Fans en experts buitelen over elkaar heen om hun mening te geven over de bizarre race die Max Verstappen gisteravond in Brazilië reed. We maakten, zoals je van ons gewend bent, een selectie.
De mannen van Sky Sports gebruiken de quote van teambaas Christian Horner om maar aan te geven dat Verstappen gisteren een van de beste performances ooit heeft neergezet. Uiteraard wordt ook The Save benoemd en zelfs Sebastian Vettel krijgt nog een beetje aandacht. Volgens de Duitser was de manier waarop hij werd gedeclasseerd (laten we eerlijk zijn) niet helemaal zuiver want hij zat nog naast de Red Bull, voordat hij moest uitwijken om een aanvaring te voorkomen. Wellicht zit daar iets in, maar Vettel heeft gisteren zelf ook een paar harde inhaalmoves laten zien.
Een klein zijstapje, omdat we ‘m vaker voorbij hebben zien komen. Volgens Niki Lauda was de race van Verstappen simpelweg magistraal. Na het vallen van de vlag was op beeld te zien hoe de Oostenrijker zijn pet afnam voor Jos Verstappen, die hij toevallig in de pitstraat tegen het lijf liep. Respect voor Lauda dat hij zo eerlijk is om toe te geven dat Max een dijk van een race heeft gereden. Helaas heeft de drievoudig kampioen zich (vooralsnog) niet uitgelaten over de geniale inhaalactie van Verstappen op Rosberg.
De Duitsers van Sport1.de geven vooral aandacht aan de reactie van de mannen van Mercedes. Niki Lauda was zoals gezegd vol lof over de prestaties van Max, maar ook Mercedes-teambaas Toto Wolff maakte een diepe buiging voor Verstappen. “Max reed alsof er geen morgen is. Op het einde van de race had hij natuurlijk nieuwere banden, maar dat doet niks af aan de prestaties”. Volgens Christian Horner van Red Bull kon je goed zien dat Verstappen veel ervaring in de karts heeft, met name aan de manier waarop de Nederlander naar grip zocht buiten de ideale racelijn.
Het Britse Telegraph zoomt in op de reactie van Verstappen senior. Jos heeft laten optekenen dat de matige bandenstrategie van Red Bull eigenlijk zo slecht nog niet was, getuige de bijzonder spectaculaire comeback van Max. Verder heeft Jos the Boss er vrede mee dat een tweede plaats mogelijk was geweest als de bandenstrategie beter had uitgepakt.
ESPN.co.uk weet het zeker: de move op Rosberg in bochten twee en drie gaat de boeken in als dé inhaalactie van 2016. Verrek, Verstappen had ook al de mooiste move van 2015, toen hij Felipe Nasr buitenom voorbijging in Blanchimont te Spa-Francorchamps. Uiteraard vonden de Britten het billenknijpmomentje van Max de mooiste save van de wedstrijd. Geef ze eens ongelijk.
De Fransmannen van Eurosport.fr verslikten zich in hun stokbroodje met roquefort na het zien van zóveel fraaie acties van Max. Hierbij wordt niet alleen ingezoomd op de brutale inhaalmanoeuvres van Verstappen, maar ook op dat ene momentje waarop het bijna mis ging. Incroyable!
Gauw door naar onze koele Finse collega’s van YLE.fi. Deze site besteedt opmerkelijk genoeg niet al teveel aandacht aan de prestaties van Verstappen en geeft in plaats daarvan kort aan dat Max heeft bewezen zeer getalenteerd te zijn. We kunnen ons iets voorstellen bij de lauwe Finse berichtgeving, aangezien Kimi Raikkonen al vlot uit de race crashte en Valtteri Bottas buiten de punten finishte.
U wilt Sleaze & Dirt? Vooruit dan, omdat het we nog weinig hebben gelezen over het momentje tussen Verstappen en Vettel. In een ogenschijnlijk vrij cleane move gaat Verstappen voorbij de Duitser, die desondanks z’n lijn houdt en daardoor even van de baan af moet. Sebastian deed datzelfde overigens eerder in de race bij onder meer Alonso, maar toch moet hij over de radio even z’n beklag doen over de actie van Max. Focus.de meent dat Verstappen handelde op de grens van het toegestane. Volgens Jos, die eveneens een paar regels tekst krijgt, was er verder niks aan de hand en zal Ferrari wel weer protest aantekenen.
Bleacher Report legt net als veel andere media een link tussen Verstappen en Senna. Volgens de Amerikaanse site was Max magistraal, getuige de volgende quote: “With near-zero visibility at Sao Paulo’s Autodromo Jose Carlos Pace, Verstappen produced a drive for the ages, looking at one point like he might have a chance to win before settling for third after Red Bull’s tyre gamble went bust”. Gek genoeg legt deze site als één van de weinige een link tussen Brazilië 2016 en Monaco 1984. In die race brak Ayrton Senna door in zijn Toleman. De Braziliaan rolde in de stromende regen vrijwel het gehele veld op, totdat de wedstrijd voortijdig werd afgevlagd.
Een ronkende kop van het altijd scherpe Autosport.com. Verstappen “redefined physics”, volgens teambaas Christian Horner. De jonge Nederlander zocht en vond grip buiten de ideale lijn en die moedige manier van rijden leverde hem gisteren een dik verdiende podiumplaats op. Over de “mislukte” bandenstrategie van Red Bull zegt Horner dat het team erop gokte dat de baan zou opdrogen. Een aparte beslissing als je het ons vraagt en het pakte dan ook niet best uit voor de renstal, maar uiteindelijk zou alles goedkomen. De grote baas besluit met de fraaie quote “To be able to finish the grand prix in third demonstrated what a great talent he is. Max was in a league of his own today.”.
Heeft de BBC nog wat boeiends te melden? Oh jazeker! De Britten knallen een paar fraaie quotes het web op. Voorbeeldjes: “The future’s bright, the future’s orange”, “That left Verstappen down in 13th place but he set about recovering lost ground with incredible skill and gusto and fought up to pass Force India’s Sergio Perez to take third into the fast Mergulho corner with two laps to go” en “It was without question the most outstanding drive of an already stellar career that started only last year”. Die kan Max mooi in z’n zak steken.
Het welbekende Gazetta dello Sport weet het zeker: Max kan zich meten met Ayrton Senna. De Braziliaan wordt door veel kenners gezien als De Beste, maar wat Verstappen gisteren liet zien komt bij de prestaties van de drievoudig kampioen in de buurt. Dat Max op geweldige wijze voorbijging aan Nico Rosberg in de Senna S, is dan ook geen toeval volgens de Italianen.
Auto Motor und Sport komt bijkans superlatieven tekort. De Duitsers hebben het over de huzarenrit van Verstappen en de manier waarop Max alle centimeters asfalt benutte in de zoektocht naar grip, was volgens hen dan ook van een ongekende klasse.
Tot slot The Indian Express, via Reuters. Deze website vergelijkt de prestaties van Max met die van Senna en Schumacher (Barcelona 1996). Verder komt Jos Verstappen nog aan het woord, die achteraf blij was met de verkeerde bandenstrategie van Red Bull: “If I had to choose between second (place) and no stop, and third and all this, I would choose third, because what he showed on track today was incredible.” Geen speld tussen te krijgen.
Oh, en mocht je het gemist hebben; op de vraag waarom Max zo snel naar voren reed, antwoordde hij: “Because I’m Dutch.” (video!)
moondustfocus zegt
Barcelona 96 met Senna?
Author zegt
@moondustfocus: nee, met Schumacher. Dat staat er ook. Min of meer ;)
hilpp zegt
Ik word hier emotioneel van. Wat een coureur.
gertjan2012 zegt
@hilpp: Heet je toevallig Felipe van voren ?
toniominestrone zegt
@gertjan2012: Wat een wanvertoning van die Massa, typerend afscheid voor deze coureur van het 2e garnituur, heeft zijn carrière te danken aan Ferrari anders was hij al jaren terug in een merkencup klasse belandt in Sao Paulo.
berlinetta zegt
@toniominestrone: En hoe gaat het met jouw racecarrière? Jij rijdt zeker vooraan in de Formule Azijn?
toniominestrone zegt
@berlinetta: Dus je mag hier alleen reageren wanneer je resultaten in de racerij hebt geboekt? Benieuwd naar jouw palmares.
berlinetta zegt
@toniominestrone: Ik heb helemaal niks bereikt in de topsport. Daarom kan ik ook niet oordelen over hoe het voor een topsporter moet zijn om afscheid te nemen van zijn leven, nota bene voor fans uit eigen land. Ik kan me echter wel voorstellen dat het een emotioneel moment kan zijn, ook al behoorde je niet tot de top. Om die reden vind ik jouw reactie ook nogal negatief.
toniominestrone zegt
@berlinetta: Zou kunnen, feit blijft dat een 2e garnituur F1 coureur is.
pa045 zegt
@toniominestrone: 2e eindigen in het WK F1. Dat kunnen alleen pannenkoeken!
esprit84 zegt
@toniominestrone: waarom zou je moeten reageren? omdat er een reactie veldje is?
rob5nismo zegt
@berlinetta: heimlich nodig van het het lachen
850t5r zegt
@berlinetta: PlayStation 4…
viezefreddyw zegt
@toniominestrone: Is dat het enige wat je te zeggen hebt over de Massa van gisteren? Ik vond het prachtig om te zien, ik had kippenvel toen ik hem terug zag lopen met tranen in zijn ogen terwijl meerdere teams, marshalls, fotografen en fans voor hem stonden te klappen. Wat een respect werd er daar getoond. Ik wou dat dit ook zo kon gaan bij andere sporten zoals voetbal. Ik vond het een geweldig eerbetoon voor een gerespecteerde rijder.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Eerlijk gezegd vond ik het een beetje overdreven. Ik ben daar niet zo van. Sporters die in tranen uitbarsten omdat vanwege zichzelf. En dan in de armen van je vrouw en zoontje vallen. Kom op, het is Formule 1: the fast en the furious en niet de bold en the beautiful.
Is iets Braziliaans denk ik. Behoorlijk Nationalistisch en emoties aan de oppervlakte.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ik vond het juist wel mooi om te zien. Emoties kan je nou eenmaal niet tegenhouden en de een is zo kil als wat (Kimi) en de ander laat ze gaan. Ik denk niet dat ze dat expres doen, lijkt me sterk. En Massa heeft natuurlijk een hoop meegemaakt in deze sport. Bijna kampioen, een ernstig ongeluk wat zijn carrière niet meer zeker maakte.. En nu, na 250 races (Abu Dhabi meegerekend), zit zijn carrière in de Formule 1 er op. Dan kan ik me voorstellen dat de emoties even niet meer te bedwingen zijn. Ik vind het dan altijd wel mooi om te zien dat sporters geen robots zijn.
Net als bij Schumacher in 2000. Huilen bij de persconferentie.
autoriteit zegt
@pomoek: sport is emotie en waarom zou een topsporter die zijn hele leven heeft geracet geen emotie en tranen mogen laten zien als hij afscheid neemt van zijn landgenoten in de plaats waar hij is geboren? Ik vond het geweldig om te zien en je mag best weten dat ik ook een traantje weg heb gepinkt. Ik vond het een mooi menselijk moment en dat is fijn in de harde wereld die Formule 1 heet.
pomoek zegt
@autoriteit: Hij mag van mij alles zolang ik er geen last van heb. Natuurlijk mag hij janken wat hij wil. Ik hou hem niet tegen. Maar ik vind het gewoon niet leuk om naar te kijken. Ik vond de keuze van de regisseur om hier zo veel aandacht aan te besteden geen goede. Ieder zijn ding. Dit was zeker niet het mijne. Ik raak absoluut wel ontroerd over mensen en situaties. Maar huilende miljonairs, nee, dat doet me niets.
davelepeef zegt
@pomoek: zet je toch lekker de tv uit? Wat een domme opmerking man, “hij mag alles zolang ik er geen last van heb”… Het feit dat hij dit heeft bereikt, en dat de regisseur hiertoe besloot betekent dat zij beiden beter zijn in hun ding dan jij, simpelweg om de reden dat dat hun werk is, en niet het jouwe…
pomoek zegt
@davelepeef: Ik heb de tv aangezet om een formule 1 race te kijken, geen emo tv. Ik neem aan dat “met het feit dat hij dit heeft bereikt” je het over zijn loopbaan hebt? Voor zover ik weet duurt ie nog een race. Dat de regisseur besloten heeft dit uit te zenden en dat Massa een loopbaan heeft in de F1 zegt toch, simpelweg, helemaal niets over mij? Waarom gaat dit opeens over mij? Totaal niet belangrijk. Ik zeg alleen dat ik dit totaal niet interessant vindt. Ik heb geen trek in dit soort emo televisie. Dan kijk ik wel naar zo’n onzinnig reality programma. Als jij daar van houdt: Geen probleem, dat maakt mij niets uit. Ieder zijn ding.
davelepeef zegt
@pomoek: “zolang ik er geen last van heb” “ik vond de keuze van de regisseur geen goede” – en dan vraag je aan mij waarom het ineens over jou gaat?
pomoek zegt
@davelepeef: Ja? Jij zegt dat Massa en de regisseur beter in hun werk zijn als dat ik in het mijne ben. Hoewel jij mij volstrekt niet kent. En al zou ik de slechtste pinda ontdopper van de wereld zijn: Dat wil niet zeggen dat ik geen gelijk heb. Dat gezegd hebbende: Hoe goed ik in mijn werk ben heeft niets met de discussie te maken. Mijn punt is dat ik het niet interessant vind om naar emo-tv te kijken tijdens een F1 race. En dat ik het een slechte keuze van de regisseur vind. Dus als je daar op wil reageren: Graag.
davelepeef zegt
@pomoek: ik zeg niet dat zij beter zijn in hun werk dan jij in het jouwe, ik stel dat zij beter zijn in hun vak dan jij bent, anders had jij ook wel in een F1 auto gezeten of een wereldwijde uitzending geregisseerd. Ik bedoel te zeggen dat zij vast meer verstand hebben van wat zij doen dan jij, waardoor ik het aanduiden van überhaupt een F1 coureur als “tweederangs” of het afzeiken van de uitzending nogal simplistisch vind.
Hopelijk zo duidelijker, ik wil geen afbreuk doen aan je eventuele pinda-ontdop-vaardigheden ;)
pomoek zegt
@davelepeef: Even voor de duidelijkheid: Jij zegt dat Massa een betere F1 coureur is dan ik, en dat de regisseur een betere regisseur is dan dat ik ben? No argument here. Nergens noem ik Massa overigens 2e rangs. Ik noem hem hier wel ergens een bovengemiddeld coureur. Ik bedoel dus niet 2e rangs, alleen geen topper als Alonso, Hamilton of Schumacher.
Maar omdat Massa beter kan auto rijden en de regisseur beter kan regisseren betekend toch niet dat ik geen kritiek mag hebben op wat zij doen? In dit geval heb ik dus eigenlijk alleen kritiek op de regisseur, over Massa heb ik wat dit aan gaat geen kritiek. Hij mag echt van mij emotioneel zijn, ik hoef het alleen niet zo prominent in beeld te zien. Dat vind ik emo televisie, en dat vind ik niet interessant.
davelepeef zegt
@pomoek: sorry, Tonionogwat noemde ‘m tweederangs…
En kritiek mag altijd. Anders moeten ze ook de mogelijkheid tot reageren hier maar de nek omdraaien. Wordt wel een lang draadje zo hier btw.
autoriteit zegt
@pomoek: op dat moment dat de regisseur Massa zo lang in beeld bracht was er een safety car situatie (namelijk omdat Massa gecrasht was). Er viel dus verder sowieso niks in beeld te brengen qua actie op de baan. De keuze om het afscheid aan zijn landgenoten in beeld te brengen was dus logisch en in mijn eigen de enige juiste. Formule 1 gaat niet alleen om het racen, maar ook om alles er omheen. Ik ben niet echt een fan van Massa, maar hij heeft lang deel uitgemaakt van de Formule 1 en ik vond het mooi dat hij zijn moment kreeg.
pomoek zegt
@autoriteit: Prima, jij vindt het logisch en de enige juiste keuze. Ik vind van niet. Ik ken Massa niet, althans niet persoonlijk en heb dus geen emotionele band met hem. Misschien is het een klootz@k, misschien is het een hele toffe peer. Ik weet ook zeker dat hij niet in mijn persoon geïnteresseerd is. Als ik met pensioen ga zal hij dat zeker niet op tv willen bekijken. Hoeft ook niet, ik heb zijn aandacht niet nodig. Hoe hij zich voelt is voor mij niet relevant. Massa is een multi miljonair die zijn geld heeft verdiend met iets waar ik en miljoenen anderen een moord voor zouden doen. Hij heeft een prachtig leven. Hoe hij zich voelt zal mij, als niet emotioneel met hem betrokken persoon, echt een zorg zijn. Ik snap dus ook gewoon niet als mensen, die hem niet persoonlijk kennen, hierdoor geëmotioneerd raken. Er zijn zeker dingen die mij wel raken. Als ik die op tv zie. Maar een multimiljonair die zijn een na laatste race rijdt. Nope. Dan kijk ik liever naar een rijtje stilstaande f1 auto’s.
autoriteit zegt
@pomoek: als je een Formule 1 coureur puur ziet als een multi miljonair die z’n werk doet, dan vraag ik me überhaupt af waarom je naar F1 kijkt. In jouw ogen zie je dus alleen 22 mensen die aan het werk zijn en daar bakken met geld aan verdienen :). Als je het zo bekijkt is er weinig aan lijkt me :).
Ik kijk naar hetzelfde maar zie topsporters in hart en nieren die leven voor het racen. Hun doel is echt niet om multi miljonair te worden, hun ultieme doel is bij alle om wereldkampioen te worden. Ze zijn door en door gedreven om dat doel te halen. Als je als coureur niet die instelling hebt, dan kom je überhaupt niet in de formule 1 terecht. Dat ze door het racen ontzettend veel geld verdienen is natuurlijk geweldig, maar is meer het gevolg van het feit dat ze bij de elite in de autosport horen en daar hoort een riant salaris bij.
Jij ziet een multi miljonair lopen, ik zie een sportman lopen die zijn hele leven in het teken heeft gesteld van de sport en daar alles voor heeft gegeven. Iemand die beseft dat zijn carrière er bijna op zit en het daar even moeilijk mee heeft terwijl hij door duizenden landgenoten worden toegejuicht.
Maar goed wij verschillen blijkbaar hierin gewoon van mening en dat mag natuurlijk.
pomoek zegt
@autoriteit: Sorry maar nu leg je me woorden in de mond. Ik zie een formule 1 coureur niet puur als een miljonair, dat heb ik nooit gezegd.
Ik vind een huilende Massa, die wordt omarmt door zijn vrouw en zijn zoontje totaal niet interessant. Ik geef enkel aan dat dit niet de reden is waarom ik formule 1 kijk.
Ter vergelijking: In 2008 stond Massa ook te huilen in Brazilië en toonde hij ook zijn emotie. Dat werd ook groot in beeld gebracht. Dat was wat mij betreft volkomen terecht. Hij had net op 1 punt na het WK verloren. Terwijl hij dat jaar 6 races had gewonnen. Een volkomen logische reactie die logischerwijs in beeld werd gebracht.
Nu leek het alsof er afscheid werd genomen van een groot kampioen. Dat is om 2 redenen niet waar. Massa nam geen afscheid en Massa is geen kampioen.
Massa is in mijn ogen een bovengemiddelde coureur. hij heeft in 2006-2008 zijn hoogtijjaren gekend met 11 overwinningen. Een belangrijk voordeel dat Massa heeft is dat hij, erg weinig weegt, voor zover ik begrijp 59 kg. Een gemiddelde coureur zit daar al gauw 6 a 7 kg boven. Kortom: Het afscheid van Massa doet mij niets. Hij voegt al jaren weinig meer toe aan het F1 circus. Tijd om iets anders te gaan doen.
autoriteit zegt
@pomoek: ok blijkbaar zie je er dus toch meer in dan een multimiljonair, daar ben ik blij om. Massa mag dan nog 1 race te gaan hebben, hij heeft wel degelijk afscheid genomen afgelopen zondag en namelijk van zijn thuispubliek. Nee hij is inderdaad geen wereldkampioen geworden, maar heeft toch een verdienstelijke carrière achter de rug en daar mag best even bij stil gestaan worden (vind ik).
Maar goed het blijkt dus dat wij de sport gewoon beide anders beleven, geen punt wat mij betreft. En hé: wat maakt het uit want Max Verstappen heeft gewoon een legendarische race gereden zondag en dat vergeten we bijna te bepraten :). Gefeliciteerd met het goede resultaat van onze landgenoot.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Ik zou ook janken.
Van geluk welteverstaan.
850t5r zegt
@viezefreddyw: al had hij hem in een veld boerenkool geparkeerd… Hij heeft er een beste carrière opzitten waar het publiek ook duidelijk respect voor toonde!
MrSkyline zegt
@toniominestrone: neem nog een slok azijn. Dit afscheid kreeg hij niet eens zo zeer om zijn race prestaties, dit kreeg hij dankzij de persoon die hij is. Een van de vriendelijkste en meest gerespecteerde mensen binnen de f1. Hij heeft er veel (heel veel) vrienden, getuige de reacties van iedereen in de pit. Dat is enkel en alleen te danken aan het feit dat men hem graag mag. Verdiend? Geen twijfel over mogelijk.
gekketurbo zegt
Werd gisteren al gezegd: 3 punten verloren maar de mooiste 16 ronden in jaren voor terug gekregen. Werd zelfs vanochtend nog met kippenvel wakker. Wat een prestatie!
gekketurbo zegt
@gekketurbo: http://www.autojunk.nl/2016/11/nikki-lauda-over-max-na-de-race-in-brazilie
Als de grootste zuurpruim van de pitwall zo positief over je is, dan kan je niet meer er omheen; Als Max zo door blijft gaan, wordt de naam Verstappen in een adem genoemd met Senna, Schumacher en Fangio.
hans75 zegt
@gekketurbo: het wachten is op de reactie van de uberzuurpruim jack villeneuve.. die zal al dat inhalen wel onverantwoord vinden..
kobus1967 zegt
@hans75: jack wie????
cantuccini zegt
@hans75: Hahahah ja die gast is zooooo jaloers op Max niet normaal.
Net als Vettel. Ze kunnen het gewon niet hebben dat Max dingen doet waarbij hun prestaties verbleken
vtechlover zegt
@gekketurbo: zal meer te maken hebben dat het vanochtend goed koud was.
dieselkameel zegt
Vond de reactie van het team ook prachtig: Hulkenberg is next. Als een team zo gigantisch veel vertrouwen in je heeft moet dat toch heerlijk zijn om mee te werken. Jammer dat de bandenstrategie niet optimaal was, anders was hij zeker weten 2e geworden. Bij de inhaal actie op Rosberg en de bijna spin van hem waardoor Rosberg praktisch naast hem reed trok hij vervolgens weer heel snel een gat. You Made my weekend!
viezefreddyw zegt
Nu kunnen we er echt niet meer omheen. Max Verstappen is de relevatie van de Formule 1, het grootste talent op de grid. Nu kan echt niemand even zeiken over verkeerde acties, over de grens, van richting veranderen in de remzone en noem alles maar op. Gisteren was gewoon magistraal. Het was magisch. En ik ben het dan ook volledig met papa Jos eens. Deze derde plek en hoe hij tot stand is gekomen is veel mooier dan een eventuele eerste of tweede plek. Het is namelijk erg lang geleden dat iets als dit is gebeurd in de Formule 1.
De inhaalactie op Vettel was hard en kantje boord maar wel fair. Max was op dat moment gewoon slimmer, beter en sneller dan Sebastian. En Sebastian deed gewoon exact hetzelfde bij onder andere Alonso.
Ik zat gisteren te kijken met een paar maten op de bank. Eerst met het bord op schoot en later met borrelnootjes en een koude pils. En gisteren was zo’n race die je altijd blijft herinneren. Over een X-aantal jaren zeggen mijn maten en ik tegen elkaar: “weet je nog? Brazilië 2016? Wat een mooie race was dat he?!”
Ik heb genoten.
john4545 zegt
Honourable mention to mijn held Jos Vertstappen. Ik heb Max zn vader bijna zn hele carriere gevold en zien racen, en ook hij was een geweldige regenrijder. Schumacher was de held van Spaande GP van 1996, maar velen zijn vergeten dat Jos in een Footwork Arrows-Hart gewoon P5 rondreed tot hij net iets te ver over het randje ging. Had Jos toen een Red Bull was ook hij op podium geeindigd. Omgekeerd, Max in een Arrows was gisteren ook gestopt en had die auto niet opgevangen.
Maar erg leuk om de lof te lezen. Hij neemt inderdaad andere lijnen dan de andere coureurs en de laatste die zo reed, was ene M Schumacher. Godszijdank nog 1 race met deze *&(^%)*%)*%&) banden en dan hup naar 2017. Fingers crossed voor beter rubber, en betere motor alsmede een Godlike Red Bull voor Max en Dan. Peace!
rtnet zegt
@john4545: Als Jos toen een Red Bull had gehad, had hij niet meegedaan… ;)
willeme zegt
@rtnet: Jos heeft wel voor het team gereden. Voordat Red Bull, Red Bull was, was het het team van Jaguar, voorheen Stewart Grand Prix. En daar heeft Jos toch echt voor gereden. In 1998 een paar races volgens mij, als opvolger van de slome Magnussen.
rtnet zegt
@willeme: Dat klopt, maar dat was toen geen podiumauto en dat bedoelde @john4545 wel in zijn post.
rtnet zegt
@willeme: en in 1996 bestond Stewart GP nog niet…
stfu zegt
@willeme: in hoeverre zit er nog Stewart in de huidige RB dan…?
Edge zegt
@john4545: Ah, mooi man! Ik was al op zoek naar iemand die de link tussen Max en Jos legde. Die ‘rare’ lijnen in de regen rijden, zoekend naar de meeste grip is ook echt iets wat Jos altijd deed. Ik durf bijna te zeggen dat Jos zelfs de beste regencoureur van zijn tijd was. Ook in 2001 in Maleisië, dat ‘ie in de regen gewoon een tijd lang P2 reed. Uiteindelijk werd hij 7e, maar toch. https://www.youtube.com/watch?v=IF27M5xKZJo
rtnet zegt
Jammer dat m’n het altijd over Senna heeft mbt Monaco 1984.
Vergeten wordt dat er iemand op de baan was toen die nog sneller was dan Senna, namelijk Stefan Bellof.
Jochempie zegt
@rtnet:
“Snelste ronde Ayrton Senna Toleman-Hart 1:54.334”
rtnet zegt
@jochempie: Bellof was als 20e gestart… quote: Stefan Bellof, running in the only naturally aspirated car in the race, finished third and had been closing on both Senna and Prost.
rtnet zegt
@jochempie: His drive from last to third was a stand-out achievement in his tragically short career, and is often overshadowed by the now legendary drive by Senna.
rtnet zegt
@jochempie: http://www.motorsportretro.com/2011/05/stefan-bellof/
stradale888 zegt
@rtnet: Helemaal mee eens en een terechte toevoeging! Geniale coureur. Omdat Bellof helaas niet oud geworden is en niet de carrière heeft gehad die Senna had en alle aandacht uitging naar de controversiële beslissing om de race te stoppen is het ook wel logisch dat zijn prestatie enigszins naar de achtergrond is verdwenen. De hele GP van Monaco ’84 is wel op internet te vinden. Nog steeds de moeite waard om te kijken!
rtnet zegt
@stradale888: Inderdaad, als je je een beetje verdiept in Bellof, zie je dat als er een coureur is met wie Max vergeleken kan worden het Bellof is. De nuchterheid, de bescheidenheid, de manier van inhalen en vooral het schijt hebben aan de gevestigde orde. Helaas veel te vroeg gestorven, door dat hij wat moest bewijzen aan Porsche en vooral Ickx (welke toevallig ook de Monaco GP voortijdig afvlagde omdat TAG-Porsche moest winnen en niet vanwege de Prost – Ballestre connectie zoals veel mensen denken…). Maar ik durf het wel aan om te zeggen dat Bellof beter was dan Senna…
VeniVidiVici zegt
Hoop dat Michael Schumacher er iets van mee krijgt van al dit moois wat de zoon van zijn vriend Jos allemaal doet.
Maae wat een sensatie was dat zeg gisteren! Echt respect! Als er iemand anders sportman van het jaar wordt i.p.v. Max dan kan die hele awardshow de prullenbak in!
rtnet zegt
@venividivici: Helemaal mee eens, ik denk dat ook der Schumi trots is!
Dutchdriftking zegt
@rtnet: Ik hoop dat hij het kan zien…..
tvklarenbosch zegt
In 2014 won hij de ‘overtake of the year’ overigens ook al.
harrie zegt
Raikkonen, Rosberg, Ricciardo, Vettel, allemaal gedeklasseerd gisteren.
Het is wachten op de show down met Hamilton. Die gisteren na de race heel hard playing cool aan het acteren was maar volgens mij verschrikkelijk blij was met de strategie van Red Bull.
kimhung zegt
het is mooi dat zn jongen vol lof krijgt. en eerlijk is eerlijk, de race was geweldig.
Talent volle jongen, dat zeker!
het is nu maar hopen dat hij zijn hoofd cool houd en met beide voeten op de grond blijft.
Vettel is wel zn voorbeeld waar ook veel mensen lof voor hem hadden voor zn talent. Tegenwoordig is het een zeikerd omdat hij niks voor elkaar krijg in zn ferrari. en het is altijd iemands anders fout. maar nooit van hem zelf.
goodolddays zegt
Man man man wat ben ik (en ik vermoed wij allemaal) trots op die gouwe pik! Ik wist dat regen in sao paolo een mooie race moest worden, maar dit!?
pomoek zegt
Wat ik opvallend vind is dat dit volgens mij de eerste race was sinds tijden dat Jos Verstappen op het circuit aanwezig was. En zijn zoon rijdt een briljante race. Toeval? Ik kan mij vergissen overigens…
Jochempie zegt
@pomoek: Nee, hij werd opgebeld door Toto Wolff met het verzoek of ‘ ie wil langskomen om z’n zoontje in toom wilt houden, anders vallen er klappen ofzo. Maar natuurlijk werkt het bemoedigend als je weet dat je vader langs de kant staat te kijken.
soes750 zegt
Kunnen die gekkies in Abu-dhabi de baan niet even snel van sproeiers voorzien. Meest spectaculaire race van het seizoen gisteren. Heerlijk gewoon.
jack_abarth zegt
@soes750:
Ze zijn er gek genoeg voor, dus waarom ook niet.
soes750 zegt
Ook het interview na de race met Jack Plooij was legendarisch. Lekker nuchter en realistisch.
goodolddays zegt
@soes750: het is zo’n lekker nuchter jong!
gregorius zegt
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er nog wat media zou zijn dat het motivatie puntje ging aanhalen. Het leek er bijna op alsof de meeste rijders het gewoon prima vonden waar ze reden en zo maar een beetje gingen doormodderen. Pas toen Verstappen met een rotvaart aan iedereen voorbij reed, leek het alsof de rijkeluis zoontjes doorkregen dat het op deze manier gaat lijken dat ze erg klein plassertje zouden hebben. Dan verlies je je volgers op je gestylde instagram pagina natuurlijk. Toen gingen ze opeens ook proberen hun voorganger voorbij te gaan.
Er zijn er maar weinigen bij in het startveld van nu, die 30 jaar geleden voorin hadden gereden. Nu zijn ze fitter, ja zeker. Maar de ballen, nope. Banger zijn om je auto in puin te rijden dan om het gewoon te proberen.
En die jankende Duitsers: Ros en Vet. “willen jullie dat iedereen er vanaf spint?”. Ja, we willen dat iedereen zo hard probeert te rijden dat ze meerder ‘momentjes’ hebben. Er zijn verdorie overal uitloopstroken nu. Als toekomstig wereldkampioen, na een fucking herstart, in de buitenbocht bij de Senna S ingehaald worden door een langzamere auto. Ga je schamen man.
Vroeger, als er regen was en je reed 7e, ging je proberen om een punt te pakken of viel je uit.
harrie zegt
@gregorius:
Vettel en Rosberg hadden er alle belang bij dat de race afgevlagd zou worden en er maar halve punten uitgedeeld zouden worden. Whiting liet zich hier gelukkig niet gek door maken.
gregorius zegt
@harrie: Dat zijn precies de opvattingen die fans kosten.
Ik snap dat Rosberg kampioen wil worden. Ik snap het ook als Mercedes dat stuk sjaggrijn, wat 20-30 mio per jaar kost, er volgend jaar, met wereldtitel en al gewoon uit flikkert en dan Max of Sainz er neerzet, voor 3 mio of zo.
Vervolgens koppelen ze er een reclame campagne aan vast: we hebben bewezen een snelle betrouwbare auto te hebben, nu laten we zijn dat we ook een auto voor strijders hebben!
stfu zegt
@gregorius: neeee, laat hem gewoon bij een sympathiek merk blijven aub
pomoek zegt
@gregorius: Verstappen gaf overigens ook aan dat het gevaarlijk was. Op intermediates wel te verstaan maar toch.
Ik denk dat bij een hoop coureurs de gedachte leefde: De omstandigheden zijn slecht, het kampioenschap is bijna klaar, wat valt er voor mij nog te winnen? De kans dat het mis gaat is groot. Verstappen aan de andere kant heeft nog iets te winnen. de derde plaats in het kampioenschap. Dat motiveert wel. Zie het verschil met Ricciardo. die heeft zijn wedstrijd voor dit jaar binnen, staat vaker op pole dan zijn teamgenoot dit jaar, staat derde in het kampioenschap en wordt door velen de beste coureur van het veld gevonden. Die doet het die laatste 2 races lekker rustig aan.
gregorius zegt
@pomoek: Ik snap t dus echt niet.
Zelf heb ik een saaie klotebaan. In wat ik doe, ben ik goed. Ik krijg er een paar goede centen voor. Maar als ik iets moet doen, waar ik met een ‘6je’ mee weg kan komen, doe ik het toch voor 100% en niet minder. Ik word er verdorie goed voor betaalt. Als ik dat af heb, kan ik weer domme reacties op AB achterlaten en nu.nl 30 keer refreshen.
Kun je nagaan als je een droombaan hebt waar miljoenen en mljoenen jongens in deze wereld van dromen? Dan verdedig je gewoon elke keer mee en zorg je dat je zoveel inzet toont dat je niet 1 van die sukkels bent die in de 65e minuut wordt gewisselt.
Dan zorg je dat je je voorganger ook gelijk voorbij kan komen zoals je je teammaatje hem voorbij ziet steken. Zet iig die actie in!
Dan zorg je dat je iig een aantal van die ronden in de achterbak van Hamilton hangt en dan probeer je Max terug te pakken als ie je buitenom kleineert.
Dan roep je over de radio: “Fuck, that teenager is quick”; ipv dat je weet dat je van de baan afraakt als je er naast blijf rijden en vervolgens weer gaat janken.
pomoek zegt
@gregorius: Ik ben het h-e-l-e-m-a-a-l met je eens. Ik vind dat je als F1 coureur echt iedere dag jodelend je bed moet uitspringen. Badend in het genot dat je je werk mag doen. En dit is echt niet sarcastisch bedoeld. Ik heb me dood geërgerd aan bijvoorbeeld Kvyat. Die, ongekend, een tweede kans kreeg in de F1. Een 2e kans! Dat doen ze nooit! En dan met een bek op half 7 achter het stuur kruipen. Om die reden alleen al had ik ‘m het team uit gelazerd.
awesome zegt
Geen reactie van Ricciardo?
Ik kan echt nergens zijn verhaal van de race terug vinden op het net…
Hoe kan het dat hem,met nauwelijks oudere banden het licht uit de ogen werd gereden door Max?
oetelaar zegt
@awesome: soms is het beter om even niets te zeggen…dit was het weekend van Max en ik denk dat Daniel daar wel respect voor heeft. Overigens is hij bij goede prestaties ook niet zo’n roeptoeter.
budha zegt
@awesome: Dat vroeg ik mij nou ook af. Gen post-race interviews, geen commentaren.
Waar Max ergens nog blij mag zijn met de slechte strategie van RBR is Ricciardo er behoorlijk door genaaid.
budha zegt
@awesome: http://www.redbullracing.com/article/brazil-grand-prix-race-reaction
pomoek zegt
@awesome: Ik vermoed dat hij het de laatste races het, relatief, rustig aan doet. Ook de vorige race was hij gedurende de gehele race minder in competitie dan Verstappen. Hij heeft zijn doelen voor dit jaar gehaald. hij heeft een race gewonnen, is derde in het kampioenschap en kwalificeerde beter dan zijn teamgenoten.
rhellema zegt
@awesome: Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat Ricciardo nogal door het ijs is gezakt tijdens deze regenrace. Tuurlijk reed hij netjes in Monaco, maar dat was een miezerbuitje vergeleken met wat er gister is gevallen. Nu kwam het op échte stuurmanskunst aan en daar heeft hij wel een paar behoorlijke steken laten vallen.
pomoek zegt
@rhellema: Ik ben het niet met je eens. Je beoordeelt nu hem op basis van 1 race. Hij rijdt echt een geweldig seizoen dit jaar, nog niet één keer uitgevallen. In 2014 en 2015 is hij niet een keer uitgevallen door persoonlijke fouten. De man kan er echt wel wat van. Ik denk dat hij wat minder pusht de laatste races van dit seizoen. Hij heeft zijn doelen voor dit seizoen behaald en neemt gewoon geen onnodig risico. Jammer voor de race en voor het publiek, ik praat passiviteit niet goed, maar het ligt denk ik niet aan zijn talent.
Dutchdriftking zegt
De crashes, de redding, de inhaalacties en de walk of fame. Mooiste race van het seizoen!
oetelaar zegt
Eigenlijk is alles wat ik wilde schrijven al door de bovenstaande reacties verwoord. Rest mij niets anders dan me aan te sluiten bij de rest…en nog lekker na te gloeien van de fabelachtige race van gisteren. Met linkjes ga ik alles voor de 10de keer met veel plezier herkauwen. Sorry baas, vandaag ben ik alleen aanwezig voor de show.
tkoote zegt
Zie mijzelf zeker niet als fan van Verstappen maar zoals hij gister reed is onnavolgbaar. Zelden iemand zo zien rijden, laat staan in de regen. Prachtig om te zien.
desjonnies zegt
En gewoon morgen weer de boodschappen bij de mensen thuis brengen !
rhellema zegt
@desjonnies: gewoon zoals het hoort voor een 19 jarige, een bijbaantje bij de Jumbo. Ook hij moet leren werken voor zijn geld.
lucw zegt
De maandag morgen, nuchter na genieten van het spektakel van gisteren. Ik stampte nog met de voeten en riep dom, dom, dom, toen Max naar de intermediates ging vond dat zo’n slechte ondoordachte beslissing (kon Red Bull niet zien, dat Ricciardo na zijn snelle rondentijd, meteen vast zat achter Hulkenberg, omdat hij de grip van versnelling niet had) met de voorspelling dat er meer regen zat aan te komen …. gelukkig is als op een buitenwereldse wijze toch weer goed gekomen, maar wat had Red Bull zwaar NAT kunnen gaan in hun niet doordachte banden keuzes zonder naar de ‘buienradar’ te kijken.
lebeaunl zegt
Top avond gehad met F1; prachtig ook om te zien dat de regie continu de focus op MV hield en de verleiding weerstond om af en toe te switchen maar LH en NR. Goede airtime voor Red Bull en geweldig spektakel voor het publiek! Maakt die slappe safety car start meer dan goed!
E34M5Touring zegt
Het was een drive waar je u tegen zegt, ongelofelijk wat ie liet zien. Hij lijkt rustiger als Jos er bij is, tenminste dat komt bij mij zo over. In z’n interviews, tegen het team enz. Minder bezig met de randzaken lijkt wel. En die Vettel, tja… Die kan beter gaan indoor snelbreien want Honestly, wtf are u doing in a F1 car. Lijkt wel of ie een podcast presenteert, je hoort die kerel constant lullen.
pomoek zegt
Deze is ook leuk: http://www.autobild.de/artikel/formel-1-verstappen-brilliert-im-regen-10930877.html
pomoek zegt
En deze:
Verstappen wird gefeiert – Ohrfeige für “alte Tante” Vettel: http://www.rtl.de/cms/pressestimmen-zum-brasilien-gp-verstappen-wird-gefeiert-ohrfeige-fuer-alte-tante-vettel-4034913.html
cantuccini zegt
Villeneuve kom er maar in!
Wat heb je nu weer aan te merken ? :D:D:D
Volvo_440_turbo zegt
Sinds Max verstappen in de F1 is ben ik terug fan van F1 geworden! Maar als ik die zie rijden ben ik altijd bang dat hem iets zal overkomen :s
maferick74 zegt
Nu alleen nog aar hopen op een kampioensauto voor max….. zal je zien dat hij de beste coureur is die nooit kampioen in de f1 is geworden. Hopen dat volgend jaar alles dichterbij elkaar komt… of redbull een sprong kan maken…. want euh de mercedessen waren ook deze keer bijna onverslaanbaar, in ieder geval eentje.
exclusieviteitsfreak zegt
Max races over de meest verfijnde vorm van F1 tot op heden, maar zet ze naar z’n hand, ’n nieuwe ontwikkeling alvast . . .