Het half-Chinese Qoros timmert vrolijk aan de weg met die crashveilige sedan van ze, en komt straks de EU-markt op met een sation en een crossover. Maar daar houdt de expansiedrift niet op, er zit namelijk ook een tamelijk grote sedan en een SUV in het vat. Kan iemand Qoros nog stoppen?
Nee, en waarom zouden we dat willen. De designs van deze semichinezen -getekend door voormalig MINI-ontwerper Gert Hildebrand– zien er lang niet slecht uit, en qua prijs zullen ze waarschijnlijk voordelig uitvallen. Daar komt bij dat Qoros heeft aangegeven dat het platform waarop ze gebouwd worden modulair is, en ze daar dus makkelijk grotere en kleinere modellen op kunnen baseren, waarvan de hoogte evenals de stoelpositie aanpasbaar is.
Het 3-platform met een wielbasis van 2690 mm kan 50 mm worden ingekort om een Golf-variant te creëren, en 130 mm groeien om iets in het D-segment te realiseren. Een forse sedan zoals te zien is op bovenstaande foto. De variatiemogelijkheden in hoogte zouden de Chinezen ook in staat moeten stellen om in het B-segment een crossover te fabriceren, en het merk liet zich onlangs ontvallen dat er een zevenpersoons SUV in de pijplijn zit.
Voor eerdergenoemde sedan zullen met iets meer dan de huidige 1.6-liter viercilinder uit de Q3 moeten komen, maar daar wordt aan gewerkt. Naast nieuwe diesels komt er een hybride-aandrijflijn á la Peugeot aan, waarbij de achterwielen apart worden aangedreven door een elektromotor.
De schetsen vind je HIER, voordat de daadwerkelijke modellen bij Nederlandse dealers staan -die er nog niet zijn- gaat nog wel anderhalf jaar duren.
thomcarspotter zegt
Ik moest gelijk aan een Audi A8 denken!
2de foto lijkt eerder een bestelbusje dan een SUV imo.
michal zegt
Mix van audi, vw en skoda?
jazzzo zegt
@michal: nou nee. Omdat het een Chinese auto is, wil niet zeggen dat het gelijk op die merken lijkt. De merken die je zegt lijken nog meer op elkaar dan deze Qoros op een van die merken!
deladude zegt
@michal: Nee, kopie zou ik niet durven zeggen maar ze spreken wel dezelfde designtaal. Strak, clean, simpel en zakelijk.
Vind het wel oké, als ze dit nou een beetje aantrekkelijk prijzen zou dit zomaar eens wat kunnen worden.
diehard zegt
hmm, nee.
Een BMAudi a8530D?
vliegendetosti zegt
Die sedan is dik! Als Qoros deze styling met goede motoren en in combinatie met een hoogwaardige afwerking en scherpe prijs kan waarmaken, reken mij dan maar als toekomstige klant!
jazzzo zegt
@vliegendetosti: dan ben je er als de vliegende tosti bij….
arjontje zegt
@vliegendetosti: Daar ben je niet de enige in. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Emile_Benz zegt
Not sure if Audi, or just imagination…
jazzzo zegt
Prijs zegt (bijna) alles. Kijk maar naar de CTS of Q50. Veel te duur. In Nederland moet ‘ie minimaal 10000 € goedkoper zijn dan zn Duitse concurrenten, door het merklogo. Jammer.
mopar zegt
@jazzzo: Zelfs dan maakt het weinig uit. Nederlanders zijn badge-geil als de pest, zonder enige reden. De ene helft is bang wat de buren zouden zeggen als ze een “gewaagde” auto zouden kopen en de ander helft wil juist de ogen van hun buren uitsteken. En waar kan dat beter mee dan met een Ster, 4 ringen of een blauw/wit logo op de motorkap.
rob68 zegt
Ik zie een zeibootje? Oh, nee, eh, ziet er redelijk Audi uit.
tupperware zegt
@rob68:
Die kunnen zeker hun borst nat gaan maken.
BMW lijkt mij voor dit moment nog iets te hoog gegrepen maar wat leren die Chinezen snel.
kaasboerin zegt
@tupperware: wat leren ze snel?
Roflol, je hebt het over een schets.
Als deze op de markt komt word tie toch niet gekocht. Als de Duitse merken echt zo belachelijk duur waren reden ze hier niet meer rond.
Jep, veel leasebakken, maar dat is bij de rest vd fabrikanten niet anders.
Daar komt bij dat als de gemiddelde AB’er overstapt van gazelle naar auto, dat het merendeel uiteindelijk ook weer eindigt in een Duitser.
Maar ja. Dat wij van de zogenoemde ‘underdog’ houden zit in onze aard.
tupperware zegt
@kaasboerin:
Kijkend naar wat ze met de Qoros 3 neer hebben gezet, trek ik de conclusie dat er grote stappen worden gezet. Underdog of niet, die ziet er niet verkeerd uit en de crashbestendigheid zit gewoon op “Duits” niveau. Terugdenkend aan Landwind is mijn conclusie gerechtvaardigd.
Je stelling dat alle merken gelijk profiteren van de leasemarkt klopt echter niet, dat zijn hoofdzakelijk de Duitse merken aangevuld met wat Frans 14% spul.
Zoek de particuliere nieuw verkopen er even bij en je schrikt hoe klein het Duitse marktaandeel is. De particulier die Duits rijdt doet dat vaak in een ex. leaseslet omdat hij dan denkt dat hij meer voorstelt dan hij werkelijk is.
Niet de manier waar op ik mijn keuze voor een andere auto maak.
bmweber zegt
Succes daarmee!!
azenomei zegt
Mooie Audi inderdaad.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik zie wel wat vernieuwende design aspecten, zoals de vouw in de zijkant die écht precies eindigt bij de achterportieren, de led verlichting die doorloopt in de grille. En dat zonder ‘frutselig’ te worden… Knap design!
utr1984 zegt
Sorry hoor, maar Qoros heeft niet eens een fabriek en een echt productiemodel is nog niet gebouwd. Dus laten we even wachten met het merk nu al zo te omarmen
snorrie11 zegt
Sedan: ja. ‘SUV’: o god, nee.
black.wizard zegt
Voor een merk dat zich (in de EU) nog moet bewijzen zeg ik; ziet er goed uit! Nu afwachten of schapend Nederland ook verder kijkt dan hun neus lang is.
Esprit_de_Flandre zegt
Niet mis.
Zou wel eens graag een Qoros 3 ‘voelen’…
roadrebel123d zegt
Gezien de foto eerder een bandenkiller.