Inmiddels hebben vrijwel alle partijen hun zegje gedaan over de zoveelste race die Verstappen door technische problemen voortijdig moest beëindigen. Hoog tijd om de motorleverancier zelf aan het woord te laten.
Maar we beginnen bij het begin. Max was namelijk niet de enige die te kampen had met technische problemen. Daniil Kvyat had op vrijdag al een issue met z’n krachtbron en fabrieksrijder Jolyon Palmer haalde op zaterdag Q3, maar moest het laatste deel van de kwalificatie grotendeels laten schieten door issues met de versnellingsbak van zijn auto.
Daar kwam op zondag de uitvalbeurt van Max bij en dus begrijp je dat de feeststemming bij Renault ver te zoeken was, al was er natuurlijk ook een feestje na de podiumplaats van Daniel Ricciardo. Want het was niet alleen maar kommer en kwel voor de Franse motorenbouwer.
Renault teambaas Cyril Abiteboul beseft dan ook dat de focus moet worden verschoven van performance naar betrouwbaarheid. Opvallend, want nog niet zo lang geleden werd gesteld dat de motor het makkelijk vol zou houden en dat juist de prestaties verbeterd moesten worden. Het is ook altijd wat.
Abiteboul snapt de frustratie bij met name Red Bull en Max Verstappen. Volgens hem is het inderdaad onacceptabel dat de krachtbronnen met enige regelmaat de pijp aan Maarten geven en moet Renault zich volle bak inzetten om deze problemen te verhelpen.
Toch is het opvallend dat de teambaas van het Renault fabrieksteam met geen woord rept over het feit dat de motor van Max weer als een zonnetje liep nadat de bougie eruit en erin was gedraaid. Overigens krijgt Max aankomend weekend zeer waarschijnlijk een gridstraf aan de broek, dus het wordt een lastig weekend maar wél met veel mooie inhaalacties.
gregorius zegt
Hulkenberg was weer eens best of the rest. Dat is best een prestatie op zich voor Renault. Volgens mij zou die man ook prima passen bij 1 van de top 3 teams.
viezefreddyw zegt
@gregorius: Hij heeft dit seizoen laten zien onwijs snel te zijn. Zeker als je kijkt naar zijn teamgenoot Palmer. Heeft ook wel een beetje pech gehad, maar heeft ook veel van de ellende aan zichzelf te danken gehad.
gregorius zegt
@viezefreddyw: ik heb m in mn F1 team. Rendeert goed.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Ik sinds kort ook. Samen met Max, dat levert dan tot nu toe weinig op….
Tonnie zegt
@gregorius: ben ik het niet mee eens. Voor iemand die al zo lang f1 rijdt zonder ooit maar een podium te pakken, mag hij al heel blij zijn met een plek bij ’t fabrieksteam van renault. Hij heeft genoeg auto’s onder z’n kont gehad die het podium wel hebben gehaald. Dus ik denk dat hij op pure snelheid wel tekortkomt. Hij is wel heel constant en maakt weinig fouten, maar voor een topteam zou hij sneller moeten zijn. Ik snap daarom ook noet dat “de kenners” hem na ongeveer 10 jaar f1 nog steeds als een toptalent zien.
thefmanl zegt
@thijsj: genoeg auto’s gehad om op het podium te eindigen??? Welke dan precies???
Tonnie zegt
@thefmanl: FI 2014 (1x perez) én 2016(2x perez). Wellicht had het met de williams in 2010 ook gekund, hij stond immers op pole.
bassx zegt
@thijsj: Hij zit officieel maar in zijn 6e seizoen nu. Daarnaast was de veel meer ervarene Barichello sneller bij Williams. Hij was veel sterker tegen Di Resta en ook eerste jaren tegen Perez. Eigenlijk was zijn. Vorig seizoen een beetje matig voor zijn doen. Niet voor niets is juist Renault heel blij met hulk, en niet alleen andersom
Tonnie zegt
@bassx: perez maakte toen meer fouten, maar pakte wel de podia. En dat deed hij bij sauber ook relatief vaak tov kobayashi. Ik schat perez qua snelheid sowieso hoger in dan hulkenberg, al laat zijn volwassenheid dit seizoen wel wat te wensen over.
trustmeiamanengineer zegt
Die gridstraf lijkt me dan juist niet aan de orde hé?! Er was namelijk niks stuk…
Ze moeten dat hok juist minder conservatief afstellen, zoals Max zei: ik heb liever dat ’t blok ploft, dan zichzelf uitschakelt bij de geringste storing.
plopkoekje zegt
@trustmeiamanengineer: die gridstraf is niet alleen voor afgelopen weekend
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: dat is inderdaad wel het meest frustrerende. Het zijn telkens weer van die pruts problemen.
menaz zegt
@trustmeiamanengineer: hij krijgt geen straf voor die kapotte motor. Red Bull heeft dit seizoen een 5de motor nodig waar ze er maar 4 mogen gebruiken, dus die straf pakken ze op het circuit waar ze het meest kansloos zijn: Monza.
trustmeiamanengineer zegt
@menaz: Ah, op die fiets! Dat wist ik niet. Lijkt idd de meest logische plek om het te doen, aangezien ze toch al kansloos zijn daar…
carrlo zegt
Max volgend jaar bij Mercedes, rijd voor/beter als Lewis en laat dan de motor ploffen. Scenario? Ach het zal allemaal wel wat, motorenleveranciers en F1,. Je zal op dit moment Renault maar zijn!
raceface zegt
@carrlo: of honda
mashell zegt
@carrlo: als je op dit moment Renault bent, dan ben je dolblij dat je niet Honda bent. Waarom zou Max naar Mercedes gaan? Zodat hij gemakkelijk races kan winnen? Dat is niet erg sportief. Bovendien moet Mercedes hem ook willen (er zijn ook grotere talenten dan Max, zoals Alonso, beschikbaar). Max moet dit jaar gewoon karakter kweken, komt wel goed met Renault, zover zitten ze er niet vanaf. De Max fans moeten leren niet te jammeren, de knul is nog maar 19. Als hij echt dat supertalent is dan komt hij er wel.
berlinetta zegt
@mashell: Max is inderdaad nog jong en hij heeft nog alle tijd om wereldkampioen te worden, maar ik kan me heel goed voorstellen dat zijn doel is om de jongste wereldkampioen ooit te worden. Het talent heeft ie er voor, nu het materiaal nog.
Orichy zegt
@mashell: Alonso een groter talent dan Max? Alonso is een groot en goed coureur, dat zal ik niet ontkennen, hoort in het rijtje Schumacher, Prost, Lauda, dus hele goede coureurs, maar niet zoals Senna en Max.
Max blijft gewoon bij Red Bull Racing, moet inderdaad gewoon geduld hebben en de tijd te nemen, mindere kanten van het F1-racen te ervaren. Hij neemt dat voor altijd mee, is het niet om te leren, is het wel als stimulans om te willen winnen.
Max komt er wel, voor hem misschien iets later, dan gehoopt. Maar blijkbaar moet het zo zijn.
545e60 zegt
@Orichy: Ongelofelijk, max die nog nauwelijks iets bewezen heeft boven Schumi, Prost, lauda enz plaatsen. Hij heeft veel talent ja, maar voorlopig blijft het daar ook bij. Eerst maar eens meervoudig kampioen worden, voordat hij met hen vergeleken mag worden. Voor het zelfde geld wordt hij nooit kampioen, we kunnen niet in de toekomst kijken.
alino zegt
@Orichy: Dus Max is een groter talent dan prost,schumacher, senna etc? Ik was afgelopen weekend op spa en ik vind het fantastisch hoe de Nederlanders achter Max staan (kunnen wij Belgen zeker nog iets van leren) maar dit is gewoon overdreven
mashell zegt
@orichy: Psst. Je hebt de oranje bril nog op. Max is een goed courerur maar nog lang niet op het niveau van Vettel, Lauda, Hamilton, Prost en Senna (allemaal meervoudig wereldkampioenen, die stabiel presteerden) en al helemaal niet op het niveau van Alonso (die weet ook in een matige auto goed te presteren, in Verstappens Red Bull zou Alonso de Mercedesen en Ferrari’s kunnen verslaan). Van het niveau van Schumacher mag Max nog niet eens dromen.
werf76 zegt
@mashell: Sorry hoor maar presteren gaat echt alleen maar wanneer de auto het ook daadwerkelijk blijft doen. Max heeft laten zien dat hij goed kan rijden wanneer de auto het top blijft doen. at hij nog niet vergeleken kan worden met de groten is niet raar. De tijd zal het leren.
mashell zegt
@werf76: z’n teamgenoot in dezelfde auto valt niet zo vaak uit. Dat kan een signaal zijn dat Max de pechvogel heeft of te ruw met de wagen omgaat. Dat laatste is niet uit te sluiten.
saxoke zegt
@Orichy: hahahahaha
Max, met 1 gewonnen race een mega super buitenaards talent noemen….
Laat m eerst nog maar eens een race winnen, dat is ook al weer een tijdje geleden (en nee, t ligt niet altijd aan het materiaal!!!)
berlinetta zegt
Hij snapt de frustratie en hij vindt het ook acceptabel. Nou Max, niet zo zeuren dus.
werf76 zegt
Gridstraf voor het vervangen van een bougie? Wat een mooie sport is F1 geworden zeg..
545e60 zegt
@werf76: Hij krijgt geen gridstraf daarvoor. Hoe kom je daarbij? Hij krijgt een nieuwe motor. RB heeft die 5e motor dit seizoen toch nodig, dus doen ze dat nu vervangen en nemen ze die gridstraf voorlief omdat ze toch kansloos zijn op Monza.
werf76 zegt
@545e60: Volgens de laatste alinea maak ik dat uit op.
“Toch is het opvallend dat de teambaas van het Renault fabrieksteam met geen woord rept over het feit dat de motor van Max weer als een zonnetje liep nadat de bougie eruit en erin was gedraaid. Overigens krijgt Max aankomend weekend zeer waarschijnlijk een gridstraf aan de broek, dus het wordt een lastig weekend maar wél met veel mooie inhaalacties”.
Er stond namelijk niks over een andere motor.
bassx zegt
Ik vind dat de focus te veel op Renault ligt. 2 keer is Max nu uitgevallen door problemen met de PU. Het ongeval met Alonso overschaduwde de slechte Red Bull die de finish toch niet haalde en Canada en Bahrein lag het ook niet aan Renault maar was het ook Red Bull zelf.
VeniVidiVici zegt
Met andere woorden volgens Renault… We dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was!
Dat die Abiteboul dan gewoon eerlijk is en zegt, “Iedereen shut up, kijk maar hoever je komt nu en de focus ligt op volgend seizoen!”
tarquesh zegt
Je kan van Max vinden wat je wil, maar de zegen in Spanje vorigjaar maakt bij mij veel goed.
Het RedBull team is gewoon top, zij missen betere spullen en een beter uitvallend FIA F1 regelement. De regels zijn zo gemaakt dat Mercedes er het meeste wel bijvaart.