Deze Skoda wordt waarschijnlijk een schot in de verkooproos.
Er zijn van die auto’s waarbij je van te voren weet dat het een bestseller wordt in Nederland. De Volvo EX30 bijvoorbeeld. Nu hebben we nog zo’n auto waarbij het heel raar moet lopen wil het geen bestseller worden.
Het gaat om de Skoda Elroq, waarvan de Tsjechen nu een aantal schetsen delen. Deze auto heeft alles in zich om een succesnummer te worden. Het is een compacte SUV, hij is elektrisch en het is een VAG-product. Dat is precies wat (leasend) Nederland wil.
Wat kunnen we afleiden uit de schetsen? Om te beginnen dat de Elroq eigenlijk helemaal niet zoveel lijkt op de Epiq Concept. De ‘nieuwe’ designtaal is een stuk minder revolutionair dan de concept car – die meer leek op een Cadillac – deed vermoeden. De zij- en achterkant lijkt sprekend op die van de huidige Skoda’s.
Wel krijgt de Skoda Elroq gespleten koplampen wat natuurlijk helemaal hip is anno 2024. Dit is overigens geen primeur, want dit zagen we ook al op andere cross-overs van Skoda. Nieuw is de verticale balk die de koplampen verbindt. Los van de voorkant zien we weinig spannends of verrassends. Maar goed, dat is ook niet waarom je een Skoda koopt.
De specificaties van de Skoda Elroq konden we al eerder verklappen. De instapper wordt de Elroq 50 met een 55 kWh-accu en 170 pk. Daarna komt de Elroq 60 met een 63 kWh-batterij en 204 pk. Als klap op de vuurpijl is er de Elroq 85 met 82 kWh-accu en 286 pk. Met die laatste heb je 560 km range.
Waar moet je de Elroq precies plaatsen? Met een lengte van circa 4,5 meter is het een soort elektrische Karoq (als dat je iets zegt). De auto is een maatje kleiner dan de ID.4 en de Enyaq. Al scheelt het niet zoveel met de ID.4, want Skoda’s zitten meestal aan de bovenkant van hun segment qua formaat.
Aangezien de Elroq al veel geheimen prijsgeeft kan de onthulling niet meer ver weg zijn. 1 oktober is het zover. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend, maar Skoda heeft hiermee zeker een potentiële hit te pakken. De grotere en duurdere Enyaq deed het immers ook al heel goed in Nederland.
Allison Burgers zegt
Skoda komt altijd eerst met schetsen van ontzettend gave modellen op 28″ velgen zonder banden, om vervolgens het doek te trekken van het zoveelste brave apparaat. Zouden ze andersom moeten doen.
307-2.0-chipped zegt
Dat dus. Zo irritant.
Bouw ‘m dan ook zo. (Wel met banden om de velgen uiteraard) ;)
e36thuglife zegt
Bro heb jij die Honda electrowaggi concept wel is gezien?
dracae zegt
Dat doen ze toch allemaal?
Er zijn maar een paar auto’s geweest die wel in de buurt kwamen van een spectaculair concept. Ik denk dan aan de TT, maar er waren nog wel meer.
e36thuglife zegt
Waarom hebben zo veel nieuwe waggies die 4 oog stapel shit? Bimma 7 begon er mee en nu doen alle bibimbappets het en de fromagiers en nu ook Skoda??? Wtf is op??
j05b zegt
Wat zeg je allemaal?
mashell zegt
Spleet koplampen liggen de één of andere reden erg goed in de Aziatische markten. Dat is waarom BMW dat heeft. Ook laten ze de wagen breder lijken, dat is waarom Skoda dat nu ook doet.
erik911 zegt
…welke taal is dit precies?…
monsieurleloure zegt
Sinds PON geen importeur van Continental meer is wordt een Skoda afgeleverd zonder banden.
Easy like that.
rykkie zegt
Als je deze naast een ID4 of een Ford Explorer zet, zie je dan verschillen? Denk je?
j05b zegt
VAG mag zijn nog wel bewijzen op het gebied van kwalitatieve EV’s. Slechte laadsnelheid, accu’s die slecht worden en slechte software. De laatste jaren genoeg ellende gezien bij collega’s. Ik zou toch wat anders kiezen.
fritsvrolijk zegt
Denk dat ik toch maar even wacht de nieuwe Tesla modellen