Hoe kijkt men elders in de wereld tegen het incident tussen de twee Red Bull-coureurs aan?
Een behoorlijk tumultueuze Grand Prix van Hongarije! De baan staat niet bepaald bekend als een bloedstollende omloop en toch was er gistermiddag genoeg te doen en te zien op de Hungaroring. We nemen je mee langs enkele bekende nieuws- en sportsites.
Vrij milde woorden voor Max Verstappen van The Guardian. De krant zoomt vooral in op het momentje na de race, toen Verstappen direct zijn excuses aanbood aan collega Daniel Ricciardo. Volgens die laatste reageerde Verstappen te emotioneel nadat hij in de eerste bocht enkele plaatsen verloor.
De Australiër vond de actie van zijn teamgenoot dan ook een tikkie amateuristisch. Kunnen we ons voorstellen, maar intussen zijn de gemoederen vast weer enigszins bedaard. Verstappen gaf aan de kwestie binnenskamers te willen oplossen.
Eens kijken hoe ze aan de andere kant van de wereld denken over de clash tussen de twee teamgenoten. Uiteraard besteedt ook deze site de nodige aandacht aan de conversatie op de boordradio tussen Ricciardo en het team. De Australiër verwachtte dat Max de volledige verantwoordelijkheid zou nemen voor het fatale onderstuurmoment en dat deed de jonge Nederlander ook.
De Beeb benadrukt vooral dat Max meteen na de race zijn excuses heeft aangeboden aan Ricciardo voor de shunt die de race van de Australiër beëindigde. Verstappen vertelde na de race dat hij en Daniel prima met elkaar overweg kunnen en bovendien goed samen kunnen lachen. Juist daarom zat de aanrijding ‘m absoluut niet lekker.
Voordat Max publiekelijk door het stof ging vertelde Ricciardo aan BBC Radio 5 dat veel af zou hangen van de manier waarop Verstappen met het hele geval om zou gaan.
Heeft Verstappen Red Bull de overwinning gekost? De Duitsers laten het hele voorval achter zich en kijken een stapje verder dan dat. Volgens Horner maakte Red Bull inderdaad een goede kans op de overwinning, want qua snelheid zat het goed.
Probleem is alleen wel dat inhalen op de Hungaroring zo goed als onmogelijk is. De teambaas van Red Bull denkt dan ook dat z’n team alleen had kunnen winnen als Max en Daniel na de eerste bocht op plaatsen één en twee hadden gereden.
Horner vindt trouwens wel dat de straf die Max kreeg wat aan de pittige kant was. Max zelf leek vrij mild over de tien seconden die hij aan de broek kreeg, maar de Nederlander wilde waarschijnlijk even pas op de plaats maken na een tumultueuze eerste ronde.
Pijnlijk! Verstappen staat bij de flops op deze Franse site en je raadt natuurlijk waarom dat het geval is. Max weigerde zich te laten inhalen door teamgenoot Ricciardo en dat eindigde in tranen. Max kreeg een straf van 10 tellen, maar Daniel ontving naar eigen zeggen een straf van twee uur omdat zijn race er al direct op zat. Daar zit wat in.
Verstappen heeft de volledige verantwoordelijkheid genomen voor de uitglijer in de eerste ronde van de GP van Hongarije. De Amerikanen vestigen de aandacht op de relatie tussen de twee teamgenoten, maar de sportsite heeft er vertrouwen in dat het goedkomt tussen de twee mates.
Teambaas Horner vindt het extra jammer dat de crash juist op dit circuit plaatsvond, want de snelheid was behoorlijk goed. Verstappen was op een gegeven moment de snelste coureur op de baan. Zonder tijdstraf en mét z’n teamgenoot nog in de race, hadden de Red Bulls mee kunnen doen om de podiumplaatsen…
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Na de stop zien we verder.
SpiderIV zegt
geen verrassing. Uithuilen en snel door!
quincy zegt
Max heeft ook nog 2 strafpunten op zijn superlicentie erbij gekregen, naast de 10 seconden tijdens de race.
Alhoewel ik het zeker niet perse oneens ben met de straf, blijft het raar dat er bij specifiek Bottas (Baku, waarbij Raikonen ook niet door kon) niet zo bestraft werd. Kvyat heeft voor Oostenrijk namelijk wel dezelfde straf gekregen.
harrie zegt
@quincy:
En Bottas daarvoor al in Spanje, 2 man geëlimineerd. Denk dat in alle gevallen 5 sec een gepaste straf had geweest.
viezefreddyw zegt
Het is nu wel duidelijk dat de wedstrijdleiding meet met twee maten. Ik snap dat je het kampioenschap niet (negatief) wilt beïnvloeden, maar straf andere coureurs voor hetzelfde vergrijp dan ook niet of net zo mild.
Overigens ben ik het wel eens dat Verstappen een straf kreeg, laat dat duidelijk zijn. Maar de wedstrijdleiding zal iedereen even gelijk moeten behandelen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Eens. Door toedoen van Verstappen viel Ricciardo uit. Ondanks dat het zijn niet bedoeling was, is het niet meer dan terecht dat hij een straf kreeg. Maar in dat geval hadden ze Bottas ook al 2x mogen straffen. Die komt er tot nu goed vanaf.
str8six zegt
@viezefreddyw: eens. Hulkenberg en Magnussen hadden ook gestraft moeten worden in dat geval. Om nog maar te zwijgen over Bottas’ perikelen eerder in het seizoen. Het was m.i. gewoon een race incident, het was niet handig van VER maar ik vond die 10 seconden penalty echt buiten proportioneel. Nu blijkt dat er twee strafpunten op z’n superlicentie zijn begeschreven heb ik ook echt m’n twijfels over de besluitvorming v/d wedstrijdleiding.
juniorclk zegt
@viezefreddyw: diegene die de beslissing heeft genomen is al eens door de fia op het matje geroepen omdat ze onjuist hebben gehandeld tenopzichte van Max.
Vooral omdat ze altijd zeggen in de eerste paar bochten kijken ze meestal coulant ivm drukte.
Juist omdat max de andere kant op stuurde kan hij er weinig aan doen, behalve inhalen op die manier.
Als ze bezwaar aantekenen kan het nog zijn dat de 2 punten van zijn licentie worden afgehaald.
Maar nog fijner is als ze die 10 seconden er af tellen bij zijn tijd.
Heeft hij toch nog de 1e of 2e plek ;)
Orichy zegt
@juniorclk: De 10 seconden waren terecht, die strafpunten op zijn licensie, zijn flauwekul. Natuurlijk vergaloppeerd Max zich in bocht twee en daar is die 10 seconden straf een prima straf voor. Want hij had gewoon geduld moeten hebben en zijn verlies moeten nemen, weer gewoon een leermomentje, waar hij netjes zijn excuses voor heeft aangeboden. Dus is het klaar, nu op naar de tests en daarna vakantie, even bijkomen en alles relativeren.
Maar wat ik eigenlijk niet snapte, is dat Bottas een derde plek kreeg aangeboden door Hamilton?
Als je voor het kampioenschap strijdt, zoals Hamilton en je ligt voor de race 1 punt achter in de stand om het wereldkampioenschap en je kan met een 3e plaats 3 punten minder achterstand oplopen, dan met een 4 plaats, waarom wissel je dan toch van plaats?
Dat terugbetalen, snapte ik niet helemaal. Bottas is toch tweede rijder en rijdt zo toch ook in dienst van Hamilton? Raikonen mocht Vettel ook niet voorbij, ook al was hij sneller, Vettel is leider in het wereldkampioenschap en daardoor moet Raikonen verdedigend rijden, wat hij perfect heeft gedaan.
Dat is de job en het teambelang en het persoonlijkbelang, dat is prima uit te leggen naar iedereen en iedereen zal dat ook zo volledig snappen.
Die nu drie weggegeven punten van Hamilton, kunnen nog wel eens drie hele dure punten worden, aan het einde van het seizoen. Ik hoop voor Hamilton van niet, maar het kan maar zo zijn van wel.
dracae zegt
Blijkbaar zijn we het als overgrote meerderheid van de reageerders een keertje grotendeels met elkaar eens.. ook wel eens verfrissend.
Samengevat: domme fout, jammer, juiste reactie, straf terecht, straffen niet consistent., ook jammer….
dracae zegt
@dracae: Ps. al voor de tweede keer een reactie waar ik hem niet wil. Deze hoort gewoon onderaan.
Ik wilde eerst op Freddie reageren, bedacht me en heb zelfs de pagina opnieuw geladen om dit te voorkomen…
Zal uiteindelijk wel aan mij liggen.. lol…
LaLancia zegt
Als, als, als!
heidekonijn zegt
@lalancia: Inderdaad. Als er geen teamorders waren lag Raikonnen op koers voor de titel. Toch iets minder lagen “als” als bij sommige anderen maar die hoor je niet de primadonna uithangen met overal een mening over.
Rick-dos zegt
Ik blijf het allemaal schromelijk overtrokken vinden. Er wordt net gedaan of hij een moord heeft gepleegd terwijl wat hij gedaan heeft bijna elke race wel voorkomt.
Was het stom van ‘m? Ja, natuurlijk. Verdient hij een straf? Gelet op crashes uit het verleden die niet bestraft zijn of Vettel’s actie in Baku die nog milder bestraft is zet ik ook daar mijn vraagtekens bij. Maar verdient hij het om zo afgebrand te worden door Ricciardo in de media? Nee, totaal niet.
Volgens Ricciardo’s Twitter account hebben ze het face to face uitgesproken en is voor hem de kous af. Dan denk ik had als volwassene dat dan eerder gedaan dan dat je je frustraties via de media uit.
Ik hou er vwb Ricciardo een bittere smaak aan over in ieder geval.
driver38 zegt
@rick-dos: Nee natuurlijk, zodra iemand Max eraf tikt is de wereld te klein. Je zag gewoon dat Verstappen weer een gok nam in bocht 1 (doet hij vaker en pakt vaak ook goed uit) en dat die gok niet goed uitpakte. Dan moet je ook verstandig genoeg zijn en eventueel 1 of 2 plekken verlies nemen en niet mission impossible aangaan.
Actie van Vettel was natuurlijk dom en werd bestraft, maar hij bezorgde Hamilton geen DNF.
Rick-dos zegt
@driver38: Reactie van Verstappen toen hij door Bottas uit de race van Barcelona werd geknikkerd:
“Verstappen voegde toe: “Het is vrij duidelijk wat er gebeurde. Valtteri raakte Kimi en daardoor was het voor Kimi lastig om zijn auto onder controle te houden. Hij knalde tegen mij aan. Drie wijd de eerste bocht door is te doen, al is het wel wat krap. Het was gewoon ongelukkig. Als je aan de buitenkant zit is het altijd lastig. Ik gaf wat ruimte maar toen raakte de Ferrari me. Het hoort erbij.”
Vertel mij nu nog eens een keer dat de wereld te klein zou zijn als hij er uit was geknikkerd?
driver38 zegt
@rick-dos: Ik doel daarmee op de ”fans” en niet op Max zelf. Want ook Olav Mol begon direct na de crash Max te verdedigen en had zelfs het lef om de schuld een beetje bij Ricciardo te leggen: ”als je aan de buitenkant zit dan neem je dat risico.” Pardon?
Tom Coronel (grootse koekenbakker ooit): ”als Max er is, moet je maken dat je uit de weg gaat”.
Max zelf was gewoon sportief door zijn schuld te erkennen, want zo zat het ook gewoon.
mrB zegt
@driver38: de actie van Vettel was echter opzettelijk. Dat vind ik vele malen kwalijker dan in het gedrang een foutje maken. Dat ves een straf kreeg is niet meer dan terecht.
Vettel sloeg na. Bewust. Dat is in mijn ogen altijd directe diskwalificatie.
driver38 zegt
@mrb: Misschien moet je dan solliciteren bij de FIA. Kijken of ze jouw ogen wat vinden.
on2wheels zegt
En weer een artikel over Max verstappen. Precies een fanblog hier!
str8six zegt
@on2wheels: ben je hier sinds kort? Er is na elke race altijd een artikel over wat de buitenlandse media zeggen over Max.
on2wheels zegt
@str8six: Neen al een tijdje, maar de hoeveelheid artikels verbaasd me steeds. Trouwens vreemd dat er over WRC nooit iets wordt geschreven.
juniorclk zegt
@on2wheels: welke bekende Nederlander doet daar in mee?
Toen Christian Alberts mee deed in de DTM las je daar ook veel over.
Nu komt de DTM zelfs naar Zandvoort en nog lees je er amper wat over.
viezefreddyw zegt
@on2wheels: MotoGP lijkt me meer wat voor jou.
on2wheels zegt
@viezefreddyw: Motorsport in zijn geheel. Spijtig dat autoblog enkel zoveel aandacht schenkt aan formule 1.
str8six zegt
@on2wheels: tja dat is 4 wielen (auto) vs. twee wielen (motor). Het blijft toch AUTOblog ;-)
on2wheels zegt
@str8six: Volledig met je eens. Om op dezelfde manier te antwoorden, zou het even goed VERSTAPPENblog of Nederblog kunnen zijn. Afgaande op de reactie ‘welke bekende Nederlander doet daar in mee? ‘
str8six zegt
@on2wheels: het is dan ook een .NL website en niet een .BE website. Niet zo gek toch?
berlinetta zegt
@on2wheels: Misschien komt het omdat daar het meeste animo voor is onder de lezers. Het kan ook komen doordat ze te weinig bloggers in dienst hebben om over elke raceklasse iets te schrijven. AB zal er heus wel een reden voor hebben om veel over de F1 te schrijven en weinig over andere raceklasses.
Orichy zegt
@on2wheels: Autoblog is een blog, waar de schrjvers hun autonieuws op ventileren, daar hoef je het uiteraard niet altijd mee eens te zijn. Maar het is geen algemene autowebsite, behorende bij een autoblad, waar echte journalisten zich professioneel mee bezig houden. Overigens pakt Autoblog het best professioneel aan, met eigen rijtests en adviezen. Dan denken mensen al gauw, dat het echte professionals zijn, maar het zijn semi-professionals. Die het prima voor elkaar hebben. Maar wel hun autonieuws zelf bepalen. Ook ik denk wel eens, alweer, maar dan sla ik het artikel gewoon over, ik hoef het artikel niet altijd te lezen.
Dizono zegt
“De teambaas van Red Bull denkt dan ook dat z’n team alleen had kunnen winnen als Max en Daniel na de eerste bocht op plaatsen één en twee hadden gereden.”
Persoonlijk denk ik alleen dat het gelukt was als ze de laatste bocht op plaatsen één en twee hadden gereden.
berlinetta zegt
@dizono: En zelfs in die bocht had Max Ricciardo nog van de baan kunnen rossen.
gregorius zegt
@dizono: Heeft Horner naad de race van 2017 gekeken? Als het niet was gebeurd, hadden ze misschien op een podium kunnen komen (Ham zat dan op p6 en te ver weg voor een undercut op Ves en Ric en wieweet had Ves of Ric wel voorbij Bot gekund, die niet echt overweg kon met de hardere banden. Maar ook de RBs hadden de Ferrari’s van hun langzalzeleven niet voorbij kunnen komen).
VeniVidiVici zegt
Is er ook bekend hoe vergevingsgezind Ricciardo is? Want lees alleen maar dat Max excuus heeft gemaakt en dat het daarmee af is. Ik wil weleens weten hoe Ricciardo nu reageert na z’n middelvinger en al die vuilspuiterij van h’m in het persvierkantje. Zegt hij nu, “Max is volwassener dan ik dacht, had ik niet verwacht van h’m” nadat hij eerst riep, “Max is nog erg jong en onvolwassen! Als hij geen excuus maakt hebben we een groot probleem!”
driver38 zegt
@venividivici: Als max na een race zegt ”ik rijd ze liever van de baan af dan dat ik ze er voorbij laat” vind iedereen dat flink van hem. Zodra hij iemand eraf kegelt en diegene maakt zich daar boos om, ligt het weer aan die ander.
VeniVidiVici zegt
@driver38: Fijn, en wat is nou je punt? Als je op m’n comment reageerd, reageer er dan op i.p.v. met die flauwekul.
driver38 zegt
@venividivici: Ik doel op het feit dat je nu met de vinger naar Ricciardo wijst, terwijl die gast enkel slachtoffer is.
Reageert* moet het zijn trouwens.
rhellema zegt
@driver38: en gemakshalve vergeet je het gedeelte uit die quote “moet ik dan zomaar aan de kant gaan omdat er een Ferrari achter me zit…” Dat geeft toch een iets ander beeld aan die uitspraak maar dat zal je wel niet willen zien.
quincy zegt
@venividivici: In zijn laatste 3 tweets heeft hij gereageerd op de kwestie, zie https://twitter.com/danielricciardo. Op het moment dat het gebeurde snap ik zijn frustratie wel. Mijn inziens hebben beiden heren uiteindelijk goed gereageerd, waarbij er bij Ricciardo in eerste instantie logischerwijs meer emotie in zat.
De reacties van Kamphues, Coronel en Doornbos waren na de race daarentegen echt belachelijk. Die gasten zijn al hun objectiviteit richting Max totaal kwijt. Overigens hebben Jack en Olav (ik ben een journalist en geen verslaggever en altijd objectief) daar net zoveel last van.
VeniVidiVici zegt
@quincy: Oké, prima reactie van Ricciardo en begrijpelijk. Ben benieuwd of het echt weer koek en ei is of dat het een vergeven maar niet vergeten verhaal wordt. Want wat bij Riccardo steekt is niet de botsing zelf, maar de onsportieve gedachtengoed (you shall not pass) van Max. Daarnaast sluimert er een beetje jaloezie bij Riccardo denk ik waardoor hij Max af en toe kleineert. Dus er gaat 100% vaker vuurwerk binnen Red Bull komen! De beer is los! :-)
Orichy zegt
@venividivici: In jouw ideeën zitten wel raakpunten, met de mijne, maar ik meen te zien waar het bij Ricciardo aan schort, zeker dit keer. Kunnen zij, hij en Max, eindelijk samen racen en zowel de Mercedessen, als de Ferrari’s een keertje testen en eventueel op de pijnbank leggen, of in iedergeval het lastig gaan maken, maakt Max een onnodige fout, door te willen compenseren. Daar kwam alle frustratie van Daniel vandaan.
Juist samen de boel op stang jagen en als hij dan eraf getetst wordt, door zijn jeugdige teamgenoot, dan kun je daar best een keer klaar mee zijn. Lijkt mij logisch en begrijpelijk, als je weet, dat het teambelang ook meeweegt in de eind uitslag. Die kansen waren er nog weinig geweest het afgelopen seizoen.
Daniel moet ook hevig wennen aan de manier waarop Max rijdt op de baan, maar gelukkig was Max schuldbewust en gaf ruitelijk toe, dat het zijn fout was en niet de bedoeling was. In dit geval was het niet “You shall not pass”, maar meer even een foutje van net goed maken. Iets te enthousiast en te onstuimig.
om ja, vergeven ook, maar vergeten zeker niet. Maar dat hoeft ook niet, Daniel mag daar later best een tegenprestatie voor verwachten, want zo zou je dat op moeten lossen, als team en als individuele rijders.
VeniVidiVici zegt
@Orichy: Oké, goede interessante visie van jou kant. Maar uit jou verhaal zou je haast wel kunnen denken dat Max wat egoïstischer ingesteld is dan Daniel.
bmwfreak038 zegt
Overdreven
boomhauwer zegt
Finished max eigenlijk ooit?
beetec zegt
@boomhauwer: ja, gister nog…
heidekonijn zegt
@beetec: En, al een beetje in de buurt van het viervoudig wereldkampioenschap voor de nieuwe Senna / Schumacher?
p993 zegt
@boomhauwer: je zou es moeten kijken! Het wordt uitgezonden op RTL. Best vermakelijk.
kilum zegt
Ik zat op de tribune gisteren en ook daar hoorde ik veel niet Max fans zeggen dat de straf terecht maar buiten proportioneel was. De meeste hadden het over 5 sec. was prima geweest. En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
p993 zegt
Max en Danny lossen dit binnenskamers wel op. Meer wil ik er niet van weten…