Jaguar deelt de eerste sterk gecamoufleerde beelden van hun opkomende radicaal nieuwe limousine in de topklasse.
Normaliter zou ik niet willekeurig dingen lopen pluggen, maar de start van dit artikel loopt perfect parallel aan een podcast die ondergetekende laatst luisterde. Smith & Sniff, gepresenteerd door Jonny Smith (ooit Fifth Gear-presentator, nu bekend van The Late Brake Show) en Richard “Sniff Petrol” Porter, scriptschrijver van TopGear. Normaliter is dat een uur lang geneuzel over van alles en nog wat, maar omdat Jonny op vakantie was heeft Richard recent een aflevering solo gemaakt. Met een doel: hij wilde dolgraag de nieuwe Jaguar EV-spotten, uiteraard in camouflagepyjama. JLR heeft hun ontwikkelingscentrum in Gaydon en de hele aflevering werd opgenomen vanuit een auto daar in de buurt. Er rijden daar voldoende ‘mules’ en andere prototypes en Richard was ervan overtuigd dat de Jaguar EV al rondrijdt. Spoiler alert: hij heeft ‘m niet gevonden en de aflevering is niks meer dan iemand die een uur lang mijmert over de beste herinneringen omtrent gecamoufleerde prototypes terwijl hij probeert zich als een spion op te stellen. Klinkt saai, maar dikke aanrader.
Jaguar EV
Goed verhaal, lekker kort. Maar Richard had wel gelijk: die baanbrekende EV die zo baanbrekend wordt dat Jaguar het aandurft om een jaar lang geen auto’s te verkopen, is in een dusdanig gevorderd stadium dat Jaguar met gecamoufleerde prototypes rondrijdt. En daarvoor hoef je niet helemaal naar Gaydon af te reizen met een telelens. Nee, ze komen gewoon van Jaguar zelf.
Wat zien we? Niet zo veel. Uiteraard laat Jaguar niks zien wat ze niet willen dat we zien. We zien een neppe Jaguar-vormige grille, een héél klein stukje koplamp en een grote poging om de proporties te verbloemen. We verwachten dat er ondanks de Rolls-Royce achtige proporties gewoon een ranke sedan schuil gaat onder deze wrap.
Want ja: het wordt een sedan! Bij Jaguar denk je vrij snel aan de ellenlange lijst aan sedans die het merk over de jaren heeft gehad, dus het lijkt erop dat het een opvolger voor de XJ wordt. Of misschien noemen ze hem wel XJ. Verder tasten we namelijk nog een beetje in het duister. Managing directeur Rawdon Glover belooft in ieder geval dat het een bijzonder, futuristisch en uniek ding wordt. Stiekem hopen we een beetje op een soort revival van de Jaguar B99.
De nieuwe sedan wordt tevens een proloog voor de nieuwe richting die Jaguar op wil. En die richting is elektrisch. Ook wil Jaguar een poging doen om meer in het vaarwater te komen van de echt luxe merken en mag je een prijskaartje met zes cijfers wel als verwachting opschrijven.
verudin zegt
roept herinneringen op aan de XJS. Ben benieuwd.
outlook zegt
Ben op zich best benieuwd inderdaad
Stefje zegt
Dit gaat ze pijn doen. Ik hoop oprecht dat Jaguar deze fout te boven komt maar vrees dat dit zomaar de ondergang wordt.
kennone zegt
Ik deel de zelfde gedachten
Lambrusco zegt
Heel benieuwd hoe dit er zonder camouflage uitziet want wat een bijzonder proporties!
debeier100 zegt
Pak de vertrouwde XJ met 4 koplampen en heerlijke achterkant en gooi een modern sausje erover.
Zelfs een Jag uit 1993 blijft mooi en chique, 100% succes plug in met 200km bereik en je hebt een bestseller.
PunicaOase zegt
Slecht idee. De mannen die de XJ destijds kochten en mooi vonden zitten nu allemaal in een bejaardentehuis.. Jaguar moet juist met iets nieuws komen dat de EV-rijder aanspreekt boven een MB, BMW of Audi..
gdjnl zegt
Modern interpretatie van de XJ R (X358, 2008-2010) als hybrid-EV of met strakkere lijnen zou ik anders zo overwegen. En ik zit nog lang niet in een bejaardentehuis ;)
rwdftw zegt
– trapje nodig om erin te klimmen? nee
– zit hoog genoeg om over de DAF XF voor je heen te kijken? nee
– voldoende ruimte om al het speelgoed en kleren van kleine Anne-Fleur mee te nemen? nee
Gaat hem dus niet worden. Nooit. Want je richt je op de fossielen in het bejaardentehuis of de Mercedes rijders. Die gaan niks (anders) meer rijden.
Willy500E zegt
Ondergang!
dracae zegt
Dat wordt vast een hele leuke auto.. die bijna niemand koopt.
Zo gaat het tegenwoordig als ik een auto leuk vind / denk te gaan vinden meestal.
F Lamez zegt
Wie wil er een elektrische jaguar? Als zelfs de waarde van elektrische Porsches verdampt dan zie ik dit nog somberder in.
PunicaOase zegt
Goed punt.
HZW zegt
Zal wel de zelfde platform krijgen als de nieuwe Range Rover EV, die al compleet uitverkocht zou zijn voor 2025.
Fernando zegt
Als het iet wat lijkt op de B99 en met Model S Performance rijeigenschappen dan kan het mss nog iets worden maar ik vrees dat Jaguar vóór 2030 de handdoek in de ring gooit. Mijn neef heeft 3 Jaguar´s in 20 jaar versleten terwijl mijn broertje al meer dan 20 jaar met dezelfde Landcruiser toert.
Het ziet er fraai uit maar dat is dan ook alles
mrrobot zegt
Mooie proporties
Wolflow zegt
Hoezo naar Graydon afreizen?
Het Tata hoofdkantoor van Jaguar zit daar niet
mashell zegt
Onder deze camouflage kan een elegante sedan zitten maar ook net zo goed een BMW i7, wat een SUV met kofferbak is.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het net een Flying spur, en dat is een geniale auto. Dus ik denk dat het design wel goed komt. Of dat ook verkoopt is natuurlijk een heel ander verhaal.
Stiggy zegt
Ik vind het schrappen van al je modellen zo’n bizarre keuze. In een klap al je vaste klanten kwijt, imagoschade. En hoe moeten je dealers in leven blijven?
ericc zegt
Iedereen brengt een SUV want de markt vraagt SUV’s. Zij brengen een sedan. Hopelijk komt er ook een hybride versie.
HZW zegt
Als ik een Sedan EV zou kopen, dan zonder twijfel de “Lucid Air Sapphire”.