Deze Audi moet het de Tesla Model Y lastig gaan maken.
Elektrisch, SUV en een aflopende daklijn: met deze ingrediënten heb je een auto die helemaal anno nu is. Na de Tesla Model X en Y, de Jaguar i-Pace en Audi’s eigen e-tron Sportback is deze Q4 Sportback e-tron de volgende.
De reguliere Q4 e-tron concept kregen we ruim een jaar geleden al te zien. Dit moet het kleinere broertje worden van de E-Tron. Net als zijn grotere broer krijgt ook de Q4 een Sportback-versie. Daar presenteert Audi vandaag de conceptversie van, die we hier voor ons zien.
Evenals de andere recente EV’s van Volkswagen komt de Q4 Sportback op het MEB-platform te staan. Op technisch gebied is de Sportback identiek aan de reguliere Q4 E-Tron. Dit betekent dat de auto twee elektromotoren krijgt, die goed zijn voor een systeemvermogen van 306 pk. De topsnelheid is begrenst op 180 km/u, terwijl een sprintje van 0-100 in 6,3 seconden mogelijk is. Belangrijker nog: de actieradius komt met het 82 kWh-accupakket uit op 450 km.
Deze cijfers gelden voor de basisversie met vierwielaandrijving. Er komt ook nog een versie met enkel achterwielaandrijving (met één elektromotor dus). Deze krijgt minder vermogen, maar wél een grotere actieradius. Audi belooft ruim 500 km.
Dit alles kenden we al van de Q4 E-Tron. Het nieuws zit hem vooral in het design. De Q4 heeft namelijk een aflopende daklijn gekregen, zoals we eerder al zagen bij de e-tron Sportback en de Q3 Sportback. Een van de meest opvallende verschillen met de eerder genoemde Audi’s is de geïntegreerde spoiler die prominent aanwezig is. Verder is het design eigenlijk precies wat je zou verwachten van de combinatie ‘Q4’ en ‘Sportback’.
In het interieur zijn een 12,3 inch touchscreen, een AR head-updisplay en touch-functies op het stuur te vinden. Je smartphone draadloos opladen kan in het daarvoor bestemde vak in de middenconsole.
De productieversie van de Audi Q4 e-tron zal in juni volgend jaar zijn opwachting maken, gevolgd door de Sportback een paar weken later. We hebben ook al een indicatie van de prijs: in Duitsland gaat de basisversie minder dan €40.000 kosten.
In tegenstelling tot wat de naamgeving doet vermoeden komt de Q4 er uitsluitend als e-tron. Geen benzine of diesel dus voor dit model. Over een S- of RS-versie belooft Audi nog niets. In totaal wil Audi in 2025 meer dan twintig volledig elektrische modellen op de markt gezet hebben. Deze zouden goed moeten zijn voor 40% van de verkopen.
nietcreatief zegt
De tering wat een landwalvis!
bbfix zegt
Ik vind ‘em voor een Audi best goed gelukt..
mp014 zegt
@bbfix: ik vind het voor een Audi afschuwelijk slecht gelukt
Ram-G-maN zegt
Dit is toch nog geen productiemodel op de foto’s? Het ademt heel erg CONCEPT uit. Ik kan mij niet voorstellen dat de verlichte E-Tron logo op de achterbumper Europese typegoedkeuring heeft gekregen.
Esprit_de_Flandre zegt
@AutomotiveDesigner: Mss dat het alleen aangaat als je stilstaat of de auto ontgrendelt. En dat het uitgaat vanaf dat je gaat rijden of de motor start, dan zie je het toch niet meer…
donjunior zegt
“Daar presenteert Audi vandaag de conceptversie van, die we hier voor ons zien.”
-Autoblog – Alinea 2
grasvreter zegt
Ze hebben wel weer goed hun best gedaan om een typische ‘suv’ ‘coupe’ neer te zetten zeg. Bijzonder onprettig om naar te kijken.
fanboy zegt
40K is best wel netjes denk ik, en zal zeker concurren met de Model Y
Alleen jammer van de SUV Coupe trend
aschja zegt
Ja dag…. 40K voor een elektrische Audi. Geloof er geen reet van. Dat is minder dan een Hyundai Kona of een Kia Niro. Met 40K wordt dit een sales knaller!! De Model Y zit tegen de 60K aan. Dat is geen concurrentie.
flutterby zegt
@fanboy: Gaat niet gebeuren. VAG doet waar ze het beste in zijn; lose woorden. Als we ze op hun woorden moeten geloven dan waren ze al marktleider geweest, echter is er nog niet eens één ID.3 aan een consument geleverd.
Het enige wat ze gekopieerd hebben van Tesla is het niet halen van deadlines, terwijl Tesla inmiddels zijn “onmogelijke” deadlines ruimschoots haalt.
Ik juig concurrentie alleen maar toe, maar heb inmiddels genoeg concepts gezien. Waar blijven die massaproductie EVs die mensen daadwerkelijk willen kopen?
goodvibrations zegt
@flutterby: MG ZS.. kost echt weinig! Denk dat we er best veel van gaan zien…
mashell zegt
De ID.3 komt gewoon volgens plan deze zomer op de markt. VW heeft er lang mee geleurd zoals ook Tesla dat doet de cybertruck, de roadster en de vrachtwagen.
En die massaproductie EVs die mensen daadwerkelijk willen kopen, die komen van Hyundai.
mashell zegt
Laten we het liftback SUV trend noemen want het heeft echt niks met een coupe van doen. En die liftback SUV trend vind ik geweldig. Waar de eerste X6 er gewoon belachelijk opgepompt uitzag, zie je bij Audi, Porsche, Renault, Citroen dat het tot een meer harmonieus en vlotter design leidt dan de stationwagen SUV’s.
Richmond zegt
Lijkt wel een gestyleerde Model X.
moveyourmind zegt
Audi gaat komende jaren vast niet heel veel winst maken als ze komende jaren maar liefst twintig nieuwe modellen gaan introduceren die bij elkaar goed zijn om veertig procent van de verkopen te realiseren.
harrie zegt
Wat een karikatuur van zichzelf.
goodvibrations zegt
Interieur vind ik wel echt mooi overigens.. buitenkant wat te overdreven / patserig maar ja
.. daar betaal je dan ook voor ?
alfabeta zegt
Zo dan wat een lelijk hok. Doet me denken aan die Citroen die onlangs is gepresenteerd. Ook zo’n Coupe Suv met teveel lijntjes. Maar deze is echt nog ff wat minder. Voor 40 rooien wil ik hem wel direct hebben. Lelijk of niet dat is een koopje voor een elektrieke audi.
Maar eerst maar die id3 voor onder de 30. Die is ook nog niet te bestellen… Nog niet. Nog steeds niet
dolledries zegt
Prachtig interieur. Buitenkant maar even re-design
MoeWat zegt
Die stuur komt rechtstreeks uit de jaren 40.. man man man
vacano zegt
Wat snuiven die kerels bij VAG?
enricoleerdam zegt
Flinke aanrijding gehad aan de zijkant..
haroldt zegt
Druk druk die auto. zoals veel nieuwe Audi modellen momenteel.
Dutchdriftking zegt
Net als de Jaguar I-pace een samenraapsel van goede ingrediënten die samen toch voor een misbaksel zorgen….. Nutella en ketchup zijn beiden geniaal, je moet ze alleen niet mengen…
herve11f zegt
Nog zo een “Blech Gebirche”
Paul58 zegt
Weer zo’n gedrocht! Deze mag wat mij betreft wel tussen het rijtje auto’s zoals een Tesla Model X of een BMW X6. Prijs is wel erg concurrerend als dit ook echt gaat gebeuren.
berlinetta zegt
Wat een lelijke auto zeg.