Ecobattles in de Duitse auto-industrie!
In de aanloop naar de IAA in Frankfurt (Volgende week!) plaagt Mercedes met de EQ A: een betaalbare EV die een uithangbord moet worden voor het EQ-label van het merk. Bar veel informatie is nog niet bekend, maar toch kunnen we een en ander over de nieuweling melden.
De EQ A staat op het nieuwe MEA platform en wordt een belangrijke concurrent van de onlangs opgefriste BMW i3. Naar verluidt komt er een enkele elektromotor in te liggen die de voorwielen aandrijft, al zou een performanceversie in ontwikkeling zijn die eveneens elektrojuice naar de achteras stuurt.
Zoals je op basis van de naam wellicht al vermoedde wordt de EQ A de instapper van het label. Een betaalbare EV, zo u wilt. Wellicht dat deze elektrorakker er ook op is gericht om het de Tesla Model 3 moeilijk te gaan maken. Qua uiterlijk vertoont de EQ A zo te zien de nodige overeenkomsten met de EQ die eerder al werd getoond. Bereid je in elk geval voor op een overdaad aan verlichting.
jpoers zegt
Ziet er nu al stukken beter uit dan die i3. Maar goed daar is dan ook bijzonder weinig voor nodig.
vondick zegt
Snap niet waarom ze dat ding nou i3 hebben genoemd. Het had i2 of i1 moeten zijn. Hoe gaan ze straks de elektrische variant van een fatsoenlijke sedan als de 3 serie noemen?
str8six zegt
@vondick: 3i
berlinetta zegt
@vondick: 320e M-performance Efficient Dynamics
beefcake zegt
@berlinetta: dat is geen volle elektrokar zoals de i3 dat is
prop zegt
@berlinetta: … edition
stephane8200 zegt
@prop: Urban
mashell zegt
@vondick: ze hebben de 2 deurs variant en de duurdere van de 3 serie de 4 serie genoemd. Dus een i4 kan best.
SimonMc zegt
@vondick: Model 3.
flatsix010 zegt
Ben benieuwd naar de toekomst van tesla wanneer de grote auto fabrikanten steeds meer dit pad gaan bewandelen.
berlinetta zegt
@flatsix010: Vergeet niet dat de techniek van Tesla momenteel al aardig goed is. Nu de rest nog. Dat komt wel in orde denk ik.
JamesBond007 zegt
moveyourmind zegt
@jamesbond007: Hahaha! Geweldig!!!
hp525i zegt
Ik heb sowieso nooit gesnapt waarom (bijna alle) elektrische auto’s er uit moeten zien alsof ze niet verkocht mogen worden. Afgrijselijk. Of dat ze überhaupt niet zijn ingericht voor een fatsoenlijk huishouden. Zet er een fatsoenlijke en praktische koets op man. Dit belooft wel wat, maar dan zul je zien dat de deuren achterin er overdwars in zitten, of dat je via het dak naar binnen moet… Eerst zien dan geloven!
beefcake zegt
@hp525i: ik denk dat het heel erg hip en ‘anders’ gepositioneerd moet worden. Plus dat de accupakketten (nu nog) veel ruimte innemen en ergens weggemoffeld moeten worden. Maar ik ben het met je eens. Net als de Prius. Nooit gesnapt dat normaal doen geen optie is.
Elja zegt
@hp525i: Waarschijnlijk omdat ze dan de vraag niet aan konden. De i3 rijdt heerlijk, dus als dat in een BMW 3-serie body was geleverd dan was het een hardloper geworden. Daar heeft BMW waarschijnlijk helemaal de capaciteit niet voor (voornamelijk qua accu productie). Nu konden ze lekker ‘oefenen’ met een lelijke i3 die veel minder verkocht wordt door zijn uiterlijk. Lekker veilig ook voor de bestaande modellen.
hp525i zegt
@elja: Eens, i3 rijdt prima. Maar niet iedereen wil elektrisch rijden. Laat ze de aandrijflijn gewoon in een bestaand modelletje takelen. Kunnen ze het geld wat ze bespaard hebben aan die ‘ontwerp’ en bouwkosten inzetten om de 6 en 8 cilinders levensvatbaar te houden ;-)
flutterby zegt
@hp525i: Een ICE heeft een motorblok en versnellingsbak onder de motorkap, terwijl een EV het moet doen met een batterij tussen de assen. Hierdoor wordt de voorkant korter, de cabine hoger en om aan de lage CW waarde te voldoen blijft er dan iets over wat de meeste niet mooi vinden. Het meeste geslaagde design is dan van de Tesla Model S, maar die weegt dan ook bijna twee zoveel als de gemiddelde auto in Europa.
cpp1 zegt
Verlicht anders meteen de hele auto…wat een kermis zeg!