De Heilige Koe dit weekend volgooien, het kan weer voor minder.
De olieprijs is de afgelopen maanden flink gezakt en daar profiteren we van aan de pomp. Deze week leek daar langzaam een einde aan te komen toen de OPEC, een kartel van olieproducerende landen dat 40 procent van de productie in handen heeft, bijeen zou komen om een nieuwe productielimiet af te spreken. Dat gebeurde echter niet, want de OPEC handhaaft voorlopig het productieniveau van 30 miljoen vaten per dag. Saoedi-Arabië, veruit de grootste producent binnen de OPEC, wil de olieproductie niet beperken om de prijs weer te laten stijgen. Dit tot onvrede van andere OPEC-landen, die de gaten in de begroting zien toenemen.
Voor ons, uitgeknepen automobilisten, is dit goed nieuws. De peutprijs zal alleen nog maar verder zakken nu een vat ruwe olie nog maar zo’n 70 dollar kost, 30 procent minder ten opzichte van begin januari. Vandaag zal de benzineprijs dalen naar het laagste niveau in drie jaar: de adviesprijs voor een liter Euro95 zakt met 1 cent naar €1,699, diesel wordt 1,2 cent goedkoper en gaat €1,40 kosten en het milieuverantwoorde doch zwaarbelaste Lpg blijft gelijk op €0,83.
Bovendien; dit zijn nog maar de adviesprijzen. Een beetje onbemande pomp zit hier al ver onder, waardoor je nu al voor ruwweg €1,50 je slag kunt slaan. Scheelt toch al gauw €5 tot €10 per tankbeurt.
Geniet er trouwens maar van zolang het kan. Die lagere olieprijs kan immers niet gehandhaafd blijven. Menig analist is van mening dat de prijs binnen nu en twee jaar weer stijgt. Het Internationale Energieagentschap (IEA) voorspelt dat de vraag naar olie de komende jaren alleen maar toeneemt doordat opkomende economieën zich steeds verder ontwikkelen.
nvn1993 zegt
Mijn tank is 100 liter dus als ik hem volgooi spaar ik al snel tussen 15 en 20 euro!!!!!
E34M5Touring zegt
Heb al diesel getankt voor 1,295 de liter. Stiekem wel lekker hoah.
papa zegt
@e34m5touring: in een e34 m5?
E34M5Touring zegt
@papa: Crisis he
reggie-boy_rood zegt
K had gister euro 98 bp voor 1,669..
driver28 zegt
@reggie-boy_rood: ik ook echte euro98 voor 1.51 maar ik woon ook bij de grens :)
w0o0dy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
utregcity zegt
Ik tank altijd voor 25 euri.
tupperware zegt
@utregcity:
Dan ben jij vast blij met de huidige prijzen, sta je niet elke dag te tanken..
406_v6 zegt
@utregcity: Jazeker en dan krijg je met de kerst die nieuwe tieten die zo lekker bij je blonde coupe passen??
turbobrick zegt
Natuurlijk is het goedkoper, maar als je ziet wat de olieprijs is gezakt en hoe langzaam die prijs zakt aan de pomp, en de uiteindelijke prijs aan de pomp dan hoef je geen geleerde te zijn om te zien dat we besodemieterd worden …… Maar goed dat wisten we al jaren.
Natuurlijk bestaat de prijs ook voor een flink deel uit accijnsen waar de olieprijs geen vat op heeft maar als we zien hoe snel de prijs omhoog kan hollen bij dure vaten olie dan is er redelijk wat ruimte mbt de eindprijs en ik vind dat nu erg tegenvallen …. Sure, de prijs is lager maar zeker niet zo laag als dat het zou moeten zijn gezien de idioot lage olieprijs.
poeperman zegt
@turbobrick: “geen vat op heeft” Nice one centurion… like it, like it!
reobnednab zegt
Aangezien ik vlak aan de grens woon en net bij de oosterburen op bezoek geweest bij de pomp was de literprijs voor euro95 €1,40 bij Argos. Shell verderop euro95 €1,42 en V-power (Duits het heet “racing”) €1,54…
maroksahbe zegt
Zal mij een halalworst wezen,Ik betaal toch nooit voor mijn benzine!
ibisss zegt
@maroksahbe: ahahah best wel grappig hoe jij reageer. Bij een vorig artikel merkte ik het ook op. Je maakt jezelf zwart of je bent iemand die marokanen zwart wilt maken xD
drugsrunner zegt
@maroksahbe: Halalworst in je reet, eencellige neukfout.
maroksahbe zegt
@drugsrunner: ik hoop inshallah dat je vrede in je leven zult vinden.
Zoniet dan adviseer ik je om met je maten naar de frikandellen bos te gaan.Kneus dat je bent.
bofkont zegt
@maroksahbe: Nee een echte Marok rijdt weg zonder te betalen ;)
Jochen zegt
Tankpas van de chef, ik let er echt nooit op wat het kost.
87sandyd zegt
@jochen: en dat is het hele probleem hier in Nederland. Jou interesseert het geen moer hoe zuinig jij rijd en wat het allemaal kost, want je hebt toch een tankpas van de baas (neem aan dat je een lease-auto hebt). Vervolgens bestaat er ook nog de mogelijkheid dat je een 7/14% bijteller rijd en heb jij veel minder kosten aan je auto dan een burger met een eigen auto.
Maar toch vindt de overheid het belangrijk om mensen zoals jou aan een zuinige auto te helpen, omdat dat zo goed is voor de co2. Nou, dat is het niet.
Een burger met een eigen auto, dat is goed voor de co2. Die betaalt namelijk zijn eigen brandstof, zijn eigen onderhoud. Die betaalt elke 2 jaar zijn eigen bandjes en poetst zijn auto elke maand want anders is de auto na 4 jaar helemaal niets meer waard.
Klinkt als een ‘ik ben klein en jij bent groot’ verhaal, maar moest ff mn gal kwijt
stephane8200 zegt
@87sandyd: troost je met de gedachte dat er steeds meer bedrijven zijn die een norm-verbruik hanteren. Berijder betaalt. Hierbij krijgt de berijder een brandstofbudget waarin de brandstofprijs ook een component is. Dan is het wel handig om zowel met verbruik als prijs rekening te houden.
ukbob zegt
@87sandyd: helemaal mee eens!
Heb zelf ook de luxe van een auto tankpas van de zaak, en omdat dat me niks ‘kost’ wordt je – juist als veel-rijder – helemaal niet gestimuleerd om t zuinig aan te doen
escort77 zegt
@87sandyd: dan ga jij toch ook gewoon solliciteren op een baan met auto/tankpas? Niemand houdt je tegen.
Als je die pas hebt, zal je merken dat je het indirect toch zelf betaalt. Van het geld dat ik bespaard heb om die tankpas niet te nemen kan ik veel leuke dingen doen.
87sandyd zegt
@escort77: dat heeft er toch helemaal niets mee te maken, met je simpele gedachte…
Het gaat om het feit dat de leaserijder geholpen wordt met PHEV en daar juist geen gebruik van maken omdat ze de kosten van de km’s rijden toch niet betalen dmv een tankpas.
Het zou goed zijn als de gewone burger zonder leasebak geholpen wordt om een PHEV te rijden, want die draaien zelf op voor de kosten en proberen daadwerkelijk zoveel mogelijk elektrisch te rijden, omdat het ze dan geld besparen.
Maar dit verhaal snapt iemand met een IQ van 2 dobbelstenen blijkbaar niet.
escort77 zegt
@87sandyd: wat een hoop aannames…
Ik ga niet overal op in, maar je had het in eerste instantie over een tankpas, niet over het “misbruiken” van PHEV’s door daarmee niet electrisch te rijden.
De gewone burger zoals jij die noemt, hoeveel betaalt die aan BPM, CO2-toeslag, MRB en brandstofaccijns als hij electrisch rijdt? Inderdaad, net zo weinig als een zakelijke rijder.
87sandyd zegt
@escort77: grappig dat je 1 ding vergeet, namelijk de aanschafprijs, die voor een modaal gezin niet te betalen is…
Een tankpas is al erg, een tankpas bij een PHEV is nóg erger. Je gelooft toch zelf niet dat de gemiddelde leaserijder elektrisch rijd. En ook zonder PHEV: ik zie genoeg megane’s, focus’jes enz met 150 voorbij knallen op de snelweg, dan is die auto ook echt niet meer zuinig en is de co2 uitstoot ook niet zo laag meer als men denkt…
tupperware zegt
@87sandyd:
Ach, vroeger kwamen diezelfde mensen je in walmende TDI’s voorbij stuiven..
Dan zijn die Focus en Megane toch zuiniger en een stukkie appetijtelijker om naar te kijken..
SDM zegt
@87sandyd: nogmaals, als je slim genoeg bent kan jij ook een baan krijgen met een lease auto. Ben je dat niet, houdt dan op met zeuren, had je vroeger maar beter moeten opletten op school. Wat een misselijk makende afgunst weer typisch Nederlands, hij heeft een dure auto en ik niet. Voor een Amerikaan reden om beter je best te doen, voor een Nederlander reden om te gaan zeilen.
87sandyd zegt
@sdm: ik ben niet jaloers op iemand zijn of haar auto. Ik kaart alleen een overduidelijk probleem aan.
Het gaat hier om het feit dat mensen een tankpas van de baas hebben en goedkoop een lease auto kunnen rijden om vervolgens alles behalve zuinig te gaan rijden, omdat zij toch niet voor de kosten opdraaien. Terwijl een burger zonder lease auto wél voor alle kosten moet opdraaien, dus zou het logisch zijn als ze in Den Haag die mensen (financieel) stimuleren om een zuinige auto te gaan rijden. Dan pak je het co2 ‘probleem’ wel aan.
En de opmerking over school slaat natuurlijk nergens op. Niet iedereen heeft een stel hersens gekregen waarmee hij goed uit de voeten kan.
Blijkbaar zijn leaserijders het al met me eens, dat zegt genoeg. En ik neem het hen natuurlijk ook niet kwalijk, laat dat duidelijk zijn
Arnoud zegt
@Jochen:
Ik heb ook een tankpas van de zaak. En een 14% bijteller. Maar toch zoek ik een goedkope pomp op en probeer ik 1000km op een tank van 42 liter diesel te halen. Wat de baas extra aan autokosten kwijt is, kan hij niet investeren in een betere bedrijfsvoering. Kosten besparen voor de baas levert mij uiteindelijk ook voordelen op.
lohran zegt
@jochen: Heel cool hoor! :)
clarkson zegt
Ik tank dus met een pasje die gelinkt staat aan mijn werkgever. werkt prima
trustmeiamanengineer zegt
Ik compenseer de lagere prijs door nu BP Ultimate 98 te tanken ipv 95. Rijd er duidelijk (iets) zuiniger op, en motor klinkt/voelt/presteert beter.
Overigens denk ik met weemoed terug naar 2009, toen ik net mijn motor had. Ik kreeg het gouden sap toen voor €1,299 per liter mee….
rw1994 zegt
@trustmeiamanengineer: Maar natuurlijk, meneer rijd een tot de max getunede auto die afgesteld is op euro 98? Zo niet, stop een rauw ei onder je gaspedaal, rijdt een stuk soepeler !
lohran zegt
@trustmeiamanengineer: Ja en nog oudere mensen denken met weemoed terug aan 1920 toen het paard op hooi en water liep..
moveyourmind zegt
Leuke foto bij dit artikel over ouderwetse prijzen. Mijn eerste auto was een zelfde tweedehands zilvergrijze Honda Accord, die kon je toen nog volgooien voor één gulden en zestig ouderwetse centen per liter. Dat waren nog eens ouderwets lage prijzen.
desjonnies zegt
Grappig.
We zijn en masse weer blij met een dode mus en een sigaar uit eigen doos.
Kijk even naar @moveyoumind zijn comment en denk na
DENK NA
We zijn en worden al jaren genaaid met de brandstof prijzen. Niet zo zeer de brandstof zelf als wel de overheid die een onredelijk hoog accijnspercentage doorbelast.
Kijk, om slechts één voorbeeld te geven : in Frankrijk zit de WEGENBELASTING berekend in de brandstofprijzen en betaal je dus nul komma nul aan wegenbelasting, wil je de snelweg op, betaal je daar apart voor, maar je hebt de keuze daar.
Hier is het al decennia belasting op belasting op belasting en nu de wereld olieprijs iets daalt moet ik blij zijn?
Nou daar gaat’ie dan : HIEP HIEP HOERA !
NOT !
En ik heb het befaamde kwartje van Kok nog niet eens vermeld…
tupperware zegt
@desjonnies:
Ach, donderdag hebik er weer eentje volgegooid voor €1.689 de liter, wel Euro 98 hè.
Je rijdt immers pas echt premium als er ook premium in moet..
Je hebt absoluut een punt hoor maar klagen? Daar gaan ze in 070 echt niet van onder de indruk raken. Die gasten hebben zo’n ongelofelijke plaat voor hun harses, daar komt echt niets door..
Joost zegt
@tupperware: morgen even de Alpine volgooien. Met 98 met loodvervanger. Wel eens 1.94 voor betaald, ben benieuwd wat het nu is…
lohran zegt
@desjonnies: Wegenbelasting betaal je in Frankrijk wel degelijk, bij aanschaf van een auto (dus niet per maand). Wel goedkoper dan in NL overigens..
super zegt
@lohran:
Het bedrag is compleet symbolisch vergeleken met wat je in nl betaalt, zeker als je de auto langer houdt. Ik heb hier een 3.0d waar ik alleen in de weekenden af en toe mee rijd, zou in nederland geld weggooien zijn…
IssamR zegt
Ik dacht dat de prijzen lager waren. Gisteren zag ik bij de tankstation Benzine 1.539 en Diesel 1.269. (gelderland)
Wel bij een ‘Amigo’ tankstation. :)
utr1984 zegt
Mijn buurman heeft net zijn Tesla volgeladen voor 18 euro ;)
gieltj zegt
@utr1984: das toch nog best prijzig? Of ligt dat aan mij?
utr1984 zegt
@gieltj: prijzig? Voor 380 km is dat behoorlijk goeikoop. Gratis Supercharger nog niet meegerekend ;)
KEV9 zegt
1.23 bij de makro in amsterdam
KEV9 zegt
@soulmaster: oeps diesel he
alcantara zegt
@Soulmaster: 23ct bij de Lidl (zonnebloemolie)
PeugeotGTI zegt
1,30 euro voor diesel bij de onbemande shell, niet slecht
TDI-goeroe zegt
wat een propaganda, ouderwets goedkoop… zo gauw de diesel onder 1 euro komt, mag je van ouderwets goedkoop spreken.
turbobrick zegt
@TDI-goeroe: AMEN ! Maar dat gaan wij in Ned NOOIT meer mee maken.
Het is nu wat gunstiger maar voor het einde van het jaar zal het omhoog gaan en anders Januari sowieso met de jaarlijkse accijns verhoging vanwege de inflatie.
Dan heb je 1 tegenslag ergens op de wereld nodig en de olieprijs stijgt natuurlijk direct en zit je direct weer op de 1,40 voor je diesel.
Let op mijn woorden …..
Jantje_555 zegt
In belgie zitten ze al rond de euro voor diesel.
leugenaar zegt
Ik weet zeker dat we hier erg lang van kunnen genieten!
hollow zegt
In België vandaag diesel aan 1,13 euro
cadrez zegt
Belgie. Het land waar diesel 1.18 euro kost en benzine 95 je am voor 1.35 vind.
was onlangs in zelzate. Een lange file aan de pomp en het waren allemaal Nederlanders.
Maar hej. Jullie hebben wel een egaler wegdek en mooiere fietspaden!
jens28 zegt
Vandaag in duitland getank voor 1,409 en de diesel was maar1,209 das nog is lkkr tanken!!