Na een niet lekker verlopen Amerikaanse Grand Prix is het wat ons betreft een stuk interessanter om in te zoomen op internationale berichtgeving omtrent de “Verstappen-rule”. Wie zegt wat?
ESPN
De Amerikaanse sportsite ESPN laat zich vrij mild uit over de Max-regel. Regerend kampioen Hamilton is blij dat nu voor eens en altijd duidelijk is wat wel en niet mag. Volgens hem hebben met name jongere rijders moeite om zich aan de regels te houden en hij vindt het dan ook positief dat Charlie Whiting met de nieuwe regel een duidelijk signaal afgeeft. Vettel is het uiteraard roerend eens met z’n Britse collega, evenals de ijskoude Kimi Raikkonen. Over de mening van Verstappen zelf zijn de Amerikanen kort. Onze landgenoot krijgt slechts één regeltje tekst, in de vorm van de veelzeggende quote “maybe they can get past now”. Boem!
Sport.de
Duitsers hebben het niet zo op de rijkunsten van Max, zoveel is duidelijk. Sport.de zoomt dan ook vooral in op het feit dat Verstappen zich weinig aantrekt van de nieuwe regel en het verbaast de jonge Nederbelg niet dat Whiting uiteindelijk op de knieën is gegaan. Immers hebben een hoop (invloedrijke) coureurs zich tot de raceleiding gewend met het verzoek om voor eens en altijd duidelijk te maken wat nou wel en niet mag.
Eurosport.fr
De Fransen van Eurosport.fr zijn opmerkelijk mild over de nieuwe Verstappen-regel. Geen meningen van andere coureurs, geen vlammende quotes van Verstappen zelf, gewoon droge berichtgeving.
YLE.fi
Datzelfde geldt voor de Finnen van YLE. Deze site bericht kort over de regel die paal en perk stelt aan heftige verdedigende manoeuvres tijdens het remmen. Desalniettemin worden sappige quotes van de coureurs niet breed uitgemeten. Kennelijk zijn de Finnen wel net zo verbaasd als wij dat Kimi Raikkonen maar liefst drie minuten achter elkaar heeft gesproken op de briefing. Dat dan weer wel.
The Straits Times (Singapore)
Wellicht is Singapore een wat onverwachte hoek, maar deze site focust vooral op de reactie van Max op de consternatie. De online krant besteedt uiteraard wel aandacht aan meningen van andere coureurs, waarbij Lewis Hamilton de meeste regels tekst krijgt. Het feit dat Max Verstappen aankondigde z’n rijstijl verder niet te zullen veranderen omdat hij nooit bestraft is voor z’n moves, lijken de Singaporezen toch iets belangrijker te vinden.
BBC
De Beeb houdt zich eveneens redelijk op de vlakte als het gaat om de meningen van coureurs. In plaats daarvan zoomen de Britten juist in op wat er nu precies veranderd is en hoe dat in de praktijk ongeveer gaat werken, mocht een coureur (lees: Verstappen) toch ongeoorloofde dingen doen. Wel wordt er door de BBC aandacht besteed aan de koelbloedige en volwassen reactie van Max én krijgt Sebastian Vettel het laatste woord.
djbartje zegt
Jammer, deze buiging van Whiting naar de “gevestigde” orde. Formule 1 is eindelijk weer leuk en spannend, en dan moeten een stel whiners het weer verpesten. Als je geen gevaar wilt lopen, stap dan niet in een F1? @Max, keep going!
dawwg zegt
@djbartje: Inderdaad erg jammer dat de coureurs niet met hun hart maar met hun portemonnee spreken … want wat Max doet is echt racen en dat mist al minstens 10 jaar in de F1 !
martinus zegt
Het verword een beetje tot een kleutersport, als je wel mag inhalen, maar niet mag verdedigen in de remsport.
Geforceerdere methode om ‘inhalen’ te forceren kan ik mijn niet voorstellen. Beste coureurs.. op het punt waar het meest ingehaald wordt, mag u niet meer verdedigen.
escort77 zegt
Laten we nu maar eerst eens zien of die nieuwe uitleg (het gaat niet om nieuwe regels he, maar een verduidelijking, interpretatie) echt tot ingrijpen van de wedstrijdleiding gaat leiden. Tot die tijd verandert er niet veel volgens mij.
geecee zegt
@escort77: het gaat inderdaad niet om een nieuwe regel, dat legde Olav Mol gisteren ook al uit….
escort77 zegt
is er trouwens al bekend of het technische mankement van gisteren nog gevolgen gaat hebben voor de startopstelling in de volgende race?
bullzeyersn zegt
@escort77: als een onderdeel tijdens een race kapot gaat mag je ’t toch straffeloos vervangen? Anders kan ’t idd vervelend uitpakken. Hoop van niet
mashell zegt
Max zal echt wel een keer leren dat het speelkwartier nu echt voorbij is. Misschien is daar een (paar) keer straf van hoofdmeester Whiting voor nodig. Maar waarschijnlijk zijn de waarschuwingen van eigen leraar Horner en onderwijsassistent Marko wel genoeg.
cvoc zegt
@mashell: Zal allemaal wel loslopen. Max Verstappen is tenslotte het slimste jongetje van de klas (om even in jouw metafoor mee te gaan), dus die verzint wel weer iets nieuws om de rest voor te blijven. Daarbij kan hij de regel natuurlijk ook in zijn voordeel gebruiken. Naast de beste verdediger is hij namelijk ook de beste inhaler.
goodolddays zegt
Wat een sneu gejank, je mag nu dus één beweging maken alleen als je niet remt. Met andere woorden, verdedigen mag niet meer want met DRS kun je je praktisch nooit meer verdedigen. Triest dit…
bmw507coupe zegt
Verbaast me elke keer dat de media zo vaak negatief is over Max. Misschien vinden ze hem erg agressief, maar dit maakt de sport zoveel aantrekkelijker om naar te kijken..
str8six zegt
@bmw507coupe: al het nieuwe is eng, zeker als er aan de poten vd gevestigde orde gezaagd wordt. Verfrissend, dat is hoe ik erover denk.
FelixF zegt
@bmw507coupe: Nee hoor, in anderen landen hemelen ze hem alleen niet zo op zoals hier. Dat contrasteert natuurlijk aardig met andere landen waarbij ze Max gewoon als een (high-potential) F1 coureur zien ipv de wedergeboorte van Jezus Christus zelf.
dawwg zegt
@felixf: Ik denk dat de waarheid in het midden ligt; bang zijn ze zeker wel en onderschat hebben ze ‘m ook …
bullzeyersn zegt
@FelixF: dat was vorig seizoen wel anders, toen hemelden iedereen behalve ons Nederlanders hem op. Raar hoe dat kan gaan, Max doet ’t gewoon goed.
kilum zegt
@bmw507coupe: Media is niet objectief. Ook in Nederland niet.
Met andere woorden, de Duitsers zullen altijd positief zijn over “regenmeester” Rosberg en Seriously what are we doing here Vettel. Daarnaast is er tussen Nederland en Duitsland altijd al op sportief gebied enorme rivaliteit. Die zich ook laat zien in de pers.
De Spanjaarden hebben ook hun eigen coureurs om over te schrijven. Met Wereld Kampioen Alonso en oud ploeggenoot van Max, Carlos Sainz.
De Engelse pers hebben Lewis, Jenson & in mindere mate Palmer.
Net zoals wij positief zijn over Max.
Dat is dus niet zo gek. Hier op AB worden Lewis & Nico ook aan de lopende band weg gezet voor van alles en nog wat. Wij maken Kimi & Vettel ook belachelijk. Dat zijn namelijk de concurrenten van ons aller Max.
Niet heel vreemd dus dat ze in het buitenland negatief zijn.
De meest “objectieve krant” zal dus waarschijnlijk ook die uit Singapore zijn in dit artikel.
kazaluna zegt
Ted Kravitz, de man van Sky F1, zei dit weekend: ‘Formula 1 has died a little’ over de Verstappen-rule. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
mashell zegt
@kazaluna: je kunt ook zeggen dat Verstappen de F1 juist weer wat nieuw leven had ingeblazen. Conclusie: nu er een Max regel is, hoort Max ook bij het establishment.
bofkont zegt
Is niets nieuws deze regel, nu is precies duidelijk wat wel en niet mag zonder interpretatie.
Goede zaak!! aan halsbrekende gevaarlijke capriolen hebben we niets aan, met dat soort mensen zit het dagelijkse verkeer al vol mee die wanen zich allemaal een Verstappen.
jandevries zegt
Redactie: Jullie vergeten het artikel bij de Speld
https://speld.nl/2016/10/22/coureurs-lijkt-wel-alsof-verstappen-formule-1-als-wedstrijd-ziet/
autodrop zegt
@jandevries: meest belangrijke krant van Nederland!
heidekonijn zegt
Leuk om te zien hoe het leven eruit ziet door een Oranje bril. Of zoals door autoblog geschreven : “De Fransen van Eurosport.fr zijn opmerkelijk mild over de nieuwe Verstappen-regel.” = “gewoon droge berichtgeving”.
Dus objectieve berichtgeving is “opmerkelijk mild” in jullie ogen? Dat zegt alles.
Mij lijkt dat de wereldbevolking het spuugzat is te moeten leven met extreem gekleurde media dus ik denk zo dat jullie een kans missen hier. Maar goed mij niet gelaten.
Mogelijk even ter herrinering : buiten Nederland leeft het bewustzijn dat Max bij RBR zit omdat hij consistent sneller *WAS* dan zijn teammaat – maar eens bij RBR dat niet meer *IS*. En je zou kunnen gaan denken dat hij nu moet bewijzen dat het “WAS” gedeelte er niet kwam omdat hij de regels omboog. Wat ook helder is voor iedereen buiten ‘Olland is dat hij nog geen wereldkampioen is of was, en dat dus de mensen die dat wel zijn, mogelijk interessanter zijn om een mening van te vragen.
Tot zover een kleine dosis realiteit.
bofkont zegt
@heidekonijn: Kijk gelukkig iemand die nog wel een realistische kijk op deze zaak heeft.
Die meeste gillende Max fanboys hier zijn van dat niet zo objectief.
VeniVidiVici zegt
Ik zie het al helemaal voor me toen bij die drivers meeting… ‘Max stopt vingers in de oren en roept hoofdschuddend Lalalalala’ :-)
dailydriver zegt
Zat gisteren meer naar reclame te kijken dan de race. Bedankt RTL.
dillinger2016 zegt
Regel is terecht! Hij moet gewoon rijden zoals dat hoor in de F1 en niet als een kneusje die er alles aandoet -zelfs levens op spel zet- om iemand niet te laten passeren. Wees eens realistisch en haal die hoofd eens uit de kont van Max. Hij is niets meer of minder dan een gemiddeld coureur. Prijs hem en aanbid hem als hij meerdere titels op zijn naam heeft.
Dutchdriftking zegt
Gisteren had Max al genoeg andere pech om mee te dealen…..
aj26sc zegt
Het zeer gewaardeerde magazine “de Speld” had ook nog een fraaie analyse:
https://speld.nl/2016/10/22/coureurs-lijkt-wel-alsof-verstappen-formule-1-als-wedstrijd-ziet/
aj26sc zegt
@aj26sc: zie nu dat deze link al gepost was..
cthijs zegt
Toch leuk als er een regel naar je vernoemt word.