Je bent bij deze gewaarschuwd: met deze vergrijpen riskeer je in 2024 de hoogste boetes.
Het nieuwe jaar staat weer bijna voor de deur en dat betekent: nieuwe boetetarieven! Alle verkeersboetes worden minstens 10% duurder in 2024. Je kunt dus je als goede voornemen maar beter minder boetes gaan rijden. Om te weten wat je écht niet moet flikken hebben we even uitgezocht wat nu precies de duurste verkeersboetes zijn in 2024.
1. Te hard rijden: tot €495
Jawel, de hoogste reguliere verkeersboete is nog steeds voor te hard rijden. Als je 39 km/u te hard rijdt op de snelweg óf 29 km/u te hard rijdt op een 30 km/u-weg of woonerf riskeer je een boete van €495. Natuurlijk kun je nog hogere boetes krijgen, maar dat is dan aan de rechter.
2. Parkeren op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats: €490
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats wordt je heel zwaar aangerekend, ook al is het minder gevaarlijk dan door een woonerf scheuren. Vooral parkeren op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats is erg duur. Parkeren op een normale gehandicaptenparkeerplaats is ook niet goedkoop, want die komt zo meteen nog voorbij in dit lijstje.
3. Niet voldoende zicht door voorruit: €490
Niet goed krabben kan je ook duur komen te staan. En niet alleen als je daardoor een aanrijding krijgt. Als je niet voldoende zicht hebt door je voorruit en voorste zijruiten kun je een vette boete krijgen van €490.
4. Lading niet goed vastgemaakt: €490
Je lading goed vastmaken is altijd een goed idee, en des te meer omdat ook hier een hoge boete opstaat. Als het risico bestaat dat je dingen gaat verliezen onderweg kan de politie een prent van €490 uitdelen.
5. Telefoon vasthouden: €420
Tsja, we kunnen niet zeggen dat we het nooit gedaan hebben: je telefoon vasthouden tijden het rijden. Uiteraard wel volledig terecht dat hier een fikse boete op staat. Er zal maar iemand bij je achterop klappen die op zijn telefoon zat te koekeloeren.
6. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats: €370
Ja, daar is ‘ie dan: parkeren op een gewone gehandicaptenparkeerplaats. Dit is €120 goedkoper dan parkeren op een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, maar het is alsnog duur parkeren.
7. Van alles en nog wat: €300
Dan zijn we nu aanbeland bij €300, een tarief dat voor een heleboel vergrijpen geldt. Onder andere bij de volgende overtredingen mag je 300 piek aftikken:
- Door rood rijden
- Rechts inhalen
- Onnodig links rijden
- Geen voorrang geven
- Inhalen bij een doorgetrokken streep
- Stilstaan op de vluchtstrook
- Een verdrijvingsvlak gebruiken
- Onnodig geluid maken
- Ander verkeer niet voorlaten bij bijzondere manoeuvres
En dat waren ze dan, de duurste boetes in 2024. Je kunt dus als een gewaarschuwd mens het nieuwe jaar in.
rulefollower zegt
Gelukkig doen ze er vele goede dingen mee.
lekkerlinksrijden zegt
Zoals?
Tonnie zegt
R/woosh
Johanneke zegt
Wat is geen richting aangeven bij verlaten van een rotonde? Als ze toch iets aan de staatsschuld willen doen moet je eens een dagje op een rotonde gaan staan.
Dutchdriftking zegt
Het zou zeker helpen. Of juist richting aangeven voor de rotonde. Er is zo weinig volk dat begrijpt dat het gewoon een kruispunt is…
e38ossie zegt
Ik heb geleerd dat je bij het oprijden van een rotonde geen richting moet aangeven. Je kan maar 1 kant de rotonde op toch? Nu heb ik m’n rijbewijs al wel 32 jaar dus het kan gewijzigd zijn natuurlijk.
mustang750supersnake zegt
een rotonde is een rechtdoorgaande weg…daarom pas richting aangeven als je ‘af’slaat
Tonnie zegt
Ik heb – 10 jaar geleden – geleerd om voor het oprijden van de rotonde links aan te geven wanneer ik van plan ben driekwart rond te gaan. Maar hierover zijn de meningen dus verdeeld..
okdoei zegt
Ik ook (15 jaar geleden) maar ik snap em ergens maar in de praktijk vind ik het verwarrend.
Stel je staat te wachten bij een rotonde met een groot ornament in t midden, komt links een auto de hoek om met knipperlicht aan naar links (voor jou naar rechts dan), dus je blijft staan want die auto moet voor – ohnee jouw afslag was 3 kwart rond voor die persoon, hij moet eraf. Sta je voor niets stil.
Ook doe ik voor de grap wel linksaf aanzetten en zie ik toch mensen aanstalten maken als ik eraan kom. Ik heb dat ook, je ziet een knipperlicht dus die persoon slaat af denk je dan. Was het die andere…
Gewoon niks aangeven en pas bij het net voorbij rijden van de afslag die voor de jouwe komt rechts aangeven is voor iedereen het duidelijkste en verbetert hoe dan ook de doorstroom.
bitd zegt
Gewoon top, blijven doen
AudiRS zegt
Heel veel boomers doen dat. Richting naar links aangeven terwijl ze rechtdoor gaan over de rotonde. Totale onzin en verwarrend. Verkeer dat staat te wachten zien dat jij nog steeds richting aangeeft naar links. Waardoor ze onnodig wachten, om daarna op het laatste moment naar rechts te pinken en af te slaan. Gewoon rotonde oprijden en zo vroeg als dat kan voor de afslag richting aangeven. Beter voor de doorstroming.
Who_carez zegt
Ik durf op een rotonde ook naar links te pinken om de mensen aan de eerste afslag te laten weten dat ik dus niet naar rechts hoef. Niets zo irritant dan dat je staat te wachten om de rotonde op te rijden, terwijl er 3 auto’s voor je neus de rotonde af rijden zonder richting aan te geven… Meestal is het daarna ook nog lekker druk en sta je daar nog een halve minuut langer te wachten door zo’n koekoeks. Liever naar links pinken om duidelijk te maken dat je er nog niet af gaat en als je er afgaat naar rechts pinken en klaar.
drdre1 zegt
Sjezus! En parkeren op een gehandicapte?? Zeker óók duurder geworden??
406_v6 zegt
Gezien de jurisprudentie van afgelopen week is dat minimaal 10jr + tbs als je een mobieltje on je hand hebt.
Dutchdriftking zegt
En nu onnodig links rijden nog handhaven.
dree16v zegt
Scheelt een hoop onnodig rechts inhalen ;-)
Dutchdriftking zegt
@dree16v: Rechts inhalen is niet toegestaan, maar in een dergelijk geval zeker niet onnodig.
awesome zegt
Precies dit! Wat een ellende op de weg.
Ik zie ze ook steeds meer die, bij gratie Gods, even naar rechts gaan als je er langs wil om vervolgens meteen weer naar links te duiken.
marcomanta zegt
Welk woord is nummer 1 in de dikke van Dale? Juist!
wjeurs zegt
‘Ander verkeer niet voorlaten bij bijzondere manoeuvres’ die kom ik de laatste tijd heel veel tegen, of ik nu op de fiets, motor of in de auto zit. Mensen hebben (zeker in 30 zones) echt volledige schijt en vinden dat ze voorrang hebben als ze eerder dan jij op dat stukje asfalt staan…
waterisnat zegt
Zijn deze boetes wel divers en inclusief? Of is dit pure racisme en een fossiele subsidie?
Ik mag toch hopen dat de boetes afhankelijk zijn van je status op de slachtoffer-ladder in deze moderne samenleving?
iphonistvongates zegt
Goed dat het allemaal van te voren bekend is zodat ik wat fondsen kan reserveren voor het jaar 2025
koosonderbeenloos zegt
Nr2. Zal mij nooit gebeuren #wheelchairlife
keecee zegt
39 km te hard op de snelweg lijkt me minder erg dan 29 km te hard in een woonwijk. Laatste is echt asociaal.
mustang750supersnake zegt
ik dacht op snelweg trouwens dat dat al jaren bij meer dan 50km/u te hard was?
Robert zegt
Voor snelheidsovertredingen op de autosnelweg gelden volgens mij de volgende ’tarieven’:
– tot en met 39 km te hard = sanctiebedrag conform Wet Mulder
– tot en met 49 km te hard = strafrechtelijke beoordeling, OvJ bepaalt sanctie
– 50 km of meer te hard = OvJ bepaalt sanctie en politie vordert rijbewijs in namens de OvJ
– 100 km en meer te hard: OvJ bepaalt sanctie en politie vordert rijbewijs in namens de OvJ, inbeslagname voertuig namens OvJ
Sancties van de OvJ zijn feitelijk een transactie voorstel en leveren een strafblad op. Je kunt ze aanvechten en worden dan door een strafrechter getoetst. Behalve boetes zijn een (voorwaardelijke) rijontzegging, een EMG (educatieve maatregel gedrag), toetsing bij het CBR, definitieve intrekking van het rijbewijs, verbeurd verklaring van het voertuig en (voorwaardelijke) celstraf mogelijk. Plus de nodige proeftijd, natuurlijk.
Of je let een beetje op je tellen en je gedrag. Dat kan natuurlijk ook.
alfa147ti zegt
Je kan beter iemand van zijn telefoon of pin pas beroven dan wordt je minder gestraft, kunnen ze ook gaan bekeuren voor iemand die met 101 km op de linker strook een auto gaat inhalen die 97 km rijdt als je ook mag.😜
PunicaOase zegt
Je zal maar denken dat je 130 km/u mag en er nog wat bij doen.. zeg 10 erbij, zoals velen doen.. en dan blijkt het toch 100 km/u te zijn.. Auw, 500 euries weg :-(
maotje zegt
Jammer dat enkel de verkeersboetes weer flink omhoog gaan. De normale straffen en boetes blijven wederom achter. Over een aantal jaar kun je beter iemand beroven dan 10 km overschrijding. Daar kom je dan beter mee weg.
hanso zegt
59 km/u door Amsterdam rijden vorige maand geen probleem, volgende maand €495. Bizarre gemeente/bizar land.
cossiekiller zegt
Boete voor knipperlichten niet gebruiken wanneer je een geparkeerd voertuig voorbijsteekt? Dat vind ik één van de meest irritante dingen als ze voor me gebeuren…
mashell zegt
Het gevolg van jarenlang “Keihard aanpakken!” beleid.
mashell zegt
Als onnodig links rijden, wat al die midden rijstrook plakkers dus doen zo duur is waarom doen al die sukkels dat dan nog? En waarom ga ik er dan regelmatig rechts voorbij (met een vluchtstrook rechts van je is rechts inhalen stukken veiliger dan vier bijzondere verrichtingen)?