Een beetje fout, maar wel lekker.
Vorige week kwam ons het nieuws ter ore dat de Opel Insignia terug is van niet helemaal weggeweest. Helaas zag Opel zich genoodzaakt om tegen de trend in de dikke Insignia iets minder vermogen mee te geven: er gingen 30 paarden verloren.
Kan de auto dan nog wel de eens zo legendarische badge op de bips dragen? Of zijn wij sentimenteel en is ‘GSi’ altijd een combinatie geweest van sportieve, bruikbaar en betaalbaar? We duiken daarom voor vandaag in de geschiedenisboeken om te kijken welke auto’s allemaal getooid zijn met de drie letters G, S en i.
Waar de naam GSi vandaan komt, behoeft bijna geen betoog. Volkswagen lanceerde in 1976 zeer succesvol de GTi badge. Niet alleen de naam was ‘in’ (andere merken namen ‘m over), maar ook waar het voor stond: iets meer vermogen, strakker onderstel, rijkere uitrusting. Normaliter moest je dan een groter model kopen (in dit geval een Passat), maar nu kon je alles krijgen in een dikke Golf.
Opel heeft op dat moment natuurlijk al sportieve auto’s verkocht met een afkorting van drie letters. Sterker nog, ze hadden er twee! De bekendste is de GT/E, een term die we zagen op de Manta en Kadett. Een andere typenaam was de ‘GSE’, die je tegen kon komen op een snelle Opel Monza. Combineer die twee met GTI et voilà: GSI was geboren.
Opel Kadett GSi (E) ’84
Het begon allemaal in 1984. Het is moeilijk voor te stellen, maar er was een tijd dat de Opel Kadett de standaard auto van Nederland was. Je ging naar de Opel dealer, dronk daar de koffieautomaat leeg en ging wat korting regelen en tada: daar kwam je hyperactief voorrijden in Opels nieuwste. De GSi was de opvolger van de Kadett GT/E. De Kadett GSi was er aanvankelijk als 2.0 achtklepper, maar de zestienklepper volgde, evenals een cabrio uitvoering.
Opel Manta GSi (B2) ’84
Je kocht een Kadett GSi, maar je wilde de Manta GSi. De basis voor de Manta was aanzienlijk ouder. Iets dat ook te merken was aan de wegligging. De Kadett was aanzienlijk strakker en stabieler. Maar de Manta had weer de charmes van een achterwielaandrijver. De Manta GSi was de ideale ‘Baur-Porsche’. je wilde wel, maar je kon niet. Echt snel waren ze overigens niet. De 0-100 km/u sprint duurde méér dan 10 tellen en de 200 km/u aantikken was níet mogelijk. Au. En dan te bedenken dat dit het topmodel was.
Vauxhall Carlton GSi 3000 ’87
In Nederland heette deze auto gewoon de Opel Omega 3000, in het Verenigd Koninkrijk kreeg de auto een veel coolere naam mee. Het was de sportsedan voor de persoon die niet wilde doorsparen voor een BMW 525i. Waarom zou je ook? De Carlton GSi 3000 had een 3 liter zes-in-lijn onder de kap én achterwielaandrijving. Zorg wel dat je de versie had zonder Kat, die hadden 177 pk. Uiteraard kwamen er later nog heftigere Omega’s, zoals de 3000i 24v en natuurlijk de Lotus Omega.
Opel Corsa GSi (A) ’88
Rond deze periode werden de C-segment hatchbacks telkens groter en groter, waardoor er meer en meer ruimte vrijkwam voor een model eronder. Denk aan de Fiesta, Polo en natuurlijk deze Corsa. In 1988 werd de Corsa voorzien van een facelift waarbij de snelle variant, de Corsa GT, werd omgedoopt tot Corsa GSi. Deze had een 1.6 multipoint achtklepper met 101 pk. Later werd er een katalysator aan toegevoegd, waardoor het vermogen iets daalde. Ook uniek voor de GSi was de agressievere bodykit en zeer koddige velgen.
Vauxhall Cavalier GSi 2000 ’88
Deze auto kende wij in Nederland als de Opel Vectra 2000. Het was de snelle middenklasser van Opel. De 2.0 motor was voorzien van een kop van Cosworth en goed voor 150 pk. Ongeveer op het niveau van de BMW 325i uit die tijd. Mede dankzij de geslaagde aerodynamica waren dit uiterst vlotte Opels op de Autobahn. De legende wil dat de vriendinnen van Vectra coureurs blauwe armen hadden omdat hun vriend telkens porde met hun elleboog: “Kijk, 200! Kijk, 200!”
Opel Astra GSi 16v (F) ’91
Geheel onterecht heeft de Opel Kadett nooit het imago weten te verwerven dat de Golf GTI wel had. Met de Astra kon Opel orde op zaken stellen. De Astra was een enorme stap vooruit ten opzichte van de Kadett (E). Groter, volwassener, moderner en gestroomlijnder. Als GSi was deze helemaal perfect. Alle toevoegingen waren een beetje fout, maar wel gaaf. Kijk naar de badge op de extra dikke voorbumper. Hoe gaaf is dat? De luchthappers op de motorkap, platte velgen, sideskirts en dikke achterbumper deden de rest. Onder de kap een lekker nerveuze 2.0 zestienklepper van Cosworth. Hiermee reed je een Golf III GTI helemaal zoek. Sterker nog, zelfs een VR6 moest goed zijn best doen.
Opel Corsa GSi (B) ’93
In de vroege jaren ’90 was het meeste geweld te vinden in het C-segment. De klasse eronder werd gedomineerd door de Peugeot 106. De Corsa was een wat zakelijk alternatief op die lichtvoetige Fransoos. Het GSi-label begon hier te verschuiven van het sportlabel, naar een meer allround sportbadge. De Corsa had een 106 pk sterke 1.6 met zestienklepper, waardoor je in minder dan 10 seconden op de 100 km/u zat.
Vauxhall Vectra GSi Sedan (B) ’98
Wederom een Britse auto. Er was een Opel variant, maar die week wat af en kwam pas na de facelift. De Vectra GSi van Vauxhall was (in hatchback vorm) ook te besturen in Gran Turismo 2. De GSi gebaseerd op de SRi (ook met 2.5 V6), maar leverde maar liefst 193 pk. Het onderstel werd door Lotus afgestemd en de GSI kreeg een bodykit.
Opel Corsa GSi (C) ’01
Eigenlijk ging het precies hier al fout voor het GSi-label. De nieuwe Corsa GSi is op zich best een geinige auto. In het vooronder vinden we een 1.8 uit de Opel Vectra die 125 pk levert. Meer dan de Polo GTI, aanzienlijk minder dan de 206 GTi, Ibiza Cupra en Clio Renault Sport. De Corsa heeft wel een troef achter de hand: hij is goedkoop. Voor 20.000 euro had je destijds een vlotte en goed uitgeruste Corsa. Het nadeel is dat op de ‘GSi’-badges na, er vrij weinig aan gedaan is qua uiterlijk.
Opel Corsa GSi (D) ’08
Mocht je nog een leuke auto voor erbij zoeken, deze is zeker de moeite waard. Grote kans dat je vriendin/verloofde of vrouw de OPC net even te opvallend en over het randje vindt. De Corsa GSi is ‘gewoon’ een compleet uitgeruste Corsa. Gelukkig heb je wel een 1.6 motor die 150 pk levert. Dankzij de aanwezigheid van een turbocompressor is het mogelijk om dit blokje te kietelen naar meer. Altijd leuk. Visueel is het geen opvallende verschijning, maar het was wel een zeer rappe GSi, in 8,1 seconden kon je 100 km/u rijden en de topsnelheid was 210 km/u. Deze GSi was heel kort leverbaar. De introductie was in 2008. De Corsa werd in 2010 gefacelift. De GSi kwam toen te vervallen. In 2011 kwam er wel een Corsa Turbo Color Edition met de 150 pk motor.
Opel Corsa GSi (E) ’18
De Corsa ‘E’ is niet heel erg lang geleverd. Het was eigenlijk een soort tussenmodel, zoals de Volkswagen Golf VI dat ook was. Het was te veel voor een facelift, maar te weinig verandering om het een nieuw model te noemen. Ook ditmaal kwam er een 150 pk sterke GSi-uitvoering, alhoewel deze niet leverbaar was in Nederland. Het meest opvallende was dat Opel ervoor had gekozen om het uiterlijk wat heftiger te maken. Niet alleen door de mogelijkheid van een gele lak, maar ook door dikke bumpers, OPC-esque velgen en een heuse achterspoiler.
Opel Insignia GSi (B) ’17
Van de eerste Opel Insignia was er geen GSi, maar wel een heuse OPC. Die auto had alleen een beetje last van het ‘het is geen M3’-syndroom. De auto bevond zich prijstechnisch in premium sportsedan gebied en qua kwaliteiten kon de auto Insignia OPC behoorlijk mee komen. Voor 2017 keerde de GSi badge terug op een gematigdere Insignia. Een 2.0 viercilinder met turbo in plaats van een dorstige V6. Een lichter platform, fraaier interieur en uitstekende rijkwaliteiten. Helaas kreeg Opel de CO2-uitstoot niet helemaal lekker onder de knie, waardoor de auto in Nederland bijkans onverkoopbaar was. In Duitsland zie je ze geregeld voorbij komen en in Zwitserland lijkt elke Insignia een GSi te zijn.
Hoe nu verder? GS-Sport
Op dit moment zitten we dus met maar een GSi, de Insignia. Opel is inmiddels ingelijfd door PSA en de Corsa is in feite een Duitse Peugeot 208. Qua koetswerk en interieur is het overigens nog een echte Opel, het is meer het chassis en de aandrijflijn die overeenkomen. De snelste variant is nu de 1.2 Turbo GS-Line. In feite is deze al bijna goed genoeg om as GSi dienst te doen. De driecilinder levert 130 pk en 230 Nm, waardoor je in 8,7 seconden naar de 100 km/u accelereert. De GS-Line is verder een aankledingsniveau met gave velgen en een sportiever interieur. Hopelijk mikt PSA niet meer op de absolute topsporters, maar gewoon een prima Opel, die er net wat vlotter en er dat dikker uitziet. Ook zo lekker voor de portemonnee.
TimmiX zegt
Altijd een enorme zwak gehad voor deze rappe opels. Met name de Kadett E GSi vind ik nog steeds super.
Jammergenoeg bijna allemaal weggeroest, maar wat een toffe tijd was dat zo’n 20 jaar geleden toen die Opel scene nog enorm actief was.
Kennen mensen de website GSi Gallery nog? Groto deel hiervan recent grotendeels op Facebook gezet.
Heerlijk om weer eens door heen te klikken. Pure nostalgie. Tikje fout, maar zo tof.
elemento zegt
@TimmiX: digitale tellers was ook cool
114i210pk zegt
@TimmiX: Amen
tortuga zegt
@TimmiX: de vectra a turbo staat in men droom lijstje! Nadat ik zelf een vectra 2.0 heb gehad. 115 pk maar gps snelheid 200 was makkelijk te halen
freezzr zegt
@TimmiX: E Kadett GSi 8 klepper! Zo’n lol mee gehad! Echt nostalgie… Wel jammer uiteindelijk dat ik nu met een hele grote boog om Opel heen wandelen. Ergens is er iets mis gegaan Opel…
kwakmare zegt
@TimmiX: Altijd een zwak gehouden voor de kont in die streepjes broek bij de Astra, haha…..mijn ouders gingen voor een nieuwe Ascona op een zwak moment in mijn pubertijd waar deze poster veel te zien was…..
vaakbenjetebang zegt
Op een manier die ik zelf niet begrijp, laat staan kan verdedigen, is die Astra F GSi geweldig gaaf oud geworden. Een ode aan de jaren 90. Eigenlijk wel verontrustend, straks ga ik met terugwerkende kracht nog waardering kunnen opbrengen voor de populaire muziek uit die tijd. Wharf!
brammetjedeb zegt
@vaakbenjetebang: laat ik nu gisteren ‘rave parade 1’ gevonden hebben. Over nostalgie gesproken. Ben toch erg benieuwd of ik die nog kan waarderen!
dare2think zegt
Ik zie de Opels van voor 1990 en denk: reden ze toen in dat soort gare bakken rond?
Waarschijnlijk zegt iemand over 30 jaar precies hetzelfde.
carmasterr zegt
@dare2think:
Gek. Dat heb ik meer met de Opels na die tijd.
mpgc zegt
@dare2think: gare? Gave bakken bedoel je toch? ?
toniominestrone zegt
@dare2think: nog nooit van een Kadett GT/e gehoord of een Ascona 400? Stumper!
E34M5Touring zegt
Die eerste Corsa GSi was super makkelijk te jatten. Als je de gevarenlichten schakelaar ondersteboven monteert kun je hem zo aanduwen. Wel toffe karretjes en verassend snel.
Klasgenootje had jaren gespaard voor een hele speciale Kadett GSi 16v met een schijnbaar heel bijzonder en zeldzaam Recaro interieur. Vet lang gezocht, eindelijk gevonden, werd binnen 2wkn het hele interieur eruit gejat… Man, wat had ik het te doen met die kerel. Was echt een liefhebber. Je gunt het niemand. Maar hem helemaal niet.
carmasterr zegt
@e34m5touring:
Dat was een leuke TG aflevering ja.
papa zegt
@e34m5touring: Kadett gsi 16v “champion” denk ik
MrSelected zegt
Ik zie de Opels van voor 1990 en denk: wat voor gare bakken zijn die moderne Opels toch geworden!
Gouden tijden, de jaren ’80.
carmasterr zegt
De Vectra B GSi (spellcheck @willeme) kennen we hier als de i500 van Irmscher. Die lekker foute bodykit is gebaseerd op de SuperTourenWagen uit die tijd.
artje zegt
Mijn vader van 93 rijdt nog altijd in zijn Kadett. GSI of niet, dat maakt toch niet meer uit. Hij gebruikt immer maar 2 versnellingen.
dawwg zegt
@artje: Laat me raden, de eerste tot een gangetje of 50, daarna door naar de 2 ?
tazmania zegt
Een BMW 325i met 172 pk loopt wel een klap harder dan een Opel Vectra 2000 met 150pk. Voor mij trouwens de Omega 3000i. Machtige auto.
banderas zegt
Vroeger zag je de Opel Astra GSi 16v (F) ’91 echt overal, nu heb ik ‘m al jaren niet meer gezien. Vast allemaal kapot geroest :)
allesmetturbo zegt
Kadett gsi, stiekem toch wel guilty pleasure
fastforward zegt
De hoogste snelheid die ik ooit meegereden heb was in een rode Kadett GSI 16v tussen Rotterdam en Dordrecht. 200 km/h op de digitale snelheidsmeter. 1987. Good Times.
volvo-s60-adept zegt
@fastforward: toen was de A16 waarschijnlijk nog vlak. Doe je dat nu t.h.v. Hendrik-Ido-Ambacht kom je ook in Dordt uit, maar niet door de tunnel…
superfred zegt
@volvo-s60-adept: ??? zo waar dit…
johnhert zegt
De eerste Kadett GSI deed het goed in de BTCC, wel een aardig model om te zien toen. De rest van de Opels in dit rijtje doen me helemaal niks…
thomasthomas zegt
Eigenlijk is er maar 1 echte GSI en dat is de Kadett GSI 16v 150pk.
karaya zegt
@thomasthomas: Ik (Alfa 166 3.0V6 226pk) werd een jaar of vijf geleden er finaal uitgetrokken door een GSI 16v met zes kleuren plaatwerk. Daar moest ik wel om lachen. Dat ding ging als een kogel.
thomasthomas zegt
@karaya: ik had in 1992 een Golf GTi G60 waren toen in Duitsland en het gaf elkaar echt niets toe maar toch was de Kadett ietsje sneller (met 10pk minder zelfs) op topsnelheid. Nooit vergeten dat ik verloor op wagenlengte tot de grens.
room850 zegt
@thomasthomas: met de C20XE
rob5nismo zegt
De E kadett en corsa B GSI veel mooie herinneringen aan
pa045 zegt
@willeme: Kadett GSI was er ook als 1.8 8v. Liep ook zeker niet verkeerd. Dashboard kraakte wat meer bij een Kadett, maar het was de leukere auto t.o.v. de Golf GTI.
Dutchdriftking zegt
Een fijn lijstje! En zo’n Astra F GSI blijft toch een droom. Jammer dat ze allemaal volledig weggeroest zijn. Ze roesten nog harder dan een Golf 3, en dat is ook een kunst! Ik had een poosje de hoop dat GSI een tussen label zou zijn (zoals de GTI bij Volkswagen) en dat de OPC de volvette snelste zou worden zoals de R bij Volkswagen. Is helaas niet gebeurd. Dan maar eens kijken wat een Insignia OPC tegenwoordig moet kosten…..
cossiekiller zegt
Mijn 2e auto was zo’n Corsa A gsi, van ’93. Eén van de laatste (nog een facelift verder dan die op de foto hierboven). De 101pk motor eruit en een 2L blok van die Astra F gsi erin in de plaats. Maar eerst het volledige blok onder handen genomen. Op 840kg wist dat wel aardig vooruit te komen.
Denk dat die ongeveer even snel was als mijn Astra J OPC van nu met 320pk. Die is bijna dubbel zo zwaar en geeft wat minder beleving. Maar rijdt wel stukken beter.
dijan zegt
Ik had in 1978 een Opel Manta GTE Berlinetta,hier lag dezelfde motor in . Blauw met leren dak.
87sandyd zegt
Als ik naar al die oude GSi’s kijk dan zie ik meteen de treurnis van de huidige Opels. Wat een droevenis
spidermann zegt
Ik denk met weemoed terug aan een Opel Ascona 2.0 GT/E die ik in 1981 gereden heb.