Mark my words.
Volgens velen is de Ferrari 458 Italia de laatste ‘echte’ supercar van Ferrari. Sinds de 488 GTB maken de Italianen gebruik van turbomotoren en sinds de nieuwe SF90 wordt ook hybride-aandrijving prominent(er) bij het Maranellese merk. Bij de 458 Italia ging het nog allemaal old skool. De motor was een atmosferische 4,5 liter V8 met 572 pk. Geen turbo’s en andere ongein: pure emotie. Op één dingetje na dan.
Hoe je het ook went of keert, échte puristen geven de voorkeur aan echt alles zelf in de hand hebben. Nou begon de 458 ook wel een beetje een rijdende computer te worden met elektronische hulpjes alom, maar er is nog iets. Zelf schakelen kon namelijk niet in de 458. Je was te allen tijde afhankelijk van een zeventraps DCT-bak met schakelflippers. Dat luidde wel het begin van het einde in: van de F430 zijn er namelijk nog exemplaren met een derde pedaal te vinden, van de 458 zijn dat er precies nul.
Tenminste, nu nog. European Auto Group, een set Amerikaanse techneuten die zich verdiepen in supercars, zijn van plan om een 458 uit te rusten met een ‘gated six-speed manual‘. Deze versnellingsbakken met het goed zichtbare H-patroon, worden door puristen gezien als dé schakelbakken. Immers, bijna elke Ferrari, Lamborghini en andere exoten gebruikten deze versnellingspoken al jaren. EAG heeft al een versie van de 430 Scuderia met een zesbak, nu is het de beurt aan de 458. Niet alleen is een handgeschakelde bak veel lekkerder om mee te rijden, het verwijderen van de complexe hydrauliek achter de automatische bak scheelt ook nog eens gewicht. Win/win, toch?
Niet alleen heeft nog niemand zich gewaagd aan een ‘gated’ 458, het is überhaupt de enige 458 ter wereld met een handbak. Een zeer uniek project en de jongens lijken te weten wat ze aan het doen zijn, dus qua afwerking zit het ook snor. Stay tuned, binnenkort onthullen ze de complete auto. Hier alvast een voorproefje.
posthumus zegt
Toch grappig dat het uitgerekend Amerikanen zijn die hier mee komen. Kan het alleen maar toejuichen
e90320d208pk zegt
@posthumus: Absoluut, volgens mij houden Amerikanen JUIST van roeren met een pook in sportwagens. Volgens mij is de E60 M5 in Amerika alleen maar geleverd met handbakken ipv de SMG’s in de rest van de wereld.
s54s62 zegt
@e90320d208pk: E60 handgeschakeld in Amerika: 1346 stuks van de 9491 in totaal geleverd.
dsdh zegt
@s54s62: hoe weet je dat soort dingen
gwnbmw zegt
@dsdh: iets in de trend van carfacts.com
bischero zegt
@gwnbmw: *trant
s54s62 zegt
@dsdh: de E60 M5 handgeschakeld heeft mijn aandacht. Ik zou er graag één hebben. Gelukkig even gecontroleerd want ik dacht dat het er +/- 1100 waren.
papa zegt
@s54s62: m5?
s54s62 zegt
@papa: ja inderdaad, alleen M5 ;)
SimonMc zegt
@e90320d208pk: Niet helemaal juist. Je kon enkel de handbak krijgen in de US, want dat was de standaard versnellingsbak bij een M5 daar. Maar die SMG-bak was wel degelijk optioneel te krijgen.
e90320d208pk zegt
@SimonMc: Duidelijk ??
evogt3 zegt
Heel vet. Ben benieuwd of deze ombouw straks ook beschikbaar komt voor meer 458-en of dat het bij dit ene exemplaar blijft.
nielsemans zegt
@evogt3: voor de 430 scud gaan ze een kit maken dus dik kans dat ze hier ook een kit van gaan maken
evogt3 zegt
@nielsemans: zou leuk zijn. Begin ik vast met sparen.
PunicaOase zegt
Gaaf! Toch zou ik zelf voor de automaat gaan. Rijden in een Ferrari is al lastig genoeg…
flatsixx zegt
@punicaoase: helemaal mee eens. Vond zo’n F430 niet extreem, maar het was ook niet heel makkelijk zoals bij een 911 natuurlijk.
xypds157 zegt
Haha en alsnog flippers aan het stuur….
Edge zegt
@xypds: Het is dan ook nog een prototype. Of denk je dat je dat het zeil om de h-shifter, de losliggende bekabeling en die laptop met koffer op de vloer aan de passagierszijde ook bij het eindproduct horen?
drdre1 zegt
@xypds: doe kunen ze mss inzetten als volumeregeling voor de radio. ?
ghost zegt
Toch grappig dat ik dit artikel in zekere vorm ook bij onze vrienden van Top Gear magazine al heb gelezen een dag of wat geleden..
galverink zegt
@ghost: was het niet bij Road and Track? Want die inspireren de AB redactie ook op bijzondere wijze.
ericd zegt
De perfecte 458 is er eentje met de 458 body, maar met de kop en kont van z’n opvolger.
racerx zegt
Heb wel eens een tripje Zuid Duitsland gedaan in een 458, die automatische bak is erg prettig. Ik zou er geen handbak in laten knutselen in ieder geval, cool project nonetheless.
Jochempie zegt
Houd je mond en neem mijn geld.
spykerboy zegt
Tja, ik zou hem toch liever met de flipperbak hebben, is sneller en gemakkelijker dan een 3e pedaal erbij…
ttr6 zegt
Toch wel gaaf. Aparte trend ook: wie had dat 20 jaar geleden kunnen voorspellen, toen een flipperbak HET dingetje was om je Ferrari mee uit te rusten. Ik snap het nu wel: alleen al het plaatje van de sleuven-pook in je auto …..blijft prachtig. Met de komst van electr. zelfrijdende auto’s worden deze handbakken allleen maar interessanter voor de “liefhebber” , want “nog echt autorijden” . Ik hou mijn 360 Modena met handbak voorlopig maar mooi aan, ook als ik de , theoretische (want doe ze nooit), stoplichtsprintjes tegen een minder krachtige auto met DSG of zo verlies…..totaal onbelangrijk.
Dutchdriftking zegt
@ttr6: Je bent een gelukkig man! Ik heb ooit een dagje met een 360 spider mogen rijden (met F1 bak) fantastisch apparaat.
drdre1 zegt
Als ik een 458 met een handbak wil rijden, koop ik wel een Pontiac Fiero!! ? O.. O nee..
van1 zegt
Als je dit de gaafste Ferrari van de wereld noemt dan heb je weinig koek gegeten van de 458 in zijn geheel. Zeg nou zelf; vraagt een 458 om een H-schakelpatroon? Als je naar een 458 in z’n geheel kijkt dan zeg je “waar zijn deze jongens toch mee bezig?”. Is dit wat puristen maken van een 458? Ik dacht eerder aan zoiets https://alpincars.com/23579-product_big/mini-f56-f57-gear-sport-lever-knob-leather-6-gears.jpg