Waarom zou je er überhaupt aan beginnen?
Eigenlijk is het vreemd dat zoveel merken meedoen aan autosport. Het is of peperduur (Formule 1) of je hebt nauwelijks exposure (alle andere raceklassen). Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals de 24h van Le Mans/Nürburgring of DTM, maar de meeste raceseries worden nauwelijks gevolgd. Natuurlijk doodzonde, want er is voldoende te zien.
De reden waarom automerken meedoen aan de diverse raceklassen is niet altijd hetzelfde. Uiteraard is het rijdende reclame voor het betreffende model. Dat is (mede) de reden waarom de M3 (E30) of Skyline GT-R (R32) zo’n legendarische status hebben: ze reden de concurrentie naar huis. Maar ook als een auto niet dominant is, schijnt het dus te lonen om mee te doen met autosport.
Het opmerkelijke zit ‘m in het feit dat autosport en autoverkoop haaks op elkaar staan. In de autosport wil je een zo licht mogelijke auto, met een goede gewichtsverdeling en een sterke motor. Op straat willen de meeste mensen een betrouwbare, veilige en ruime auto hebben. Dat gaat niet altijd even goed samen. Het hele internet was aan het schuddebuiken toen BMW meedeed aan de 24 uur van Le Mans dit jaar.
De M8 is een vrij grote auto, dus daar werden geslaagde grappen overgemaakt. Goede, gratis publiciteit voor BMW, dat immers met de auto rijdt om de M8 juist een dynamischer imago mee te geven. Eigenlijk zou het logischer zijn om met de M2 of M4 te racen: die zijn immers lichter en compacter. Dat is echter niet relevant, want de M8 moet onder de aandacht gebracht worden. We hebben nog 11 vergelijkbare voorbeelden gevonden:
Audi RS6 Competition (C5)
SCCA World Challenge (2004)
Als er een auto niet geschikt is voor het circuit, dan is het de Audi RS6 wel. De Audi gaat onnoemelijk hard vooruit, maar er zijn meerdere disciplines die een raceauto moet beheren om enigszins uit de voeten te komen in een toerwagenklasse. Dat is de reden waarom BMW’s wel uit de voeten kwamen en Audi zijn heil zocht in klasse met vierwielaandrijving (of klasse waarbij niemand er naar om leek te kijken: LMP). De RS6 Competition werd in Amerika een jaartje of tien geleden gebruikt in de SCAA. Coureurs als Randy Pobst waren er redelijk succesvol mee, maar het hoge gewicht en de neus in de voorkant speelden de auto parten. Wie had dat gedacht?
TWR Volvo 850 Estate
BTCC (1994)
Dit is de bekendste en misschien wel de reden dat heel Holland en hun moeder de Volvo 850 meer dan een warm hart toedragen. De 850 R Estate was eigenlijk niets meer dan een publiciteitstunt door tijdens het eerste seizoen een stationwagon in te zetten. Wat we nog wel eens willen vergeten is dat het succes uiterst modaal was. Sterker nog, een jaar later al werd de Estate vervangen door een sedan. Niet dat dat veel uitmaakte. Pas met de latere S40 ging het met Volvo de goede kant op in het BTCC.
Bentley Continental GT3
FIA GT3
De GT3 klasse is misschien wel de meest interessante klasse. Het zijn gemodificeerde sportwagens. Geen prototypes, maar auto’s op basis van sportwagens zoals je ze kunt tegenkomen in het wild. Denk aan de Mercedes AMG-GT, Audi R8, McLaren 650S en Nissan GT-R. Wat dat betreft is het bijzonder dat Bentley dacht: ja, daar hoort een auto van ons tussen, ondanks het feit dat er woonboten zijn met een lager eigen gewicht. Naar het schijnt waren de Engelsen eigenwijs genoeg om te overwegen om de W12 te monteren. Waarschijnlijk heeft de bandenleverancier gesmeekt om voor de (lichtere) V8 variant te gaan.
Aston Martin Rapide S
24h Nurburgring
Ulrich Bez had het goed gezien met Aston Martin. De DB9 was een meesterzet. Niet alleen door het uiterlijk, het was precies zo’n auto die de (betalende) klant erg aanspreekt. Bez had ook door dat deelname in raceklassen essentieel was om actief te zijn met de nieuwe generatie Astons. De DB9 werd als DBR9 en DBRS9 ingezet. Met de V8 werd in de lagere klassen ingeschreven, zowel race als rally! Ook de Rapide moest eraan geloven. In 2010 werd de eerste Rapide ingezet, met een 5.9 V12. In 2013 kwam er een Rapide S Hydrogen Hybrid, met een combinatie van waterstof en een V8 biturbo.
Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 AMG (W109)
24h Spa Francorchamps (1971)
Deze Mercedes komt nog uit de tijd dat AMG een zelfstandige tuner was. De 300 SEL 6.3 kende een korte racecarrière, maar wel een succesvolle. Met name de tweede plaats op de 24 uur van Spa was een bijzonder knappe prestatie. Ondanks de naam had de auto een 6,8 liter V8 onder de kap, die ruim 400 pk leverde. Niet veel later werd het moeilijk voor de 300 SEL om deel te nemen aan races: de banden die de auto nodig had, waren niet meer toegestaan om te gebruiken, waardoor AMG stopte met het racen met de 300 SEL. Een exemplaar werd aan Matra verkocht, dat de auto gebruikte om landingsgestellen te testen voor vliegtuigen.
Rover Vitesse (SD1)
DTM (1984 – 1987)
Raar maar waar, het laatste grote autosportsucces van Rover was een gigantisch slagschip uit de jaren ’80. De enorme vijfdeurs liftback met achterwielaandrijving bleek gek genoeg zeer succesvol op de internationale circuits. Dat was in de Group A-serie. Het succes was mede te danken aan de 340 pk sterke V8 motor. De Vitesse werd door TWR omgebouwd en was succesvol in het FIA toerwagenkampioenshcap, ETCC, Bathurst 1000 en het BSCC. De grootste mokerslag deelde de Vitesse uit in 1984 in het DTM-kampioenschap, waar Kurt Thiim de titel pakte.
Maserati Quattroporte (M139)
Superstar Series (2011 – 2012)
De Superstar Series was een aardige klasse met een gevarieerd deelnemersveld, zoals de Audi RS4 en Cadillac CTS-V. Maar de meest opmerkelijke auto in deze klasse moet toch wel de Maserati Quattroporte zijn geweest. Deze Quattroporte werd gestript en voorzien van een zeer heftige bodykit. In technisch opzicht was de auto minder exotisch. Onder de kap vond je de bekende 4.2 liter V8, in dit geval opgekrikt tot 450 pk. Deze was gekoppeld aan een sequentieel te bedienen transmissie van Sadev.
Subaru Impreza Wagon SYMS (GF8)
JTCC (1998)
Fanb0y-alert! Het JTCC moet je niet verwarren met het JGTC. Het JTCC was een klasse of twee lager en liep in de jaren ’90 op zijn laatste benen. Zoals bij veel ter dood veroordeelde klassen was de lijst met aanmeldingen te kort. In het JTCC was Toyota super-dominant met niet één, maar twee auto’s: de Chaser en de Corona. Subaru-tuner SYMS voelde er wel wat voor om die hegemonie te doorbreken. Men gebruikte een Subaru Impreza in stationwagon-uitvoering. De reden hiervoor was exact hetzelfde als bij Volvo: het zorgde voor meer publiciteit. De auto reed overigens geen deuk in een pakje boter. Na 3 races stopte SYMS met het JTCC project. Leuk weetje, dit is waarschijnlijk de enige competitie-Impreza zónder turbo. De 300 pk en 320 Nm die de EJ20 weet op te wekken zijn geheel atmosferisch.
Jaguar XJC Broadspeed V12
Groep 2 (1977)
Dit was zo ongeveer de snelste in zijn klasse. In tegenstelling tot veel concurrenten in deze klasse had de Jaguar de beschikking over een twaalfcilinder motor. Deze werd flink uitgeboord en door Cosworth gekieteld om tot veel vermogen te komen. Op banen als Monza was de Broadspeed XJC V12 onverslaanbaar, met name als het ging om pole positions. Het probleem met de XJC was het gewicht dat te hoog was. In combinatie met de sterke motor betekende dat de auto veel vaker een pitstop moest maken om verse banden te halen en brandstof bij te vullen. De auto klonk wel weergaloos en ziet er nog steeds waanzinnig fraai uit.
Volkswagen Caddy TDI (9K)
VW UK Cup
De snelste auto is in principe altijd een bestelauto… In tegenstelling tot de meeste sportwagens kun je er bij elke bedrijfswagen wel vanuit gaan dat het gaspedaal 95% volledig ingedrukt is. Tsja, als dat toch het geval is, waarom er niet meteen een raceauto van maken? Speciaal voor de Britse Volkswagen Cup raceserie werd de Caddy omgebouwd tot raceauto. De 1.9 TDI werd behoorlijk onder handen genomen om dik 200 pk en 450 Nm te leveren. Supersnel was de Caddy TDI niet, maar je kon tijdens de langere races het doen met veel minder pitstops, waardoor de Caddy’s TDI een raszuivere underdog was die voor een verrassing kon zorgen.
Lexus SC 430 (UZZ40)
Super GT (2006)
Jarenlang werd er geracet met dezelfde auto’s in het JGTC. Denk aan de Nissan Skyline GT-R, Honda NSX en natuurlijk de Toyota Supra. Het reglement schrijft voor dat de auto’s die meedoen in de GT500 klasse gebaseerd moeten zijn op een straatauto. Toen in 2002 de Supra en Skyline GT-R uit productie gingen, stonden Toyota en Nissan voor een lastige klus. Nissan pakte het slim aan en ging door met de 350Z. Toyota vroeg uitstel en reed nog een paartjes door met de Supra. Deze werd vervangen door een wel heel vreemde auto, namelijk de Lexus SC430. Dat was toen het model dat het meest in de buurt kwam van een opvolger van de Supra. De motor was dezelfde 4.3 liter V8.
Bonus: Scion tC Drift R*SR
De meest vreemde eend in de bijt is deze Scion tC. Scion was destijds het budgetmerk van Toyota in de Verenigde Staten. Scion moest jong, hip en dynamisch zijn. Iets wat destijds haaks stond op het Toyota imago. De Scion tC is een compact coupeetje met voorwielaandrijving. Des te opmerkelijker is dat de auto is gebruikt voor driftkampioenschappen. Om niet kansloos te zijn werd de auto door R*SR omgebouwd tot een achterwielaangedreven monster. Met V8. Dit alles om een jong, hip en dynamisch imago te verkrijgen. Dat is niet helemaal gelukt, want Scion bestaat niet meer.
dsdh zegt
De neus in de voorkant ? Zou m in ieder geval niet in de achterkant doen dat gaat stinken
funcup zegt
of wat vind je van een Peugeot 508: http://www.supertouringregister.com/register/vehicle/158/
nameel, zonder succes, aan de 24u Francorchamps in 1995
nofxke zegt
@funcup: 806 dus ?
tjorque zegt
@funcup: geweldig! En jammer!
Heb vroeger ook veel gedagdroomd over racen met een Evasion… ?
Heb er iig veel voor geoefend op de openbare weg (foei!) ook, ofzo ?
Onehp zegt
@tjorque: ik ook met moeders 806 toendertijd. Handremdriftjes volgeladen (kon heel veel in), kameraden met veel snellere autos proberen bijhouden op kleine weggetjes met de ramen open en verwarming op max temperatuur zodat de motor wat extra koeling kreeg, volgas bergaf op de autobahn, etc… zo leer je autorijden/racing ;)
tjorque zegt
@onehp: bij mij liep het ongeveer gelijkaardig.
180°’s want helemaal rond wilde hij niet
Met gierende banden door de Pyreneeën want oude (+80k) energy savers gieren echt hard bij het minste
“Oeps hier moesten we afslaan” en dan ook gewoon vol op de rem het stuur omgooien om zonder ABS rustig rechtdoor te gaan tot je de rem lost ?
Hoe snel kan hij? 186 is het hoogste dat ik ooit haalde. Op topsnelheid werd de motor wonderwel stil!
20k km met fluitende turbo geluiden, cool! luchtaanvoer van turbo bleek los te zitten.
50k km zonder olie wissel werd hij traag van (Max 150) daarna weer vlot 170
Later minder gekke dingen mee gedaan maar as verbouwbus gebruikt. 3 kuub afval er in gestouwd, 800kg beton er in (cheap ass verlagingskit ?)
Eigenlijk maf hoe dat die nog aan de 365k geraakt is. Ik denk er nog dikwijls aan terug met een vlaag nostalgie ?
funcup zegt
nam deel
E34M5Touring zegt
Er stond een hele tijd zo’n XJ met een broadspeed ombouw te koop. Gewoon als straatauto. Zag er echt bad ass uit! Soort UK Hotrod. Die wil ik nog wel een keer.
E34M5Touring zegt
@e34m5touring: Oh en die bonus drift bak, Foust’s eerste Scion XB. 2JZ motor en RWD ombouw, ook voor drifting gebouwd.
https://www.automotiveaddicts.com/11603/drift-scion-xb-with-2jz-toyota-supra-engine-built-by-rogue-status
desjonnies zegt
@e34m5touring:
In de serie the new avengers reed John Steed (Patrick McNee) in een donkergroene straat Broadstreet.
http://www.johnsteedsflat.com/tnajaguar.html
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Geloof het of niet. Daar ken ik hem van. Zo stond er ook een te koop een tijd terug. Heb hem destijds nog gelinkt naar @Rob:
Geweldige kit voor zo’n ding!
hectorjenks zegt
Die Benz is echt moddervet. Dus.
schuiftrompet zegt
@hectorjenks: vandaar ook bijnaam ; the red pig
Schnor zegt
850 estate werd ingezet omdat deze aerodynamisch beter was dan de sedan versie.
willeme zegt
@schnor: als ik het mij goed herinner was de aerodynamica juist de reden om terug te gaan naar een sedan.
transaxleman zegt
@willeme: Ook vanwege de regelgeving. Een spoiler mocht maar een bepaalde afstand hebben tot de daklijn, maar een touring heeft natuurlijk alleen maar daklijn dus er kon geen spoiler meer op. Sedan mocht dat wel
sportevo zegt
@schnor: de estate werd ingezet voor de publiciteit. Volvo wist dat ze niets van hun eerste jaar hoefden te verwachten dus gebruikten ze de estate omdat het bij het Volvo plaatje past en zo konden ze ook testen voor het seizoen erop.
sportevo zegt
@schnor: de estate werd ingezet voor de publiciteit. Volvo wist dat ze niets van hun eerste jaar hoefden te verwachten dus gebruikten ze de estate omdat het bij het Volvo plaatje past en zo konden ze ook testen voor het seizoen erop. De estate was natuurlijk zwaarder dan de sedan.
Schnor zegt
@sportevo: The decision to compete with two estate cars was taken several months before the start, but was kept secret until the last moment. When the news was released, many thought it was a joke. A large estate is not an ideal track car – with a lot of weight behind the rear axle and a higher centre of gravity, it is harder to get around the corners than a saloon.
“But the aerodynamics of the estate were slightly better than the saloon,” says Rickard Rydell. The deciding factor, however, was that the estate would attract more attention.
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/143336/twenty-years-since-volvo-made-its-debut-in-the-btcc-with-the-850-estate
Op de media pagina van Volvo staat toch dat het om de aërodynamica te doen was. Een rechte achterkant geeft over het algemeen ook een betere luchtstroom.
Daar kwam als voordeel bij dat het veel publiciteit gaf.
tom_hanekamp zegt
@schnor: Nee niet dus. In de quote die je van die pagina haalt staat het letterlijk: “The deciding factor, however, was that the estate would attract more attention.”
basman147 zegt
@sportevo: Officiële verklaring was dat de estate minder last van lift op de achteras had,doordat de luchtstroom pas later los komt van de body. Lammers was geloof ik niet zo positief over feze auto. Na het eerste seizoen werden echter spoilers op de kofferbak toegestaan, maar niet op het dak waardoor het geen zin meer had om voor de data te te gaan.
Thomas20vt zegt
@schnor: Bij de Volvo dealer in Mijdrecht stond vroeger een Volvo 850 estate uit de BTCC in de showroom. Zag er altijd dik uit!
bmwfreak038 zegt
@thomas20vt: die 850 heb ik nog in actie gezien op zandvoort aantal jaar terug.
desjonnies zegt
Briggs Cunningham’s Cadillac ‘ le monstre’
https://www.hagerty.com/articles-videos/articles/2017/01/04/le-monstre
desjonnies zegt
@desjonnies:
Datzelfde jaar nam Briggs ook nog een Cadillac Coupe de Ville mee naar Le Mans, waar zelfs de autoradio nog in zat.
Gewoon omdat het kan!
https://www.carthrottle.com/post/wg7jzq5/
roberto zegt
Ik mis nog de Renault Espace F1..
tjorque zegt
@roberto: ik denk niet dat de espace daadwerkelijk geracet heeft…
ikleesookoverautos zegt
@tjorque: dat weet ik wel zeker
kennone zegt
Wat een pracht hok is die Volvo toch he?
Breinstein zegt
De wel genoemde maar niet getoonde Chaser ? https://goo.gl/images/bht435
desjonnies zegt
En hoe kun je de Nissan 3-wieler deltawing racer uit 2012 missen?
https://www.core77.com/posts/23731/Ben-Bowlby-Shakes-Up-Racecar-Design-with-the-Nissan-Deltawing-Part-2
desjonnies zegt
@desjonnies:
https://paultan.org/2012/03/14/nissan-deltawing-experimental-racecar-to-race-in-le-mans/
tjorque zegt
En de Dakar Rolls en DS vind ik ook het vermelden waard!
marinepower zegt
@tjorque: evenals de Rothmans Porsche 959 in Le Dakar
ikleesookoverautos zegt
@marinepower: die kent iedereen wel.
marinepower zegt
@ikleesookoverautos: ok, de BMW X5 Le Mans dan? Niet echt aan races mee gedaan, maar wel een gaaf project.
desjonnies zegt
Naast de Rover SD1 mag de 240 Turbo niet ontbreken:
https://historicmotorsportcentral.com/2015/07/17/touringcarmadness-the-volvo-240t-grp-a-story/
desjonnies zegt
Of de Nederlandse Mazda 929 toerwagen met wankelmotor
Initiatief van de Vlaardingse Mazda dealert Hoogerwerf
https://www.carthrottle.com/post/w3gvdd5/
toniominestrone zegt
@desjonnies: Hans van de Beek!
piquet1986 zegt
Of natuurlijk de Audi A8 quattro dtm, ook een slee van een wagen!
Thomas20vt zegt
@piquet1986: Waarschijnlijk bedoel je de Audi V8, de voorloper van de A8 ;)
piquet1986 zegt
Of natuurlijk de Audi A8 quattro dtm, ook een slee van een wagen!!€
Gulli zegt
@piquet1986: Waarschijnlijk bedoel je de Audi V8, de voorloper van de A8 ;)
piquet1986 zegt
@Gulli: huh ben jij dezelfde persoon als thomas20vt? Anders wel heeeeel toevallig dat jullie exact dezelfde reactie hebben
Gulli zegt
@piquet1986: ik laat je deze later op de dag nog eens oplossen als je wat meer koffie op hebt ?
Dizono zegt
@gulli: daar heb je dus oploskoffie voor :’)
Gulli zegt
@dizono: padam-tsssjj!
(jij hebt je koffie duidelijk al gehad vandaag)
Dizono zegt
@gulli: ik vind het ook wel sterk als mensen op deze manier in de maling worden genomen. Valt bij mij wel onder het kopje zwarte humor.
Mielie zegt
Lexus RX (de SUV dus) wat deelnam aan de Nurburgring 24h van 2005 ?
giertjuh zegt
Ik mis de Transit Supervan
Alfaxa zegt
Persoonlijk vind ik de Quattroporte nog niet de eens de raarste van de Superstars Series. Dat zijn namelijk de Porsche Panamera en Chrysler 300C.
Ook mis ik wat pareltjes van de GT300 klasse van de Super GT, zoals de Toyota Prius, Subaru Legacy, Toyota Corolla Axio, Lexus IS350 en de Toyota Mark X.
kareljansen zegt
Er klopt echt niks van dit stuk. Volgens kennone is de 850 echt wel de beste en snelste racewagen die er ooit gebouwd is.
transaxleman zegt
@kareljansen: Dat ding kon echt geen potten breken t.o.v. de concurrentie… De motor kregen ze pas na een seizoen op een vermogen wat in de buurt kwam van de concurrentie.
Absoluut niet de beste racewagen ooit gebouwd, wel iconisch dat zeker
desjonnies zegt
@transaxleman:
Kan allemaal wel waar wezen, maar het BTCC was nog een echte race klasse in de trant van eraan beginnen en tijdens het seizoen zorgen dat je wagen gaandeweg beter werd.
Je zag de verbeteringen van de wagens en de rijders elke race opnieuw.
Ook de Volvo, die, het is al gezegd, omdat het een stationwagen was meer publiciteit kreeg dan Alain Menu’s Renault Laguna en de Nissan Primera’s die vooraan vochten om ds eer!
Gulli zegt
@desjonnies: oh god, de Nissan Primera! Ik was die auto alweer helllllllllllllllllllllllljjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk………………
Gulli zegt
@desjonnies: Sorry, ik was in slaap gevallen op het toetsenbord. Ik wilde..*gaaaap*….. ik wilde dus zeggen dat ik die auto alweer helemaal vergeten was!
Robert zegt
Audi 200 Quattro Trans-Am die in 1988 meedeed aan de Noord-Amerikaanse Can-Am series. Reed daar tussen alle Amerikaans V8 spul met z’n legendarische 5-cilinder. Won 9 van de 16 races dat jaar, wat de organisatie voldoende aanleiding gaf om de regelgeving dusdanig aan te passen dat -ie het volgende seizoen buiten de reglementen viel.
plaatjes
ikleesookoverautos zegt
De meest vreemde eend in de bijt is toch wel de Caddy ipv die Scion.