De Duitse GM-dochter heeft grootse plannen voor het jaar 2017. Sterker nog: nog nooit eerder introduceerde Opel in één jaar maar liefst zeven nieuwe modellen.
Laten we dan maar meteen met het hete nieuws beginnen. De Meriva zal volgend jaar worden vervangen door de Crossland X. Ook Opel vervangt de MPV door een kleine crossover/SUV-achtige, net als dat we dat bijvoorbeeld Peugeot zagen doen met de 2008/3008/5008. Overigens deelt deze Crossland X het platform met de 2008 en de Citroën C3 Picasso. Alle drie de modellen zullen dan ook worden gebouwd in het Spaanse Zaragoza.
Door naar de Insignia. De tweede generatie van deze middenklassen krijgt liefst drie modelvarianten. De Grand Sport wordt de vijfdeurs-versie en de Sports Tourer is de stationwagon. Daarnaast komt er een Country Tourer met AWD en mogelijk wat terreincapaciteiten. De eerste twee versies worden naar verluidt in Genève 2017 onthuld, de Country Tourer volgt later in het jaar.
Verder komt volgend jaar natuurlijk de elektrische Ampera-e, die in de maanden mei of juni bij de Europese autodealers wordt verwacht. Dit zusje van de Chevy Bolt krijgt een 60 kWh accupakket en een NEDC-range (we zeggen het er maar bij) van 500 kilometer. Verwacht een real word-actieradius van een kilometer of 400 en je hebt een aardige indruk van de werkelijkheid, gokken wij.
Zoals gezegd maakt ook Opel de switch van MPV’s naar Crossovers. Modellen die onder de noemer crossover kunnen worden geschaard, krijgen de letter X in de typeaanduiding. Hetzelfde geldt voor de nog te introduceren SUV’s van het merk. Overigens komt er ook nog een nieuwe modelvariant van de Vivaro-bus en een Crossover die naast de Zafira wordt gepositioneerd. (via: ANE)
UPDATE 17 november 2016: er komt ook een Grandland X naast de MOKKA X en de Crossland X. Dit derde crossovermodel is de grootste van de drie. Het wordt een crossover in het C-Segment (denk aan auto’s als de Renault Kadjar en de Toyota C-HR) met een “offroad-achtig uiterlijk”, die in de tweede helft van 2017 uitkomt.
mercedesclk350 zegt
Ik zal eerlijk zijn, Opel is weer goed bezig. De nieuwe Astra is oprecht een goede auto. Als het hele segment naar die standaard wordt gebouwd kan het alleen maar goed gaan.
Behalve dan de Ampra. Die zie ik niet zo zitten. Maar EV kopers waarschijnlijk wel.
martinus zegt
@mercedesclk350: Grootste nadeel van de Astra blijft toch wel het entertainment systeem: [b]GM OnStar[/b].
– Na de eerste 2 jaar moet je om de basisfunctionaliteit (navigatie e.d.) actief te houden, elk jaar €100 aftikken + de kosten voor 4G gebruik, voor functionaliteit die een goedkoop android telefoontje je ook kan leveren.
– Er gaan nogal [url=https://www.consumeraffairs.com/automotive/onstar.html]veel verhalen rond op het internet[/url] over problemen met dat het dure OnStar systeem in de Mokka en Astra afsluiten en niet meer kunnen opstarten of dat het systeem héééél slecht werkt. Het krijgt van gebruikers gemiddeld 1 ster van de 5.
– Daarnaast is GM ook onlangs de samenwerking aangegaan met een zeer agressieve online adverdeerder om via het OnStar systeem mensen af te leiden van het verkeer [url=http://adage.com/article/cmo-strategy/gm-puts-ibm-s-watson-car-deliver-brand-advertising/306478/]d.m.v. advertenties.[/url]
– De [url=https://www.onstar.com/us/en/footer-links/privacy-policy.html]privacy voorwaarden[/url] zijn best wel verschrikkelijk voor een Duitse fabrikant. Om het systeem te gebruiken moet je toestemming geven dat alle verzamelde gegevens van je auto gedeeld mag worden met alle mogelijke commerciële partners van GM.
fabfabhouse zegt
@martinus: Keloel, navigatie functioneert zonder Onstar abbo ook gewoon. Je hebt dan alleen geen assistentie meer van Opel van bijv het zoeken naar een dichtstbijzijnd tankstation e.d.
Wifi in je auto daarentegen betaal je wel voor, was dit tot voor kort een mooie functie als je veel in het buitenland reed m.b.t. roaming (was inclusief bij opel), nu bieden nieuwe abbo’s van kpn en vodafone en alle andere vanaf mei 2017 de mogelijkheid vrij te internetten in het buitenland (gaat van je eigen bundel af)
rikus zegt
@martinus: Dat is ook net de optie die je niet moet nemen. Klinkt heel leuk en hip, maar voegt in feite niets toe. Behalve dat je jezelf wijs maakt dat je bij Opel een service hebt, die je normaal alleen in het premium segment tegenkomt.
En ergens voor betalen en dan alsnog half dood gegooid worden met advertenties is zo’n beetje de grootste irritatie van het internet.
Alleen daarom zou ik het al niet aanvinken.
martinus zegt
@rikus: Tenzij je een schraal uitgevoerd selection, of edition model koopt.. forceert opel gewoon het OnStar in je Astra. Bij de business+ en Innovation modellen wordt het systeem gewoon verplicht meegeleverd.
sr20det zegt
@martinus: Dan koop jij toch lekker geen Opel.
martinus zegt
@sr20det: Goed verhaal, lekker kort.
mercedesclk350 zegt
@martinus: Er zijn ook een miljoen nadelen aan elke denkbare Mercedes. Om welke reden dan ook. Op één nadeel moet je geen heel merkbeeld baseren.
reistje zegt
@mercedesclk350: Ik vind de Ampera-E juist de interessantste auto waar Opel in jaren mee komt. Maar goed ik ben dan ook niet echt een Opel fan.
rikus zegt
@mercedesclk350: Nu heb ik een Astra als werkpaard, en vind het serieus een fijne wagen. Deze is net een paar weken jong, hiervoor had ik een Astra J. En die beviel enorm goed, ondanks dat ik toch wat sceptisch was.
mercedesclk350 zegt
@rikus: Heb laatst eentje geleend van een collega die eerst een Golf had. Hij was verrassend positief over de Astra, en terecht.
martinus zegt
Ik ben wel fan van een aantal nieuwe Opels. Vooral de auto’s die niet in Russelsheim worden ontwikkeld zijn toppers. De Ampera-E (ontwikkeld in Azie, gebouwd in de VS) voegt echt wat toe aan de markt, en de Karl (Een doorontwikkelde Chevrolet/deawoo Spark) is ook een verkooptopper.
Cross-Overs doen ze dan wel heel slecht, de Mokka bijvoorbeeld is niet alleen qua design erg gedrongen maar heeft ook last van overgewicht en rijdt matig.
awesome zegt
@martinus: de Mokka is ook er rebadge van een chevy.
Op zich een geinig bakje om te zien, dat moet ik ze wel nageven.
porker zegt
Even wachten op de eerst ‘slopel’ opmerking. Opmerkelijk dat zo’n sterk merk uit vroegere jaren (kadett, omega, corsa verkochten allen beter dan vw’s) door toedoen GM (dat ook Saab sloopte) weggevaagd zijn. Wordt het ooit nog wat? Naamsbekendheid gaat tegenwoordig boven kwaliteit.
Dutchdriftking zegt
@porker: oude vw’s roesten verschrikkelijk, maar niet zo erg als oude Opels. Ik denk dat alle Opel rijders Koreaans zijn gaan rijden.
riddertevoet zegt
@porker: Wat een onzin. “GM heeft Opel weggevaagd.” Opel hoort al sinds 1929 bij GM. Dus ze zijn ook verantwoordelijk voor de Kadetts en Omega’s waar je over loopt te oreren.
porker zegt
@riddertevoet: het gaat erom wat GM in de jaren 90 heeft lopen violen in Europa. Al het geld moest in eigen nationale pensioenfondsen terechtkomen. Ik heb het over mismanagement in die periode. Weg Saab en weg Opel. Nu is het hard zwoegen om de schade te herstellen.
carmasterr zegt
@porker:
Dat kwam vooral door een handige Spanjaard, Opel vice-president Jose Ignacio Lopez de Arriortua. Hij bedacht had dat alle onderdelen wel even goedkoper (en dus van mindere kwaliteit) konden. Klanten zouden er niets van merken want die werden afgeleid door Opel’s destijds ijzersterke imago van eerlijkheid en degelijkheid.
Toen die reputatie toch ging lijden onder de bedroevende kwaliteit van de nieuwe auto’s was Lopez snel verdwenen. In 1993 stapte hij ineens over naar…jawel…Volkswagen. Niet alleen, hij nam twee topmedewerkers en een vracht aan GM-informatie mee. De Amerikanen klaagden hem en VW aan en kregen een schikking van 1 miljard dollar buiten de rechtszaal om. Maar het kwaad was natuurlijk al geschied.
riddertevoet zegt
Zou er überhaupt een nieuwe Astra GTC komen?
arjontje zegt
@riddertevoet: nee 3 deurs varianten komen niet meer van het c segment.
Ook bij vw en Ford niet.
riddertevoet zegt
@arjontje: Serieus? Dat is jammer. Weet iemand of de Astra J GTC nog gebouwd word? Op opel.de zie ik het model nog wel staan maar op opel.nl alleen de OPC versie.
awesome zegt
@arjontje: de Golf is gewoon als 3-deurs te koop.
Ze ogen tegenwoordig niet zo mooi meer als vroeger, maar lange tijd was de 3-deurs variant vaak mooier en sportiever.
Een Astra GTC zou ik best kunnen waarderen.
Dutchdriftking zegt
En maar wisselen van modelnamen…….
arjontje zegt
Er komt ook nog een nieuwe corsa aan. En ja dat is wel een compleet nieuw model. Geen grondige facelift van de oude.
sjaakerdeknaak zegt
Ik zeg Calibra en je hebt m’n interesse weer gewekt Opel
freezzr zegt
Doe eens wat aan die neus/grille Opel. Ziet er allemaal zo degelijk uit, blleeegh…
sracert zegt
modellen offensief: Foto’s, spec’s, etc, etc?? Opel blijft een leuk/mooi merk hoor. Gelukkig hebben ze bij Opel weer een wat vrijere hand in de regie. “Wir Leben Opel”
chickenpet9 zegt
Eindelijk de nieuwe Insignia, ik hoop dat ze er wat moois van maken.
LaLancia zegt
Een Opel gebaseerd op een PSA-platform. Zou dat dan eindelijk een lekker rijdende Opel opleveren?
cossiekiller zegt
Mooie modellen bij. Niet allemaal even spannend, maar ze doen het daar niet slecht bij Opel. Zo’n Ampera E is bv heel interessant als 2e wagen.