Max beleefde een productieve middag in Shanghai. Hoe wordt er buiten onze landsgrenzen tegen de prestaties van onze landgenoot aangekeken?
Na het turbulente maar vooral ook succesvolle jaar dat Max afgelopen seizoen beleefde, waren de verwachtingen voor dit jaar bij iedereen torenhoog. Max ging in ieder geval meer races winnen en misschien kon hij zelfs wel wereldkampioen worden! Misschien komt het er later dit jaar nog van, we zijn immers pas twee races ver in het nieuwe seizoen. Op dit moment is de auto van Red Bull Racing echter even de derde kracht in het veld, dus moet Max het hebben van speciale omstandigheden om de coureurs van Mercedes en Ferrari te verslaan.
Dat die speciale omstandigheden in China eraan zaten te komen wisten we al enkele dagen voor de race. Er werd namelijk regen voorspeld. Vanaf dat moment keek iedereen naar Max, want na Brazilië vorig jaar weten we dat MV33 kan toveren in het water. Max probeerde de verwachtingen voorafgaand aan de strijd nog wat te temperen, maar vanaf het moment dat de rode lichten gisteren doofden boven het natte asfaltlint was hij weer ‘Magic Max‘. De beloning was aan het einde van de rit het laatste trapje op het podium. Jan Lammers noemde Max in de avond ‘de beste coureur op de planeet’. Waren ze in het buitenland ook zo lyrisch over de ‘Driver of the Day’?
Verenigd Koninkrijk:
De BBC meent dat Max zijn reputatie als een van de meest aansprekende coureurs op de grid nog eens onderstreept heeft met zijn optreden. Vooral zijn opmars in de eerste ronde en het verdedigen van de derde plaats ten opzichte van Ricciardo in de slotfase maakten indruk op Auntie Beeb.
“Verstappen further heightened his already burgeoning reputation as one of F1’s most exciting drivers with a strong performance to challenge Hamilton early on. The Dutchman, up from 16th to seventh on the first lap, took the final podium spot, but was under pressure in the closing laps from his more measured team-mate Daniel Ricciardo, who Verstappen had overtaken impressively in the early stages.”
The Telegraph gaat nog een stapje verder. Zij zijn er inmiddels uit: Max is een toekomstig F1-kampioen. De vraag is niet meer of het gaat gebeuren, maar wanneer het gebeurt.
“The young star of F1 [Max Verstappen] started 16th, picked up nine places on the opening lap alone and held off team-mate Daniel Ricciardo to secure a podium place and ‘driver of the day’ tag from the fans. Frighteningly, he’s still only 19 years old. Though Red Bull are still a long way off the front runners, Verstappen has the speed – and overtaking ability – to have a big say in the 2017 world championship. Could there be a third contender? If not now, certainly in the future. He’s an F1 title winner in waiting. A question of how many rather than if.”
Duitsland
Niet Jos, maar de Duitsers waren in het verleden nog wel eens de grootste criticasters van Max. Toen Max vorig jaar een aantal keer clashte met Sebastian Vettel hadden ze er wat moeite mee om de kant van de Nederlander te pakken. Maar, Max heeft nu misschien ook de Duitsers voor zich gewonnen. Of in ieder geval de Duitser die het raceverslag geschreven heeft voor Der Spiegel. De kwaliteitspublicatie pakt uit met de gevatte kop ‘Circus Maximus’ en heeft mooie woorden over voor MV33:
“De winst ging in China naar Lewis Hamilton, maar Max Verstappen stal de show. De coureur van Red Bull maakte indruk met een spectaculaire inhaalrace en bewees daarmee aan iedereen dat de Formule 1 nog steeds een raceklasse is.”
Frankrijk
Ook de Fransen zijn positief over Max. Traditiepublicatie l’Équipe wijdt in hun raceverslag een speciaal kopje aan ‘Le Pilote’ van de race Max Verstappen. De woorden op zich zijn meer feitelijk dan lyrisch, maar soit. De feiten spreken dan ook voor zich.
“Gefrustreerd na de kwalificatie van zaterdag startte Max Verstappen als zestiende, maar na de eerste ronde reed hij al in de top-10. Na een dappere inhaalmanoeuvre op teamgenoot Ricciardo pakte hij de tweede plaats, maar het was onmogelijk om Lewis Hamilton in te halen. Uiteindelijk kon Max zijn podiumplaats verdedigen ten opzichte van Ricciardo.”
Italië
La Gazetta dello Sport heeft het over een ‘grande’ Verstappen. Maar zo lang is Max toch helemaal niet? Ze zullen dus wel bedoelen dat hij heel goed is. Uiteraard is de Italiaanse krant ook hoopvol/blij dat de Ferrari van dit jaar goed genoeg lijkt te zijn om te strijden voor de titel. Over Max:
“De derde plaats ging naar Max Verstappen, na een formidabele inhaalrace vanaf de zestiende startplaats. Het bevestigt dat hij een van de ‘gevaarlijkste’ coureurs is als het regent (en wellicht de leukste om naar te kijken vanwege zijn inhaalmanoeuvres).”
België
Onze zuiderburen zijn uiteraard ook in hun nopjes met hun ONZE landgenoot. De Standaard schrijft:
“De Nederlander startte de race van op de zestiende plaats en reed een indrukwekkende race. Tijdens zijn eerste ronde haalde hij op indrukwekkende wijze maar liefst negen wagens in. Vervolgens slaagde Verstappen erin om de derde plaats op het podium te claimen.”
India:
In Azië weten ze tegenwoordig ook wie Max Verstappen is, want de Hindustan Times heeft het over de blijvende indruk die Max heeft gemaakt op Lewis Hamilton gisteren. Oké, stiekem komt het bericht van persbureau Reuters, maar toch:
“Max Verstappen made certain of leaving a lasting impression on Lewis Hamilton by putting in a storming drive to go from near the back of the grid to the podium in Sunday’s Formula One Chinese Grand Prix.”
Australië:
Wat hadden de Ozzies te zeggen over het feit dat hun held verslagen werd door onze held? Fox Sports Australia is positief over beiden:
“Max Verstappen claimed the final podium position after a feisty drive – making up 10 spots on the opening lap from 16th on the grid – holding off a fast-finishing Daniel Ricciardo for third.”
Verenigde Staten:
Eigenlijk het land van ‘if you’re not first, you’re last’, maar toch hebben ze bij Bleacher Report wel waardering voor de knappe race van Max:
“Max Verstappen—who started 16th on the grid—enjoyed a tremendous race as he finished third behind the pair, while Daniel Ricciardo came fourth.”
Conclusie:
Max krijgt eigenlijk liefde uit alle windstreken. Zelfs de Duitsers zijn nu overstag. Maar na de race van gisteren was het natuurlijk ook moeilijk om kritiek te hebben.
thomasthomas zegt
Nu de Groningers nog… stug volk.
bmwm3gtr zegt
@thomasthomas: friezen bedoelde je?
peugti zegt
@bmwm3gtr: denk eerder de groningers! afzetten dat stuk land ;)
Tonnie zegt
@thomasthomas: ik ben allang fan hoor! Ook in mindere dagen.
dracae zegt
@thomasthomas: Deze Groninger is al ongeveer 30 jaar F1 fan en ook ben ik al jaren extra geïnteresseerd in mijn zuidelijke mede-Nederlander Max Verstappen, zoals ik ook andere Nederlandse ( potentiële) F1 coureurs een beetje volg.
Eerlijk is eerlijk.. ik had wel enige hoop dat hij in de F1 zou komen, maar dit had ik zeker niet verwacht.
ramshoek zegt
@thomasthomas:
Groningers zijn stug.
Friezen zijn standvastig …
Elkenien in noflike dei fierder ! ;-)
pinut187 zegt
Circus Maximus, dat was het inderdaad. Super prestatie.
bmwm3gtr zegt
Nu hopen dat hij dit volhoudt
woutel zegt
Je hoeft geen fan van Max te zijn om te zien dat dit een fenomenaal optreden was. Of Red Bull goed genoeg wordt om te strijden om de titel moet ik nog zien. Gelukkig heeft Max nog even de tijd om de jongste WK ooit te worden: http://www.duimspijker.com/sport/kan-max-verstappen-nog-de-jongste-wereldkampioen-ooit-worden/
kilum zegt
@woutel: Is dat je eigen artikel of je eigen website? Ik heb die link nu al zo vaak van je gezien in artikelen over Max.
woutel zegt
@kilum: Ja en ja. Maar plaats deze link hier toch echt voor het eerst, daar let ik zoveel mogelijk op. Ten eerste omdat ik daarin wat uitgebreider m’n opinie toelicht, en ten tweede omdat het leuk is als het gelezen wordt natuurlijk. Zoals gezegd ik probeer dat eenmalig te doen en indien van toepassing, is in elk geval niet bedoelt als spam, maar als podiumpje.
allesmetturbo zegt
Ben wel benieuwd wie er sneller is, hamlapje of max als ze allebei in een gelijkwaardige auto rijden. Ham rijdt erg strak en bijna geen fouten, maar max is een echte knokker. Ik Kijk wel veel liever naar max zn rijkunsten dan die van ham, die komt bijna nooit meer in beeld.
driver38 zegt
@allesmetturbo: dat is inherent aan het feit dat Hamilton in een dominante auto rijdt en vaak vanaf pole start. Dan heb je nou eenmaal niemand om in te halen toch? Neemt niet weg dat hij bijv vorig seizoen in Belgie ( als ik me niet vergis) ergens achteraan moest beginnen en e
driver38 zegt
@driver38: k*t toetsenbord!
Hij haalde toen iedereen links en rechts in en eindigde op het podium. Ik schat hamilton in als beste coureur momenteel op de grid, wellicht samen met alonso.
ahs1979 zegt
@driver38: het zou natuurlijk geweldig zijn als zowel Lewis als Max aan de Race of Champions meedoen dit jaar….
rhellema zegt
@driver38: Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik dat nog steeds 1 van de meest kromme manen in het F1 reglement vindt. Hamilton werd daar (als ik het me goed herinner) 58 plaatsen terug gezet, echter tijdens de race hoeft hij alleen maar het aantal coureurs wat op de baan rijd in te halen. In mijn ogen zou het veel eerlijker zijn dat als je onderdelen van je wagen vervangt, waardoor je in positie op de grid wordt terug gezet je ook daadwerkelijk zoveel posities in moet halen. Dus als je kiest voor dermate veel onderdelen waardoor je 58 plaatsen terug gezet wordt dat je dus ook alle coureurs minimaal 2 x in moet halen alvorens je als coureur weer in de top 10 zou kunnen plaatsen. Nu kan je bij wijze van spreken je complete wagen veranderen zonder dat het heel veel pijn doet.
skid zegt
Verrassend hoe goed het Nederlands is van de Duitsers, Fransen en Italianen.
De rest maakt het zich er wel erg makkelijk, beetje in hun eigen taal schrijven.
LaLancia zegt
Wat vond de internationale media eigenlijk van Grosjean? Ben ik ook heel benieuwd naar!
sjoppie zegt
Had Villeneuve nog wat te melden over Verstappen? ;-)
driver38 zegt
Briljante race van Max natuurlijk, maar waar ik me vooral aan erger is Hamilton. Elke race spreekt ‘ie over een ”amazing/best crowd” en zegt nu al dat dit seizoen het spannendste seizoen uit zijn carriere gaat worden. Volgens mij is dat toch echt seizoen 2007.
http://www.gpupdate.net/en/standings/1/2007-formula-1-standings/
pjjmv zegt
@driver38: Wat wel prachtig was, was dat Max Louis even goed te pakken had door tijdens de podium interviews te zeggen “You allways call me “this guy””. Ik heb me kapot gelachen!
driver38 zegt
@pjjmv: Ik denk serieus dat Lewis even niet meer wist hoe Max heette. Schijnt ook dat hij tijdens de race vroeg wie VER was haha.
pjjmv zegt
@driver38: Daar leek het op inderdaad, maar vervolgens zegt ie “natuurlijk weet ik zijn naam” en op het eind sprak hij hem wederom aan met “this guy”.
willeme zegt
Ik heb gisteren de race gevolgd via de Belgische televisie. Dat is zoutelozer dan de ex van Patricia Paaij maar het is verfrissend om niet zo’n waanzinnig bevooroordeelde Olav Mal te hysterisch te horen krijsen (vind het een geweldige kerel, overigens).
Maar de laatste paar ronden leek het of Max behoorlijk aan het zeuren was dat Grosjean niet aan de kant ging en dat hij werd opgehouden door de Fransman. Des te opmerkelijker omdat hij niet eens binnen de 1 seconden -lijn voor de DRS kon komen. Nu maakt dat niet uit, hij reed fantastisch, maar het kwam nogal Vettel-esque over. Seriously.
reactief zegt
@willeme: Mee eens. Maar hopelijk beseft hij dat bij het terugkijken ook en houdt hij zich voortaan iets meer koest.
Vond trouwens dat Olav Mol gisteren ook wel heel erg pro Max was.
driver38 zegt
@willeme: Precies! Oke, heel Nederland gunt max natuurlijk het beste, maar bij wijlen wordt het gewoon irritant om aan te horen omdat het je primaire taak is om de race te verslaan. Over de zeurende Max: helemaal waar, Grosjean reed op stukken gewoon 0.2 sec weg van Max en dan heb je het recht niet om te eisen dat die gast aan de kant gaat voor je, want hij rijdt zelf ook een race. ”Moet je maar meer gas geven”, om het met de eigen woorden van Max te beschrijven.
kilum zegt
@willeme: Klopt helemaal. Maar ik denk dat we dit nog vaker gaan krijgen van verschillende coureurs dit seizoen. Er werd al door meerdere rijders aangeven dat de vuile lucht achter de auto’s nu echt extreem is waardoor er bijna geen grip is. Als je dan net als Max op versleten banden rijd achter iemand tegen wie je helemaal niet racet omdat je hem zou lappen als je hem inhaalt dan is dat natuurlijk wel hinderlijk.
willeme zegt
@kilum: Maar de auto van Ricciardo leek er minder last van te hebben. Die zat bij Max in de versnellingsbak. Komt dat enkel door iets versere banden?
kilum zegt
@willeme: Goede vraag. Geen idee. We zullen het gaan zien de komende races. Ik denk vooral dat Monaco zeer interessant kan worden wat dit betreft.
motoragent zegt
@willeme: Balans van Max’ wagen was verre van ideaal. Na VT3 hebben ze nog wat settings omgegooid, maar in de kwalificatie zijn ze er niet aan toe gekomen om die daadwerkelijk te testen vanwege het motorprobleem. Na de start bleek al snel dat de balans niet zo lekker zat en hij dus veel onderstuur had. Op zo’n moment kun je dus elk beetje downforce op je voorvleugel goed gebruiken.
rhellema zegt
@willeme: Ik denk dat het een combinatie is van de bredere wagens en de afstand welke er op dat moment tussen de wagens zit. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat een bredere wagen de lucht op een grotere afstand achter die wagen meer verstoort dan de lucht die zich dichter achter de auto bevindt. Ik zeg je heel eerlijk dat ik geen expert ben op het gebied van aerodynamica maar wellicht heeft Autoblog bronnen die dit fenomeen eens wat meer onder de loep zou kunnen nemen.
jaapiyo zegt
@willeme: danny-ric heeft tijdens een van zijn pitstops zijn voorvleugel wat laten verstellen. Dat werkte kennelijk goed. Het voordeel van wat extra jaar ervaring waarschijnlijk.
peterpann3nkoek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cthijs zegt
Ik zit in ieder geval te wachten op een botsing tussen hamilton en vettel.max naar de top
wernerv8 zegt
Vond het ook wat vette l achtig overkomen maar het schijnt het ergst te zijn als je zo’n 2 sec achter je voorganger zit. De balance waa al niet ideaal en zn voorbanden waren op vooral linksvoor. Door de drag van de haas kreeg hij nog meer last van onderstuur waardoor hij minder kon pushen om ric voor te blijven
mrrallycross zegt
Lijkt mij toch leuk als de hele wereld zo over je praat
exclusieviteitsfreak zegt
Max gaat mogelijk ’n nieuw Guinness Book of Records vestigen in de F 1 wereld : http://www.guinnessworldrecords.com/ . . .