Bij Renault staat een nieuwe Megane in de startblokken, die het allemaal net even wat anders gaat doen.
Het C-segment is één van die segmenten die al een tijdje meegaat en ook lekker recht door C, eh, zee is. Het zijn de auto’s die precies in het midden zitten: niet te groot, maar groot genoeg. Dat geldt ook voor de prijs. Voor wie even niet meer duidelijk heeft wat het C-segment is: dat is het segment waarin we auto’s als de Volkswagen Golf, SEAT Leon, Ford Focus, Opel Astra en Renault Megane vinden.
Verlaten
Over die laatste moeten we het even hebben. De Renault Megane doet het absoluut niet slecht, maar moet helaas het segment verlaten. De Megane krijgt wél een opvolger, maar dit wordt een compacte crossover. De Megane als C-segment hatchback krijgt dus géén opvolger. Overigens heeft ontwerper Laurens van den Acker uitgelegd waarom deze keuze is gemaakt: om een groot batterijpakket onder de cabine te krijgen, moest de auto hoger op zijn poten komen te staan. Het ligt dus niet aan het feit dat de Megane een C-segmenter is, dat deze het segment verlaat. Toch is het een beetje als een hoofdstuk afsluiten.
Meer officieel
Bij het onthullen van de Renault Megane e-Vision wist Renault al te melden dat we hier min of meer naar de nieuwe Megane aan het kijken zijn. Toch zitten er aan het concept nog wat ruige randjes. In grote lijnen wordt dit echter de nieuwe Megane en in teasende vorm heeft Renault dat nu min of meer bevestigd.
Megane E-TECH Electric
Ook bevestigt Renault de naam van de elektrische Megane: dat wordt Megane E-TECH Electric. Het gaat dus om een compacte crossover ter grootte van de Renault Kadjar, die zijn basis deelt met de Nissan Ariya. Verwacht dus zo’n 215 pk en een accupakket van 63 kWh groot. Ook het nieuwe logo van Renault gaat voor het eerst te zien zijn op de Megane E-TECH Electric.
De revolutie gaat binnen verder, waar een compleet nieuw interieur zijn opmars maakt. We zien een groot en haarscherp scherm, wat precies naast eenzelfde haarscherp scherm dat als tellerbak dient geplaatst is. Omdat de auto op het compleet nieuwe elektrische platform van Renault Nissan staat, moet de Renault Megane E-TECH Electric vooral scoren op het gebied van ruimte.
2022
We moeten nog wel even geduld hebben voor de nieuwe Renault Megane, want deze komt in 2022 op de markt. We hebben nu al een klein beetje een beeld van wat het gaat worden.
vondick zegt
Nice
jaso013 zegt
Nou! Met zo’n puik ontwerp wil ik ook wel met de Renault Megane!
Robert zegt
@jaso013: I see what you did there!
Toch vind ik het wel jammer dat er wéér een hatchback wordt ingewisseld voor een SUV, ook al is -ie ‘compact’. Het is zo fantasieloos. En wat je wint aan ruimte, verlies je weer aan de luchtweerstand. Het enige model EV wat dit anders doet, wat me zo te binnen schiet, is (uitgerekend) Honda (want patent op fantasieloze SUV’s), met de Honda e.
Andere suggesties zijn welkom.
jaso013 zegt
@RRRobert: ghehe. Mooi dat jij um wel vat! Ik vertelde deze laatst ook tegen George maar die snapte de Clooney.
timdawg zegt
@jaso013: ik kwam gisteren op straat een gast tegen die sprekend op Justin Timberlake
MarcoM zegt
@timdawg: 1 ding weet ik, het was Simon Cowell
ethylestra zegt
@jaso013: 2002 belde, ze willen hun grap terug
michiel_vandelft zegt
@ethylestra: zal even bellen, want ik ben Morgan toch Freeman
michiel_vandelft zegt
@ethylestra: Ik zal even bellen, want ik ben Morgan toch Freeman
jaso013 zegt
@ethylestra: ow dan kan ik dat wel aan jou vragen. Rijdt Saskia?
MarcoM zegt
@jaso013: mag ik ook megane?
jaso013 zegt
@marcomanta: nee, jij mag met Brian May.
MarcoM zegt
@jaso013: :-)
fendercd60 zegt
Erg lelijk.
vaakbenjetebang zegt
Vet, het lijkt wel haast alsof er eenen ouderwetschen iOmega zipdrive tussen de schermen zit. De overjarige nerdbaas in mij wordt daar heel erg gelukkig van.
moveyourmind zegt
Mooie wagen. Meteen herkenbaar als een Megane, maar toch helemaal nieuw. Het nieuwe logo komt zo ook wel heel erg mooi uit.
mashell zegt
Een Nissan Ariya met een Renault uiterlijk, dat kon wel eens een topper worden.
neymar zegt
Ziet er veel belovend uit. Van een EV specialist als Renault met heel veel ervaring verwacht ik wel een doorwrochte auto.
harrie zegt
Als ik ‘anders past het batterijpakket niet’ door de bullshit translator trek komt er ‘er zit meer marge op een suv’ uitrollen.
tjorque zegt
@harrie heuuulemaal mee eensch! Ik vindt dat ook een complete bullshit uitleg…
Komaan seg, in een model 3 zit 80kWh! En die is quasi net zo ruim als een gewone megane.
henkp1 zegt
Ik vind het een mooie wagen!
Compacte buitenmaten en een ruim interieur en goede prestaties (tenminste daar lijkt het op); prima ding, laat maar komen!
bischero zegt
En toch blijf ik me storen aan het excuus ‘batterij past niet’. Waarom kan het wel in een Tesla 3/S met een grote range, en in Renault dit niet? Design voor diverse aandrijflijnen is hier debet aan. Met andere woorden, het niet kiezen voor één. Zie je ook bij Volvo (XC40) en andere merken. Ik voorzie dat de opvolger van deze megane optioneel weer lager wordt als die 100% elektrisch wordt. Dan gaan Cw waarden weer een rol spelen ipv meerdere aandrijflijnen herbergen.
Qua design is het aardig, maar zoals met al het Franse spul, slecht houdbaar op lange termijn, muv de B-segmenters als R5, 205/206, 2CV. Nooit ontworpen als statement zoals tegenwoordig het doel is (Peugeot designbaas geeft het zelf aan: ze moeten nóg dramatischer worden).
Loek zegt
@bischero: uit de uitleg van v.d. Acker:
“Je hebt wel hele dure oplossingen, die autofabrikanten als Tesla en Lucid gebruiken, waarbij ze de accucellen in een soort H-vorm plaatsen. Dan heb je plek voor je voeten en kan de auto lager worden gebouwd. Het is alleen niet een hele efficiënte manier van werken, het is juist makkelijker om een soort chocoladeblok te maken waar je op zit. Maar daardoor worden de auto’s wel iets hoger.”
henkp1 zegt
Klopt inderdaad niet wat jij beweert. Dit platform is 100% elektrisch. Misschien eerst even verdiepen in de materie voordat je begint te roepen?
Ik vind ook oudere Franse auto’s er nog leuk uitzien, maar da’s persoonlijk natuurlijk. Mégane 2, Mégane 1 coupé, R25, R Laguna 2; allemaal leuk!
MrHyde zegt
@henkp1: wat ik nergens terug kan vinden, is of het Renault/Nissan platform gekoelde accu’s krijgt of niet. Ze zijn nu met de Leaf, Zoë en Spring zo ongeveer de enige aanbieders in Europa zonder actief gekoelde accu’s, wat voor mij echt een no/go is.
mashell zegt
De Ariya heeft wel actieve accu koeling. Moet ook wel anders kun je niet echt snelladen.
henkp1 zegt
Volgens mij hebben/krijgen beide actief, vloeistofgekoelde batterijen. De Leaf en Zoe zijn ook actief gekoeld, maar luchtgekoeld. Niks mis mee. Beide modellen hebben hun betrouwbaarheid inmiddels ruimschoots bewezen.
bischero zegt
@henkp1: je hebt gelijk, ik moet niet zomaar dingen roepen, wat stom van me, had nog zó mijn best gedaan.
henkp1 zegt
Haha, prima toch zo!
bischero zegt
@henkp1: 😅👍 had ff volledig gemist dat het elektrisch only werd en de naast de ‘oude’ Megane zou blijven bestaan. Maar je hebt gelijk hoor, uitspraak moet wel gefundeerd zijn en getoetst aan beschikbare feiten.
theracingelf zegt
Merk dat door al die elektrische auto’s van tegenwoordig mijn interesse in nieuwe auto’s echt enorm is afgenomen, het zijn passieloze vervoersobjecten geworden…
MrHyde zegt
@theracingelf want al die 3 en 4 cylinder (turbo’s) hadden zo veel passie….
De motoren die in normale personenwagens liggen zijn al sinds voor de eeuwwisseling saai, en dragen niet meer bij aan de beleving van de auto.
Dat geldt natuurlijk niet voor sportwagens: daar is het tot de dag van vandaag belangrijk voor de emotie.
mashell zegt
Bij mij juist andersom. Nu kan ik binnen mijn budget een 400pk auto rijden. Het rijdt zoveel soepeler en daarmee lekkerder dan alles wat ik eerder had en dat zonder de gewetenswroeging dat ik mijn omgeving in de uitlaatgassen zet. Brandstof auto’s, rare achterhaalde compromis oplossing waar we veel te lang aan vast hebben gehouden.
henkp1 zegt
Inderdaad, je moet even een schakelaar omzetten in je hoofd, maar dan blijkt dat BEV gewoon erg goed zijn: leveren vaak de prestaties en ‘laufkultur’ van een 12-cilinder voor de prijs van een goede middenklasser! Wat worden we verwend!
retsok zegt
Er komen op het moment alleen maar auto’s uit voor 55+. Het autonieuws boeit mij telkens minder. Normaal had ik reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe megane en dan vooral de RS natuurlijk. Helaas zijn die tijden voorbij. Voor de verandering nog maar eens een super hippe crossover..
bvlagusta zegt
Weer een generiek model erbij, logo maakt tegenwoordig niet meer uit want het lijkt allemaal op elkaar
Hupke zegt
Waarom doen ze moeite, is de slechtste c-segmenten van het moment? De huidige megane is een triestig onding, ben je boven 1m90 zit je ofwel met je hoofd tegen het dak, of moet je de stoel zo plat leggen dat je door de b-stijl je spiegel nietmeer ziet. De uitvoeringen die bij sixt en avis staan zijn zo underpowerd dat je er op de Spaanse snelwegen heuvels tegen 80 in 3 versnelling tussen de vrachtwagens moet oversteken want in 4 of 5e gaat het 3 cylindertje door z’n knieën.
net10 zegt
De Megane zit voor de meeste lange mensen juist goed, en wordt in Nederland alleen geleverd met relatief krachtige en grote 4 cilindermotoren van 1330 CC die ook Mercedes gebruikt in diverse modellen, ze leveren opvallend veel koppel bij lage toeren. Het is gewoon een onderschatte auto in Nederland. De auto is ook leverbaar als zeer krachtige plug in hybride en diesel.
De elektrische Megane heeft alles in zich om zeer succesvol te worden.
cossiekiller zegt
Direct een schroefkit om de boel 8cm te laten zakken. Het zal ze leren.
ericc zegt
Bye bye RS…..