Op basis van de eerste maanden van het jaar werpen we een blik in de glazen bol.
Dit artikel had ook een quiz kunnen zijn. Kijk immers om je heen en het vraagstuk ‘populairste leaseauto’ lijkt tamelijk eenvoudig op te lossen. Uit de voorlopige cijfers, afkomstig van onder andere RAI Vereniging en CAR Monitor over de eerste drie maanden van 2019, komen interessante feitjes naar boven.
In januari domineerden auto’s als Volkswagen Golf, Volkswagen Polo en Skoda Octavia Combi de lijst. Een maand later was dat heel anders. In februari waren de Ford Fiesta, Kia Picanto en Ford Focus Wagon het populairste onder de reguliere leaseauto’s. Weer een maand later, in maart, kregen de Volkswagen Polo, Kia Picanto en Ford Focus Wagon met een heel andere concurrent te maken. De Nederlandse leveringen van de nieuwe Tesla Model 3 waren gestart en de elektrische auto davert de hitlijsten binnen.
De Tesla Model 3 was in maart de populairste leaseauto. Niet alleen was de elektrische sedan de meest geleasde auto onder de elektrische auto’s. de Model 3 wist zelfs de reguliere auto’s in aantallen te verslaan.
De populariteit van de Tesla Model 3 zal naar verwachting nog wel even aanhouden. Zeker met de recent geïntroduceerde Model 3 Standard Range Plus. Met een prijs van 47.800 euro komen zakelijke rijders die een Tesla Model 3 willen leasen in aanmerking voor de volledige 4% bijtelling.
De verwachting is dat naast de Tesla Model 3, de Kia e-Niro, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf de populairste leaseauto’s van 2019 blijven onder de EV’s. Onder de reguliere auto’s zijn de Volkswagen Up!, Volkswagen Polo en de Renault Clio grote kanshebbers.
De Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric
De Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric zijn zelfs zo populair dat een directe bestelling bij een dealer kan zorgen voor lange levertijden van minimaal één jaar. Wie zo snel mogelijk in deze auto’s wil stappen en dus wil profiteren van 4%-bijtelling is vaak aangewezen op leasepartijen zoals Mobility Service Nederland.
Fotocredit: Tesla Model 3, @vbarchetta via Autojunk.
lekkerlinksrijden zegt
Is het Tesla dag vandaag #teslablog
barendbotje zegt
@lekkerlinksrijden: Komkommertijd denk ik..
vonklausenburg zegt
@lekkerlinksrijden: Ja, want twee zwaluwen maken immers ook een zomer…
Het is een beetje om moe van te worden; al die reacties. Het ene moment is het Verstappenblog, dan Teslablog en ineens Audiblog.
In medialand ben je soms blij ALS je nieuws hebt, zeker op specialistische blogs als AB. Tesla is een grote en invloedrijke speler en is het dus interessant automotivenieuws.
Laat er dan maar lekker twee artikelen over Tesla zijn. Jij als consument kiest wat je consumeert. We leven godzijdank niet in een communistisch land waar bepaald wordt wat we consumeren. Dus klik niet, negeer het.
dromedaris zegt
@vonklausenburg: ja maar geef toe dat het soms een Verstappen fanblog lijkt. Neutralere berichten over F1 nieuws zijn leuker om te lezen, er mag gerust een alinea gewijdt worden aan dhr. Verstappen, maar altijd zijn lillijke kop op de frontpagina en zijn naam in de titel is nogal monotoon.
dromedaris zegt
@dromedaris: gewijd* oops ?
mashell zegt
@dromedaris: er is serieus een artikel hier geweest dat Max nieuwe schoenen had. Inmiddels is het niveau wel gestegen naar een iets inhoudelijker niveau. En als die oude raaskal van een Helmut Marko eindelijk ophoudt met elke week een vreemde uitspraak te doen zitten we hier gewoon op normaal niveau van F1 berichtgeving.
gebruikersnaam3 zegt
@dromedaris: Dank u!
vonklausenburg zegt
@dromedaris: De keuze om te publiceren is iets anders dan de inhoudelijke afweging van een schrijver om er een bepaald laagje overheen te gieten. Daarnaast: het is AutoBlog. Niet de Nederlandse Omroep Stichting voor Autonieuws.
mashell zegt
De mensen die in maart hun Model 3 hebben gekregen, die hebben in 2017 al ingetekend? En als je er nu een bestelt wanneer krijg je die dan? Want intekenen of een jaar moeten wachten, dat vind ik redelijk absurd.
s2khonda zegt
@mashell: staat op de site van tesla dat levering in mei is als je nu een bestelling plaatst.
fanboy zegt
@mashell: Nu zijn er snelle leveringen, nu loopt het redelijk soepel allemaal. De standard range heeft geloof ik wel iets langere levertijd, maar alsnog zullen heel veel mensen die gaan nemen, net als de Hyundai Kona e.d.
Het zijn allemaal erg prettige auto’s en de wat hogere aanschafprijs is niet zo bepalend in de lease.
mashell zegt
@fanboy: dank je, met nog anderhalf jaar te gaan op mijn leasecontract vind ik het nu een vreemd moment om over een opvolger na te gaan denken. Maar als je een Model 3 met een normale levertijd zonder rare inteken procedures kunt krijgen wil ik die ook serieus in overweging gaan nemen als de tijd daar is.
bischero zegt
@mashell: idem hier.
fanboy zegt
@mashell: De Model 3 zal dan sowieso wel goed te leveren zijn, loopt dan ook nog productie in China.
De Model 3 rijdt erg leuk en ligt als een huis op de weg. Als dat allemaal wat minder belangrijk is kun je ook kijken naar de Hyundai Kona, wat een behoorlijk andere auto is, maar wel een leuke vlotte auto en qua elektrische auto heel veel waar voor je geld. Die zul je dus wel zo lang van te voren moeten bestellen.
sidelo zegt
@mashell: ikheb nog 5 maanden op mijn contract dus hoop hem over 3 maanden te gaan bestellen :)
bmohnee zegt
@mashell: in begin maart besteld, eind april geleverd gekregen – allemaal in dit jaar.
mashell zegt
@bmohnee: dat is zelfs een snelle levering.
flutterby zegt
@mashell: eind januari besteld, maart geleverd. Pre-orders is nauwelijks naar gekeken.
chrisvonmeer zegt
“Deze lijst werd u mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse staat.”
vingers zegt
@chrisvonmeer: Gelukkig krijgen de Duitse automerken nooit staatssteun *ahum* https://duitslandinstituut.nl/naslagwerk/291/casus-crisis-in-de-auto-industrie
mlo zegt
@chrisvonmeer: En daarmee door alle andere niet gesubsidieerde en wél betalende medeweggebruikers (excl. PL/CZ/H/LT/RO, etc.)
denniyo zegt
Ik ben benieuwd wat jullie bronnen zijn en waar jullie naar gekeken hebben, even googlen en dan komt deze top 3 naar boven en alle 3 de genoemde auto’s worden bij jullie niet genoemd in dit bericht! https://www.rosfinance.nl/personenautos-kwartaal-1-2019/
robicide zegt
@denniyo: dat zijn de meest geleasede auto’s bij Ros Finance. Nooit van gehoord. De gemiddelde leaserijder zit bij Leaseplan, Arval of Alphabet. Hun lijstje zegt dus precies niks.
dwfc zegt
https://www.hln.be/geld/economie/autobedrijven/achter-de-blinkende-facade-van-tesla-schuilen-honderden-miljoenen-verlies-dus-grijpt-musk-naar-bizarre-afleidingsmanoeuvres~a37a4921/
ghost zegt
Saai, saaier, saaist! 2020 in Back to the Future zag er beter uit??
dare2think zegt
Even nuchter bezien, hoe kan de Model 3 nou een concurrent zijn voor een Volkswagen Polo? Zijn alle leasebudgetten ineens opgerekt? Ik denk eerder dat de normale 1-serie/A3/A-klasse en 3-serie/A4/C-klasse leasefiguren nu voor een Model 3 zullen gaan. Een Polo is namelijk half zo duur (lease en koop) als een Model 3.
flutterby zegt
@dare2think: Ik ging van een Clio naar een Model 3 en mijn werkgever zegt dat de Clio duurder was. MRB en brandstof tikken hard aan hoor.
flutterby zegt
De eNiro en Kona Eletric hebben geen lange levertijd omdat ze zó populair zijn. Ze hebben een lange levertijd omdat de productie zeer beperkt is (waarschijnlijk omdat alleen LG Chem er aan verdiend).
dreetje zegt
Welke leaseauto het populairst is, hangt af van het overheidsbeleid voor de betreffende maand.
tge1 zegt
@ghost Ik vind dat er al enige jaren weinig tot geen boeiende auto’s meer worden gebouwd. Het zijn vooral televisieschermen op wielen, gekoppeld aan een automaat en wat mij betreft nóg erger, met een gigantische batterij aan boord. Gelukkig zijn er hier en daar nog fabrikanten die nog weten wat de “autoliefhebber” (lees liefhebber van zelf invloed hebben op schakel/rijgedrag) zoekt in een automobiel.