Je kunt straks ook zonder dak genieten van het waanzinnige geluid van een 6,5 liter Cosworth V12 die tot 11.100 toeren draait.
We hebben lang moeten wachten op de Aston Martin Valkyrie, maar het wachten loont wel. Deze hypercar wordt namelijk een huzarenstukje. De auto maakte ook veel indruk bij zijn optreden op Goodwood. Even afgezien van het feit dat de auto er de brui aan gaf.
We zullen eerst de smakelijke cijfers nog eens oplepelen. De Valkyrie beschikt over een 6,5 liter Cosworth V12 die 1.014 pk produceert. Dat is al indrukwekkend genoeg, maar dit vermogen wordt geleverd bij niet minder dan 10.500 toeren. Pas bij 11.100 toeren stuit je op de toerenbegrenzer. Als kers op de taart heeft de Valkyrie een elektromotor die goed is voor 162 pk aan F1-stijl elektroboost.
Uit deze gegevens kun je al afleiden dat de Valkyrie waarschijnlijk waanzinnig klinkt. Inmiddels weten we dat zeker, onder meer dankzij het optreden op Goodwood (luister zelf maar in de onderstaande video). De enige straatauto die misschien in de buurt komt qua geluid is de Gordon Murray Automotive T.50, maar die hebben we nog niet ‘all out’ horen gaan.
De Aston Martin Valkyrie klinkt dus al ontzettend bruut, maar de Britten komen nu met een nóg bruter klinkende Valkyrie. Althans, voor degenen die er in zitten. Via de teaser die je op de headerfoto ziet verklapt Aston Martin namelijk dat er een Valkyrie Roadster aankomt.
Op het eerste gezicht valt het misschien niet op dat het een roadster is, maar als je een vergrootglas ter hand neemt zie je dat er een dak ontbreekt. Een opvallender verschil zijn echter de deuren. De reguliere Valkyrie heeft namelijk gullwing-deuren en die zijn nu eenmaal lastig te combineren met een cabriodak.
Net als bij de SLS Roadster en de Huayra Roadster – die tegen hetzelfde probleem aanlopen – heeft Aston Martin daarom alternatieve deuren moeten bedenken. Dat zijn in dit geval ‘butterfly doors’ geworden.
De Aston Martin Valkyrie Roadster zal volgende week donderdag zijn opwachting maken. Dan is Monterey het toneel van het prestigieuze Pebble Beach Concours. Aston Martin zal daar aanwezig zijn met de nieuwe Valhalla én met de Valkyrie Roadster. Die ze overigens nog niet bij name noemen. Aston Martin refereert alleen naar een “nieuw product”. Het moet echter wel heel raar lopen wil de teaser iets anders voorstellen dan een open versie van de Aston Martin Valkyrie.
V300amg zegt
Ik wordt er gewoon verdrietig van dat we dit soort geweldige sounds moeten gaan missen bij nieuwe hypercars!! Ongelofelijk dat er nog zo’n mooi hoogtoerige v12 gebruikt wordt, hulde!!!
grandmasterb zegt
Veel lawaai, maar weinig sne;heid, dat zal wel vanwege de regen zijn. Echt fraai vind ik hem niet klinken en bij langzame snelheden komt er wel erg veel andere, minder fraaie, geluiden bij. Dan hoor ik toch veel liever een V12 van Ferrari, die kun je trouwens ook als cabrio kopen.
jossebos zegt
@grandmasterb: helemaal mee eens
wildbeest zegt
@grandmasterb: komt door jouw slechte speaker
ghini zegt
Die T50 vsn Gordon Murray is toch ook een v12 van cosworth? Zou het niet dezelfde zijn of deels? Voor zulke kleine aantallen een motor ontwikkelen en bouwen en errug duur.. Aston heeft ws pas later bedacht, na overname stroll? , dat er ook een roadster moet komen want 2 deur varianten maken helpt ook niet qua kosten..
machielvdd zegt
De T.50 heeft ook een Cosworth V12 inderdaad, maar die is een stuk kleiner (3,9 liter)
porker zegt
Nooit hoge pet op gehad van het door Ford mishandelde AM en daarna nooit meer goed gekomen. Ook niet door de mio’s van Stroll. Laat het merk lekker. Voor wie is het nou, de YT-ers? Had lekker Saab gekocht met je centen.
ghini zegt
@porker: haha ok het is een mening maar Aston Martin heeft een enorme heritage waarde, dat laat je niet zomaar gaan.. Het is ontzettend lastig om een automerk weer stabiel winst te laten maken, in de sportwagen en supercar niche lukt dat slechts enkele merken. Hoewel ik die Stroll maar een rare gozer vind heb ik er ook wel weer respect voor dat hij er vol voor gaat. Hij weet achter de schermen de juiste mensen met ervaring aan te trekken, deal met AMG is ook verstandig denk ik, modellen strategie ziet er goed uit.. Persoonlijk vind ik alleen het design soms net niet.. Vantage is te wild aan de achterkant, Valhalla ook net niet.. DBX heeft voor een suv al helemaal een rare achterkant..
herve11f zegt
De AM motor is ontwikkeld door Ilmor.
Edge zegt
Ik ben benieuwd of Adrian Newey hier nog steeds bij betrokken is. Hij lijkt mij nou niet bepaald het type dat blij wordt wanneer men zijn zo perfect mogelijk ontworpen hypercar neemt en het dak eraf zaagt zodat men in Monaco ook kan zien welke rijke gast (m/v) met 25km/u door de drukke straten rolt.
Verder ben ik wel benieuwd wat dit betekent voor de productie van de Valkyrie. Gaan we nou nog een klein aantal extra exemplaren zien, of verkoopt het ding bij nader inzien toch niet zo goed en worden ze daarom meegeteld bij de oorspronkelijke productierun.