Tranen met tuiten gisteren op Spa-Francorchamps. Dit is wat diverse websites wereldwijd erover te melden hebben.
Heel F1-minnend Nederland hoopte dat Max Verstappen gisteren voor eigen publiek de sterren van de hemel zou rijden. Dat lukte, tot op zekere hoogte. Teamgenoot Ricciardo werd in de kwalificatie op een halve tel achterstand gereden en alles wees erop dat Verstappen op weg was naar een prima resultaat. Totdat de Renault-motor al vroeg in de race de pijp aan Maarten gaf, inderdaad.
Max was allesbehalve blij met wéér een DNF achter z’n naam en hij ging behoorlijk los bij de verplichte interviews. Dit is wat de internationale media te zeggen hebben over de Domper van de Ardennen.
Dat Max met rook uit de neusgaten het Belgische circuit verliet is inmiddels duidelijk, zélfs in het Duits. Christian Horner probeert de gemoederen te bedaren door te benadrukken dat Max niks verkeerd doet. Het ligt niet aan hem dat hij zoveel pech heeft. Ricciardo heeft bovendien net zo vaak technische problemen met de auto. De Australiër krijgt echter vooral op vrijdag en zaterdag te maken met panne en niet op zondag.
Ondertussen voert Red Bull de druk op motorenleverancier Renault op. De Fransen hebben al een ingewikkelde verstandhouding met de renstal van Max, maar volgens Horner moet Renault een paar tandjes bijzetten. Zo had Kvyat dit weekend problemen met de turbo en moesten motoren worden gewisseld. Een F1 motorenleverancier onwaardig, aldus de baas van Verstappen.
De Italianen hebben het over een heuse nachtmerrie voor Verstappen. In de helft van de races in 2017 moest Max z’n auto met problemen aan de kant zetten en hemzelf valt dus niet zoveel te verwijten. Volgens Horner zijn de druiven voor Verstappen extra zuur omdat hij dezelfde strategie hanteerde als collega Ricciardo, die na de race vrolijk met champagne stond te spuiten.
Deze site laat ook motorsport consigliere Helmut Marko aan het woord. Volgens hem hoeven we ons niet druk te maken over een mogelijke overstap van Max naar een ander team. Red Bull is namelijk the best of the rest na Ferrari en Mercedes en dus is er voor Verstappen niet echt een alternatief.
Wel wordt nog even fijntjes gerefereerd aan de uitlatingen van Max na de race. Dat hij z’n bolide al voor de zesde maal in twaalf races aan de kant moest parkeren met malheur hoort simpelweg niet bij een topteam.
Max trekt een vergelijking met Fernando Alonso. Volgens Verstappen komt hij aardig dicht bij de hoeveelheid pech van Alonso in de buurt. Max staat inmiddels op 6 DNF’s en Alonso pakt er 8. Verder houdt Max wel het hoofd koel als hem wordt gevraagd hoeveel uitvalbeurten nog nodig zijn voor hij z’n spullen pakt en naar een ander team verkast. Een overstap is naar de mening van Verstappen dan ook niet aan de orde. Volgend jaar moet Red Bull er staan en als het effe kan blijft de boel dan ook heel.
De Beeb legt de focus vooral op de spanningen tussen Red Bull en Renault, die na afgelopen weekend ongetwijfeld opnieuw op zullen laaien. Horner wil dat de Fransen hun zaakjes regelen en dat betrouwbaarheid dit seizoen geen issue meer is. Dan laat hij het gebrekkige vermogen van de krachtbronnen nog buiten beschouwing.
Overigens ziet Horner het somber in voor de volgende race in Monza. Red Bull zal namelijk een motor moeten wisselen en dus krijgt in elk geval één van de auto’s een grid penalty. Of het om Verstappen of Ricciardo gaat wilde hij echter niet kwijt. Inmiddels is bekend dat Max een gridstraf gaat krijgen.
We laten de kenners van Auto Motor und Sport nog even aan het woord, want vaak is deze site bijzonder goed ingevoerd als het om Formule 1 gaat. Max viel uit vanwege een kapotte sensor in cilinder nummer 4, waardoor de motor in de safe mode sprong en de race er voor Verstappen helaas op zat. Alain Prost heeft zich namens Renault verontschuldigd bij Verstappen, maar Horner wil dat de Fransen de betrouwbaarheid van hun motor op orde brengen.3
UPDATE: Ricciardo heeft de oorzaak gevonden van het uitvallen van Max, check deze video!
harrie zegt
Zou Bottas nog goed geslapen hebben vannacht? Zijn verlenging mag dan slechts ‘een formaliteit zijn’, na zijn tegenvallende prestatie gisteren en de ontwikkelingen bij Max/RB had hij toch liever al een getekend contract op zak gehad denk ik.
Zou Jos nog een belletje naar Toto gedaan hebben?
fmgarcia zegt
@harrie: Ik denk dat jij het best juist kan hebben!
jaguarjunk zegt
@harrie: Wie weet, ik hoop het ten minste.. Al had ik dan nog liever gezien dat Max het stoeltje van Raikkonen over nam. Een Nederlander in een Ferrari, met het talent en potentie om Schumi op te volgen.. Dreams, dreams..
mrrallycross zegt
@harrie: denk dat je geen gelijk hebt. Toto gaat echt het redbull contract van max niet afkopen. Kost veel te veel geld. Daarnaast gaat max dan ruzie krijgen met Hamilton
harrie zegt
@mrrallycross:
Ja is natuurlijk een beetje wishfull thinking. Zal een aardige afkoopsom zijn en Bottas is een ideale tweede rijder, want dat is zijn plek na dit weekend.
Denk dat Hamilton en Verstappen in 1 team voor heibel gaat zorgen, als Hamilton het überhaupt al toestaat dat Max zijn teammaat zou worden.
Dan maar hopen dat Renault nu al volledig focust op een geniale en betrouwbare 2018 motor, en daarom dat ding van dit jaar al heeft opgegeven.
PeugeotGTI zegt
Val je uit, krijg je ook nog een grid penalty. Te belachelijk voor woorden, je hebt je straf al gehad toch door niet te finishen toch?? Ik hoop echt dat nu dat fossiel eindelijk opgerot is er weer wat common sense komt in F1, want er zit zoveel scheef nu dat het vaak niet leuk meer is.
dawwg zegt
@peugeotgti: Laat ze dan meteen die inconsistentie qua straffen aanpakken; Vettel komt weg met een aanslag op Hamilton; Perez doet 2x een moordaanslag en komt er mee weg, terwijl Kimi zowel 10s penalty alswel 3 strafpunten op z’n licentie kreeg omdat ie niet van z’n gas afging; weer het andere uiterste … Nee, het lijkt wel of alle politieke spelletjes door de FIA op deze manier gespeeld worden; echt belachelijk.
piquet1986 zegt
@dawwg: klopt, en je moet bedenken dat Kimi voor zijn straf enkele seconden voor Ricciardo lag, daarna lag hij 28 seconden achter op Ricciardo. In en uitrijden van de pit kost ook tijd. Dus eigenlijk heeft Kimi een halve minuut aan zn broek gekregen voor het negeren van dubbel geel. Geef dan gewoon na de race een tijdtstaf van 30 sec. Stop en go penalty slaat helemaal nergens op. Inderdaad, Perez levensgevaarlijk bezig(2e keer) en dat wordt als raceincident gezien. Echt bezopen krankjorem de FIA, straffen slaan helemaal nergens op.
gregorius zegt
@piquet1986:
Iedereen scheeuwde moord en brand toen Bianchi dood ging. Gevaar enzo. Want: te hard doorgereden tijdens dubbel geel. Dubbel geel was daar terecht, want gevaarlijk object langs de baan (en dat heeft ie geraakt en door overleden).
Goed, afspraak is dat we dus extra goed moeten opletten bij dubbel geel. ALLEEN Raikonen gepakt. Dat moet dus betekenen dat de anderen duidelijk even hun gas loslaten. Dat hoeft misschien 0.2 seconden te kosten.
Raikonen gast vol door. De opmerking ‘er was niemand op de baan’ is terrecht. Echter, dubbel geel betekent ook dat je klaar moet zijn om te stoppen: succes om dat te doen als je met 300 kmh daar voor het eerst het dubbel geel ziet (ook dat is een ander verhaal).
Dat het dubbel geel er nog steeds hing, was misschien ook wat te lang; maar dat betekent niet dat de coureurs voor eigen rechter moeten gaan spelen. Straf was dus naar de regels en Raikonen heeft een punt te klagen bij de wedstrijdleiding. Maar de straf was volgens de regels.
Perez doet de deur dicht bij Ocon. Perez gaat al naar rechts voordat Ocon er naast zit. Ocon probeert t toch, hopend op het feit dat Perez de deur niet dicht doet. Perez deed de deur te langzaam dicht en had dat daar ook niet moeten doen. Aan Force India om Perez daarvoor op zn broek te geven.
Echter, Ocon zat al te stomen in zn auto omdat Perez’ strategie had willen hebben. Stom. Ocon had kunnen weten dat Perez daar geen ruimte gaat laten en had met gemak eieren voor zn geld kunnen kiezen. Rustig in zn slipstream door Eau Rouge heen en met 95% zekerheid aan het einde van het rechte stuk er voorbij. Had ie dat gedaan, was hij de winnaar en de morele winnaar binnen het team. Maar nee, het moest gelijk daar. Nu verneukt ie zijn eigen klassering en die voor het team. Sukkel. Geen straf voor Perez voor te langzaam de deur dicht doen? Ach.
piquet1986 zegt
@gregorius: Ik snap wel waarom Kimi straf krijgt, alleen vind het overdreven als je het vergelijkt met wat Perez doet. Je kunt wel een heel verhaal maken over waarom Perez niet fout zat. Maar kijk nou even naar wat potentieel een gevaarlijkere situatie was, Raikkonen op het rechte stuk of perez die occon bijna de muur in drukt. Occon zit er overigens al naast(2e keer) perez geeft hem te weinig ruimte. Het was geen handige actie van occon, alleen Perez speelt echter wel met levens op deze manier. En dat ongestraft laten vind ik onacceptabel. Toen Schumacher Barrichelo bijna de muur in drukte schreeuwde ook iedereen moord en brand, nu is er niks aan de hand. Het gaat erom dat de FIA inconsistent is met straffen. Daar irriteer ik me aan en velen met mij. Ook elke keer andere stewards helpt daar niet bij. De ene heeft een pik op Palmer de ander op Massa, snap je wat ik bedoel. Het zaakje klopt gewoon niet.
gregorius zegt
@piquet1986:
Het gaat om de intentie: je kan de intentie straffen en daarmee gevaarlijk gedrag verhinderen. Het resultaat mag geen verschil uitmaken voor de intentie.
Men heeft besloten dat ‘niet van het gas afgaan’ bij een dubbel geel de zwaarste straf krijgt. Prima, zo gegaan.
De deur dichtgooien op een rechtstuk, mag (1 keer van lijn verwisselen). Iemand van de baan afdrukken, mag niet. Meestal 5 seconden extra als straf. Ik gok dat er in de regels niet wordt gesproken over wegafdrukken met gras ernaast, met een muur ernaast of met uitloopstrook van asfalt. Na gister lijkt het me handig dat ze daar naar gaan kijken.
Ook of het nou met 90 kmh gebeurd in Monaco of met 250 zoals gister in Spa, hoort geen verschil te mogen maken: want de rijder moet niet denken over hoe hard ie rijdt voordat ie een foute actie doet.
Ook het verschil tussen ‘deur dichtgooien’ en ‘baan afduwen’ is een grijs gebied. Gister was een ‘deur dichtgooien’ die door langzame & slechte uitvoering een ‘net aan baan afduwen werd’. 5 seconden had terrecht geweest. Maar omdat het het op het randje was en omdat de intentie waarschijnlijk ‘deur dichtgooien’ was, zat men in het twijfel gebied. Omdat Perez al veel verloor en Ocon uiteindelijk eigenlijk niks, kan dat de reden zijn dat hij geen straf krijgt. Of er dus een muur naast staan of asfalt speelt dan dus niet mee.
Maw: het besluit is te verdedigen.
Of de regels goed zijn, dat is een ander verhaal.
piquet1986 zegt
@gregorius: Je zegt het al, de intentie was om de duur dicht te gooien, echter hij zat er al naast. Dat is een fout van de rijder in de voorste auto. En dat blijft onbestraft, dat snap ik dus niet. Maak dan een regel, ben je te laat met dichtgooien, is het jouw fout. Dan krijg je ook geen inconsistente staffen.
Orichy zegt
@piquet1986: Het is nog veel simpeler te stellen.
Bij Raikonen gaat het om eventueel gevaar buiten de baan. Het gevaar zit hem in het snelheidsverschil, tussen rijder en werkzaamheden langs de baan. Bij dubbelgeel weet iedereen, van je snelheid af, geen punt van discussie mogelijk. Doe je dit niet, dan heb je een vaste straf aan je broek.
Over de belangen van wel, of niet noodzakelijk en de lengte van de situatie, mag je achteraf over dimdammen, maar ook daarin heeft de wedstrijdleiding, wat mij betreft, altijd gelijk, hooguit kan men leren van de andere interpretatie.
Bij Perez en Ocon gaat het om twee coureurs op de baan, die dezelfde snelheid hebben en in een racesituatie zitten.
Dus is er ook een duidelijk oordeelsverschil, dat Ocon iets roept over “de doodswens van Perez” is geen issue voor wedstrijdleiding en daarmee ook niet in de beoordeling, over de zwaarte van de straf. Het team kan en moet oordelen in zo’n geval, de onderlingen gevaarzetting is aan de rijders en het team, in hoever je dat toelaat, zeker in dit soort gevallen. Bij een hevige crash, kan de wedstrijdleiding wel ingrijpen, dan gaat het ook de andere rijders en teams aan. Nu alleen de rijders en het zelfde team. Dus ook hier vind ik het oordeel juist.
piquet1986 zegt
@Orichy: Ik vind het verhaal over snelheidsverschil een beetje onzin. Een crash tussen Perez en Ocon had ook vreselijk kunnen aflopen. Of ze nou gelijke snelheid hebben of niet. Ocon had over de top van eau rouge gelanceerd kunnen worden met ruim 300 kilometer per uur. Dan had hij ergens in het publiek gelegen(aldus Sky) En het verhaal van teamgenoten(ze boeten al) gaat ook niet op, Verstappen moest ook boeten voor de clash met Ricciardo. En laten we eerlijk zijn, dat was veel onschuldiger als iemand de muur in duwen.
dawwg zegt
@gregorius: Je moet ‘aantoonbaar’ van het gas afgaan; dus ipv 320km/u gewoon 2s 300km/u rijden is al voldoende; alsof je dan wel ‘veilig’ tot stilstand kunt komen; grote onzin. Die regel is gewoon krom … en Kimi dom. Het gaat me niet om de zwaarte van de straf van Kimi an sich (de aanleiding was volledig terecht), het gaat om de verhouding t.o.v. de acties van Perez, die waren direct levensgevaarlijk en niet slechts een overtreding van regels (want er was inderdaad niemand op de baan, zoals Kimi claimde).
En of Ocon’s actie slim of niet slim was, is niet relevant, Perez snee ‘m gewoon met 300km/u de vangrail in; ongehoord onverantwoordelijk !
griffendahl zegt
@gregorius: toen Schumacher zo de deur dichtdeed voor Barrichello in Hongarije was het Leiden in last, dan kan je het bij Perez en Ocon ook niet zo af doen…
gregorius zegt
@peugeotgti: Volgens mij krijgt hij geen penalty voor uitvallen. Maar een penalty omdat hij door zn motoren heen is en weer een nieuwe moet gebruiken. In dat geval is Monza een goed moment om dat te doen, want daar is toch niet zoveel te halen (zou me niks verbazen als Force India daar sneller dan Red Bull kan zijn).
vroaaar zegt
@PeugeotGTI: Max krijgt helemaal geen gridstraf, maar Red Bull als constructeur wel.
trustmeiamanengineer zegt
Ook nog een gridstraf voor Monza, vanwege hetzelfde euvel…. Misschien kan Max nog even samen met Stoffel gaan uithuilen, die is zulks inmiddels wel gewend…
Het lijkt me een van de mooiste (betaalde) beroepen ter wereld, maar ik kan me zo voorstellen dat Max niet écht zin heeft in volgend weekend…
Ik dacht eigenlijk dat Valteri al vast lag bij Merc, zou daar misschien toch nog een openingetje zijn?
kilum zegt
Ik vind echt dat die grid penalty’s op moeten houden. Ze verzieken de race. Als je teams wil straffen voor het niet houden aan de regelelementen misschien moet je dan gaan straffen op WK punten van de constructeurs. Dan verkloot je de race niet. Of het rijders kampioenschap. Maar dan pak je letterlijk de teams aan. Dat is veel effectiever.
Je kunt wat mij betreft coureurs alleen bestraffen met gridstraffen voor dingen die ze zelf doen. Zoals Felipe Massa deze race bijvoorbeeld.
lekbak zegt
Tja, ik snap wel dat die motor gaat protesteren als max hem er droog en ruig in ramt. Vooral omdat zijn collega motor wel netjes voorspel krijgt. Wellicht zelfs nog een beetje spuug.
Dutchdriftking zegt
Als Max nu eens de auto van Bottas nam….
mashell zegt
@dutchdriftking: als je de beste auto moet hebben om te winnen ben je dan niet eigenlijk een loser?
dillinger2016 zegt
Zeur toch niet. Dit hoort erbij…maar wel weer vreemd. Riccardo finished wel en dit lijkt net op Jos & Schumi toen Josje elke race in de grind ging spelen en tegen vangrails en Schumi kampioen werd. Ergens ligt het toch ook aan de coureurs. Wellicht te ruw…te graag…te gretig…te onervaren
Dutchdriftking zegt
@dillinger2016: Ricciardo heeft ergens een punt.
joost1990_2 zegt
Als ik Max was geweest had ik de rest van het seizoen aan de wilgen gehangen en geëist dat de problemen voor het volgende seizoen definitief opgelost zijn. Dat blijven hopen op verbetering en punten, waardoor in korte tijd een oplossing gezocht moet worden, zet blijkbaar absoluut geen zoden aan de dijk.
ahs1979 zegt
@joost1990_2: dat is wel heel erg kort door de bocht. Maar aan de andere kant, wat weerhoudt RB om Max en zijn auto nu als testplatform voor seizoen 2018 te gaan inzetten? Dit seizoen is verloren. Mercedes en Ferrari zijn denk ik tot eind van het seizoen aan het vechten en kunnen pas later de focus op komend seizoen leggen.
Btw: Alonso heeft misschien meer DNF’S op zijn naam staan maar Verstappen heeft in totaal minder rondjes gereden dan de Spanjaard van McHonda. Als de Renault-TAG van Max ermee ophoudt dan is het eerder in de wedstrijd.
Orichy zegt
@ahs1979: Dit hele seizoen is al de testfase voor 2018, dan moet het gebeuren, ook in de ogen van Red Bull Racing, alles wat dit jaar gewonnen wordt, is bonus. Max heeft dat nog niet door en het wordt tijd dat RBR dat hem nu maar gaat vertellen.
Het is allemaal onderdeel van het grote plan, Max sterker en groots wereldkampioen te laten worden, als jongste ooit.
Niet zo zeer doelbewust pech, maar wel meegenomen pech, voor het leerproces, wat Max roept, gebeurd uit ontwetendheid en is daarmee terecht. Maar als je verder kijkt, is het prima zo en mag de pechtduivel zijn biezen wel gaan pakken. Zodat hij ook nog enigszins goede resultaten boekt voor de punten van het team.
cpp1 zegt
Ik krijg zo onderhand last van Ricciardo moeheid. Dat eeuwige gelach gaat op een gegeven moment erg vervelen.
ericd zegt
Ik heb net m’n Renault Alpine afbesteld. Wordt mooi een Cayman 2.0.
ericd zegt
@ericd: Overigens vind ik dat Alonso nog meer pech kent. Reed bij Ferrari toen dat team niks klaar speelde, switchede naar McLaren dat alleen maar slechter ging presteren met ieder nieuw F1 seizoen… Terwijl Vettel nou mooi weer speelt bij Ferrari.