De GP van Japan stond bol van de spanning en dat was niet in de laatste plaats te danken aan Max Verstappen. Dit is wat diverse internationale websites erover te melden hebben.
Verschillende zaken vielen op tijdens de race in Suzuka. Max had een goeie start waarbij hij meteen teamgenoot Ricciardo een plaatsje terug verwees. Vervolgens passeerde hij gemakkelijk de Ferrari van Vettel, die later de strijd moest staken met technische problemen.
Tot de bandenwissel leek Lewis Hamilton soeverein naar de overwinning te rijden, maar op softs was Max een serieuze bedreiging voor LH44. Uiteindelijk kon Verstappen geen serieuze aanval meer plaatsen, wat wellicht te danken is aan de achterblijvers Massa en Alonso.
Eens kijken wat er zoal over deze gebeurtenissen wordt gezegd!
De Britse site is natuurlijk vol lof over nationale held Lewis Hamilton, die dit jaar zeer waarschijnlijk zijn vierde titel gaat pakken. Daarmee wordt Hamilton (op papier) een grotere dan nationale superheld Jackie Stewart. Volgens The Guardian kwam de overwinning van Hamilton geen moment in gevaar, ook al kwam Verstappen wel héél erg dichtbij na de virtual safety car.
Uiteraard kijken de Amerikanen reikhalzend uit naar “hun” GP, die over twee weken plaatsvindt. Toch besteden we eerst even aandacht aan de race in Japan. Hamilton had problemen met de bandentemperatuur na de VSC wat zorgde voor vibraties aan de achterzijde van de auto.
Daardoor kon Max Verstappen dichterbij kruipen. Helaas voor hem stuitte de Nederlander op achterblijvers Massa en Alonso, waardoor Hamilton uiteindelijk zijn trofee de lucht in kon smijten.
Voor wat fris tegengeluid schakelen we over naar het Franse Le Figaro. Wellicht vond de redactie van deze website het nog wat aan de vroege kant, want voor hun doen is het raceverslag nogal kort. Hamilton heeft een enorme slag geslagen in de titelstrijd en voor Vettel zat er niks anders op dan uit te huilen en door te gaan. Over het verdere wedstrijdverloop en het optreden van Verstappen wordt met geen woord gerept.
Grappig genoeg heeft deze Spaanse site louter lovende woorden voor het optreden van Fernando Alonso. We gokken dat de redactie van La Marca iets te hete guacamole op heeft tijdens de race, want over de straf van Alonso wordt niks gezegd.
Gelukkig hebben de Spanjaarden wel gezien dat Verstappen de druk behoorlijk op Hamilton’s ketel zette richting het einde van de race. LH44 gaf zich echter niet gewonnen en na een solide tweede plaats in Sepang pakte de drievoudig kampioen de overwinning op Suzuka.
Grote paniek in hét Ferrariland bij uitstek. Door mechanische pech kan Vettel de titel zo ongeveer op z’n buik schrijven en da’s natuurlijk een nationale ramp in Italië. Dat Vettel uitviel door een defecte bougie (een onderdeel van hooguit een paar euro) strooit nog eens wat extra Parmezaanse kaas in de wonden, die al in Singapore begonnen te etteren.
Met tranen in de ogen tikken de Italianen nog wel dat Verstappen Hamilton richting het einde van de race onder grote druk zette. Het mocht echter niet meer baten en de Brit reed uiteindelijk naar de zege.
Als laatste besteden we aandacht aan The Telegraph. Een gedetailleerd raceverslag ditmaal, met veel aandacht voor de intense strijd om de eerste positie in de race. Hamilton slaagde er ternauwernood in om Verstappen van zich af te houden, waarbij de Brit werd geholpen door Fernando Alonso. Zoals bekend kreeg de Spanjaard een straf om de oren voor het negeren van blauwe vlaggen.
The Telegraph vermoedt trouwens dat Maurizio Arrivabene binnekort zijn bureau bij Ferrari mag leegruimen. De Italiaanse renstal doet eigenlijk niet meer mee om de eindoverwinning en volgens deze website heeft de Scuderia dat volledig aan zichzelf te danken. Daar zijn we het eigenlijk wel mee eens.
VeniVidiVici zegt
Zou mooi zijn als Arrivabene bij Ferrari zijn spullen moet pakken. Die vent straalt en ademt uit wat Ferrari nu is… 1 grote arrogante zure chagrijnige drollenclub!
pa045 zegt
@venividivici: nou nou. Hij oogt toch een stuk sympathieker dan der Toto. Vooral wanneer Toto ergens met zijn vuisten op gaat slaan.
audicoupe84 zegt
>>Dat Vettel uitviel door een defecte bougie (een onderdeel van hooguit een paar euro)<<
Een bougie kost gemiddeld €2.50 maar neem maar van mij aan dat F1 bougie's een ander prijskaartje hebben. Toen ik nog in het Mercedes magazijn werkte waren er voor de V12 motoren al bougies van €12.50 per stuk kosten. Die gingen echter Veeuul langer mee, dat was inmiddels meer dan 6 jaar geleden. Het zal mij niets verbazan als F1 bougie's een veelvoud van mijn genoemde prijzen kosten. Verder geen opmerkingen op het artikel.
raceface zegt
@audicoupe84: sommige platinum bougies gaan tegenwoordig al voor veel meer dan 12.50 weg maar zitten al tegen de €25,- per stuk aan.
mrrallycross zegt
@audicoupe84: stel het is 1000 euro, dat is toch alsnog peanuts voor die mannen
dafke33 zegt
@audicoupe84: Ik durf de bewering wel aan dat het de bougie niet was. Op de grid is namelijk een bougie vervangen en 2 kapotte bougies is onwaarschijnlijk op het moment dat je op de grid staat. Een bougiekabel lijkt me dan waarschijnlijker, mogelijk vonkoverslag naar het chassis door een beschadigde kabel zou dan nog wel kunnen.
dafke33 zegt
@dafke33: Kennelijk is de bougie (59 euro) op de grid niet meer vervangen, dus dat maakt het verhaal wel weer geloofwaardig.
hans33sw zegt
@dafke33: bougie kabel??? Het is niet meer 1980 hoor. Coil on plug
trustmeiamanengineer zegt
@venividivici: Wat een onzin. Die kerel is juist een echte Italiaan, dat zie ik liever dan zo’n robot als Toto achter de knoppen. Bovendien ging het aan het begin van het seizoen uitstekend. Maar er is wel iets grondig mis bij Ferrari sinds de zomerstop…
dawwg zegt
@trustmeiamanengineer: Toto is een prototype Duitser, Maurizio een prototype Italiaan; met de kanttekening dat Toto voor een Duitser erg goed Engels spreekt en zelfs een beetje humor heeft. Snap niet waar alle afkeer tegen Toto vandaan komt ?
gwnbmw zegt
@dawwg: idd, die man lijdt het snelste team. en dat komt ook door hem.
rollingstoned zegt
@dawwg: Toto is geen Duitser maar een Oostenrijker…
dafke33 zegt
@rollingstoned: Die vergissing wordt wel vaker gemaakt o.a. met een Oostenrijkse schilder uit de vorige eeuw.
hollandbest zegt
@dafke33: goeie….
87sandyd zegt
@venividivici: ik snap dit totaal niet. Ze zijn sinds zijn aantreden alleen maar beter gaan presteren. Ze waren er dit jaar best dichtbij en met de snelheid van de Ferrari zit het eigenlijk ook wel goed.
Ik vind dat die man een berg werk heeft verzet. Zo dicht bij Mercedes zijn ze de laatste jaren niet geweest.
berlinetta zegt
Dit seizoen zit er nu bijna op en ondanks dat het zo nu en dan spannend was, kijk ik vooral uit naar volgend seizoen. Ik hoop dat Ferrari hun betrouwbaarheid op orde krijgt. Met hun snelheid zit het immers wel goed. Daarnaast hoop ik dat Renault een kanon van een motor bouwt, zodat zowel Red Bull, McLaren als Renault zelf serieuze concurrenten worden. Uiteraard gun ik het Honda ook, maar Toro Rosso zal helaas geen topteam worden. Het zou leuk zijn als ze de strijd aan kunnen gaan met Williams en Force India. En last but not least: ik ben benieuwd of Mercedes hun positie weet te verdedigen. Het is ze eigenlijk wel gegund. Ze laten immers nergens steken vallen.
sjeppie156 zegt
@berlinetta: ik niet met die schijt HALO, vinf het nog 10x erger dan nieuwe motoren, dst heeft nog spanning
berlinetta zegt
@sjeppie156: Die halo was ik even vergeten inderdaad. Ik verbaas me er nog altijd over dat dat de beste oplossing is die ze kunnen bedenken.
mashell zegt
@berlinetta: er zijn veel betere oplossingen denkenbaar, maar dan zien we het verschil tussen een F1 en LMP1 auto niet meer.
desjonnies zegt
Sir jackie Stewart is niet voor niets een nationale Schots-Britse held geworden, daar heb je iets meer voor nodig dan 4 wereld titels.
Ik zou zeggen leescht de man zijn biografie en verdiep je in zijn enorrrrme tochtlatten !
Die zorgden er toen al voor dat zijn Matra-Ford 20 kilometer langzamer liep op het rechte stuk
https://static1.squarespace.com/static/52744b67e4b0782c048b666f/529a786ce4b0c5f2207e83ba/529a7874e4b044b187f66eff/1385855097612/5982517_orig.jpg
rhellema zegt
@desjonnies: 4 wielen los in een F1 bolide, lang geleden dat we dat hebben kunnen zien. Wat een helden waren dat vroeger…
berlinetta zegt
@rhellema: Die auto had ook amper downforce. Tegenwoordig is dat onmogelijk.
rhellema zegt
@berlinetta: dat weet ik, vandaar het gebruik van het woord “helden”.
snorrewietskie zegt
@berlinetta: Downforce is voor tansgenders.
pomoek zegt
@rhellema: Tenzij je Alonso bent natuurlijk…https://youtu.be/vT17vWFkl_w
eaudi zegt
Het verslag van AD in Nederland kun je gewoon overslaan. Daar lijkt de tekst 1 op 1 van ziggosport te komen maar die kennen we al als we voor de buis hebben gezeten.
Rick-dos zegt
Mooie woorden van Lewis over onze Max:
“We were not really having a massive fight out on track but it’s pretty clear how quick Max is — he’s done a really good job, really consistent and the last race he was just too quick, today he was quicker but I was just able to manage it somehow at the time,” Hamilton said. “I think we’re quicker in qualifying but they are at least within a tenth or so of us in the race so yeah today I was like ‘you won the last race, I’m not letting you have this one’ so it was really just about not making mistakes.”
……
“I’ve never seen [Verstappen’s] car so big in my mirrors, just very very close with a couple of laps to go but once I got by [Fernando] just managed to keep it together and it was not an easy walk in the park today. It was very much one we had to work for but great race by Max and I’m enjoying racing with him.”
hilpp zegt
Dat gezucht en gesteun over Massa en Alonso. Ik geloof niet dat VES LH had kunnen passeren.
biohazardracer zegt
@hilpp: tegenwoordig is het VER ?
hilpp zegt
@biohazardracer: k*k, ja idd!
pomoek zegt
@mauritsH: Wat guacamole betreft: Heerlijk, mexicaans(!) gerecht..
drdrift zegt
Bijzondere sollicitatie kwaliteiten van alonso: blauwe vlaggen negeren om wit voeten te halen bij MB AMG f1