Groot, groter, BMW X5, grootst, BMW X7. Want in Amerika zijn ze nog steeds dol op familiehokken waar je met gemak een gemiddeld mormoons gezin in kwijt kunt.
Mercedes heeft met de GL een SUV in het allergrootste segment te pakken. Feitelijk gezien is de Audi Q7 daar een directe concurrent van, als je afmetingen gaat vergelijken. Maar wanneer je de X5 van BMW weer tegenover de Q7 van Audi zet, valt op dat de lengte van de Q7 een stuk groter is (5089 mm vs 4857 mm). Ergo: BMW heeft een niche te vullen. Er is nog ruimte boven de X5, en als ze in München ergens harder van door de neus beginnen te snuiven, is het wel met het vullen van een niche.
De verhalen over een X7 doen al langer de ronde. Het werd een beetje een welles-nietes-verhaal: in 2008 verdwenen de X7-plannen wegens algehele crisis namelijk in de ijskast, om in 2010 weer voorzichtig te worden ontdooid toen de SUV-markt aantrok. Inmiddels rijdt er een prototype rond om alle onduidelijkheid weg te nemen, en die is door de spyfotomeneren van BimmerBoost op de foto is gezet.
De in Californië gesignaleerde X7 is duidelijk groter dan de X5, en gezien zijn target op de Amerikaanse markt, is het hoogstwaarschijnlijk een zevenzitter. De testchauffeur deed er overigens niet geheimzinnig over, en gaf direct toe dat dit de ‘2014 BMW X7’ is.
Soon…
thomaz520 zegt
Het zal wel een 7 zitter worden.
vwally zegt
@thomaz520: you think?
diesel52 zegt
@thomaz520: http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/666/_57c8a1a431a592af806925e57258202f.png
Arnoud zegt
Mijn hemel… En ik maar hopen dat een gedrocht als de Q7 slechts een eenmalige misstap zou zijn, begint BMW er óók mee.
vwally zegt
@Original_Arnoud: Een auto lelijk vinden hangt af van het design/ontwerp. Dat jij zegt dat Bmw niet aan een X7 moet beginnen omdat een Q7 al lelijk genoeg is slaat als een tang op een varken..
Arnoud zegt
@vwally: Het heeft ook zeker met formaat en verhoudingen te maken. Een Q7 is gewoon één brok lompheid. Er is helemaal niets elegants of stijlvols aan. Hetzelfde geldt voor zoiets als een Lincoln Navigator of elke ander über size SUV. Groter dan een Range Rover moet je het gewoon niet maken. Die vind ik eigenlijk al te groot en te lomp.
jrmpower24 zegt
hij is in ieder geval DIK!
ben benieuwd :D
camber24 zegt
Kan dit niet zo goed volgen; concurrent Mercedes GL wordt bij mijn weten niet zo veel verkocht. Waarom zou je dan in dezelfde vijver gaan willen vissen?
tjorque zegt
@camber24: Omdat de Q7 wel goed verkoopt?
Vreddy_B zegt
@camber24:
Ik heb geen cijfers. Maar in Amerika heb ik de GL erg veel zien rijden. Daarom wordt ook de X7 daar gelanceerd. Q7 zie je overigens weinig rijden.
El_Bastardo zegt
@Vreddy_B:
Ik was november en december veel in NY, en idd GL zie je dagelijks rijden. Maar daar tuint hij niet eens groot tussen alle Navigators, Escalades etc..
BMW en Mercedes zie je veel, audi ook wel maar lang niet zo veel.
Als NY representatief is voor de hele VS denk ik dat een X7 goed zal worden verkocht.
ravi zegt
@Vreddy_B: De Q7 rijdt wel vaak rond in Californië, ik weet niet waar u de Q7 weinig zag rijden? De X7/Q7 en GL zijn in de VS veel gebruikte auto’s en juist soort auto’s tussen de saturns en escalades in. Een middelmaatje dus;)
drivingpleasure zegt
@ravi: Ten eerste verkoopt Audi ontzettend slecht in de US. Ten tweede is er naar mijn weten nog geen X7. Ten derde verkoopt de Q7 naar mijn weten slecht…
ravi zegt
@drivingpleasure: x5 natuurlijk, maar in bepaalde delen zijn de Q7 en vooral de GL erg populair, bijvoorbeeld in carmel waar ik woon hebben er 8 mensen in de straat een GL of Q7. Daarnaast in de hele stad erg veel…
amg65 zegt
@ravi: Q7 beduidend minder! GL doet het inderdaad goed..
E34M5Touring zegt
@camber24: GL loopt in de states bijna net zo hard als de ML. JE ziet ze in Florida ook erg veel. Daar is zeker wel markt voor. Je hebt ook nog die wanstaltige Infinti (boven de FX) en de genoemde Escalade en Yukon Denali. Dat zijn ook enorme auto’s.
toroloco zegt
Waste of money, zal nooit een SUV aanschaffen.
tjorque zegt
Omdat de Q7 wel goed verkoopt?
ravi zegt
Nou de x5 is van binnen niet bepaald groot dus de x7 mag wel wat groter
Goed_Koopman zegt
Ik zie liever dit dan een MPV van BMW.
JamesBond007 zegt
X5 heb je ook al als 7 zitter. Alleen niet echt prettig zitten achterin.. Het kan wel maar het niet is echt ruim. Goed plan van BMW om dit op te vullen.
Megakix zegt
@JamesBond007: ja !…enne, een gemiddeld gezin bestaat uit 2,4 personen…dus waarom dan niet direkt een X-Bus ontwerpen voor 50 man…
JamesBond007 zegt
@Megakix:
Omdat deze auto niet is bedoeld voor gemiddelde gezinnen…
Megakix zegt
@JamesBond007: dus jouw volzin: Alleen niet echt prettig zitten achterin.. Het kan wel maar het niet is echt ruim…slaat de plank dan ook volledig mis.
JamesBond007 zegt
@Megakix:
Ja daarom is een volwaardige 7 zitter als de X7 misschien dan juist goed voor mensen die een 7-zits auto willen om mensen te vervoeren die hun benen nog hebben.
De X5 is daar te klein voor imo.
robertb zegt
Wie zegt dat dit een X7 moet zijn? Misschien is het wel gewoon een gecamoufleerde nieuwe versie van de X5 F15?
pax1004 zegt
@robertb: omdat de testchauffeur t zelf heeft gezegd misschien?
Maarten123 zegt
Goede keuze. Autofabrikanten zijn geen moraalridders, ze willen graag de markt bedienen. Hier is in veel windstreken voldoende markt voor. Vaak wordt de V.S. genoemd, maar Rusland, China en VAE zijn minstens net zo belangrijk.
Een GL of Q7 wordt wel gezien als Full-size SUV, maar is beduidend kleiner dan een SUV van het GMT900-platform (Escalade/Tahoe/Yukon). Feitelijk is de GL een verlengde ML en in zijn verlengde gedaante is hij gelijk aan een standaard GMT900. Die zijn echter breder en hoger, waardoor ze op hun beurt weer 50cm zijn te verlengen. Een X5 is puur midsize kan dus nooit en te nimmer aanhaken in dit segment, dus is er ruimte voor een X7. Qua verbruik zal het niet veel schelen, ook zijn de ontwikkelingskosten waarschijnlijk te overzien.
Wesley zegt
Oei…. Het eerste blundertje van 2013? Betreft namelijk gewoon de X5. Waarom dan nog zoveel cammo? Simpel, het is een prototype die vanaf begin dienst heeft gedaan. Aangezien er vaak nog geen echte bumpers onder zitten kunnen ze de cammo net zo goed laten zitten. Scheelt weer tijd en geld. Dat is ook waarom ze oude proto’s voor lange tijd blijven gebruiken voor ze vernietigd worden, vanwege de kosten.
JagID3Merc zegt
@Wesly: Heb je ooit leren lezen? “De testchauffeur deed er overigens niet geheimzinnig over, en gaf direct toe dat dit de ’2014 BMW X7′ is.”
bempi zegt
@citroen4life:
Lol er zijn geeneens ( geruchten ) & concepten dat BMW met een X7 op de proppen komt. Hoe kunnen ze nu al met een cammo model rond rijden, wat ook geeneens in 2014 komt. Daarbij kan het ook zijn dat de test chauffeur je ook gewoon voor de gek kan houden. BMW speelt namelijk slim in op de markt. De huidige X5 is wel lastig om te overtreffen qua design, dus moeten ze het op een andere toer gooien ( kortom bigger and better maken ).
Nee dit betreft gewoon de nieuwe X5 dat een gelijkwaardige bouw ( qua grootte ) krijgt als de Q7.
JagID3Merc zegt
@citroen4life: Wat wordt het dan? X5L?
Deze auto is groter dan de nieuwe X5…
Wesley zegt
@citroen4life: wellicht weet je niet wie ik ben, grote kans namelijk. Ik heb jaren lang als spyfotograaf gewerkt, doe het overigens nog steeds maar minder intensief, en weet dus inmiddels wel hoe het gaat in die wereld. Heb regelmatig met testrijders gesproken, niet over het model die ze rijden. ‘Waarom niet?’ zul je denken. Heel simpel, daar mogen ze niets over kwijt. Sterker, toen ik in Oostenrijk naast een Panamera facelift stond ontkende hij zelfs dat het een Panamera was. Hoe duidelijk kan het zijn. Om nog een voorbeeld te noemen, in 2011 de Lotus Exige in Oostenrijk. Via internet was te zien dat het om het model ‘Exige’ ging (kenteken invullen mycarcheck). Hiermee ging ik naar hen toe, die bleven ontkennen. Ze zeiden letterlijk: We can’t tell you, otherwise we have to kill you. Natuurlijk overdreven, maar om aan te geven hoe het in die wereld gaat. Ga jij naar een testrijder van de nieuwe C-klasse en je vraagt of het de nieuwe ML is, dan geeft hij je gelijk of hij ‘weet het niet’.
drivingpleasure zegt
Op foto 3 staat er nog een X model ingepakt, nieuwe X5? Verder lijkt mij de X7 goed voor de Amerikaanse markt waar je veel van dat soort grote wat lompere auto’s hebt. Kijk naar de Q7 in NL dat is toch niks alleen maar een gedrocht op wielen…(in de US trouwens, daar verkoopt Audi niet zo goed omdat ze meer kwaliteit willen)
tweetienduizendste zegt
@drivingpleasure: Zou dat geen 3gt kunnen zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
Zouden ze niet beter gewoon een camionette rebadgen…
xilver zegt
Damn, een Range Rover lijkt haast klein tov van dat ding…
bempi zegt
Dit is gewoon een X5 met het formaat van een Q7.
4991 zegt
@bempi: dan krijg je toch x7?
Hupke zegt
“familiehokken waar je met gemak een gemiddeld mormoons gezin in kwijt kunt” Dus er zijn 3 zitplaatsen vanvoor?
bmwe46csl zegt
Eerst zien dan oordelen
FlowMotion zegt
X6 is inderdaad maar een kleintje tegenover de GL:
http://www.autojunk.nl/2013/01/driven-vs-garaged
beiersmonstercocksyndroom zegt
Ik zever
motmot86 zegt
Wat maakt het nou uit wat de naam van dat ding is, zou toch niet uit moeten maken voor de verkoop…