Naast de ontknoping van het wereldkampioenschap was er nog meer te doen op dat circuit in Abu Dhabi. We nemen je mee langs een rondje internationale artikelen over Max.
Max liet zich door een akkefietje bij de start niet van de wijs brengen. De Red Bull-coureur spinde en moest helemaal achteraan aan sluiten, maar knokte zich knap terug met fraaie inhaalacties en (wederom) puik bandenmanagement. Uiteindelijk moest hij Rosberg en Vettel voorbij laten gaan en legde Verstappen beslag op P4, vóór teamgenoot Daniel Ricciardo. Wat zegt de pers?
Autohebdo.fr
Deze Franse site wijdt zelfs een heel artikel aan de comeback van Verstappen, die slim gebruikmaakte van een andere bandenstrategie. Volgens Autohebdo reageerde Max vrij nuchter en rustig op het incident met Hulkenberg in bocht 1. Dergelijke ongevalletjes kunnen nu eenmaal gebeuren in de autosport.
Crash.net
Verstappen heeft niet alleen een puike race gereden, hij heeft ook nog een mening over de manier waarop Hamilton probeerde om zijn kansen te vergroten door Rosberg op te houden. Max heeft begrip voor de opvallend trage gang van Lewis in de laatste rondjes, aldus crash.net. Sterker nog: als Max in de schoenen van LH44 had gestaan, had hij wellicht hetzelfde geprobeerd.
Formel1.de
Herzstillstand-Moment! Zo omschrijft formel1.de de inhaalactie van Nico Rosberg op Max. Onze held heeft de naam nogal agressief te verdedigen en niet geheel toevallig zat Rosberg bij enkele van die acties front row. De kampioen van 2016 geeft verder aan dat hij zich nog nooit zo heeft gevoeld in de racerij en daarmee doelt hij op het duel met Max. Ook hoopt Rosberg iets dergelijks nooit meer te hoeven meemaken. Nico: misschien kun je in dat geval beter beginnen met een klaverjascarrière.
PlanetF1.com
Als een van de weinige media besteedt PlanetF1.com aandacht aan de fabuleuze inhaalrace van Verstappen. Max viel terug naar de laatste plaats na een touché met Hulkenberg, maar hij gaf zich niet zomaar gewonnen en knokte zich zeer netjes terug naar P2. Dat hij op oudere banden uiteindelijk terugviel naar P4 was niet meer dan logisch en gezien de omstandigheden het maximaal haalbare.
Formula1.com
Dan een vrij apart artikel van Formula1.com. De officiële F1-site maakt na elke race een onderscheid tussen de winners en de losers, waar Red Bull na Abu Dhabi onder de losers wordt geschaard. Het team heeft er verstandig aan gedaan om Max’ strategie om te gooien naar een éénstopper, maar als hij niet was teruggevallen naar de laatste positie en vast had kunnen houden aan zijn reguliere strategie, had er volgens deze site meer in gezeten. Zo lusten wij er nog wel een paar, al zit er een kern van waarheid in.
rob5nismo zegt
Dit was ook het maximaal haalbare voor max in deze situatie hij deed er ook slim aan om nietbte lang met vettel bezig te zijn
viezefreddyw zegt
Het enige kritiekpuntje die ik eigenlijk heb op Max Verstappen is dat hij echt moet werken aan zijn start. Gisteren was het niet de eerste keer dat hij een moeizame start had en daarmee zijn positie verloor.
Maar het heeft wel weer puike beelden opgeleverd. Ik heb toch weer genoten hoe hij door middel van een goede strategie en goede stuurmanskunsten een puike prestatie wist neer te zetten. Toch knap dat hij boven zijn teammaatje eindigde.
rhellema zegt
@viezefreddyw: heeft ook te maken gehad met de bandenkeuze die Red Bull had gekozen. Ook dat merk je tijdens de start vanwege de iets mindere grip.
viezefreddyw zegt
@rhellema: Klopt, maar ik doel niet alleen op de GP van Abu Dhabi. Max Verstappen heeft vaker een slechte start gehad dit jaar.
aarsgewei zegt
@viezefreddyw: Zeg niet dat hij een goede starter is maar het gros van zijn slechte starts had een technische oorzaak die red bull niet kon vinden.
dick1980 zegt
@viezefreddyw: die problemen waren technisch van aard, remember? Had te maken met defect bij aangrijpen koppeling.
rhellema zegt
@viezefreddyw: alleen zijn er ook een aantal starts geweest welke een oorzaak van technische aard hadden. Even zo uit mijn blote kale bolletje waren er dit seizoen al 3 starts waarbij de koppeling een oorzaak was.
snorrie zegt
Als Ham, Ros en Vet waren uitgevallen, dan had Max gewonnen. Dusss…
schoen85 zegt
@snorrie: als m’n moeder een prikkie had gehad, was t mijn vader geweest ;-)
snorrie zegt
@schoen85: Ik wist niet dat dat doormiddel van een injectie al mogelijk was. De medische wereld blijft mij verbazen.
str8six zegt
Tja wat moet je er nog over zeggen. Na de eerste bocht achteraan liggen en na 20 ronden weer in de top-3. Ongekend! Dit heb ik in het verleden (recente geschiedenis) alleen gezien van de echte topppers; Alonso, Hamilton, Vettel.. Ook zonder oranje-bril is Max absoluut de smaakmaker van het 2016 seizoen geweest. Vond er buiten hem en Ricciardo maar weinig aan.
Erik zegt
Max doet het weer, altijd knokken om vooraan te eindigen.
Of topic:
Mercedes AMG Petronas 765 pnt.
Red Bull Racing 468 pnt.
21 races x 25 punten voor de winnaar betekent dat Mercedes ook het WK Constructeurs kan halen met één coureur :-), mits deze elke race wint (525 pnt).
hamerhaai zegt
@erik2907: Leuk bedacht! Extra: ieder beste resultaat van een Merc bij elkaar (19 races P1, DNF Spanje en 1x 3de na 1-2 RB) levert 490 op, t.o.v. 468 bij RB met 2 rijders.
hamerhaai zegt
@hamerhaai: even los ervan dat RB natuurlijk meer punten had gehad bij maar 1 scorende Mercedes :)
Erik zegt
@hamerhaai: vandaar mijn voorbehoud “mits deze elke race wint (525 pnt)”
Gulli zegt
Tja Fomula1.com; als Max nou gewoon pole had gestart en steeds vooraan was blijven rijden had hij gewoon gewonnen! Had natuurlijk veel meer in gezeten.
kobus1967 zegt
Als Max gewoon op de 6e plaats had gelegen bij de 1e serie pitstops had hij 20 seconden voor het veld uitgereden en evengoed een 1 stopper kunnen maken, maar als bestaat niet.
metalmike zegt
@kobus1967: Dan was LH hem voorbij gegaan, die was een zondagmiddagommetje aan het maken.
Rice09 zegt
Op zich logisch dat Formule1.com Red Bull onder de losers plaatst. Ze schreeuwde voor de race dat ze in Abu Dhabi konden winnen en dat Max de titelstrijd zou kunnen bepalen door Rosberg aan te vallen. Uiteindelijk stonden ze niet op het podium en konden ze Mercedes niet aanvallen dus dan ben je een verliezer tov Mercedes en Ferrari die wel op het podium stonden.
ahs1979 zegt
@rice09: Eens. Ook het feit dat ze bewust op de iets hardere band (SuperSoft) Q2 in de kwalificatie hebben gereden om de race ook te kunnen starten op die band.Vervolgens Ricciardo in ongeveer dezelfde ronde een pitstop geven als de rijders die gestart waren op de UltraSoft in plaats van de SuperSoft gaf mij wel het idee dat de strategie niet helemaal goed was.
Voor het eerst ook weer gezien dat Ferrari een strategie had bedacht die voor de verandering wel goed uitpakte met de lange midden stint van Vettel op Soft en dan het laatste deel op de SuperSoft. Over de boordradio heb ik Seb ook weinig tot niet horen zeuren. Ik hoop dat hij deze lijn volgend seizoen kan doorzetten.
wildbeest zegt
dat blok moet gewoon harder lopen
toniominestrone zegt
Red Bull was inderdaad niet in beste doen, terecht dat ze onder de noemer ” verliezer” worden geplaatst.
Dutchdriftking zegt
Ach, voor het zelfde geld had hij de vangrail geraakt en was het helemaal klaar geweest. Dus allang blij dat hij verder kon. Dan is een resultaat als dit natuurlijk helemaal geweldig.
gregorius zegt
Als Als…
Als Max niet was gespind, was ie als 6e aan de optoch begonnen. Met mazzel had ie misschien Vettel kunnen pakken, maar gezien hoe snel die Ferrari’s waren op het rechte stuk (Ric lukte het ook niet), waarschijnlijk dus niet.
Ric mocht alsnog als eerste pitten voor de undercut. 90% zeker hadden ze Max de ronde erna ook naar binnen gehaald. Waarschijnlijk zouden ze hem dan aan Vettel’s strategie matchen en dan was ie ook 4e geeindigd.
Maar een zeer kleine kans dat ze m gelijk al de 1 stop hadden gegeven. In dat geval had Ham het gat sneller proberen dicht te rijden en was het alsnog een treintje geworden.
Kortom: RB op de 4e en 5e plaats (door het langzame uitrijden van Kimi) was ook in de lijn der verwachtig met Max zonder crash.
pomoek zegt
Terecht. Verstappen had een reële kans om te winnen. Hij heeft geen optimale kwalificatie gereden, en spinde tijdens de race. Hij lag op een zeker moment 20 seconden oid. achter de koplopers en zat, voordat Hamilton langzaam begon te rijden, een seconde of 4/5 op Hamilton.
Er had, mits alles optimaal was geweest, best wat meer in gezeten.
Ik kijk graag een koe in de kont.
pinut187 zegt
Heb het eerste kwartier moeten missen, hoeveel inhaalacties waren er toen al geweest van Max?
motoragent zegt
Stuk of 12 als ik goed opgelet heb, toen de eerste pitstops begonnen (ronde 7) reed hij al in de top 10.
sracert zegt
Kut kwalificatie en een Kut begin v/d race. erg goed terug geknokt dat wel maar blijft KUT!.
john4545 zegt
We hebben overigens eindelijk een echte gauge hoeveel sneller die Mercedes motoren zijn: 50pk meer dan de ”next best”'(Ferrari). Dus ongeveer 80 tov van Max. Gezie dat ze iets van 30pk hebben teruggeschriefd na Maleisie was het verschil iets van 2 tot 5 tienden. Bron: Keke Rosberg.