
Soms is het wel degelijk een verbetering.
Vorige week werden we getrakteerd op de facelift versie van de Jaguar F-Type. Je zou kunnen verwachten dat het na 7 jaar tijd zou zijn voor een nieuw model, maar bij een sportieve auto duurt het meestal wat langer. Vaak kiezen fabrikanten voor behoorlijk ingrijpende facelifts. Dat is overigens niet alleen het geval bij sportwagens.
Facelifts worden natuurlijk bij bijna elk model toegepast. Het is ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Hoe kan je een model nog een paar jaar vershouden om zo de ontwikkelingskosten terug te verdienen. Het gebeurt regelmatig dat een facelift afbreuk doet aan het origineel. Of in veel gevallen: dat de facelift heel erg subtiel lelijker is dan het origineel. In sommige gevallen is een facelift ook een hele verbetering. Dit zijn 11 voorbeelden.
BMW 1 Serie
(F20)
BMW is de afgelopen 15 jaar erg sterk geweest als het aankomt op facelifts. In de meeste gevallen leverde het een aanzienlijk geslaagdere auto op. In dit geval bedoelen we met geslaagd puur esthetisch, normaliter knapt elke auto in technisch opzicht wel op van een facelift. Bij de 1 Serie werden de gekke koplampen en Polo-esque achterlichten vervangen door vrij rechttoe-rechtaan exemplaren. Nu waren die aparte lampen op de M135i modellen wel geinig, maar met name de standaard modellen van de 1 Serie LCI knapten er enorm van op.
BMW 1 Serie (F20) voor:
BMW 1 Serie (F20) na:
Fiat Multipla
(186)
Deze is een beetje tricky, want de Multipla is inderdaad lelijk, maar wel met een reden. Functioneel lelijk mag altijd. De Fiat Multipla was slechts 3,99 meter lang, maar je kon wel zes personen én hun bagage vervoeren. Briljant. Het probleem was dat mensen zich niet konden zetten over dat gekke design. Met name die dolfijn-achtige neus was voor veel potentiële klanten iets te veel van het goede. Bij een verlate facelift paste Fiat alsnog de neus op rigoreuze wijze aan. Natuurlijk, het was nog steeds gheen schoonheid, maar de midi-MPV auto lag nu véél beter op het netvlies dan voorheen. Leuk weetje waar je verder niet zo veel aan hebt in de kroeg: dankzij de nieuwe neus was het veel lastiger te bepalen waar de neus ‘stopte’. Wat kan functioneel lelijk toch mooi zijn.
Fiat Multipla (186) voor:
Fiat Multipla (186) na:
Volvo S60
Wederom een gevalletje: minder karakter, maar wel beter. Met de S60 en V60 toonde Volvo behoorlijk veel lef door opvallend design toe te passen. Nu blijft het een Volvo, dus zie het maar als de rode ribbroek van de Vader van Bob-Jan en Anne Fleur. De C30 en C70 kregen ook een degelijke neus, totdat Volvo erachter kwam dat men het niet waanzinnig fraai vond. De C30 en C70 gingen uit productie, de S60 en V60 ontvingen een make-over met een veel fraaier aangezicht.
Volvo S60 voor:
Volvo S60 na:
Jaguar XF
Met de Jaguar XF moest Jaguar breken met het verleden. Het was samen met de XK een van de nieuwe generaties Jaguar. Een zeer gewaagde stap. De neus was overigens geen verrassing, de RD6, R Coupe en S-Type hadden ook een dergelijke kenmerkende ronde koplamp. Waarschijnlijk waren er niet veel mensen die het écht mooi vinden. De XF facelift was namelijk vrij eenvoudig: de XF kreeg coole, fraaie en met name platte koplampen. Zonder die gekke bolle knik erin. Aan de achterkant kun je de auto ook herkennen: de achterlichten zijn ietsjes groter.
Jaguar XF (X250) voor:
Jaguar XF (X250) na:
Jeep Compass
De kans bestaat dat je niet dagelijks aan de Jeep Compass denkt. Aangezien er geen Jeep-verkopers meer in Nederland zijn, is dat ook niet zo heel erg vreemd. Het idee achter de Compass was niet eens zo gek. Met name in de VS waren dit soort auto’s erg populair en met de Compass kon Jeep een betaalbaar alternatief aanbieden met een stoer imago. Het idee was om het front een soort Willys Jeep achtige uitstraling te geven. Dat lukte niet helemaal, de voorkant was vooral erg lelijk. Dat vond Jeep kennelijk ook, want de facelift van de Compass was zeer rigoureus, maar de Grand Cherokee-achtige neus was wel geslaagd.
Jeep Compass (MK) voor:
Jeep Compass na:
Honda NSX
Dit is een gevaarlijke, want de originele versie is bij velen populairder. Natuurlijk gaat er niets boven klapkoplampen. Maar toch willen we een lans breken voor het facelift-model, de NA2. Niet alleen vanwege het feit dat de Type-R weer terugkwam, maar ook omdat het model mede door de neus minder verouderd over komt. Niet alleen had de NSX ‘vaste’ koplampen, ook de bumpers waren nieuw. Ondanks de eenvoudige ingrepen was het effect behoorlijk groot.
Honda NSX (NA1) voor:
Honda NSX (NA2) na:
Alfa Romeo 166 (936)
Wederom kunnen we hierover discussiëren. Persoonlijk kan ondergetekende de 166 wel waarderen met de kleine koplampen. Echter geven de meeste mensen de voorkeur aan het post-facelift model. De grote koplampen staan wat meer in verhouding met de enorme achterlichten. Hierdoor oogt het model beter in balans. Het fraaiste gedeelte van de 166 bleef echter. De vouwen in het zij-aanzicht zijn een onopvallend kunst-sculptuur. Nog een reden om voor de latere versie te gaan: de 3.2 V6 Busso was leverbaar.
Alfa Romeo 166 (936) voor:
Alfa Romeo 166 (936) na:
Peugeot 106
In principe kunnen we alle Peugeots van de jaren ’90 nomineren. Maar we pakken Peugeots kleinste, de 106. Net als de andere Peugeots was Pininfarina mede verantwoordelijk voor het design. Begin jaren ’90 leverde dat elegante doch ietwat anonieme ontwerpen op. Na verloop van tijd bleek dat de modellen uitstekend waren te voorzien van een nieuwe neus. Met name de Peugeot 106 knapte er enorm van op. Deze kleine auto was wel heel erg zakelijk vormgegeven, maar kreeg na de facelift een minder anonieme neus en achterkant zonder schreeuwerig te zijn.
Peugeot 106 voor:
Peugeot 106 na:
Seat Arosa (6H –> 6HS)
Datzelfde kunnen we zeggen van de Seat Arosa. Seat moest het nieuwe Alfa worden, maar de Arosa was lastig te rijmen met die gedachte. Sterker nog, de Arosa was zelfs zakelijker dan zijn Volkswagen-neefje: de Volkswagen Lupo. Gelukkig vond men dat in Martorell echt niet kunnen, dus kreeg de Arosa een rigoreuze opfrisbeurt met een compleet nieuw front en behoorlijk aangepaste achterzijde. Eindelijk had de Arosa zijn beloofde mojo. Er waren ook eindelijk leukere motoren leverbaar, dat scheelde ook aanzienlijk, alhoewel een Arose Cupra uitbleef.
Seat Arosa (6H) voor:
Seat Arosa (6HS) na:
Volkswagen Touran
Dit is een beetje een lastige, want op zich was de basis Touran geen bijzonder lelijke auto. De timing was alleen een beetje ongelukkig. De Touran moest namelijk opnieuw ontwikkeld worden nadat Opel de Zafira zevenzitter op de markt had gebracht. Daardoor werd de auto gelanceerd met een ‘verouderd’ design. Met de eerste facelift liep de Touran keurig in de pas met de Jetta en Passat. In plaats van een compleet nieuwe Touran, was daar de economische crisis. De Touran kreeg nóg eenmaal een flinke facelift. Volkswagen is trouwens goed in het faceliften van MPV’s, want ook de eerste generatie Sharan bleef heel erg lang in productie middels diverse aanpassingen.
Volkswagen Touran voor:
Volkswagen Touran na (deel I):
Volkswagen Touran na (deel II):
Porsche Boxster
Eigenlijk konden we ook de 911 (996) pakken. Maar om spanningen op de redactie te voorkomen doen we dat niet. Zeker niet omdat de Boxster misschien wel meer voordeel had van zijn facelift. De Boxster was al wat ouder en aangezien de 911 er nu precies op leek van de voorkant, miste het model wat identiteit. Dat werd met de relatief eenvoudige facelift rechtgezet. De Boxster behield de koplampen maar kreeg wel een verse voorbumper. Het gaf de auto een eigen gezicht en het zag er véél moderner uit.
Porsche Boxster (986) voor:
Porsche Boxster (986) na:
De eerste drie/vier zijn na de lift wel mooier, maar hebben ook veel minder karakter. Doe mij maar de prelifts.
De Multipla inclusief bobbel is toch wel de mooiste hè, wát een parel!
@gilettelubbers: begint gewoon cultstatus te krijgen door lelijkheid. Dan heb je wel iets unieks ontworpen hoor????
@gilettelubbers: Bij de Multipla zit het m.i. anders: eerst was hij lelijk (maar wel met karakter), daarna nietszeggend. Dan weet ik wel wat ik liever heb…
@gilettelubbers: en het zou de ideale electrische auto kunnen zijn, dankzij de dubbele bodem waar 3 grote gastanks in passen en dus ook een groot accupakket.
@kobus1967: de ideale elektrische auto bestaat niet.
Ik vind de oude Honda NSX mooier dan de gefacelifte versie. En stiekem had de eerste 106 ook wel wat. Maar de gefacelifte kon ik ook wel waarderen.
Raar dat er geen Audi’s tussen staan ;-)
@circlestorm69: De huidige A4 stond op de shortlist. Op zich wel een geslaagde facelift, de A4 heeft er wel wat meer smoel van gekregen. Aan de andere kant: waarschijnlijk wordt het originele, cleanere ontwerp wat beter oud. Bij de andere modellen in dit lijstje werd het facelift model wel wat verser. De tijd zal het leren. Hetzelfde geld overigens voor de F-Type. Nog altijd een mooie auto, maar het is niet zo dat de vorige ‘niet meer kon’.
Sowieso is zo’n lijstje goed voor een goede discussie!
@willeme: om redenen die ik ook niet begrijp zou ik dan de A6 (C7) nomineren. Die vage LED-kermis in de koplamp wordt dan vervangen door ‘gewoon’ dagrijverlichting in een rechte lijn en de achterlichten ongeveer hetzelfde effect, samen met dat ze iets meer getint zijn.
Het briljante daaraan is dat het absoluut geen radicaal andere look is, maar wel de auto net even iets chiquer laat ogen dan de pre-facelift.
De huidige A4 is apart en discutabel vanwege het feit dat hij wanhopig nieuw probeert te zijn. Zoals je zegt, de pre-facelift was veel mooier, cleaner en hoefde minder te verbergen.
On topic: als ik nog een paar mag nomineren: Range Rover Evoque, Porsche Cayenne (zowel de 955 als de 957), Mercedes C-Klasse (W204, met uitzondering van de C63 AMG), Porsche 911 (991), Audi A6 dus, Audi A1, Mazda 6 (huidige generatie maar niet perse de huidige facelift), Peugeot 508 SW (vorige generatie), Renault Laguna III GT-Line, Volkswagen CC en de recent vernieuwde Passat heeft ook wel wat.
En voor als het nog omgekeerd moet worden voor het volgende lijstje (facelifts die lelijk zijn): BMW 7 Serie (G11), Skoda Octavia (‘huidige’), Tesla Model S, Hyundai Tiburon (2000-ish), Mercedes E-Klasse (W212) en waarschijnlijk nog best een hoop meer ;)
@willeme: Binnenkort misschien een lijstje met modellen die juist minder mooi zijn geworden door een facelift?
@circlestorm69: ik mis juist een hoop fords. De focus 3 heeft zeer geslaagde plastische chirurgie ondergaan. En qua nsx en 106 dezelfde gedachte.
Beste facelift ooit naar mijn idee is de derde generatie Ford Focus. De lift naar de ‘Aston Martin grille’ was een schot in de roos als je het mij vraagt. Daarvoor een raar gekunsteld front, daarna een knappe wagen. Zo goed zelfs, dat ik er een heb aangeschaft.
@fisto: leuk hoe smaken kunnen verschillen. Ik heb er eentje van 2012. En vind deze weer mooier dan de facelift. Zo zijn we allebei tevreden?
Vooral de facelift op de 1-reeks kon/kan ik waarderen. Wat was die eerste versie lelijk seg!
@sulobb: haha ik juist niet. die aparte koplamp vorm maakte het wat minder dertien in een dozijn auto . met alle anderen ben ik het wel eens.
@marc94: plus dat de koplampen eigenlijk heel mooi in het lijnenspel van de auto als geheel pasten. Wat ze ook goed deden net zoals de achterlichten was de auto optisch breder maken.
Een schoonheid was het niet, maar het had karakter. De facelift was nog steeds geen schoonheid, maar ontbrak ook nog eens karakter.
Inderdaad is het front van de f20 erop vooruit gegaan, het kontje van de pre lift vind ik persoonlijk er beter uit te zien.
De 166 van vóór de facelift is echt wel fraaier (om over een bak meer karakter nog niet te spreken) dan de post-facelift
@ks86: absoluut mee ens!
@sizedoesmatter: edit; eens
@ks86: absoluut!
De NSX is echt geen geslaagde facelift. De pop up headlights zijn echt vele malen mooier dan die lelijke kikker koplampen
Bij Audi noemen ze dit soort ingrepen een ‘nieuw model’
Ik vind de Nissan Qashqai een goed voorbeeld. Goed, het blijft een crossover, maar het is in plaats van een soort kikker nu best een stoere bak om te zien.
@SJ: ik vind jammer dat de juke er niet tussen zit de nieuwe is zoveel malen mooier, of het wordt niet bezien als facelift
Huidige Audi A4 mag we in dit lijstje
Ik mis ook de BMW E90/91 in dit lijstje.
E46 is de facelift ook een goed verschil! Eigenlijk alle BMW’s worden beter van een facelift!
@3246cm252kw: *werden
@3246cm252kw: juist bij de e46 vind ik het front voor de facelift veel mooier. Voor ieder wat wils!
@3246cm252kw: de 02 zeker niet! Die afschuwelijke plastic grill.
@3246cm252kw: e46 facelift was gekunsteld. Die rare rechte lijn in de achterlichten en gekke oogcorrectie mef de hoeken van de koplampen die omhoog werden getrokken (een facelift in de letterlijke zin) is voor mij geen succes.
De alfa en de volvo van voor de facelift vind ik mooier, denk ook na verloop van tijd.
De ferrari 488 is toch ook n facelift van de 458… doe mij maar de 458.
Gaat nu iedereen een model opnoemen? 406, Focus mkI, DS3, E60, Toledo, 156, S80 mkI, W212, enzzzzovoort. Boeiend. Laten we het alsjeblieft bij het artikel houden.
@phaeton: ook eeen geslaagde facelift:
https://media.autoweek.nl/m/phcyykpbfamp_800.jpg
@bernoulli: Grappenmaker haha. Als je er dan toch op staat: origineel. Vanwege de achterzijde vooral.
@bernoulli: vind ik juist weer niet, door de facelift is de voorkant wel heel erg op een Passat gaan lijken.
Ik zie bij die Boxter buiten een klein beetje andere bumper geen verschil. Maar bij een nieuwe generatie 911 moet je natuurlijk ook 3x kijken, dan bun je van een face lift ook niet veel verwachten.
In dit rijtje zijn alleen de Jeep en de Porsche wat mij betreft daadwerkelijk opgeknapt.
Wat betreft de Seat Arosa klopt de opmerking niet dat er na de facelift pas leukere motoren beschikbaar waren niet (althans niet voor de benzineversies). Zelf heb ik namelijk een pre-facelift 1.4 16v 100pk met uitlaat in het midden gehad. Er was ook na de facelift geen snellere benzinevariant. Was een heerlijk eerste autootje.
De facelift maakte de Multipla pas echt lelijk.
Niet dat de eerste zo mooi was, maar die had tenminste karakter en was met lef vormgegeven.
Bij de nieuwe is het net alsof je tegen een kind dat heel grappig een gekke bek trekt zegt dat hij op moet houden en dan het gezicht in de plooi probeert te houden maar nog raarder probreert te kijken.
De multipla pre-facelift, maar met meegespoten bumpers vind ik de mooiste. Heeft nog wel karakter maar oogt niet zo ouderwets.
Die Touran deel III is echt wel een tof ding zo!
@evdw: op zo’n moment besef je dat je ook wat ouder wordt door een mpv tof te gaan vinden :);)
Van de meeste lifts geen fan… van de nieuwe F-type ook niet.
Maak ook a.u.b. een lijst met mislukte facelifts. Om te beginnen met de uitgaande Skoda Octavia met die mislukte koplampen.
De NSX, de 106 en de Boxster zijn niet bepaald opgeknapt van een facelift. De NSX hoort gewoon klapkoplampen te hebben. De 106 XSI in dit voorbeeld ziet er gewoon fantastisch uit, zo met die originele 14″ sportvelgen. En de Boxster, die had bij de facelift de 996.2 lampen moeten krijgen.
Ik vind de facelift van de Golf IV naar de Golf VIII ook erg geslaagd
Wat een lijstje….. dan heb je echt niks te doen
@jometdebanjo: Jij laat zien met een reactie als dit dat je net zo weinig te doen hebt.
@viezefreddyw: De wandelclub zal wel opgeheven zijn dan.
Die Touran heeft eigenlijk een facelift teveel gehad.
Mooi lijstje. Komt er ook eentje met minder geslaagde facelifts? Audi A4 B6/7, Alfa Romeo 156, BMW 3-serie e46, en wellicht de grille van de huidige 7-serie.
@dutchdriftking: die 156 facelift vind ik zelf eigenlijk wel geslaagd, net als bij de 166 van hierboven een moderner ogende neus. wel grappig dat ze bij de kont de achterlicht units ondersteboven hebben gedraaid en er toen weet klaar mee waren.
Mogelijk vloeken in de kerk: ik vind de 33 facelift van rondom ’90 (type 3) enorm geslaagd!
@nietcreatief: Is geen vloeken in de kerk hoor, die kleinere lichtunits achter vind ik ook vele malen mooier.
@gandini: ik vind vooral die puntneus beter smoelen, of het aerodynamischer is weet ik niet, maar het oogt wel zo
Zeker geen onbetwiste lijst!
De NSX facelift zal hooguit een handje vol mensen verkiezen en als het gaat om de foto van de kop, ik kies de pre-facelift S60. De latere neus is duidelijk geknutseld om van de twee lampen één te kunnen maken. Het volgt de lijnen van het ontwerp niet meer.
Facelifts van de Arosa, 166 en Touran zijn er niet beter op geworden…
Meestal zijn de facelifts redelijk commercieel verantwoord en lever je iets aan karakter in uitzonderingen daar gelaten. De meest heftige facelifts waren toch de Edna Saab 9-5 en de Ford Scorpio II wat een lef was dat!