![Dit wordt de eerste 3D-geprinte productieauto](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Polymaker-LSEV-zij.jpg)
*fronst in toekomst*
3D-printen op zich is niets nieuws binnen de autoindustrie. Van kleine start-ups die stijlvolle lampen studiemodellen produceren tot grootheden als Porsche die de techniek gebruiken om onderdelen te bouwen voor klassiekers, het gebeurt allemaal. Toch is er nog geen echt productiemodel verschenen, maar dankzij een Italiaans-Chinese combinatie, lijkt dat nu te gaan veranderen.
Het gaat om de LSEV, het liefdeskind van het Chinese Polymaker en het Italiaanse X Electrical Vehicle (XEV). De bedrijven hebben een Smart-achtige auto op de planning staan, die allereerst gedemonstreerd wordt middels een prototype. “Ah, dus helemaal echt is ‘ie niet?“, hoor ik je zeggen. Wel, dat is niet helemaal waar.
De LSEV gaat namelijk wel degelijk in productie; in 2019 om precies te zijn. Met name in het Verre Oosten, in China, is er een gezonde hype rondom het wagentje. De makers hebben naar verluidt al ruim 7.000 bestellingen binnen, terwijl ze momenteel tegen een jaarlijkse productie van slechts 500 auto’s (één productielijn) kijken. Een gevalletje Tesla Model 3, wellicht? Daarnaast hebben de fabrikanten überhaupt nog geen licentie gekregen om de auto daadwerkelijk te maken, laat staan hem op de openbare wegen te krijgen. Dit schijnt wel in het verschiet te liggen.
Ervan uitgaande dat het duo alle zaken eind volgend jaar op orde heeft, hebben we te maken met een wagentje dat mogelijk voor de nodige opschudding zal zorgen. Althans, de baas van Polymaker hoopt dat de rest van de autoproducerende wereld door hun project in zal zien dat 3D-printen de toekomst is.
Hoewel de LSEV bij lange na geen auto is waar je met het gehele gezin in kan, is het een prima karretje voor in de grote stad. Het prototype van de LSEV weegt slechts 450 kg en moet op één elektrische lading ongeveer 150 kilometer ver komen. Zijn topsnelheid bedraagt 70 km/u en hij moet rond de 7.500 euro kosten.
Bijzonder is het feit dat Polymaker het voor elkaar heeft gekregen de wagen praktisch helemaal met de 3D-printer te bouwen. Op het chassis, de ruiten, de banden en enkele andere onderdelen na, komt hij regelrecht uit de printer. In plaats van ruim 2.000 plastic delen te gebruiken om de auto te maken, heeft het Chinese bedrijf slechts 57 plastic delen nodig om hem in elkaar te zetten; de rest is te danken aan de 3D-printer.
Goed naar Smart gekeken die Italianen..
@ikleesookoverautos: die chinezen zullen gekeken hebben ??
Kan ik eindelijk het Smart Printer icoontje op mijn bureaublad eens gebruiken
Een smart met de achterlichten van een up!
@janmetdelangeachternaam: je vraagt je af, was het misschien niet meer een 3D kopieerapparaat dan een 3D printer?
Ik vind het wel een guitig karretje. Maar met een range van 150km/h en een topsnelheid van 70km/h kan je er niet zo veel mee. Doe dan maar de Honda EV Urban.
@daihatsucuore: Waaijenberg heeft interesse, naar het schijnt.
@rrrobert: ho, dit had een reactie op @jorden moeten zijn.
@daihatsucuore: jaa die urban is gaaf!
Dit wordt de eerste 3D-geprinte productiebrommobiel ter wereld
3D printen… leuke marketing.
Maar totaal ongeschikt voor deze toepassing.
Of ze moeten iedere auto een ander uiterlijk geven.
Want zodra je meerdere exemplaren van hetzelfde design wilt hebben, is 3D printen een verschrikkelijk dure manier van produceren.
@Hubert: ik vermoed dat in dit geval de “winst” van het 3D printen zit in het reduceren van het aantal onderdelen. Als je in matrijzen voor 2000 kunststof onderdelen moet investeren is dat een flinke bom duiten. Die 57 onderdelen die ze printen zullen ongetwijfeld niet lossend zijn, want dat is niet nodig bij 3D printen. En bij 500 van die karretje per jaar zal dat dus goedkoper uitvallen. Vraag me af waar het omslagpunt ligt om toch naar “convetionele” productie om te schakelen…
Ik snap niet dat 3D-printen nog steeds zo opzienbarend is. Wat interesseert mij het nou hoe je je plastic verwerkt.