Kan de ex-teamgenoot van Sebastian Vettel begrip opbrengen voor het handelen van de FIA?
Je zou denken dat met de beslissing van de FIA om Sebastian Vettel niet extra te bestraffen voor z’n move in Bakoe alles wel gezegd is, maar tijdens de persmomentjes voor de GP van Oostenrijk (dit weekend) ging het er toch nog effe over.
Volgens Daniel Ricciado, die een jaartje de teamgenoot van Vettel was bij Red Bull, was het tikje dat Seb aan Hamilton uitdeelde “silly” maar niet gevaarlijk. Tikkie politiek correct antwoord van de goedlachse Ozzie al trok hij natuurlijk aan het langste eind door er als de derde hond met het been vandoor te gaan.
RIC meent dan ook dat de straf die Vettel kreeg (een 10 seconden stop-and-go) afdoende was, waarbij de Australiër benadrukt dat je alles bij elkaar toch al gauw 20 tellen verliest met zo’n straf. Bovendien is het de zwaarste straf die een coureur tijdens een race kan krijgen, afgezien van de zwarte vlag.
Ook denkt Ricciardo dat men de straf van Vettel aan de lichte kant vond omdat hij uiteindelijk voor rivaal Hamilton eindigde, die terugviel na geklooi met z’n hoofdsteun. Als Vettel vijfde of lager was geëindigd had er volgens de Australiër geen haan naar gekraaid.
Misschien dat de antwoorden van RIC een tikkie politiek correct zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat hij eigenlijk best verstandige dingen te zeggen heeft. Wat jullie?
berlinetta zegt
Ik ben ook politiek correct en ik ben het dus ook helemaal met hem eens.
bietje zegt
@berlinetta:
Die gasten van RB zijn ‘mediatactisch’ behoorlijk afgetraind : ) …is me al vaker opgevallen
esprit84 zegt
wie ben ik om wat te vinden van Ricciardo? wat is dit voor bullshit
berlinetta zegt
@esprit84: Red Bullshit.
Breinstein zegt
Wat RIC vindt moet hij zelf weten, maar vergelijk het met andere sporten: natrappen bij voetbal is uitgesloten worden van verdere deelname aan de wedstrijd, je tegenstander elimineren bij wielrennen (Sagan) is uitgesloten worden van verdere deelname aan de wedstrijd. En ondanks dat hij gelijk heeft mbt. de ‘last’ die Vettel ervan heeft gehad tijdens de race had hij wat mij betreft niks anders dan een zwarte vlag verdiend.
viezefreddyw zegt
@breinstein: Natrappen bij voetbal is uitgesloten omdat je daarbij je tegenstander (ernstig) kan blesseren. Je tegenstander elimineren bij wielrennen is uitgesloten omdat je je tegenstander kan blesseren en jezelf een betere eindklassering kan bezorgen.
Wat Vettel deed was niet goed, ben ik het met je eens. Maar uit frustratie tikte hij met zijn rechtervoorwiel tegen de linkervoorwiel aan van Hamilton. Daarmee breng je je tegenstander geen schade toe, kan je je tegenstander niet blesseren en ook niet uit de race tikken. Het tikje van Vettel was niet zo hard. Wel ben ik het eens met dat Vettel best zwaarder gestraft had mogen zijn. Een gridstraf van 5 of 10 plaatsen voor de volgende race ofzo.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Juist. Zo erg was het allemaal niet, maar ze hadden hem 1x zwaar moeten straffen en het daarbij moeten laten.
TheVeenmeister zegt
@viezefreddyw: Niet eens. In het voetbal heb je ook gemene overtredingen die net zo erg zijn als natrappen. Ik noem expres op iemands tenen trappen(bijvoorbeeld landen op zijn tenen na een kopduel), vol in de zak knijpen, ellebogenwerk(ook die met gespreide armen in een luchtduel), of gewoon een beetje zand in de ogen van de tegenstander gooien in een muurtje..
Indien de scheidrechter dit ziet ga je ook gewoon met rood het veld af.
Sommige dingen kunnen gewoon niet. Je auto expres tegen die van je tegenstander aan sturen kan gewoon niet. Bij welke snelheid dan ook. De zwarte vlag is daar de enige passende straf..
Breinstein zegt
@viezefreddyw: en als de voorwielophanging van Hamilton door deze ongein was afgebroken had hij wel een zwarte vlag moeten krijgen? Het gaat mij om de intentie, niet om de schade.
thefmanl zegt
@Breinstein: sagan is uitgesloten omdat hij het niet eens was met zijn tijdstraf.
Breinstein zegt
@thefmanl: sagan is naar huis gestuurd omdat team Cavendish beroep aantekende tegen de straf. Sagan of zijn team hebben nooit spreektijd gehad.
lincoln zegt
Van Red bull ga je slimme dingen zeggen ..
ikschrijfookoverautos zegt
Het verschil tussen de reacties hier, en het artikel op Motorsport.com, kunnen niet groter zijn. Ik vind persoonlijk dat Danny Ric het volledig bij het rechte eind heeft.
gregorius zegt
@ikschrijfookoverautos: Het feit dat Vettel voor Hamilton eindigde had niks met de zwaarte van de straf te maken; maar met het feit dat Hamilton zelf naar binnen moest door zijn hoofdsteun. RIC haalt dingen bij elkaar dit in principe niks met elkaar te maken hebben.
rrvliet zegt
@gregorius: ik vind dat hij goed uitlegt hoe de eindclassering (ongeacht oorzaak) invloed heeft op de publieke opinie over de actie van Vettel.
escort77 zegt
Het is sowieso niet collegiaal om over andere coureurs te zeggen dat jij vindt dat ze zwaarder gestraft moeten worden, riekt snel naar matenaaierij.
Nee hoor, laat dit soort dingen maar over aan de scheidsrechter; wedstrijdleiding en FIA in dit geval. Verder gewoon naar de regels verwijzen en je niet mee laten slepen in emoties. Wat dat betreft dus een volwassen en verstandige reactie van Ricciardo.
Boomer zegt
Politiek correct is een aspect van een goede F1 coureur. Dat maakt Riciardo een grote in tegenstelling tot andere huilende F1 coureurs.
Respect voor deze man!
carmasterr zegt
@airc:
Je wordt al subtieler. Ik ben trots op je.
Boomer zegt
@carmasterr: Doe mijn best :)
Dutchdriftking zegt
Doet het er wat toe?
-edit: doet jouw reactie ertoe?-
w0o0dy zegt
Misschien moeten ze een nieuwe straf invoeren. Klassering onder degene die je opzettelijk raakt. Valt die uit ben jij klaar. Wordt jij eerste hij tweede dan wint hij alsnog etc… Dan is het onmogelijk dat je er beter vanaf komt als de tegenstander en laat je het wel uit je hoofd.
FelixF zegt
Oh hee, een artikel op Autoblog over nieuws van twee weken geleden. Gek dat ze daar niet al veel eerder aandacht aan hebben besteed?
FelixF zegt
@felixf: Oh sorry, ik was even vergeten dat er dagelijks een artikel over geschreven wordt.
p993 zegt
Kunnen we een f1 roddelrubriek op de blog inrichten, gescheiden van het autonieuws aub?