






Elon Musk wil bloed zien. Gaat het hem lukken?
De eindeloze teasers én de daadwerkelijke onthulling van de Porsche Taycan draaiden eigenlijk maar om één ding: Porsche stelde dat ze een elektrische sportwagen hadden op een niveau wat nog niemand eerder voor elkaar heeft gekregen. Dan heb je aan Tesla CEO Elon Musk een verkeerde. De beste man kan het klaarblijkelijk niet verkroppen dat Porsche zijn Tesla op een niet al te subtiele wijze in de hoek probeert te drijven.
Eerder vanmorgen kon je hier al lezen dat de CEO een dreigende tweet de wereld heeft ingestuurd. De Model S gaat de Nürburgring op. Korte, maar duidelijke woorden. Tegenover Autoblog.nl laat Misha Charoudin echter weten hoe de vork in de steel blijkt te zitten. Zo is Tesla deze week naar Nürburg afgereisd met een team aan engineers. Weapon of choice is een aangepaste Tesla Model S (met Nederlands kenteken).
De elektrische sedan heeft een carbon achtervleugel gekregen. Verder staat de Model S op een setje sportieve Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Op de enorme velgen na lijkt de Model S voor de rest standaard, al weten we natuurlijk niet wat de engineers met de elektromotoren gaan doen. Charoudin stelt dat het hier moet gaan om een one-off prototype. Tesla heeft een ruimte afgehuurd waar ze de komende dagen de Model S gaan voorbereiden op een recordronde op de Nürburgring. Terwijl de automotive wereld volgende week in Frankfurt te vinden is op de IAA, hebben ze bij Tesla het doel voor ogen om de Taycan in zijn hemd te zetten.
De grote vraag is of de Amerikaanse autobouwer dit überhaupt voor elkaar gaat krijgen. Volgens Charoudin verlopen de voorbereidingen nog niet echt soepel. Hij denkt dat Tesla nu te snel en zonder goede voorbereiding een poging gaat wagen. Zo is het onderstel van de Taycan ontwikkeld met de Nürburgring in het achterhoofd, terwijl de Model S juist heel goed is in rechtdoor rijden. Tesla is al een paar keer deze week met deze Model S de Nürburgring op geweest tijdens Touristfahren. Vermoedelijk om wat pre-tests te doen voor de recordpoging. Hier werd nog niet met volle bak gereden. Charoudin denkt dat áls Tesla het record weet af te pakken van de Taycan (een tijd minder dan 7:42) dat Porsche binnen no-time zal terugslaan.
Fotocredit: Misha Charoudin via Instagram
Heeft niemand die pre-tests geklokt?
@mr27: die werden niet op volle snelheid gereden, dus niet nodig om te klokken.
@mr27: als het tijdens Touristenfahrten was mag dat niet eens. Denk dat het gewoon even een teen in het water stoppen was.
@720s: Er mag zoveel niet. Ik time steeds mijn rondes tijdens de Touristenfahrten…
@thestino: en dan rij je zeker ook nog eens 132 km/u op de A28.
@720s: 312km/h
@thestino: Stoer.
@720s: in theorie, achteraf op video of van de zijlijn kan je natuurlijk wel timen, het punt is dat je niet een timer hebt lopen in je auto en je je gaat ophetsen als je 0,2s onder je vorige sectortijd zit etc.
Tja, Porsche heeft alleen tests gedaan tegen een Model S p85d. De Model S p100d Raven heeft een deels nieuwe aandrijflijn (motor van de Model 3 op de vooras). Dat schijnt nogal een verschil te maken. Ik ben erg benieuwd. Als de Tesla wint blijft alleen het interieur en de styling een groot voordeel van de Taycan. En dat tegen een auto die al 7 jaar oud is en voor een flink minder hoge prijs te krijgen is… Ergens hoop ik dat Porsche deze clash wint, omdat de Porsche een andere groep kopers aanspreekt.
@pietertjep85d: ik hoop dat Tesla wint
@pietertjep85d: Maar zoals je zegt is de huidige model s niet meer te vergelijken met een model van 2012 omdat er al zoveel verandert is.
@pietertjep85d: die Model 3 elektromotor maakt we een verschil, maar in het voordeel van efficiency en in het nadeel van performance. De ‘oude’ motor is namelijk een AC inductie motor (instant torque), de nieuwe een permanente magneet motor.
Zijn er echt mensen die het ene reet aangaat of een 7-jaar oude elektro sedan eventueel sneller kan zijn op de ring vergeleken met een gloednieuwe elektro Porsche; met minder ruimte van binnen en ook nog eens eentje die zo 50% duurder is?
Blijkbaar wel.
Luxe probleem.
@gregorius: stiekem hoop ik dat Tesla wint
@gregorius: “Mijn papa’s Tesla is sneller dan de nieuwe Porsche”
@gregorius: Nissan was er anders maar wat trots op dat hun goedkopere sportwagen sneller was dan de Porsche. Porsche is toch een traditionele benchmark.
@gregorius: Porsche kopers en Tesla fanboys waarschijnlijk wel. Daarnaast is het de volgende spijker in de doodskist van de verbrandingsmotor om eindelijk een officiële run om de ring te maken.
@flutterby:
Die 7:42, ondanks al dat vermogen, toont net aan dat de verbrandingsmotor allesbehalve dood is, zeker niet op circuit…
@StijnB: je gaat ook pas iemand begraven als die dood is, maar je kan wel vast de kist maken als je weet wat gaat komen ;)
@flutterby: maak je er dan ook meteen een voor jezelf? Weet vrijwel zeker dat jij eerder onder de grond ligt dan de verbrandingsmotor, dat deze aandrijving er niet meer is maken wij niet mee ?
@barendbotje: ga eens varen
@stijnb: Alle noemenswaardige records zijn of volledig EV of Hybride zoals het ultieme record op die baan van de Porsche 919. Pikes Peak etc. Of het is door een F1 hybride auto gereden.
@gregorius: de Tesla kost 50% van de Porsche. Maar de Porsche is 100% duurder dan de Tesla.
Zou Porsche niet ondertussen, ook een Performance versie /P100D hebben geleend om te vergelijken. Zijn en blijven Duitsers die roepen niet zo snel iets wat ze niet waar kunnen maken. Daarbij Porsche is op onderstel techniek toch echt beter als Tesla.
@zeevink: Nee…. Beter hè!
@zeevink: Zou? Heel zeker van. Daar zijn zelfs gespecialiseerde firma’s voor die alles tot de laatste schroef ontleden, documenteren en hun bevindingen als ‘consultantancy’ doorverkopen aan de andere merken.
“Munro & Associates” is zo een ingenieursbureau wat zich ook wat weet te profileren op sociale media.
Deze piemel vergelijk wedstrijd is toch wel grappig.
@fransananas: wie de langste laadkabel…
Wie is Misha Charoudin dan in dit verhaal?
Anyway, het is best een grote bluf. Want de Model S is er in de basis niet voor gebouwd en de Taycan wel.
Het zou de Taycan daarom ook gegund zijn, omdat ie verder (puur technisch gezien) niet zoveel indruk maakt op de Tesla.
Misschien lukt het, maar anders is het wel een grote afgang.
@fanboy: Ik denk dat als je niet weet wie hij is (in combinatie met een artikel over de Nürburgring), je Google search maar eens moet aanzwengelen.
Veel repect voor Tesla maar wat is Musk toch een onuitstaanbare drol.
@8cylinder: respect voor de techniek maar voor de rest laat maar. Musk kan er beter voor zorgen dat het plaatwerk aansluit op zijn wagen ipv rare krommingen en ontiegelijk grote kieren.
@8cylinder: dat zei men ook.over Steve jobs. En later was hij een held
@8cylinder: Trol
Snap echt niet waarom ze perse die twee willen vergelijken met elkaar. De Porsche is dubbel zo duur, heeft minder plaats, minder range en heeft een compleet andere mindset t.o.v. rijervaring dan Tesla. Je vergelijkt toch ook geen Audi RS4 met een Porsche GT3 omdat ze beiden een verbrandings motor hebben.
@w0ut: vanuit tesla perspectief toch prachtig als hij ook nog sneller blijkt op de ring
@sjonniedeluxe: Ik zie die Musk als dusdanig gehaaid dat het complete draaiboek al lang klaar ligt en ze er eigenlijk al 100% zeker van zijn dat het gaat lukken.
De enige reden waarom ze het nog niet hebben gedaan is omdat nu het juiste moment is voor de aankondiging en Porsche het gewoon niet aan ziet komen.
@karhengst: mee eens. Het zou ook niet handig zijn om te doen als je niet het idee hebt dat het gaat lukken. Qua timing zullen ze dit vast willen afronden voor de IAA. Dan staat die taycan daar mooi te pronken maar denkt iedereen: de tesla is sneller.
@karhengst: Maar Porsche heeft toch ook onderzocht of laten onderzoeken hoe de Tesla het zou doen. Daar laten ze ook geen variabelen open.
We gaan het zien, gun het ze beide moet ik zeggen.
@w0ut: de Porsche is anderhalf keer zo duur. En compacter is moeilijker bij een electrische auto en dus technlogisch hoogwaardiger. De Model S is leuk maar de Model 3 is technisch veel knapper. Hoewel de Renault Zoe nog veel knapper is.
@mashell: hmmm denk dat de Model-3 compacter is dan de Taycan…. en die m3 kost wat, een derde van de Tacan turbo?
@dutchneon: klopt, dat bedoel ik. Het technologische paradepaardje van Tesla is niet de Model S maar de Model 3.
@mashell: 100.000 vs 200.000 voor de Turbo S met de snellader erbij. Dus grofweg 2x zo duur.
@mashell: En compacter… tja als je 50% minder bagageruimte hebt.
Wel mooi. Al decennia lang proberen heel veel fabrikanten een 911 killer te bouwen (zonder succes) en nu is het Porsche zelf die tegen een gevestigde orde op moet boksen.
@zwepp: Nissan bouwde er eentje en die reed alles wat Porsche in het programma had het snot voor de ogen.
@karaya: ja en toen waren en de GTR’s niet meer aan te slepen en verdwenen de Porsches uit het straatbeeld……
@911targa: Jij had het over een 911 killer. De GTR verpulverde de 911.
Waarom je nu over het straatbeeld begint mag Joest (grapje) weten.
Op niveau van design en afwerking is de Taycan stukken beter. Doordat hij compacter is , is het ook normaal dat de actieradius kleiner uitvalt. Misschien komt er ooit een verlengde versie en dan kan Musk zeker het onderspit delven.
@speedie: De Model S is veel efficiënter en heeft daarom een groter bereik. De accu’s zijn vergelijkbaar.
@speedie: Compacter maar een verbruik van boven de 250 Wh/Km en qua gewicht zwaarder dan de model s. de Model S met (de nieuwste Raven versies) een verbruik van ca. 170 Wh/Km
@speedie: als ie compacter is zou hij ook minder luchtweerstand moeten hebben en dus een grotere range.
Lijkt me onmogelijk dat Tesla dit wint, maar leuke battle.
https://nl.chargemap.com/cities/nurburg-DE
Ik snap het niet… de porsche is een heel andere auto. Als ik zoiets zou kunnen betalen dan zou een tesla mij echt geen ene zak interesseren. Met een flink gepimpte golf van 10 jaar oud kun je ook supercars pesten, maar geloof mij dat de ferrari rijder echt niet naar jou omkijkt.
@towi1989: Porsche zelf interesseert het echter wel. Zeker aangezien deze prestaties een van de weinige selling points is om hun elektrowagen boven een 7 jaar oud model van de concurrentie te verkiezen.
@karhengst: Ik denk dat het grootste selling point van de Porsche toch echt de betere kwaliteit is.
@carfreakjim: Maar wel 6 jaar minder garantie op de aandrijflijn…
@karhengst: Volgens mij kun je 2 hooguit 3 sprints doen met je Tesla voordat hij moet koelen. De Taycan heb ik er 20 of zo zien doen. Het verschil zit hem niet alleen in kwaliteit maar ook in het kunnen repeteren van de performance.
@gebruikersnaam3: De Tesla Model 3 doet dit al velen malen beter dan de Model S, die in principe oude motoren heeft.
Typische een Tesla op de foto’s: een spoilertje dat met tapes is afgewerkt.
Hoe dan ook is Tesla nog lang niet zover dat ze Porsche kunnen verslaan op een racebaan.
Elon kan zich beter bezig houden met het voorkomen dat zijn bedrijf failliet gaat door wilde plannen in hoog tempo te realiseren met als resultaat zeer slecht afgewerkte producten. Zie NextMove.
@kroon: Die tape zit ook op F1 auto’s, is meer functioneel. Maar het ziet er niet uit.
Porsche bouwt al jaren geweldig sturende auto’s, en heeft de Taycan mede ontwikkeld op de Nürburgring. Ik kan mij haast niet voorstellen dat Tesla dan met een in de basis 7-jaar oude auto voorzien van een carbon lipje en een setje Cup 2’s ook maar in de buurt kan komen van de tijd van de Taycan.
Maar toch hoop ik dat het Tesla lukt. Ik heb een zwak voor dat merk. Er zijn al genoeg saaie automerken, die weliswaar goede auto’s maken, maar totaal niet innoveren en met de markt meehobbelen in plaats van de markt vorm te geven. Laat Tesla als vreemde eend in te bijt die wel haar nek durft uit te steken dit maar winnen.
@edge: Laten we hem eens anders stellen. Wie had 5 jaar geleden gedacht dat Porsche en Tesla met elektrische Sedan’s een strijd zouden uitvechten over circuitprestaties van hun sedans. Elektrische sedan’s met een uitstekend bruikbare range en zeer fraaie performance. Het zijn geheel verschillende auto’s. Het feit dat deze strijd wordt gestart toont aan dat elektrische auto’s definitief brandstofauto’s aan het vervangen zijn. Laat Tesla volgende week even winnen, en Porsche volgende maand terug slaan. Daarna Tesla die met hun nieuwe Roadster op het track een tijd weet neer te zetten waar Porsche (en andere merken) met hun sportwagens van schrikken en echt door moeten met ontwikkelen om bij te blijven.
Ik kijk uit naar dit soort “gevechten”, waarbij er onder deze deelnemers geen winnaar of verliezer is. De verliezers zijn de partijen die nu niet heel snel weten over te stappen op EV’s.
@pramm: Wensdenken.
@karaya: Je moet toch iets te wensen over houden. En liever wensdenken dan de struisvogelpolitiek van velen.
@pramm: EV’s zijn de Minidiscs of Mediastreamers van deze tijd. Een inferieur overgangsproduct tussen twee global shifts in. Leuk als je interesse hebt in zulke producten, maar daar is niets struisvogelpolitiek aan.
Er is bij Porsche natuurlijk nog ruimte voor een Taycan Turbo GT2 RS. Tegen dat soort benamingen kan Tesla niet op.
@antoonniels: en mocht Telsa een poging doen met een Model S P120E dan slaat Porsche terug met de Taycan Turbo GT2 RS Sport Turismo.
Tja, een prototype of een productie model, dat is natuurlijk wel een verschil. Neemt niet weg dat het een bizar knappe prestatie zou zijn van Tesla. Echter gok ik dat bovenstaande auto volgende week met fikkende accu’s langs de baan staat.
@dutchdriftking: Wat is een prototype. Het gaat om een productie wagen met een iets andere spoiler en ander schoeisel.
@pramm:
En speciale software zodat ie niet in de noodloopmodus gaat…
@original_arnoud: Nee hoor, de nieuwe “Raven” versies kennen andere motoren die beter bestand zijn tegen warmte ontwikkeling.
@dutchdriftking:
Precies. Een speciaal geprepareerde Tesla vs. een productie Porsche. Geen vergelijk dus.
De Taycan is de eerste EV die ik echt mooi vind! De afwerking zal ook vele malen hoger zijn dan die koekendoos van een Tesla!
Ben benieuwd, voorheen kwam de model S hoestend en kuchend met 200pk over de finnishline. Benieuwd of ze het zo hebben kunnen verbeteren dat dat geen probleem meer is.
Een aangeklede turboS kost gewoon het dubbele van een aangeklede Uber Tesla. Vreemd dat Porsche het überhaupt aandurft hun auto met Tesla te vergelijken. Ze mikken toch op een andere doelgroep gezien de prijs. Jammer dat Porsche niet meteen een veel snellere versie heeft geïntroduceerd.
@marcus1963: ze hebben een veel snellere auto gelanceerd, alleen dat zie je niet aan de acceleratiecijfers ?
Ik snap het vergelijk gezeur niet echt. Ik rij zelf een model S en ik ga hem echt niet vergelijken met een Porsche. Ja ze zijn allebei elektrisch en snel. Maar verder zijn het compleet andere auto’s. Daarnaast is de Porsche veel beter afgewerkt, interieur is mooier en waarschijnlijk vallen er minder onderdelen af en gaat er minder kapot.
@richardj: Dat laatste is geen garantie, als je het Porsche forum leest gaat ook daar aardig wat mis!
@richardj: Precies!! Iets met appels en peren…
Zielig gedoe
Porsche is de eerste sportwagen fabrikant met een volledige elektrisch aangedreven sportauto.
Zo is die ook geïntroduceerd , ondanks de Macan’s , Cayenne’s en Panamera’s van deze tijd zijn het van oorsprong sportwagen bouwers. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de Taycan geen concurrent is van de Model S. Een BMW 8- serie vergelijk je toch ook niet met een Bentley Continental GT. Het siert Tesla wel dat ze na 7 jaar nog steeds de grootste actieradius hebben en de beste , snelste en meeste laadcapaciteit hebben in Europa dit heet visie. Overigens ik ben gisteren met de configurator aan de slag gegaan . Met de juiste opties kost een Turbo S ruim €230.000 . Dan moet je toch wel echt liefhebber zijn van het merk uit Stuttgart …
@exclusivecarspotter: Tesla bouwde van oorsprong een Tesla Roadster. Juist, een sportwagen waar het allemaal mee begon;)
Ik open de Taycan artikelen puur voor de comments.
Top Gear heeft toegegeven valse test resultaten gebruikt te hebben in de Tesla Model S tegen de Porsche Taycan race, waarbij de Taycan klaarblijkelijk met vervalste test resultaten heeft gewonnen. Te triest voor woorden, maar wel voorspelbaar dat “old school” olie-verslaafde fabrikanten met zo goed als geen kennis van moderne EV technologie het niet op kunnen nemen tegen “new school” Tesla die al vele jaren deze EV technologie toepast.