Hier mag je dus extra opletten dit jaar.
Traditioneel is januari de maand van lijstjes en terugblikken op 2020, maar er kan nog wel eens wat overblijven voor februari. We wisten bijvoorbeeld nog niet wat in 2020 het gevaarlijkste stuk snelweg was. En dat is toch informatie waar je wat mee kunt. Met deze wetenschap kun je namelijk zorgen dat je zelf dit jaar niet in de statistieken belandt.
Stichting Incident Management Nederland zocht uit waar op de Nederlandse snelwegen vorig jaar de meest ongelukken plaatsvonden binnen 1 kilometer. De A7 bij knooppunt Zaandam kwam als de ‘winnaar’ uit de bus. Daar was het vorig jaar namelijk 43 keer raak tussen hectometerpaal 4,0 en 5,0.
Het doorgaande verkeer richting Amsterdam moet bij dit knooppunt een vrij scherpe bocht naar links maken. Er staan daarom waarschuwingsborden en er geldt een maximumsnelheid van 70 km/u. Blijkbaar was dat niet genoeg.
De complete top 10 met gevaarlijkste stukken snelweg van 2020 zag er als volgt uit:
Snelweg | Weghelft | Hectometer | Ongevallen | |
1 | A7 | Links | 4,0-4,9 | 43 |
2 | A16 | Links | 21,0-21,9 | 38 |
3 | A8 | Rechts | 1,0-1,9 | 34 |
4 | A4 | Rechts | 50,0-50,9 | 33 |
5 | A20 | Rechts | 30,0-30,9 | 33 |
6 | A8 | Links | 1,0-1,9 | 31 |
7 | A10 | Links | 30,0-30,9 | 27 |
8 | A1 | Rechts | 53,0-53,9 | 26 |
9 | A4 | Links | 75,0-75,9 | 25 |
10 | A4 | Links | 57,0-57,9 | 25 |
De top 10 ziet er weer heel anders uit dan die van vorig jaar, want toen stond het stukje A10 dat nu op nummer 7 staat bovenaan. De A7 bij knooppunt Zaandam stond toen buiten de top 10, op nummer 14. De huidige nummer tien is de grootste stijger, want dit stukje A4 stond vorig jaar nog op nummer 89. Er lijken dus stevige fluctuaties te zitten in de lijst. Misschien heeft het publiceren van de lijst hier wel een aandeel in, wie zal het zeggen?
Beeld: Google Maps
leefvrij zegt
Verradelijke bocht, waar de helft zich houdt aan de snelheid, en de helft van wie dat niet doet, schrikt van de bocht, gaat op de rem en degene die de bocht wel hard willen en kunnen nemen, klappen daar dan boven op.
Hetzelfde geldt voor bocht drie. Coentunnel uit naar het noorden en dan de A8 op.
De Brienenoordbrug (nummer 2) is ook een oude bekende van veel ongelukken.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Tja, de openbare weg is geen circuit. Als iedereen zich netjes zou gedragen zouden er gewoon minder ongelukken gebeuren. Maar de mens (incl mijzelf) houdt af en toe van een beetje spanning. Zolang je anderen niet in gevaar brengt is met een beetje doorrijden niks mis. Let wel: een beetje, en dat is dus niet met 180 over een klaverblad.
db86 zegt
@leefvrij: VMax is daar 70 (net als die bocht de Coen uit). Beide kunnen met droog wegdek gewoon met 120 (polo, passat of Z900), nat is 100 ook te doen. Kijken waar je heen wil en goed schoeisel onder je apparaat scheelt wel.
faalhaas zegt
Vaak ben je te bang.
pier zegt
Probleem is eigenlijk dat er veelal vrij lage adviezen staan bij dergelijke bochten en je ze gerust harder kan nemen. Deze is vervelender dan gemiddeld waardoor je denkt er makkelijk met 90 doorheen te kunnen, maar dat valt toch tegen.
karhengst zegt
Knooppunt De Hogt, A2 richting het noorden is er zo eentje. Adviessnelheid 90 km/h voor een bocht die ook gewoon met 150 km/h genomen kan worden. Maar goed daar hebben we het over een adviessnelheid, niet om een gewijzigde maximumsnelheid.
jeebee zegt
Auto’s vliegen er daar meestal op hetzelfde punt af. Aan de binnenkant van de bocht bandjes van de weg en controle verliezen. En de bocht knijpt nogal.
scott zegt
Wat is gevaarlijk? Een deuk in je auto? De weg Alkmaar-Den Helder, die is gevaarlijk.
por100 zegt
Inderdaad, recent weer een verschrikkelijk ongeval. En dan zegt iedereen meteen dat de snelheid van 80 terug moet naar 60, maar dan krijg je verderop weer ‘onder-prikkeling’ ongevallen. En met 60 kph een 50tonner tegemoet rijden is net zo zeer dodelijk.
Die N9 moet gescheiden wegen hebben! Maar ga er maar niet vanuit: meer dan de helft van de statenleden in Noord-Holland komen uit Amsterdam of Haarlem en die geven geen ruk om de noordkop. Een idioot duur project zoals de gaasperdammertunnel mag er wel komen om de luchtkwaliteit aldaar te verbeteren, maar geld voor een veilige N9 is er niet volgens de Statenleden.
deeberton zegt
Een bocht die overmoedigheid en onkunde afstraft?
How delightfully righteous
porker zegt
@deeberton: het straft vaak de verkeerde af hè omdat de volidioot niet kan rijden.
mashell zegt
Niet vreemd dat mensen daar de snel rijden, het is daar ook helemaal niet pluis. Je ziet het op de satelliet foto al, er is daar een mysterieuze kracht die hele velden bruin laat kleuren. Maken dat je er weg komt!
sleepyj zegt
Het is weer fijn te lezen op de app. Te bizar hoelang het duurt voordat er een update komt. 2019 belde net, zeiden dat ze toen wel een goed werkende app hadden.
outlook zegt
Het probleem is deze app. Alle tabellen worden regels waardoor je geen reedt meer ziet. Hoe lang nog..?! Tip: maak er een betaalde reclamevrije app variant naast die wel werkt. Betaal graag een paar euro per jaar voor een betere reclamevrije app