Je kent het logo van Alpina natuurlijk. Maar heb je er echt wel eens goed naar gekeken?
Alpina is een begrip in de autowereld. Tegenwoordig staat het merk bekend om het maken van extra krachtige maar zeker ook luxe BMW’s. Als we zeggen ‘het merk’ moeten we het zoals bekend echt hebben over ‘een fabrikant’. Op kenteken zijn Alpina’s namelijk geen BMW’s zoals producten van ettelijke andere tuners, maar staan ze echt geregistreerd als Alpina. Het is een even mooi als ook tikje snobistisch onderscheid.
Een Alpina is tegenwoordig niet zo snel en hardcore meer als een product van M GmbH. Op een circuit rijdt zo’n stuiterbak van de motorsport divisie van BMW je om de oren. Maar op de openbare weg, zijn de Alpina’s eigenlijk net zo snel en daarbij ook extra luxe en comfortabel.
Ooit was dat echter heel anders. Alpina begon namelijk wel degelijk ooit als ouderwetse tuner van BMW’s. En die werden uiteindelijk ook met succes ingezet in de hoogste klasse van het tourwagen racen. De bekendste Alpina racemonsters zijn waarschijnlijk de E9’s. Onder andere Jacky Ickx, Niki Lauda en James Hunt kropen achter het stuur van Alpina’s.
Het begon echter allemaal wat bescheidener, namelijk met de BMW 1500. Alpina-oprichter Burkhard Bovensiepen wilde eigenlijk in de textielindustrie stappen, maar dit kwam maar niet van de grond. In plaats daarvan, besteedde hij daarom maar zijn tijd in het tunen van zijn BMW 1500. Hij ontwikkelde hiervoor een dubbele Weber carburateur en een snelle nokkenas. Dit was in 1962.
Enkele bij BMW werkzame lieden kwamen in aanraking met het tuningspul van Burkhard en waren onder de indruk. Dit leidde ertoe dat er wat vraag ontstond naar de producten van Burkhard. Zodoende richtte hij in 1965 Alpina op. Eerst nog ‘gewoon’ als tuningsbedrijf. Pas in 1978 werd Alpina ‘fabrikant’.
Het logo is echter altijd min of meer hetzelfde geweest. Met bovenstaande in het achterhoofd, kan je misschien wel identificeren waar het op baseert. In eerste instantie lijkt het logo een soort variatie op het BMW logo met een andere naam erin en een pretentieus wapenschild in het midden. Kijk je echter beter naar het wapenschild…zie je daar de dubbele Weber in terug in het rode gedeelte en een krukas in het blauwe gedeelte. Aanvankelijk was de krukas echter een nokkenas, een verwijzing naar de onderdelen die Alpina haar start gaven. Later werd deze nokkenas vervangen door een krukas. Net als Lil’ Kleine weet Burkhard dus elke keer als hij naar zijn logo kijkt hoe het begon. Koop dan?
mx5wijf zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt. Excuseer de brainfart-
st33fie zegt
@mx5wijf: dat! De technische kennis, is nooit echt op niveau bij AB. Geen haat aan AB.
r55clubman zegt
En wat heeft Lil Kleine hier mee te maken?😅
jaapiyo zegt
Die weet ook hoe het begon.
jeppie zegt
@r55clubman: ik snap hem ook nie
jaapiyo zegt
Cultuurbarbaar.
tjorque zegt
@jaapiejo wie is dat eigenlijk?
jaapiyo zegt
Lil’ Kleine.
Pieter zegt
@jaapiyo: pauperkabouter
rubend zegt
Even goed de onderdelen bekijken voor dat je laat monteren door de autoblog-garage ;)
Maar wel een leuk artikel, anders had ik t niet geweten!
Thomas20vt zegt
Alpine heeft meerdere logo’s gehad.
Het eerste logo was dezelfde zwarte rand met Alpina erin, maar het hart was opgevuld met witte en blauwe wibertjes. Dit mocht niet van BMW en hij moest dit dus veranderen.
In 1967 kwam er het officiële logo zoals hierboven staat, echter was de krukas een nokkenas.
In 1971 werd de kruksas een nokkenas zoals het logo nu op de auto’s wordt geplaatst.
Ook werd toen de vorm van de carburateur veranderd.
1974 werd de dubbele carburateur veranderd naar een enkele.
In 2002 werd het een soort 3d logo.
Misschien voortaan eerste even erin duiken voordat er een stukje geschreven wordt ;)
Maar leuk stukje hoor :)
Edit: kuch…dank.
ericbmw2000 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pvg100 zegt
Eigenaardige nokkenas. Wel een mooi artikel, Alpina heeft nog steeds mijn voorkeur op die potsierlijke M-Sport wagens.
jaapiyo zegt
Mjah het was dus eerst een nokkenas en later is die vervangen door een krukas. Gevalletje confirmation bias 🥶
alpina007 zegt
Yes kijk er elke dag naar 😂😂 maar dan wel zoals gezegd de correcte items
Dutchdriftking zegt
@alpina007: en genieten maar!
tortuga zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Thomas20vt zegt
Alpine heeft meerdere logo’s gehad.
Het eerste logo was dezelfde zwarte rand met Alpina erin, maar het hart was opgevuld met witte en blauwe wibertjes. Dit mocht niet van BMW en hij moest dit dus veranderen.
In 1967 kwam er het officiële logo zoals hierboven staat, echter was de krukas een nokkenas.
In 1971 werd de kruksas een nokkenas zoals het logo nu op de auto’s wordt geplaatst.
Ook werd toen de vorm van de carburateur veranderd.
1974 werd de dubbele carburateur veranderd naar een enkele.
In 2002 werd het een soort 3d logo.
Misschien voortaan eerste even erin duiken voordat er een stukje geschreven wordt ;)
Maar leuk stukje hoor :)
pvg100 zegt
@Thomas20vt: Heb je ergens een link met afberldingen, ben wel nieuwsgierig naar die oudere logo’s.
Thomas20vt zegt
@pvg100: https://www.alpina-automobiles.com/en/alpina/news/news-gallery/210610-alpina-emblem/
Pieter zegt
@Thomas20vt:Ook wel grappig, de krukas lijkt eerst een 5cyl te zijn (iemand een idee uit welk model?) en wordt later gewisseld voor een 4cyl (uit de E30 B3?)
Rs87 zegt
De krukas is van de 4 cilinder. Een M10 blok van o.a. de 2002(tii) waarmee Alpina de eerste races ging rijden. Op deze M10 werden dubbele carbs gebouwd (alpina noemden deze motoren met een A nummer). Het waren overigens webers (DCOE) en solexen toen (ADDHE) die toen gebruikt werden. De krukas maar ook de eerdere nokkenas zijn dus van een M10 gebaseerd model.
Dat is de basis voor het logo.
Pas later werd de E9 3.0 gebouwd. Deze was gebaseerd op de 6 inline M30. Deze motoren kregen de letter B.
Dus om je vraag te beantwoorden, de e30 B3 was geen 4 cilinder maar gebaseerd op de M30 6 cilinder.
De motoren gebouwd door alpina met de letter C zijn gebaseerd op de M20 motoren van bmw.
Rs87 zegt
Overigens is die lettercombinatie bij de intreding van nieuwe motoren (M50, M70 etc) niet meer geheel te volgen. Volgens mij is bij uittreding M10, M20 en M30 de lettercode niet meer te koppelen aan het type motor, volgens mij is dat bij E30 3 serie, E28 5 serie en E24 6 serie als laatst toegepast…
Thomas20vt zegt
@Rs87: van 1971 tot 1974 hadden ze een krukas van een 5 cilinder gebruikt, snap alleen niet de logica hiervan… misschien jij wel?
Rs87 zegt
Heel vreemd inderdaad.
Ik moet zeggen dat ik dat logo nog nooit in het echt heb gezien (buiten de uitleg van het logo op de alpina webside), ook niet bij de eerdere 02’s of 3.0csi’s uit die tijd.
BMW (en daarmee alpina) heeft volgens mij nooit 5 cilinders geproduceerd.
mp014 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jan Goeijenbier zegt
Ik volg Alpina sinds 1962, ik was 9 jaar, via het Duitse blad Auto Motor & Sport. Fenomenaal hoe Burkhard Bovensiepen en zijn zoons erin zijn geslaagd van BMW’s nog betere auto’s te maken.
Altijd gedistingeerder, beter, luxueuzer en in de meeste gevallen ook sneller. Mijn droom een D3 Touring met een D5S motor. Alpina groen, zonder Alpina dekoset.
mashell zegt
gedistingeerd (bn): beschaafd, deftig, eminent, gesoigneerd, keurig, statig, van niveau, voornaam, welgemanierd.
Een standaard BMW zonder M pakketje is dus dus gedistingeerd. Een BMW met ///M pakketje is sportief maar net zo gedistingeerd als Adidas schoenen (helemaal niet dus) en Alpina is juist het tegengestelde van gedistingeerd, Alpina heeft bordeelhouder chique.
alpina007 zegt
@Goeijenbier: volgend jaar juli gaat de D5s eruit dus laat maar weten 😃
tysson zegt
Ik vind de moderne maar sjonnie bakken met die paarse accenten, pinstripes op de zijkant en lelijke alpina badges. Zo 80’s. De M divisie van BMW doet het een stuk stijlvoller en moderner. De oude alpina’s vind ik wel mooi, die zijn periode correct. Ik weet niet hoe ze rijden, dat zal vast prima zijn.
cloverleaf zegt
Zullen we Lil’ kleine gewoon niet meer noemen. STOP MAKING STUPID PEOPLE FAMOUS!
328i zegt
En weet iemand waar de naam Alpina vandaan komt?
naturalpower zegt
De ouders van Burkard Bovensiepen hadden de Alpina typemachinefabriek in Kaufbeuren aan de voet van de Duitse Alpen. Hij heeft die merknaam overgenomen.