Met zo’n achterste kunnen wij wel overweg.
Skoda is buitengewoon trotst op zijn RS-modellen. De sportieve bolides van de Tsjechische tak van de Volkswagen Group zijn misschien niet de snelste auto’s op aarde, ze zien er zeker niet onaardig uit. Skoda wil er nog een schep bovenop doen, door met de Vision RS aan te tonen hoe haar sportieve auto’s er in de toekomst uit moeten gaan zien.
Skoda heeft naar eigen zeggen een duik genomen in haar 117 jaar oude geschiedenis in de autosport om het verfrissende, ietwat Volvo-achtige design van de Vision RS te verzinnen. Afgezien van het strakke, sportieve lijnwerk aan de binnen- en buitenzijde van de auto, heeft Skoda de auto helemaal in lijn gemaakt met de normen en waarden van tegenwoordig. Zodoende is de auto voorzien van allerlei ‘vegan’ materialen en is de aandrijflijn geëlektrificeerd.
Over die aandrijflijn gesproken, dit betreft een 1,5-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Het systeemvermogen van dit dynamische duo komt uit op een Kodiaq RS overtreffende 245 pk. Volgens Skoda moet het studiemodel 70 kilometer kunnen afleggen puur op elektrische kracht. Of dit bij het uiteindelijke productiemodel, naar verluidt de volgende Skoda Rapid, ook moet lukken, dat is nog maar de vraag.
Het vijfdeurs concept is net geen 4,36 meter lang en biedt volgens Skoda comfortabel ruimte aan vier personen. De kofferbakruimte betreft in dit geval 430 liter. Als alles volgens plan verloopt moet de auto volgend jaar debuteren als de opvolger/volgende generatie van de Rapid.
kroon zegt
Komt toch nooit zo. Skoda’s worden met opzet niet te mooi gemaakt. Het moet wel Skoda blijven.
mashell zegt
@kroon: zat ik ook te denken. De Rapid was een goedkope tussen Skoda voor Oost Europa, die mag niet te aantrekkelijk zijn hebben om de Octavia niet in de weg te zitten.
henk_he zegt
@mashell: de Rapid zat qua maatvoering en uitrusting toch tussen de Fabia en Octavia in? Vind ’t nog steeds een leuk model.. Minder saai dan voorgenoemde modellen.
Robert zegt
@henk_he: totdat je er een in het echt ziet, dan vind ik zo’n Rapid toch wel een beetje een afknapper. Toen de eerste signalen kwamen van de eerste generatie hoopte ik op een soort van Octavia Coupé, zoals de Koreanen dat anno 2018 goed voor elkaar hebben met de Kia Proceed of de Hyundai i30 Fastback – merken die ik toch wel als concurrentie zie voor een merk als Škoda. Maar wie weet zal het definitieve ontwerp van het bovenstaande prototype dit keer geen slap aftreksel zijn.
wjeurs zegt
Ziet er al best productiewaardig uit, niet echt als een concept…
janmetdelangeachternaam zegt
Komt er nooit zo uit te zien, maar het idee van sommige styling elementen zien er goed uit
lambowambo zegt
Alleen de velgen en de stoelen zie ik er niet echt komen, maar de rest zou zo 1 op 1 overgenomen kunnen worden in een productiemodel. Ziet er goed uit.
pietertjep85d zegt
Ziet er strak uit. Op dit platform zie ik wel ruimte voor een terugkeer van de Scirocco.
berlinetta zegt
@pietertjep85d: Ik denk niet dat dat gaat gebeuren aangezien steeds meer driedeurs-auto’s sneuvelen. Ergens ook wel begrijpelijk. Vijfdeurs is gewoon veel praktischer en het hoeft er niet slechter uit te zien.
henk_he zegt
@berlinetta: waarom geen 5-deurs Sciricco? Met achterportierhendels als bij Alfa of de Clio kan dat best.
jdbn zegt
Lijkt wel redelijk ‘af’ te zijn. Alleen nog bandjes erom, die lijken ze vergeten te zijn!
cpp1 zegt
@jdbn: een paar deurklinken erin lijkt mij ook wel handig…
bartteeuwen zegt
Volgens mij is dit een gephotoshopte polo..
baklava zegt
Volvo c30 achterkant
lacker zegt
@baklava: en de spijlen van een Maserati aan de voorkant
porsche928 zegt
@baklava: moest ik ook meteen aan denken.
jpo26 zegt
Als je het neusje van de motorkap doortrekt naar beneden over de grill is het een bmw en ik zou VAG willen vragen nog meer styling elementen toe te voegen aan de achterkant… wat een drukte
pomoek zegt
Ziet er goed uit! Dat gaat dus tegenvallen in het eggie.
berlinetta zegt
Om eerlijk te zijn vind ik die hele RS-lijn van Skoda waardeloos. Niet zozeer door de lijn zelf, maar meer door de modellen die ervoor gebruikt worden. Zo’n Octavia is gewoon een doodsaaie auto. Als je daar wat meuk op plakt uit de schappen van VW verandert dat niet zoveel. Nu komen ze met een diesel-SUV die in mijn ogen totaal niet overtuigend is. Zonder RS-logo zou ik niet eens zien dat het een RS is en de prestaties zijn slechts voldoende.
mashell zegt
@berlinetta: ik vind die RS Skoda’s ook waardeloos. Niet omdat het een label op een zoeteloze wagen is maar om de berijders. Hier in Duitsland rijden de Skoda RS piloten het aggressiefst van allemaal, erger dan Mercedes E en BMW 5 rijders en zelfs erger dan Audi A6 rijders.
LaLancia zegt
Ik kijk met jaloezie naar Skoda. Hoe het merk met een visie wordt neergezet en gestaag doorgroeid. Fiat daarentegen ontbreekt het daaraan en ‘t zal een kwestie van tijd zijn dat Skoda groter is dan Fiat.
Esprit_de_Flandre zegt
@lalancia:
Marktaandeel 2017:
Fiat: 5.1%
Skoda 4.5%
Echter, december 2017:
Fiat: 3.9%
Skoda: 4.4%
Als dat zo blijft doorgaan is het eigenlijk al te laat.
En ter vergelijking: Dacia 2017: 3.1% – dec ’17: 3.8%
sammeke zegt
Meer mensen die hier op het eerste gezicht een nieuwe Volvo in zien?
rolov zegt
@sammeke: ik zie meer een seat.