Waar de Nederlandse fan/zelfbenoemde F1-expert gisteren al direct met het vingertje wapperde omdat Verstappen nu alwéér een slechte start meemaakte, bleek achteraf dat de 18-jarige coureur er zelf helemaal niks aan kon doen. Wat zeggen internationale kranten en websites over de race van Max?
Het raceverslag van de afgelopen Grand Prix check je eventueel hier en de reactie van Max Verstappen zelf vind je daar. Hoog tijd om eens te kijken hoe kranten en websites in andere landen denken over de race van de jonge Nederlander.
Sky Sports geeft de avonturen van Verstappen in Singapore eigenlijk heel kort en bondig weer:
Running to the full two hours, the Grand Prix was bookended by unexpected drama as Nico Hulkenberg crashed off the line after a tardy start by Max Verstappen… Effectively out of contention for a podium finish after his poor getaway, Verstappen finished in sixth, one position ahead of Fernando Alonso’s McLaren after another gutsy performance from the Spaniard.
Formel1.de vindt het een stuk interessanter wat er met Verstappen gebeurde, aangezien de website een heel artikel wijdde aan de niet helemaal gelukte race van de Red Bull-coureur. Ook besteden de Duitsers aandacht aan het feit dat Verstappen vlak na de start flink moest remmen om Hülkenberg te kunnen ontwijken.
Het Spaanse Motor.es vindt het mooi dat Kvyat weer eens in positieve zin van zich heeft laten horen. De Rus gaf zijn positie aan Verstappen niet zomaar op en de twee vochten een fraai duel uit. We snappen trouwens goed dat Daniil Kvyat z’n best doet om zich weer in de kijker te rijden. Red Bull heeft aangegeven dat het geen gebruikmaakt van de optie die het op de Rus heeft voor komend jaar en dus zal hij op zoek moeten naar een nieuwe werkgever.
De Australische tak van ESPN zoomt eveneens in op de sportieve fittie tussen Kvyat en Verstappen:
Kvyat has cut a dejected figure in recent races after a difficult spell following his demotion back to Toro Rosso, but says his performance in Singapore has re-instilled his self-belief and passion for racing in Formula One.
NBC Sports zoomt daarentegen juist in op de matige start van Verstappen en de lastige race die volgde. Ook besteden de Amerikanen kort aandacht aan de heldhaftige pogingen van Kvyat om Max achter zich te houden:
Verstappen started from fourth place on the grid at Marina Bay, only to slip down the order off the line and narrowly avoid being taken out by Nico Hulkenberg. The Dutchman was left to fight back through the race to sixth place at the checkered flag while Red Bull teammate Daniel Ricciardo came within half a second of victory. Verstappen’s charge was also hindered when he struggled to pass Daniil Kvyat – the man he replaced at Red Bull earlier this year – during the first stint of the race.
Tot slot nog onze amigo’s van laf1.es. Zij geven het woord uitgebreid aan Daniil Kvyat na diens stunt. De Rus geeft aan verrast te zijn met het feit dat hij Verstappen een poosje achter zich kon houden, al moest hij de snellere Red Bull uiteindelijk laten gaan. Helaas voor Kvyat speelde Toro Rosso het qua strategie op safe, waardoor een hogere klassering er niet inzat.
n0zem zegt
Zo positief vond ik het allemaal niet. Zijn inhaalacties waren welliswaar mooi, maar alleen op véél zwakkere wagens. Kvyat liet daarentegen een mooi Maxje zien. De laatste tien rondes, waarbij de eerste zes coureurs allen vrij baan hadden en zowel ricciardo inliep op Rosberg als raikkonen op hamilton, verloor Max per ronde tijd op álle eerste vijf de coureurs, ínclusief Rosberg, die op afgereden banden rondreed. Je zou kunnen stellen dat hij nergens meer voor hoefde te racen, maar ik vond het toch wel tekenend. Nee, de ferraris waren duidelijk sterker dit weekend en de geknepen(!) mercedes’ oppermachtig.
thefavis zegt
@n0zem: Beter op safe spelen, dan op de limiet rijden met de kans dat je de wagen in de vangrail parkeert. Dat doe je dus als je toch geen plek meer kan winnen. Ik vond het ook tekenend dat hij dat deed: erg verstandig van Max.
CRX zegt
@thefavis: Precies, prachtig gevecht. Door alles wat er eerder is gebeurd had het ook in tranen kunnen eindigen, maar ze waren beiden volwassen genoeg om de boel heel te houden. Ik heb er echt van genoten, mooiste stukjevan de race.
dieselaer zegt
@n0zem: hij reed toch vrij rap 7 sec naar (de enorm trage) alonso dicht en op dat moment – rosberg’s bandjes waren toen nog niet zo versleten – liep hij meer dan 5 sec in in enkele ronden. Het probleem zat overigens bij rosberg in de remmen om maar gelijk te corrigeren. Oh, verstappen reed toen ook in de top 3 wat betreft rondetijden.
Niet heel gek dat je niet meer risico neemt dan nodig wanneer vettel 40 sec voor je rijdt.
pomoek zegt
Grappig hoe dat in de F1 werkt. Je rijdt voor het eerst sinds China een aardige race, en er wordt meteen fijntjes opgemerkt dat je jouw vervanger een paar ronden achter je hebt weten te houden tijdens een Grand Prix.
Verstappen wist bij 2 van de afgelopen 3 races zich in de top 4 te kwalificeren. Hij reed ook 2 keer een degelijke race. Niet supergoed maar gewoon naar verwachting.
Verstappen heeft problemen met starten. Zoals ik het zie een keer vanwege technische problemen en 2 keer omdat hij de start verprutste. Maar om nu maar meteen te suggereren dat hij er niets meer van kan is echt onzin.
lambo4all zegt
@pomoek: een paar ronden? Zeg maar de gehele race, tot Kvyat hem er voorbij liet. Hij reed gewoon de wedstrijd van het seizoen, en daar mag best even aandacht aan besteedt worden.
pomoek zegt
@lambo4all: Ik denk dat, objectief en subjectief gezien, zijn 3e plaats in China toch wel zijn race van het seizoen was. Dat gezegd hebbende: Kvyat reed een prima race. Waar het mij om gaat is dat dit de 1e keer is sinds lange tijd dat Kvyat een prima race rijdt en Verstappen, op zijn start na, een zeer gedegen race reed. Als je sommige commentaren leest, ook hier op AB, dan is het alsof Verstappen er helemaal niets meer van kan en Kvyat een soort van revelatie is. En dat vind ik, sterk, overdreven.
lambo4all zegt
@pomoek: Verstappen moet eerst een soort van Hamilton-periode doormaken, dit is F1 en niet F3. Het gaat niet allemaal zo makkelijk meer als vroeger, zijn tegenstanders zijn geen koekenbakkers en zetten hem net zo hard naast de baan als hij doet. Hij is zeker nog één van de grotere talenten maar ik ben blij dat de roze Senna-wolk wat af begint te nemen.
wif1 zegt
@lambo4all: Niet meer zo makkelijk als vroeger.. Vroeger in de zin van vorig jaar, met precies dezelfde koekenbakkers als dit jaar
rhellema zegt
@lambo4all: Kvyat had beter zulke races kunnen rijden voor Red Bull dan was hij nu niet vervangen en had RBR de optie op zijn contract gelicht. Voor nu is het einde Kvyat bij de Rode Stier Brigade en kan hij op zoek naar een ander team, waarvan ik betwijfel of hij die gaat vinden. Kvyat is als coureur totaal niet interessant voor de topteams en de achterhoede teams hebben hun coureurs al redelijk op orde.
lambo4all zegt
@rhellema: doet er niets aan af dat Verstappen raceles kreeg van de Rus..
Freewarefreak zegt
@lambo4all: .. notsureiftrolling ..
rhellema zegt
@lambo4all: raceles? Het leek er eerder op dat Kvyat een lesje van Verstappen heeft geleerd en het nu eindelijk op de baan ook een keer uit kon voeren.
lambo4all zegt
@rhellema: noemt het hoe je wilt, Verstappen kwam er met superieur materiaal niet voorbij en verdedigde zoals ik Verstappen nog nooit heb zien doen. (ben je het daarmee niet eens, ik kijk uit naar voorbeelden)
rhellema zegt
@lambo4all: voorbeelden kan ik je geven maar je zal ze niet toegeven. Maar goed, Kvyat heeft Verstappen een aantal ronden achter zich weten te houden. Gefeliciteerd!
lambo4all zegt
@rhellema: mij hoef je niet te feliciteren, die eer behoort toe aan Kvyat.
jaapiyo zegt
@rhellema: Ik denk dat Kvyat wel kans maakt op een zitje bij Renault. Ocon rijdt momenteel nou ook niet bepaald de pannen van het dak bij Manor en van Palmer was eigenlijk vanaf het begin duidelijk dat hij een erfenis was van Lotus waar het team niet per se op zat te wachten.
Kvyat heeft toch een paar jaar F1 ervaring en vorig jaar tov Ricciardo best de nodige goede dingen laten zien. Daarbij is hij niet voor niks in zijn eerste jaar in de klasse GP3 kampioen geworden.
Bij Williams had hij een nog betere kans gemaakt, ware het niet dat die nu waarschijnlijk gaan opteren voor de tientallen miljoenen van Lance Stroll.
rhellema zegt
@jaapiyo: dat Kvyat vorig jaar best leuke dingen heeft laten zien ben ik helemaal met je eens. Waar het mij om gaat is dat Kvyat na de wissel met Verstappen zich totaal niet meer heeft laten zien. En op de momenten dat hij geïnterviewd werd bracht hij een enorme negatieve toon daarbuiten. Dit is iets wat ook door de teambazen gezien wordt en dat vergeten ze niet snel.
Dat Ocon op dit moment nog niet echt de sterren van de hemel rijdt is op zich ook wel een logisch iets, heeft net 3 races gereden en moet nog heel veel van de auto leren, ik denk dat hij op dit moment meer een testrijder is die zijn kilometers in de races mag maken en verwacht pas volgend seizoen wat meer stabiliteit bij hem.
chrisvis zegt
@pomoek: en toch staat het bv in de qualificatieduel 9 tegen 2 in het voordeel van Ricciardo. Vind nog altijd dat Max zijn overwinning in Spanje niet veel zegt over zijn kwaliteiten(die hij ongetwijfeld wel heeft) en meer over de lay-out van dat circuit. Maldonado zijn enige overwinning was net op hetzelfde circuit bv…
pomoek zegt
@chrisvis: Laat een ding duidelijk zijn: Ricciardo is de beste coureur van Red Bull de afgelopen 3 of 4 races, en misschien wel van de hele F1. Maar waar het mij om gaat is dat Verstappen, op dit moment, door een aantal mensen hier op AB volledig wordt afgefakkeld. En dat is niet terecht. Andersom zijn er mensen die Verstappen de afgelopen maanden hebben opgehemeld als het beste wat ons is overkomen sinds gesneden brood. En dat is natuurlijk ook onzin. De kans dat Verstappen ooit wereldkampioen wordt is klein. Simpelweg omdat dit een uiterst competitieve sport is waar véél mensen aanspraak maken op een titel. er rijden op dit moment alleen al 5 wereldkampioenen rond en nog wel 5 die er goed genoeg voor zijn. waar ik Verstappen wel onder schaar. Maar je moet beschikken over een goede auto, de juiste mentaliteit, een beetje mazzel, niet lek rijden op het verkeerde moment enzovoort voordat je echt in de gelegenheid bent zo’n titel te behalen.
chrisvis zegt
@pomoek: ik kan niet anders zeggen dan volkomen mee eens. Volg de f1 al van 1997 en het is mij duidelijk dat jij ook een kenner bent. Ik reageer niet veel maar als ik hier sommige mensen bezig hoor krijg ik wel soms vapeurs…ze worden dan ineens fan van Max(begrijpelijk) maar hebben totaal geen kaas gegeten van het totaalplaatje he
baasbas zegt
@pomoek: Zeg je nu dat je vraagt om wat nuance … op het internet?
Oké, succes daarmee.
;-)
pomoek zegt
@baasbas: haha, dank je, wie weet?
rob5nismo zegt
Max had een slechte start en heeft zich netjes terug geknokt en daarmee bedoel ik geen spa acties uitgehaald.
Het went veel te snel eigenlijk dat we max al een paar keer op het podium hebben gezien
pomoek zegt
Ik zat even naar de stand in het wk te kijken. Wat ik wel opvallend vindt is dat alle coureurs in de top 6 sinds Canada punten hebben weten te scoren in elke wedstrijd, met uitzondering van Verstappen en Vettel die allebei een keer geen punten hebben gescoord. Qua betrouwbaarheid zit het wel goed bij de topteams en het lijkt ook dat alle 6 de coureurs van de 3 topteams in prima vorm steken. Niet zo gek als je dan als 18 jarige even een paar wedstrijden niet de toppen van de Olympus haalt?
oetelaar zegt
Max heeft na de slechte start gereden voor wat hij waard is. Had graag gezien dat hij voor een podium kon gaan, maar zo was de race misschien wel interessanter.
De echte koning van de race was Vettel…eindelijk racen ipv zeuren over de radio.
krizus zegt
‘Dit zeggen de internationale media over Max’… Eigenlijk helemaal niets, afgezien van zijn slechte start. Ook niets over zijn inhaalacties daarna die uitgebreid werden uitgemeten in de Nederlandse media. En terecht. Op naar de volgende race.
krizus zegt
@krizus: Met “En terecht” bedoel ik het feit dat de internationale media niet veel zegt. En is ook niet echt veel over Max’s optreden te zeggen.
lambo4all zegt
@krizus: het grappige was dat die “inhaalactie” die zo briljant werd uitgemeten op Kvyat helemaal geen inhaalactie was.. Kvyat moest de plek teruggeven aan Perez en Verstappen reed daar nog tussen..
wif1 zegt
@lambo4all: Denk niet dat Kvyat dat zo grappig vond.. Dom van hem om zo te verdedigen, verliest daardoor gelijk 2 plekken
jippie zegt
Ach ja, het ging gewoon niet echt lekker me Verstappen. Ik vind het meest irritante die kippen in die uitzending van Ziggo Sport die dan een voorspelling gaan doen van de top 3. Die gasten zijn volledig verblind door chauvinisme en adoratie voor Max. Steevast zetten ze Max in op een top-3 klassering. Het zijn dan mannen die kennis van zaken zouden moeten hebben als coureurs. Het enige wat ze kunnen is uitleggen waarom Max zo fantastisch is en ‘by default’ Rosberg afzeiken en afschilderen als een middelmatig coureur in de beste auto. Niet om aan te zien dus die voor- en nabeschouwingen.
Max is een supertalent die nog veel moet leren en die ik het succes ook absoluut wel gun maar vanwege die studiolullo’s kan ik dan wel weer gniffelen als ze er met de voorspellingen totaal naast zitten. Max P6, Rosberg P1. :-)
pomoek zegt
@jippie: Rosberg heeft nu 8 wedstrijden gewonnen dit jaar. ter vergelijking: Button won 6 wedstrijden in het jaar dat hij kampioen werd. Natuurlijk is het altijd gevaarlijk om dergelijke vergelijkingen te maken maar ik ben het volledig met je eens, mensen die zeggen dat Rosberg een slechte coureur is slaan de plank volkomen mis.
skinnybmw zegt
@pomoek: vergeet even niet dat het seizoen met Button iets minder races telde? Ben nog steeds van mening dat Rosberg alleen goed is als hij aan de leiding ligt…wanneer het er op aankomt valt hij door de mand…qua inhalen is hij niet agressief genoeg
mrrallycross zegt
@skinnybmw: precies
dieselaer zegt
@skinnybmw: gelukkig hebben we daarvoor tegenwoordig DRS…hoef je slechts je vleugel open te zetten…
mrrallycross zegt
@jippie: die voor en nabeschouwingen zijn inderdaad te dom voor woorden. Die kampkneus die er niks van racen begrijpt. Die coronel die een beetje wijs zit te doen met zijn kennis, en een of andere gast die vaak nog niet eens snapt dat er een f1 auto 4 wielen heeft. Robert Doornbos is enige daar die ik nog wel te pruimen vind. Vroeger toen gewoon Olaf Mol de voorbeschouwing deed was het veel beter. Mooie rubrieken over bijvoorbeeld de nieuwe onderdelen die de teams mee hebben genomen. Nu gaat alles alleen maar over max Verstappen en hoe goed die wel niet is. Hij is goed maar het is niet nodig om daar een uur over te gaan praten.
roppp zegt
@jippie: hahaha, op basis van resultaten uit het verleden en zijn startpositie had er normaal gesproken een top 3 klassering in moeten zitten. Zijn teammaat stond immers ook op het podium. Max had een slechte start. Wat daar ook de oorzaak van moge zijn, dat heeft ervoor gezorgd dat hij niet verder kwam dan plek 6. Desalniettemin hoop ik van harte dat het inderdaad om een koppelingsprobleem ging waar hij niets aan kan doen. Anders vrees ik toch met grote vrezen…….
Dutchdriftking zegt
Blijft jammer zo’n start.
goodolddays zegt
Na de problemen met de koppeling aan het licht kwamen stel ik het enigzins in ander daglicht. Vind toch raar dat er voor de race niet over gesproken werd, misschien was dat ivm de concurrentie. Enfin was teleurstellend weekend, volgende keer beter…
8cylinder zegt
Als ons Max nou net zo goed was in sympathie kweken als datie kon sturen..
Daar helpen van die zeikerige radio berichtjes (“oh come on guys..”) als hij iemand niet voorbij komt niet echt bij.
Hij weet toch dat de wereld meeluistert? Laat je toch niet zo kennen man.
RazorHead zegt
Kvyat verlaat TR?
Ik heb hier nog geen officiële statement over gelezen dus…
Zolang Gasly (die toch nie zo een talent is…) de titel niet wint, zullen ze niet geneigd zijn hem te promoveren naar TR.
Ik denk zelf als Gasly de titel niet wint, hij uit het RB programma wordt gezet.
jaapiyo zegt
@razorhead: Voor STR zou het beter zijn Kvyat te houden, zeker ten faveure van Gasly. Maar bij Red Bull werkt het zo meestal niet. Alguersuari en Buemi werden er ook uitgeknikkerd net toen ze zich ontwikkelden als gedegen coureurs. Als je niet meer in een rechte lijn naar de top zit lig je er bij Red Bull snel uit.
Laten we wel zijn, het doel van STR is rijders klaarstomen voor RBR. Kvyat is daar geweest en wat hij kan brengen hebben ze daar (terecht of niet) als te weinig beoordeeld. Gasly is ook in mijn ogen slechter, maar hij heeft nog niet ‘bewezen’ dat hij het niet kan.
Zo krijg je dan een eindeloze carousel van inwisselbare jonge talenten bij STR die, in mijn ogen, vaak weer vervangen worden voordat ze zich überhaupt kunnen bewijzen. Of Seb, Ricciardo, Max en Sainz nu echt veel beter zijn dan de anderen of gewoon iets meer geluk hebben gehad met een paar aansprekende resultaten dankzij een relatief iets betere auto waarna ze het voordeel van de twijfel kregen van Marko c.s….?
healey zegt
Max starte slecht, maar ik vind dat geen excuus voor een 6e plek. Hij moet bij zich zelf te raden gaan wat er aan de hand is. Zelfs Vettel die helemaal achteraan startte finished dik voor hem. En over Kyvat maar te zwijgen. Houd er rekening mee dat Max wel in de beste auto van het veld op dit circuit zat. Met de nieuwe motor had Ricardo misschien zelfs gewonnen.
baasbas zegt
@healey: De slechte start was nou juist precies de verklaring voor het slechte eindresultaat. De auto kwam niet weg door een probleem met de koppeling. Dat wist RBR, maar ze mochten hem niet vervangen voor de race. Dus nee, hij hoeft niet ’te rade te gaan’, de oorzaak is bekend. Tsja, dan lig je na de start in het middenveld op een baan waar positie belangrijk is omdat inhalen lastiger is dan gemiddeld. Met die temperaturen kook je je banden heel rap op achter iemand dus houd je qua strategie alleen nog een 3 stopper over. Waarmee je dus last hebt van 2 stoppers die je in dient te halen… en daarmee dus weer je banden opmaakt. Los daarvan is het een circuit waar een goed chassis belangrijk is, en dat heeft STR. Het is dus goed te verklaren waarom hij vast zat achter Kvyat. Vettel zat bijvoorbeeld ook een tijdje vast achter Nasr en daar zit zelfs een groter performanceverschil tussen. Kijk naar Oostenrijk, Ricciardo viel terug en had een heel andere race dan Verstappen. Het is gewoon wél goed te verklaren. Dat jij het geen excuus vindt komt dan omdat je je er misschien maar eens wat meer in zou moeten verdiepen. Nog een voorbeeldje: ook Ricciardo had de motorupgrade:
http://www.motorsport.com/f1/news/renault-upgrade-will-be-run-by-all-its-drivers-in-singapore-827250/?s=1
savali35 zegt
Wat een ophef om niks jongens het is zijn tweede jaar in de formule 1 ik zie dit nog steeds als een leer jaar voor hem ja hij heeft een race gewonnen maar dat gaat hij nog niet elke race doen tenminste niet met deze redbull verder vind ik dat er vaak naar max wordt gekeken maar waarom zette redbull hem niet op een andere strategie zodat hij meer vrij baan kon rijden ik denk als hij na zijn tweede pit stop naar soft was gegaan dat hij de race wel uit had kunnen rijden en dan was hij voor Vettel geëindigd of waarom verkloten ze die strategie bij redbull elke keer als hij een paar plekken terug valt daar gaat het fout naar mij idee.
cthijs zegt
Ik heb het idee dat de auto van max helemaal niet honderd procent loopt in ieder geval in de race niet.het lijkt wel of de auto de eerste stint trager is als de andere redbull