/kende-je-deze-ferrari-456-al
Gulli zegt
Wat hebben die 90’s/00’s Ferrari’s toch een mooie simpele lijnen, zoveel prettiger op het oog dan alle hoeken en vouwen die er nu in zitten. Zelfs de Scaglietti kan ik inmiddels waarderen. Ik zeg zeker niet dat vroeger alles beter was dan nu, maar zeker rustiger.
Hoort de 599 trouwens niet in het rijtje? Of is die te extreem om GT genoemd te mogen worden?
Dutchdriftking zegt
Raar eigenlijk. een Z3 coupé maakt mij bijzonder hebberig, maar een GTC4Lusso doet mij vrij weinig. Volgens mijn vrouw is het dezelfde auto….
roberto zegt
Ik vind de 612 Scaglietti mooi oud worden, liefst in het antraciet of donker rood met de challenge velgen.
Ook de FF begin ik steeds meer te waarderen, liefst met Kahn velgen: https://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Project_Kahn/Ferari_FF//ferrari-ff-kahn-002.jpg
De GTC4Lusso zal over een paar jaar mijn hart gaan veroveren vermoedt ik..
davelepeef zegt
@roberto: da’s een probleem/pluspunt met veel Ferrari’s. Na verloop van jaren kunnen ze veel beter gaan ogen…
pjotr zegt
Zo’n 400/412 is toch wel een mooi ding. Ff googlen wat dat kost.
…
…
…
Ok, laat maar.
bjr1983 zegt
Toen de 456 geïntroduceerd werd, stond ik als klein Bertje samen met m’n Pa op een autobeurs zo’n 10 minuten in stilte te kijken naar een donkerblauwe variant op een draaiplateau. Ademloos en kwijlend. Alleen daarom: De 456!
redneckdarian zegt
Ik ben niet zo heel erg thuis in de Ferraris dus waar ik me erg over verbaas zijn de productiegetallen. Ik dacht echt dat ze er veel meer maakten!
rollingstoned zegt
Wat tijdloze schoonheid is die 456GT toch ook.