Hoeveel wegenbelasting ga je betaling over je elektrische auto? We zochten het eventjes uit wat de nieuwe MRB tarieven voor elektrische auto’s zijn.
Al jaren lang is onze lieve overheid bezig om te zorgen dat we met zijn allen schonere auto’s gaan kopen. Dat is in basis een heel erg nobel doel, natuurlijk. Diverse kabinetten (wel onder Rutte, uiteraard) hebben geprobeerd er wat van te maken. Uiteindelijk valt op elk plan wel iets te schieten en zijn er altijd schrijnende situaties die onze ‘roverheid’ dan heeft veroorzaakt.
Op dit moment is de elektrisch auto heet aan het worden. Gevoelsmatig lijken we op een soort kantelpunt te zitten waardoor we begrijpen dat er simpelweg betere alternatieven zijn in vergelijking met een benzinemotor of een diesel.
De laadtijden van EV’s is telkens beter, je komt verder op een accu, er is meer aanbod dan ooit en de prijzen worden iets interessanter.
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor EV’s vervalt
Maar gaat de EV nog een laatste zetje in de rug krijgen? Nou, niet als het aan de overheid ligt. Zoals bekend zijn elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond wegenbelasting genoemd). Dit is een manier om een elektrische auto een stukje interessanter te maken. Een beetje benzineauto kost zo 75 euro in de maand en een gelijkwaardige diesel kost zelfs het dubbele.
In 2026 komt de MRB-vrijstelling te vervallen en de Bovag heeft in de smiezen dat er geen gewichtscompensatie is. Natuurlijk, dat kun je zien aankomen, maar het probleem is dat het tarief identiek is aan die van benzineautos’s. Dat zou een enorme stap terug zijn. Elektrische auto’s hebben namelijk een accu en die zijn heel erg zwaar (daar komen we zo nog eventjes op terug). Ergens hadden wij verwacht dat ze bij de overheid ergens een soort van halftarief of driekwart tarief zouden invoeren. Zo heb je toch belasting, maar wel stapsgewijs.
MRB tarieven elektrische auto’s
Enfin, we hebben eventjes zitten rekenen. Want wat zou jij kwijt zijn aan motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto? Ja, hetzelfde als bij een benzineauto van hetzelfde gewicht.
Maar omdat het de EV’s dus een stukje zwaarder zijn dan een vergelijkbare auto met plofmotor, zijn het toch vrij snel substantiële bedragen. In dit geval hebben we gekozen voor willekeurige modellen, dus niet zo zeer de zwaarste van de range.
Model (+uitvoering) | Gewicht | MRB |
Audi Q4 e-tron 45 quattro | 2.135 kg | € 125 |
BMW iX xDrive50 | 2.510 kg | € 147 |
Cupra Born 170 kW Adrenaline | 1.738 kg | € 93 |
Dacia Spring 65 Adrenaline | 935 kg | € 28 |
Fiat 500e 42 kWh Urban | 1.265 kg | € 60 |
Ford Mustang Mach-e 75 kw Premium | 1.963 kg | € 117 |
Honda e:Ny1 Elegance | 1.630 kg | € 253 |
Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh Connect | 1.910 kg | € 109 |
Hyundai Kona 65.4 kW Connect | 1.690 kg | € 93 |
Jaguar I-PACE EV400 | 2.133 kg | € 125 |
Kia EV9 Launch Edition | 2.401 kg | € 150 |
Lotus Eletre R | 2.700 kg | € 174 |
Mazda MX-30 145 Exclusive | 1.620 kg | € 85 |
Mercedes-Benz EQE350+ Long Range | 2.255 kg | € 142 |
Mercedes-Benz EQS SUV 580 4Matic | 2.710 kg | € 174 |
MG 4 Long Range Luxury | 1.675 kg | € 93 |
Nissan Leaf e+ | 1.605 kg | € 85 |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 1.910 kg | € 109 |
Porsche Taycan Sport Turismo | 2.055 kg | € 125 |
Renault Mégane E-Tech 60 220 pk Optimum | 1.611 kg | € 85 |
Skoda Enyaq iV 80 kW Business Edition Plus | 1.975 kg | € 117 |
Smart #1 Premium | 1.788 kg | € 101 |
Tesla Model 3 SR | 1.765 kg | € 101 |
Tesla Model Y Long Range AWD | 1.965 kg | € 117 |
Volkswagen ID5 GTX | 2.142 kg | € 125 |
Volkswagen ID Buzz Pro | 2.357 kg | € 150 |
Volvo EX90 Twin Motor Ultra | 2.718 kg | € 174 |
MRB tarieven elektrische auto’s in vergelijking met normale auto’s
Maar misschien nog wel sappiger is eigenlijk hoe het staat met de auto’s waar er elektrische varianten als benzineversies zijn. Dan kun je namelijk zien dat elektrische auto’s zonder uitzondering duurder zullen gaan worden dan de auto met verbrandingsmotor waar ze op gebaseerd zijn.
Model (elektrisch) | MRB | Model (ICE) | MRB |
BMW 430i Gran Coupé (1.620 kg) | € 85 | i4 eDrive35 (2.050 kg) | € 117 |
Citroën C4 X PureTech 130 (1.339 kg) | € 60 | ë-C4 X 50 kWh (1.559 kg) | € 85 |
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV (1.410 kg) | € 60 | Kona Electric 48 kW (1.585 kg) | € 85 |
Mercedes-Benz GLB 250 4Matic (1.630 kg) | € 85 | EQB 300 4Matic (2.100 kg) | € 125 |
Opel Astra 1.2T 130 pk (1.271 kg) | € 60 | Astra Electric (1.636 kg) | € 85 |
Peugeot 208 Allure 100 pk (1.195 kg) | € 56 | Peugeot e-208 (1.430 kg) | € 69 |
Toyota Proace City Verso Turbo 130 pk (1.365 kg) | € 69 | Proace Electric 50 kWh (1.565 kg) | € 85 |
Volvo XC40 (1.602 kg) | € 85 | XC40 Recharge (1.940 kg) | € 109 |
Uiteraard hopen we niet dat er een gewiekste aanstaand minister met snedige bedoelingen meeleest, maar dit ‘probleem’ is eenvoudig op te lossen. Verdubbel de MRB voor benzineauto’s en diesels en de oude status quo is weer hersteld. Aangezien we toch moeten rijden, zal iedereen toch betalen. En krijgt de overheid zijn inkomsten terug.
Hubert zegt
Dan maar lekker aan de Dacia….
Denk dat ze de aankoopsubsidies maar af moeten schaffen, en dan iets dan aan de MRB tarieven.
Of misschien dat er de nodige BEV’s gedumpt gaan worden en dat de tweedehandsprijs een stuk aantrekkelijker wordt.
por100 zegt
Dan kan je net zo goed aan een motor of een brio
Dutchdriftking zegt
Houdt de MRB maar lekker op gewicht. Dat motiveert de importeur om te zeuren bij de fabrikant voor lichtere modellen.
bmwadept zegt
Nederlandse markt is te klein voor fabrikanten om de behoeftes mee te wegen.
siemi zegt
In Nederland betalen we nou eenmaal mrb adhv het gewicht. Niks mis mee. Door de hogere mrb kan mooi het wegvallen van accijns worden opgevangen.
Flutterbear zegt
Daarvoor is al energiebelasting..
mashell zegt
Op electriciteit zit nog meer accijnzen en belastingen dan op brandstoffen. In die zin is een lager tarief goed te rechtvaardigen. Dat partijen als Forum en PVV “naar de hel met het klimaat” zeggen is veel eerlijker dan de huidige regeringspartijen VVD, CDA, D66 en CU die zeggen aan klimaat beleid te doen en tegelijkertijd die boeren niet aanpakken en electrisch rijden onbetaalbaar maken.
En er is natuurlijk van alles mis met MRB op gewicht, het is de belasting op het gebruik van de wegen, dat zou eerlijker zijn om per kilometer te belasten in plaats van per kilo. Zeker omdat personenautos vrijwel geen slijtage veroorzaken, dat doen vooral de vrachtwagens. Maar die betalen bijna geen MRB.
Erik zegt
Ik blijf heerlijk bij, in mijn geval, een Dacia Jogger ECO-G (LPG). € 22,- per maand duurder in de MRB t.o.v. benzine, € 7,50 duurder dan de Hybride versie. En als je dan kijkt dat de aanschaf van de ECO-G € 400,00 goedkoper is t.o.v. de benzineversie en maar liefst € 3.900,- goedkoper is t.o.v. de hybride (wél automaat in de prijs), dan is de keuze voor ECO-G zeer simpel. Het omslagpunt is al bij 4.250 km. En dan hebben we het nog niet eens over de LPG-/Benzineprijs.
simonbv zegt
Ga je de auto helemaal op rijden of wissel
je om de drie jaar? De restwaarde is ook stuk lager en die paar duizend besparing is dan ook bijna verdampt
Otua zegt
Betalen*
elektrische*
“alternatieven in vergelijking met” klopt ook niet
De laadtijden zijn, niet is
Als je het hebt over keerdere EV’s moeten ook vergelijkbare benzineauto’s meervoud zijn.
Etc. Etc.
Ik lees autoblog dagelijks maar het zou wel top zijn als er een controle plaatsvindt voordat een artikel wordt gepost.
ronaldotour zegt
Wat bedoel je met keerdere?
Verder begrijp ik je standpunt.
rwdftw zegt
En een tabel waarbij ICE en BEV is omgewisseld zodat je denkt dat BEV goedkoper is terwijl ICE goedkoper is.
Je betaalt dus bijna 50% extra aan belastingen omdat je schoner en “gewenster” rijdt, wat nou eenmaal meer weegt. Op een gegeven moment slaat de incentive terug naar ICE.
Laat ik de Kona pakken. Dat is een heel populair model. Niet mijn keuze, maar wel die van veel anderen. De Comfort versie van de genoemde benzine uitvoering doet bij 20.000 km/jaar 541 ex BTW en ex brandstof. De BEV versie (48kW, comfort uitv) doet 608 maar daar komt dan 85 euro wegenbelasting bij. 693 euro dus.
Running costs (Travelcard) voor de benzine versie is 5.58 liter/100 km. Dan gaat er 2377 euro aan Euro95 doorheen (2.13/liter). De Electrische versie doet 20.6kWh/100 km. Dat is 4000kWh. Stel dat je die gemiddeld kan opladen voor €0.40. Dan ben je 1600 euro kwijt. Bij €0.60 betaal je net zoveel als voor de benzine versie.
Je voordeel is dus 777 euro, maar het leasebedrag is 152 euro per maand meer. Onderaan de streep betaal je voor die EV dus €1047 meer dan voor de benzine uitvoering. Benzine zal €3.09 moeten kosten wil je dat verschil wegrijden. Of stroom moet 14 cent gaan kosten.
Qua bijtelling ga je er met de BEV 280 euro op achteruit vanaf 2023. De ICE versie is 2 tienties duurder, 300 euro. Terwijl je met die BEV versie net over de 200 km ver komt en dus constant in de laadstress zit.
Ergo, het leasen van een Electrische Kona is niet interessant meer als ze dit doorvoeren.
fanboy zegt
@rwdftw: Het ligt gewoon erg veel aan de laadkosten.
De MRB die er nu bij komt hoeft niet direct een probleem te zijn, als je goedkoop laadt. Dat wil zeggen, bij Tesla voor 30 cent, of thuis op zonnestroom (die ook al minder waard wordt)
En dan nog het dynamische tarieven verhaal, het aantal uren met negatieve prijzen gaat alleen maar extreem veel meer worden.
Maar je bent een stuk beperkter als je op straat bij dure publieke laadpalen moet laden. Dan zou ik steeds tanken bij Tesla. Maar is het in ieder geval een stuk minder aantrekkelijk.
rwdftw zegt
Ik had het benoemd, als je voor 14 cent per kWh kan laden dan corrigeer je de meerkosten. Net voor de oorlog rekende ik mijn werkgever 20 cent voor thuisladen. De Model 3 is ook een klap zuiniger dan de Kona, 16kWh/100km gemiddeld. Bij Tesla betaalde ik de laatste keer 25 cent, die zijn echt goedkoop.
Niet iedereen heeft de luxe van een eigen oprit of de auto thuis laten staan als de zon schijnt. De meesten met een lease wagen zijn overdag weg en zijn aangewezen op een paaltje onderweg, een paaltje in de buurt of nachtstroom van hun eigen paaltje.
Dus ook al heb je panelen of een dynamisch contract (dat samen is niet handig) en een eigen paaltje, je zit vast aan een hoog tarief. Zo hoog dat het voor een Kona gewoon niet meer uit kan.
Turbo S zegt
De ice heeft ook al een hoop bpm voor de overheid opgebracht. Een ev niet dus moet dat gecompenseerd worden. Logisch dus dat je voor een ev geen goedkoper mrb tarief krijgt.
pier zegt
Ik ben er mee gestopt me eraan te ergeren, Willeme heeft vaak prima artikelen maar die worden zonder te controleren online gezet. Terwijl hij toch echt wat dyslectisch is volgens mij.
vetnek zegt
Door dit soort zaken gaan (elektrische) deelauto’s en abonnementen relevanter worden.
Flutterbear zegt
Dit drukt de prijzen van een gebruikte X wel.. ik wacht het nog even af voordat Den Haag last minute een gunstiger beleid doorvoert. Vele leasers krijgen dit gewoon doorberekend en niemand koopt meer een EV. Jarenlang miljoenen aan subsidie door het putje, zonde.
W115 zegt
Ik begrijp niet waarom iedereen zit te huilen. Die zijn zeer betaalbare tarieven.
maussieknip zegt
Jazeker ook echt met de huidige elektraprijs is het zeer interessant om als particulier in een EV te stappen…… oh wacht,…… hoe dan wil de overheid op deze manier iedereen in een EV krijgen? Alle mensen die door een EV aan te schaffen subsidie bij aanschaf hebben ontvangen, betalen dat straks weer middels de MRB automatisch terug. Mooie acties hoor van de overheid! Doen het echt vreselijk goed. Ik ga binnenkort weer dieselen.
Computer Freak zegt
Een RAM 1500 kost als ondernemer slechts €58 per maand.
marcomanta zegt
Nog een reden om lekker met mijn 300pk youngtimer te blijven rijden. Ondanks dure benzine nog steeds vele malen goedkoper uit, immers weinig tot geen afschrijving, onderhoud kost wel wat, maar ik hoorde van een BMW rijder dat er 900 euro afgetikt kon worden ivm defecte ruitensproeier motor. Dusss.
V8Vantage zegt
Pff slecht idee @willeme om de wegenbelasting twee keer zo duur te maken. Die van mij is al twee keer zo duur als de rest.
Kan natuurlijk ook vijf minuten verderop over de grens gaan wonen. Huizen zijn daar ook veeeeel minder duur 🙂 Snel funda.de opzoeken.
karel4v zegt
Onderstaande lijkt me fout tarief.
Honda e:Ny1 Elegance 1.630 kg € 253
Foutje in artikel
Gulli zegt
Heuj een tijdje geleden hadden jullie de tabellen op de mobiele browser leesbaar gekregen. Wat is daarmee gebeurd?
driver79 zegt
Ik geloof niet dat dit er gaat komen. Wegenbelasting voor ICE’s zal vast hoger dan voor EV’s zijn. Gewoon een stommiteit die ze nog recht gaan zetten.
spiderman zegt
Ooit werd mijn Alfa Mito 1.3 JTdM in 2011 mrb-vrij verkocht, want schoon en zuinig. Tot die regeling te populair werd, toen schafte de overheid het af en zei: ‘tja, diesel, dus dubbel tarief.’ Zoiets kan alleen in Nederland. Ik rij dus al jarenlang een nu 12 jaar oude Euro5 eco-diesel en wordt daarvoor al jaren gestraft door de staat. Want elke 3 jaar een nieuwe Tesla is beter, blijkbaar…
pier zegt
Arme drommel…iedereen wist dat zoiets tijdelijk was.
pier zegt
Als je een EV kan leasen van het werk dan doet de MRB er niet zoveel toe, als je er privé eentje kan kopen dan doet de MRB er ook niet zoveel toe. Conclusie: het wordt toch wel betaald en tweedehands zal het ook niet zo’n impact hebben als nu wordt gesuggereerd.
mashell zegt
Ehh, die MRB tikt 1 op 1 door in de leaseprijs. Het werkt heel simpel, als je een budget hebt van bijvoorbeeld €700 per jaar dan kijk je wat je daar voor kunt leasen. En als een Ioniq 5 door de MRB een veel te hoge leaseprijs heeft moet je dan toch maar weer een Clio kiezen.
audirs3 zegt
Ouderwetse EV’s gebaseerd op een ICE platform zijn inderdaad vaak veel zwaarder. Maar met dedicated EV platforms valt dat vaak reuze mee. Kijk naar een Tesla Model 3 versus een BMW M3, zit geen verschil tussen! Het is jammer dat dat fabeltje van “EV = zwaar” maar blijft bestaan. Met een dedicated EV platform kan je heel veel onnodig gewicht besparen, en het heeft een veel betere gewichtsverdeling.