En dat in een cabriolet.
De lucratieve samensmelting van Mercedes en AMG geeft ons al meer dan een decennialang krachtige Duitse parels. De geschiedenis heeft ons ondertussen geleerd dat, hoewel AMG allesbehalve inhoudt op het gebied van vermogen, het voor een kleine groep gestoordelingen vrijwel nooit voldoende is. Posaidon richt zich juist op dit stel. Bij het meest recente voorbeeld van haar oneindige creativiteit zien we ze het vermogen van de S63 Cabrio met driekwart verhogen.
Terwijl de naam doet vermoeden dat de tuner het vermogen van de auto met ‘slechts’ 200 pk heeft opgekrikt, lezen we op het specificatieblad prestatiecijfers waarvan we haast uit de bureaustoel glijden. Posaidon noemt het project de S63 RS 850+. Waar het plusteken bij andere modellen van de tuner verwijst naar een kleine marge, ontdekken we bij deze cabriolet juist een extreme stijging. De krachtbron produceert meer dan 1.020 pk.
Andere tuningsbedrijven pronken graag met een dergelijk vermogen door de buitenzijde als een soort weerspiegeling van de woest indrukwekkende aandrijflijn weg te zetten, maar Posaidon laat zich niet verleiden tot dergelijke ingrepen. In plaats daarvan hebben ze alle aandacht gericht op de krachtbron.
In de praktijk betekent dit dat Posaidon het 5,5-liter M157-blok, een twin-turbo V8, vergroot hebben met liefst 0,8 liter. Niet alleen dat, de tuner heeft tegelijkertijd verschillende onderdelen van de motor – zoals de krukas, drijfstangen en zuigers – van een sterker materiaal gemaakt. De cilinders zijn eveneens versterkt. Daarnaast heeft Posaidon de druk van de turbo’s verhoogd, de zeventraps automaat versterkt en allerlei elektronische aanpassingen doorgevoerd. De auto is daarbovenop nog eens voorzien van andere luchtfilters, grotere luchtinlaten en een speciaal radiateurpakket om de koeling binnen de perken te houden.
Het spreekt voor zich dat dit bijna onvoorstelbare resultaten als gevolg heeft. De krachtbron perst er, zelfs op simpele Euro 98 benzine, meer dan 1.020 pk en 1.400 Nm aan koppel uit. Posaidon heeft de topsnelheid uit voorzorg voor de banden elektronisch moeten begrenzen op 350 km/u. De auto schiet in 2,9 seconden naar de 100 km/u.
Overigens is er goed nieuws voor hen die het desbetreffende M157-blok niet in de S63 Cabrio hebben liggen. Dezelfde wilde tuningsbeurt is namelijk ook beschikbaar voor andere modellen met deze aandrijflijn. Naast de E63 AMG, kunnen o.a. de CLS63 AMG en de G63 AMG naar Posaidon voor de behandeling.
rufctr01 zegt
Gave auto! Hier zou ik wel een keertje mee willen rijden!
autospotterkerkrade zegt
Waanzin dat zo bijna iedere sport auto 1000 pk kan hebben, het kan allemaal door elektronica omdat je anders bij de eerste bocht er meteen uit vliegt
phaeton zegt
@autospotterkerkrade: Bij de bocht? Wat dacht je van gasgeven in z’n drie of vier? 1400Nm is krankzinnig veel.
peug206 zegt
@phaeton: als de koppelkromme idd wat leuk is dan kan dat inderdaad. Voor hetzelfde heb je gewoon 80nm bij 1500rpm…
Dizono zegt
Verstevigde cilinders… Ben wel benieuwd wat ze daar precies mee bedoelen. Losse cilinderwanden van een sterker materiaal?
langejohn zegt
@Dizono: Dat doen ze met sleeves. https://dartonsleeves.com
rob5nismo zegt
Bij Jimmy deville engine addict kwam een keer een T5 motorblok voorbij daar haalde ze 700 pk uit en daar sloegen ze een paar pennen in het blok naast de clinders om zo de wanden te verstevigen
Gulli zegt
@rob5nismo: wat ze ook wel eens doen is de waterkanaaltjes in het blok volstorten met beton, de koeling wordt dan wel op een andere manier geregeld. Daar maak je het blok een stuk sterker van en je hebt meer ruimte om uit te boren
e28forever zegt
@gulli:
Echt nog nooit van gehoord…
Hoe koel je de motor dan?
Als je A zegt moet je B zeggen..
Gulli zegt
@e28forever: ik weet niet precies hoe het werkt met de koeling maar in Australië noemen ze het Grouting (grout is beton/cement)
https://www.aussiev8.com.au/conversions-rebuilds-project-cars/7901-grout-filled-blocks.html
Misschien iets voor @willeme?
Gulli zegt
Ik heb inmiddels begrepen dat ze het vaak op de dragstrip gebruiken en dan wordt er met methanol gereden en dat koelt van zichzelf goed. Plus je bent als het meezit minder dan 10 seconden aan het blazen dus koeling is maar heel kort nodig
p993 zegt
@gulli: ja joh, een blok met ingeslagen pennen en gegoten betonnen elementen is zooo sterk…en methanol verbranden koelt zichzelf…je moet het zien om te geloven man!!
pand zegt
Een van de eerste tuners waar ik mijn eigen auto ook langs zou brengen (heb helaas geen s63, maar alsnog). Het interieur oogt zelfs er netjes en de buitenkant is niet anders dan andere s63’s. Well done dus!!
PS: Motorisch heb ik er te weinig verstand van om iets nuttigs te zeggen dus daar onthoud ik mijzelf van
mopar70 zegt
En dit is weerzinwekkend omdat?
henrie zegt
@mopar70: Ik snap ‘m ook niet…
dare2think zegt
@mopar70: De schrijver is vermoedelijk vergeten eerst Van Dale te raadplegen.
elemento zegt
@mopar70:magische 1000 pk overheen gaat
moveyourmind zegt
Nou nog wachten op een tuner die deze S63 AMG Poseidon gaat tunen en het wordt pas echt feest.
luciano_borello zegt
Weerzinwekkend is negatief. Denk dat je waanzinnig bedoelt…
beefcake zegt
@luciano_borello: voeg ik er nog aan toe: “voor zij die” -> “voor hen die”. Komt ook om de haverklap terug in een artikel.
nikk zegt
Omdat het meer dan 1000 pk heeft mopar. Wellicht raken we gewend aan zulke getallen maar het is en blijft gewoon waanzinnig veel
hartman zegt
https://www.mkb-tuning.de/de/supercars/mkb_p_1000.php
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrrallycross zegt
2,9 naar de 100. Sta je niet alleen maar banden te roken met zoveel vermogen?
peug206 zegt
@mrrallycross: nah, daar is de elektronica voor. De bandenboer daarintegen wordt wel je beste vriend.
rutger97 zegt
Wel mooi dat je er aan de buitenkant gewoon niks van ziet maar je wel alles eruit rijdt.
lekkerlinksrijden zegt
Gisteren die M5 van g-power was al heel veel power, maar dit slaat alles.
supertjeduc zegt
Ben een jaar of 8 een keer bij brabus geweest
Die hadden toen geloof ik ook 800pk of meer blokken
Ze konden meer maar dan ging alles om het blok kapot
Denk dat assen , versnellingsbak enzo het toch ook wel voor hun kiezen krijgen
autodrome zegt
Niet omdat het moet, maar omdat het kan ….
pcooperworks zegt
Wat kost dit geintje ??
michaelb zegt
Perfect om 3 kilo hasj te vervoeren
KEV9 zegt
Ik zeg niets, maar dit gaat zoooooooo bizar snel naar de 280.. gast slikt zijn microfoon bijna in door de G-krachten, en daarbij ben ik snokjalours om zijn baantje. de mazzelplasser
https://www.youtube.com/watch?v=o4IlTRhyDJ0&t=867s
cautionwetfloor zegt
Kan iemand mij precies vertellen hoe het uitboren van een motorblok in z’n werking gaat?