Een nieuwe DS 4 is op komst en dit moet een technologisch wonder worden voor het merk. DS laat alvast zien hoe dat er volgens hen uitziet.
Het kan aan mij liggen, maar ik wilde dit stuk gaan introduceren met ‘Citroën heeft besloten dat’. Dat klopt natuurlijk niet. DS is een zelfstandig merk. Toch wordt het – bijvoorbeeld door ondergetekende – vaak nog gezien als een set modellen van Citroën.
Bekendheid
Ze zijn er mee bezig, iets bekender worden. DS Automobiles heeft genoeg te bieden, maar dan moeten klanten er wel voor warmlopen. De eerste zelfstandige modellen van het merk die nooit als Citroën zijn geleverd, zijn de DS 3 Crossback, DS 7 Crossback en DS 9. Daar komt nu nummer vier bij. Letterlijk. Een nieuwe DS 4 is onderweg.
Citroën DS4
De oude DS4 is nooit een denderend succes geweest. De auto kwam in 2011 op de markt als een soort C4 extra. Extra aandacht voor grappige designfoefjes en extra hoogte. Ook toen was die wens voor een betere instap en zit er immers al. Een SUV was de DS4 echter nooit.
In 2015 werd het de DS 4, want DS werd het merk. Weinig veranderde, behalve de iets geavanceerdere LED-lampen. Het hielp maar weinig met het succes van de auto. Er zijn in Nederland iets meer dan 500 stuks verkocht van de ‘hippe doch dure C4’. Een wat meer SUV-achtige DS 4 Crossback, de eerste auto met die SUV-naam, kon het gebrek aan succes niet voorkomen.
Overigens moet je onze Europese DS 4 los zien van de Chinese DS 4S. Dat was meer een Peugeot 308 met een chromen neus. Het oogt niet verkeerd, eigenlijk.
Poging twee
DS maakte vandaag bekend dat de naam ‘DS 4’ afgestoft gaat worden voor een nieuw model. Deze mogen we in 2021 verwachten. Er is nog een hoop te leren, maar DS doet alvast een boekje open over de nieuwe DS 4. Wij pakken even wat hoogtepunten erbij van wat al is onthuld.
Platform
De nieuwe DS 4 zal gebouwd worden op een vernieuwde versie van het EMP2-platform. Dat zal niemand wat verbazen: zo’n beetje alles vanaf het C-segment van PSA staat op dit modulaire platform. Denk aan de Peugeot 308, 3008 en 508, DS 7 en 9, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland X. Het gaat volgens DS om een ‘premium C-segment crossover’. De DS 4 wordt, zoals de naam doet vermoeden, een slagje kleiner dan de DS 7. Wat er nieuw is aan het nieuwe platform: door middel van composietmaterialen en hot pressed steel kan de auto lichter worden dan voorheen.
Hybride
In eerste instantie wordt de nieuwe DS 4 géén volledig elektrische auto. In plaats daarvan wordt de auto eerst geleverd met de E-Tense 225-aandrijflijn. De welbekende 1.6 PureTech zal samen met een elektromotor 225 pk kunnen opwekken. Het is een PHEV, waardoor een volledig elektrische range van 50 km te realiseren is.
Interface
PSA heeft wat donkere tijden gekend op het gebied van infotainment. De eerste generatie touchscreens werkten net niet helemaal lekker. DS wil ervoor zorgen dat de nieuwe DS 4 hun paradepaardje wat betreft infotainment wordt.
Dit gaat bereikt worden door middel van een ‘smartphone-achtige interface’, aldus DS. Veel configuratiemogelijkheden en intuïtief te besturen. Dat laatste is mede te danken aan een geinige innovatie. In plaats van een tweede touchscreen krijgt de DS 4 een bedieningspaneel in de middenconsole. Deze kan door middel van swipen het scherm bedienen zonder het scherm aan te raken. Een moderne invalshoek op het niet zo lekker werken van touchscreens tijdens het rijden.
En omdat ze niet achter kunnen blijven: de nieuwe DS 4 krijgt een persoonlijke assistent genaamd DS IRIS. Draai ‘iris’ maar eens om. Dan weet je gelijk wat het is.
Technologie
DS zet in op connectiviteit en ‘ongekende technologie voor het C-segment’. Dat laatste wordt nog niet helemaal omgezet in uitleg wat betreft alle leuke nieuwe speeltjes die de nieuwe DS 4 aan boord krijgt. Wel krijgen we iets meer te zien over een interactief head-up display. Deze kan een hele rits informatie op je voorruit projecteren, als een soort tweede infotainmentscherm. Zo kun je op je navigatie kijken, je cruise control aanpassen en veel meer zonder je ogen van de weg af te halen.
Concreter dan dit alles wordt het nog niet, totdat meer bevestigd wordt en/of de auto onthuld wordt komende zomer. We weten ook nog niet hoe de auto er precies uit gaat zien, maar de filmpjes lichten wat tipjes van de sluier op. Ook lijken lekplaatjes/teaserfoto’s aan te duiden dat de dagrijverlichting gaat lijken op de DS Aero Sport Lounge die we als headerfoto hebben gebruikt.
marcel174 zegt
Waarom kan ik elke keer wel reclame afspelen maar krijg ik vervolgens het filmpje niet te zien. Dat eerst dat het aan mijn oude telefoon lag maar met mijn nieuwe telefoon precies hetzelfde..
BloodSeaker zegt
@marcel174: ja, hebben al tientallen mensen gezegd maar ze lijken geen app developer met verstand te hebben ofzo. Enkel clickbait artikelen zijn nog interessant
Pallas zegt
@bloodseaker: Boeit ze inderdaad helemaal niks! En ze hebben gelijk, ik gebruik de app er geen minuut minder om vreemd genoeg.
Vanquish zegt
@bloodseaker: Precies dit. Je zou verwachten dat ze met de inkomsten uit de clickbait artikelen toch een aardige app moeten kunnen laten maken.
doublechevron65 zegt
@bloodseaker: idd ene Wouter van de club antwoordende eens; „apps hebben geen toekomst, dus investeren wij niet meer in”, voor mij; we hebben ‘t geld er niet voor!
deeberton zegt
waarom kun je niet gewoon met je browser naar een website gaan?
wat is het nut van een app die alleen exact de browserexperience geeft?
BloodSeaker zegt
@deeberton: wel, het is niet hetzelfde om te beginnen en ten tweede heb ik hier niet constant cookie popups…
wimof zegt
Als ze al geen led lampen kunnen maken die tegenliggend, achterliggend verkeer verblind wel, dan is er nog veel werk aan de winkel.
Voor BMW en Peugeot ook trouwens.
reetschild zegt
@wimof: vooral bmw. Peugeot kan ik altijd prima in kijken zodner verblind te worden
stationcar zegt
Stop dan toch met het gebruiken van die domme app, stelletje zeurneuzen, het is gewoon een website die je prima in Chrome kan lezen, het is geen Netflix ofzo.
Ik wordt zo spuugzat van dat gemekker over die app, als het niet werkt: laat het gaan, wat is het voordeel??
Ontopic;
Ze doen hard genoeg hun best bij DS, dat mag gezegd worden, of ik helemaal blij wordt van dit soort electronica weet ik dan weer niet, het verouderd vooral heel erg snel in auto’s.
vopo zegt
@stationcar: ik gebruik ook alleen de app. Als ze daar me stoppen zijn ze mij als klant kwijt.
goodvibrations zegt
@vopo: same here… Begin bijna een “Stockholm app” syndroom te ontwikkelen hier.. Zoeken jullie nog een Product Owner? Of een paar goede developers?
nofxke zegt
@stationcar: als je op smartphone autoblog wilt kijken is dat wel praktischer dan in een browser die superklein is op een smartphone. Dat is het voordeel.
Bij moj werken de filmpjes trouwens perfect op ios…
doublechevron65 zegt
En eh ergens nog wat over het comfort, lees vering, gevonden? Of is dat teveel uit de oude doos?
soundgarden zegt
Wie rijdt nou zo’n ding…
karhengst zegt
Vooralsnog niemand.
Zodra hij op de markt komt, vrijwel niemand. Al zie ik de DS7 met enige regelmaat, waarschijnlijk omdat hij gewoon opvalt vanwege de fraaie verlichting. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de verkoopcijfers echt hoog zijn.
reetschild zegt
@soundgarden: iemand die iets anders wil uitstalen dan iemand zonder fantasie
saffie89 zegt
Ik vond de “oude” DS4 best een gaaf ding. Heb er zelfs over gedacht er we te kopen. Uiteindelijk toch niet gedaan vanwege de relatief hoge prijs.
karhengst zegt
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de concept van de DS4 Racing op niks uit is gelopen. Dat had de potentie het dikste bommetje van z’n generatie te worden met toch wel een erg fraaie koets. Precies toen het eigenlijk momentum had met de DS3. Zonde.
lightisride zegt
Ik heb een paar jaar in de eerste (intro-model bruin met alle opties) Citroen DS 4 gereden. Ik heb nog nooit zoveel positief commentaar gehad op een auto. Van werkelijk alle kanten: oude vrouwtjes en ook dubieuze jongens in leren jasjes waarvan ik dacht dat ze iets wilden jatten, maar zich afvroegen wat het was. En alles daar tussenin. Met 200 pk snel zat, stuurde nog leuk ook.
Was wel heel krap, niet goedkoop en dus bijna niet verkocht.
saxoke zegt
@lightisride: ik herinner me dat ik het weggedrag in het algemeen beter vond dan van de BMW Z4 die ik ooit beiden op een testdag gereden had. Bochtsnelheid met de DS 4 was hoger dan die van de Z4. Toch zou ik de DS 4 zelf niet kopen. De DS 3 die ik gehad heb voor een dikke week (uitgebreide proefrit) vond ik met de 156pk motor dan wel weer het aanschaffen waard