Althans, onder regie van BMW.
Zelfs kleine auto’s als de MINI groeien tegenwoordig als kool. Tot 2000 wisten Austin en Rover de groei uiterst beperkt te houden van hun Mini. Sinds BMW eigenaar is van MINI wordt de MINI alsmaar groter en groter. Aan de ene kant is dat jammer, want de MINI is juist een leuke auto door zijn handzame formaat. Aan de andere kant is er nu wel meer ruimte voor serieuze hardware.
Bij de huidige MINI Cooper S ligt er namelijk een tweeliter benzinemotor onder de kap. Jazeker, een compacte hatchback met een 2.0 en turbo. Het is de B48 van BMW die je ook vind in de auto’s als de X1 of Z4. In de MINI Cooper S JCW (John Cooper Works) levert de motor maar liefst 231 pk.
Zoals wij weten is de meest heftige MINI altijd de Cooper S JCW GP. De concept werd al getoond in 2017. Sindsdien is MINI bezig om de auto te ontwikkelen. Het gaat de meest heftige MINI ooit worden. De motor komt namelijk rechtstreeks uit de BMX X2 M35i. In die auto is de motor goed voor 306 pk en 400 Nm. Een groot verschil is dat de X2 in kwestie beschikt over vierwielaandrijving, de MINI Cooper S JCW GP zal het moeten doen met aandrijving op enkel de voorwielen.
Het uiterlijk was nog eventjes gissen, want de GP Concept die MINI anderhalf jaar geleden liet zien, was wel heel erg heftig. We kunnen er nu wat meer over vertellen, want @spotcrewda was namelijk op bij de Nordschleife van de Nürburgring en aanwezig en spotte daar een aantal fraaie auto’s. Eentje daarvan was de Mini Cooper S JCW GP.
De auto is gecamoufleerd, maar we kunnen zien dat die lekker overdadige bodykit het gaat redden. Ook de spoiler wordt bijna één op één overgenomen. MINI doet er verder niet al te geheimzinnig over dat dit de GP is, ondanks het psychedelische wrapje. Als je goed kijkt naar de spoiler zie je ‘GP’ al in de spoiler gestanst staan. De GP komt in een beperkte oplage van 3.000 stuks op de markt. Net als zijn twee voorgangers is de oplage al verkocht alvorens de productie gestart is.
Meer zien? Klik hier voor de gehele fotoserie van de nieuwe MINI Cooper S John Cooper Works GP!
posthumus zegt
Spoiler-alert
cortinaracing zegt
@posthumus: dit vind ik nou een topreaguursel
vondick zegt
@cortinaracing: reactie
miata93 zegt
Wie koopt dit soort dingen? Voor wat het is niet zo gek snel, en waarschijnlijk veel duurder dan de concurrentie.
davelepeef zegt
@miata93: voor de trophy-wives die geen 500 Abarth willen?
emping zegt
@davelepeef: dat soort vrouwen hebben geen idee. En die zullen dat nooit hebben.
amauryg zegt
@davelepeef: Als Abarth eigenaar voel ik me wel aangevallen nu..
davelepeef zegt
@amauryg: als je geblondeerd haar hebt, strakke kleertjes draagt en getuite lipjes hebt is er geen probleem hoor. Oja, en je je sugar daddy af en toe een lol doet… :P
kennone zegt
@amauryg: ik ook
fendercd60 zegt
Dat ie lelijk is.
ds3thp zegt
De mini wordt, in mijn ogen, echt steeds lelijker. Moet steeds maar groter en schreeuweriger zonder dat dit ten goede komt aan hoe Mini ooit was. Jammer
davelepeef zegt
@ds3thp: hmhmm. Over een tijdje komt er ook weer een nieuw model. Die is net zo groot (klein?) als de eerste ‘nieuwe’ Mini, meer basic en meer in lijn van de classic…
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@davelepeef: ja de ieniemini
drdre1 zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: ghehe, kunnen ze deze Dikkie Dik noemen.
utregcity zegt
Lekker mini ook.
JanJansen zegt
De concept is best tof. Het is maar zelden dat dit het eindstadium haalt; des te meer hulde voor de i8
ghost zegt
Deze, zonder alle opsmuk en je hebt de ultieme sleeper!
dawwg zegt
@ghost: Sleeper ? Ding is vermoedelijk amper sneller dan een Polo GTI zo groot & zwaar is ie geworden. Doe mij maar een R53 Cooper S – liefst JCW GP uiteraard), geen Turbo-lag en met een beetje tuning 200 tot 225pk. Alleen wel hondsonbetrouwbaar, net zoals die mooie blonde in de kroeg …
ghost zegt
@dawwg: heb je de tekst gelezen? 35i motor, 6 cilinder, std 306 pk, beetje chip en tune werk 400pk. Knappe jongen als jij met je Polo GTi(ik ga even uit van de 2.0T) daaraan voorbij gaat.
david36254 zegt
@ghost: is deze 35i motor niet de nieuwe 2.0 4 cilinder die ook in de nieuwe M135i komt te liggen?
Meen te herinneren van wel, ook vanwege de voorwielaandrijving die zowel de X2, nieuwe 1 serie en mini hebben.
ghost zegt
@david36254: mmm, zou kunnen wat je zegt. Ik dacht aan de N54/N55 blokken, maar als dat zo is, heb ik niks gezegd!
apenkop zegt
@dawwg: ho ho ho valt wel
Mee hoor , enne de r53 gp is een grap , gooi er 1500 euro tegenaan en je hebt een snellere cooper s , heb ik nu ook grotere injectoren , intercooler uitlaat pully multiriem software bam 240 pk
Roef zegt
Sorry dat ik wat banaal doe, alleen het is eigenlijk de “MINI John Cooper Works (GP)”.
Gulli zegt
@roef: Haha hoe vaak moet je ze het nog zeggen
denniss00 zegt
Zou het wel es goed kunnen doen op de Ring. Snelste FWD misschien..
BaRa zegt
Als ik het artikel begrijp, dan wordt-ie heftig. Correctie. Meest heftig. Maar niet té.
bosje zegt
Vind ik de losstaande widebody mooi? Niet echt eigenlijk. Maar wat ik wel kan waarderen is dat Mini dit gewoon in ‘productie’ neemt, ook al zijn het maar 3000 exemplaren. Bij vrijwel elk overgang naar productiemodel was dat conceptidee als eerste de prullenbak ingeflikkerd, maar Mini doet het gewoon; hulde!
langejohn zegt
@bosje: Kijk nog eens naar de foto’s. De bodykit is een stuk minder wild dan die van de conceptversie.
bosje zegt
@langejohn: Dat is het niet het punt. Natuurlijk is de uiteindelijke productieversie niet precies gelijk aan het concept, daarom is het ook het productiemodel.. Maar het feit dat ze niet de gemakkelijke weg gekozen hebben door het hele idee van een losstaande bodykit opzij te schuiven verdient wat mij betreft waardering.
gwnbmw zegt
@langejohn: die versie in het concept is uiteraard veels te extreem. In europa krijg je dan te maken met maximale breedte, veels te laag, scherpe uitstekende delen en de functie was waarschijnlijk ook niet de van het.
Ram-G-maN zegt
Deze widebody is zo lelijk dat je nog liever een interpretatie van Rocket Bunny wenst. Het is nu alsof je uit de bestaande mallen een widebody vorm eruit zaagt en deze fixeert met holle-wand-gipsplaat-schroeven.
autodrome zegt
400pk op je voorwielen, suc6 ….
gwnbmw zegt
@autodrome: 306, 400nm ;)
Edge zegt
Het ziet er toch wat knullig uit, die bodykit op de productieversie. Het is het nét niet, mede doordat de bodykit gewoon stukken kleiner is dan die van de concept.
louisvdd76 zegt
bewegende beelden: https://www.youtube.com/watch?v=DciVb5D1H54
louisvdd76 zegt
Banden op de beelden zijn HANKOOK Ventus TD Z221. Dus wederom semi-slicks net als bij de GP2
cloverleaf zegt
Knotsgekke mini met 4wd of rwd zou supervet zijn
gandini zegt
Zo te zien is de definitieve onthulling al in Mei.
Hopelijk hebben ze dan wel die spatborden een beetje vastgezet…
Dylan zegt
Toch leuk om je foto’s in een artikel te zien??
lompey zegt
Mini kaasschaaf.
Dutchdriftking zegt
Hartstikke gaaf. Wel jammer dat de auto bijna de zelfde voorbumper krijgt als de gewone S. Dezd vind ik persoonlijk niet zo geslaagd.