Met dank aan een Autoblog-lezer hebben we hete spyshots van de LaFerrari-opvolger.
Je zou het niet zeggen als je er eentje ziet, maar de LaFerrari is al 10 jaar oud. Om de topmodellen echt speciaal te houden moet Ferrari natuurlijk niet te snel met een opvolger komen, maar langzamerhand wordt het wel tijd voor een nieuwe hypercar. We weten namelijk al heel lang dat deze auto in de pijplijn zit.
We hadden in april al spyshots gekregen van de LaFerrari-opvolger, maar nu hebben we foto’s waarop we de auto nog een stuk beter kunnen bekijken. Autoblog-lezer @chrisc zit in Italië en wist in Maranello dit prototype te spotten.
Op deze foto’s lijkt het vooral een kruising tussen een Gumpert Apollo en een Corvette, maar niet getreurd: waarschijnlijk is dit niet het definitieve design. De prototypes voor de LaFerrari zagen er destijds ook heel anders uit dan het uiteindelijk product.
Toch zeggen deze spyshots wel iets. Waar de LaFerrari een gelikte hypercar was met vloeiende lijnen, wordt de opvolger waarschijnlijk meer een raceauto voor de straat. Reken er dus op dat ook de productieversie een achtervleugel krijgt. Alleen dan wat minder lelijk.
Wat kunnen we verwachten qua aandrijflijn? Je zou zeggen een V12, want de 12Cilindri heeft ook nog een V12. Op beelden die gemaakt zijn op Fiorano horen we echter niet het typische gejank van de V12. We vrezen dus dat het een V6 hybride wordt, net als de 296 GTB. Eerlijk is eerlijk: deze aandrijflijn heeft wel ‘race pedigree’, want hiermee won Ferrari Le Mans.
Race pedigree of niet, zonder V12 is zo’n Ferrari hypercar toch een stuk minder speciaal. En ja, we weten dat de Ferrari 288 GTO en F40 ook geen V12 hadden. Maar die hadden ten minste nog een V8.
Voordat we al te veel conclusies gaan trekken over het design en de aandrijflijn, zullen we maar even rustig afwachten op de onthulling. Die vindt naar verluidt in het najaar plaats. Dan wordt de Big Five dus een Big Six.
Nogmaals dank een @chrisc voor de foto’s! Ben je net als Chris iets bijzonders tegengekomen op vakantie? Dan zien we ook jouw foto’s graag verschijnen op Autoblog Spots. Als je in de beschrijving #vakantiespot2024 vermeldt maak je ook nog eens kans op een BMW Powerslide Training. Daarnaast zullen we de vakantiespots bundelen in een of meerdere leuke artikelen.
KEV9 zegt
Straks is het een F-E-rrari
anthwan zegt
HET ziet er wel heel extreem uit.
Die grote vleugel is niet echt des Ferrari.
Jasp3r zegt
Ooit een F40 of F50 gezien?
ericc zegt
Door de hybride rommel worden deze wagens achter de stoelen steeds langer. Een longtail achtig iets. Lambo begon ermee en nu deze wagen. Vind het niet mooi.
Richmond zegt
Dat is meer vanwege de aerodynamica, zie de McLaren F1 longtail
chrisc zegt
Het is zeker weten een hybride! Toen hij voorbij reed de auto op de elektromotor(en).
kennone zegt
Veilside RX-7!
ghini zegt
Ik voorspel F50 vibes.
Brigadier Broekhoest zegt
Ik begrijp nog steeds niet goed in welke bloedlijn de SF90 nou hoort.
machielvdd zegt
De SF90 is qua vermogen wel een hypercar, maar het prijskaartje is een stuk lager. Qua positionering zit een beetje tussen de F8 Tributo en de LaFerrari in.
harrie zegt
Zit er Formule 1 techniek in?
Zoals een navigatiesysteem die jou de hele tijd gaat vragen wat het beste plan is?
maarteno zegt
Ja, ergens wel jammer dat ze die regels niet doorgevoerd hadden, dat van de Le Mans hypercar ook een straatversie moest komen…maar deze Ferrari kon wel eens in de buurt gaan komen…en dus zal die aandrijflijn erin zitten…
rwdftw zegt
Het feit dat ze met een hybride komen is om de EU te pleasen. Nee, ze hoeven niet aan de idiote regels (90 gram CO2 etc) te voldoen want ze verkopen weinig*. Dat wil niet zeggen dat ze niet moeten beloven toch hun best te doen. De 12 Cilindri is uiteraard niet goed voor de balans, deze Hybrid compenseert dat weer.
* Er is een uitzondering voor kleine fabrikanten, ik meen minder dan 10.000 verkochte auto’s. Dat is voor Ferrari een mooi getal om hun auto’s exclusief te houden. Exclusiviteit heeft een prijs en een voordeel.
flow82 zegt
Gezien de AMG One ook een V6 met hybride systeem heeft, die min of meer direct uit de F1 auto komt, zou het mij niks verbazen dat Ferrari dit kunstje heeft afgekeken. Hoop alleen dat ze de aero een beetje clean weten te houden en het alleen omhoog komt indien nodig. Ben benieuwd!
harrie zegt
Of het kunstje heeft bekeken, en wijselijk heeft besloten om dat niet te doen.
flow82 zegt
Wat ik aan beelden van de AMG One heb gezien is de rijbeleving echt bizar krachtig. Kijk maar eens op het YT kanaal van Nico Rosberg. Die laat zijn AMG One uit op een afgesloten stuk weg. Of de YT video van GERcollector op de autobahn.
Of het wenselijk is dat downsizing en hybride hun intrede doen bij het hypercar segment is natuurlijk de vraag, maar ik denk ook dat we er niet aan ontkomen.
mashell zegt
Het ziet er uit alsof deze net een aanrijding heeft gehad.