De beste man zou vandaag z’n honderdste verjaardag vieren.
Helaas is het niet zo ver gekomen, want Ferruccio overleed in 1993 op 76 jarige leeftijd. Hij werd geboren op 28 april 1916 in een boerengezin. Het boerenleven van z’n ouders stond de ambitieuze Ferruccio totaal niet aan en hij verhuisde naar Bologna. Hier ging hij Industriële vormgeving studeren, iets dat hij veel interessanter vond.
Tractoren
Ferruccio verrichte tijdens de oorlog veel onderhoudswerk aan legervoertuigen. Toen hij na de oorlog terugkeerde naar zijn geboorteplaats merkte hij dat hier een grote vraag was naar tractoren. Ferruccio was niet alleen technisch, maar had ook ondernemersbloed. Voor hij het wist had hij op 33 jarige leeftijd een eigen fabriek met zijn achternaam bovenop het gebouw. Binnen een paar jaar was hij zelfs de grootste tractorfabrikant van heel Italië. Voor dit succes heeft hij in Italië de titel “Cavaliere del Lavaro” gekregen, en is hij bij ons op de Wall of Fame gekomen.
Lamborghini supercars
Ferruccio had een zwak voor auto’s en door zijn zakelijke successen was het mogelijk een mooie collectie op te bouwen. Hier zaten onder andere een Morgan en een Jaguar bij, maar Ferruccio heeft ook meerdere uitvoeringen van Ferrari’s 250GT bezeten. Hij had er echter regelmatig problemen mee. De koppeling ging continue stuk. Bovendien waren de Ferrari’s rumoerig en hadden ze een slecht gebouwd interieur, aldus Ferruccio. Hij ging hij het gesprek aan met Enzo Ferrari. Ferruccio had met zijn oog voor techniek nogal wat op- en aanmerkingen, maar Enzo Ferrari antwoordde als een ware Italiaan. Ferruccio zou niks van auto’s weten en moest vooral tractoren blijven bouwen.
Dat deed hij ook, maar hij ging er sportwagens naast bouwen. Hij huurde Giotto Bizzarinni in voor het ontwerp van een machtige V12, die gebouwd werd in de tractorfabriek. Het leuke is dat Bizzarinni hiervoor bij Ferrari werkte, waar hij de motor voor de Ferrari 250 GTO ontwierp. Ook koos Ferruccio een opmerkelijke plek voor de Lamborghini fabriek, namelijk in Sant’Agata Bolognese. Dit is slechts een paar kilometer van de Ferrari fabriek in Modena vandaan. De eerste twee modellen van het merk waren de 350GT en 400GT. Maar er ontbrak nog iets: de kwaliteit om Ferrari te overschaduwen en het liefst helemaal te vermorzelen. Het was daarom dat Ferruccio Lamborghini akkoord ging met de Miura, hoewel zijn hart eigenlijk bij GT’s lag. Meer daarover in dit artikel. Daarna kwamen modellen zoals de Countach, Urraco en Espada. Dat was in de jaren zestig en zeventig waarin een groot aantal aantrekkelijke modellen de concurrentie met Ferrari en Maserati aangingen. In de jaren tachtig borduurde men nog steeds voort op die modellen en vanaf 1990 had men nog slechts één model, de Diablo. Diens opvolger stond in 2001 op de IAA met de fraaie benaming Murciélago en permanente vierwielaandrijving.
De rest is geschiedenis en dit is een levensverhaal dat een film waard is. Oh wacht, die komt er ook!
Ferruccio Lamborghini zal in ieder geval niet snel vergeten worden, want boeren genieten nog elke dag van zijn tractoren en autoliefhebbers kwijlen nog steeds bij het zien van één van zijn supercars. Gelukkig is de autofabrikant haar oprichter op deze belangrijke dag ook niet vergeten. Onlangs presenteerden ze de Centenario, een speciaal model ter ere van Ferruccio. Met z’n allen een minuutje revven vandaag.
viezefreddyw zegt
De 350 GT en 400 GT zijn prachtige auto’s, vooral als je bekijkt dat het de eerste Lamborghini’s zijn. Maar de Miura is het meest schitterende design. De mooiste auto ooit die uit de fabriek is komen rollen. Sindsdien is er niets meer zo mooi geweest als de Miura, echt niets! De Diablo is mooi maar komt nooit in zijn buurt. De Countach is een extreme auto, vooral voor in die tijd. Maar ook die zal nooit de Miura evenaren.
De Miura is voor mij de Lamborghini die het merk ook daadwerkelijk heeft gemaakt.
Fidenza zegt
@viezefreddyw: ja opa, je hebt gelijk…
berlinetta zegt
@Fidenza: Onze vieze Fred is 24 als ik het goed heb.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: En gelukkig ook nog geen opa!
bmw507coupe zegt
Je vergeet de miura.. Denk toch wel een kritisch punt in lamborghini’s verleden
viezefreddyw zegt
@bmw507coupe: Zeker een kritisch punt in het verleden van Lamborghini. De auto zelf is in het artikel niet genoemd (wat zeker had gemoeten), maar een prachtig plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
autoblogger zegt
@bmw507coupe @viezefreddyw je hebt gelijk, stukje+link toegevoegd!
shalomleon zegt
Roest in vrede ouwe
Dutchdriftking zegt
De Miura is toch wel de gaafste ooit!
dutchcorvette zegt
Rust zacht ouwe stakker.
lincoln zegt
Ferrari was right ..
Lamborghini zelf was een beroerde autobouwer ..
lekbak zegt
@lincoln: ook een beroerde trekkerbouwer…
roppp zegt
@lekbak: volgens mij waren Lamborghini’s wel de trendsetters als het gaat om spontaan in de fik vliegen van sportwagens.
mrrallycross zegt
Held
berlinetta zegt
Ik zal vandaag inderdaad even een minuutje revven met mijn 0,9 liter tweecilinder in de Panda. Hopelijk hoort hij mijn geratel.
hotnigga zegt
@berlinetta: als je een beetje geluk hebt draait ie zich om in z’n graf
cossiekiller zegt
@hotnigga: In z’n Miura bedoel je.
ghost zegt
Deze man is toch wel wat anders dan die maffe Stefan Winkelmann die nu de scepter zwaait bij Lamborghini.
gregorius zegt
In deze wereld zijn meer mensen nodig met de insteek: ‘dit is bagger, ik kan t zelf beter, dus ga ik het doen’!
Mooi merk dat Lamborghini.
En je kan commentaar hebben op het VAG gehalte van nu: maar ga voor de grap eens bij een Lamborghini dealer naar binnen. Ook al kan je t lelijk spul vinden; het is wel indrukwekkend spul!
Ik heb op de openbare weg in een Huracan mogen rijden en het was als een computerspelletje; een hele andere league. Prachtig.
lincoln zegt
@gregorius:
Jahaa .. Maar bij zo een ouwe moest je nog echt werken ..
Als je geen monteur meer kon betalen ..
Edge zegt
@gregorius: Groot voordeel was wel dat hij al een succesvol bedrijf had. Dan heb je toch sneller de middelen voor handen om zoiets te flikken dan wanneer je een gewone loonarbeider met modaal salaris bent. En het feit dat er in die tijd veel minder eisen waren met betrekking tot veiligheid helpt natuurlijk ook wel. Al dat gedoe met airbags en voetgangersveiligheid had je in die tijd niet/in mindere mate. Desalniettemin vind ik het een geweldige prestatie van Lamborghini en is het een heel mooi merk.
roppp zegt
@Edge: ook toen was het redelijk kostbaar om a) een model te ontwikkelen en b) te produceren. Het merk is niet voor niets zo vaak van eigenaar veranderd. Dat VAAG het nu in handen heeft, is de redding van het merk, hoewel ik de laatste modellen niet meer heel erg mooi vind met al die aparte lijntjes, hoekjes en spoilers.
Edge zegt
Eigenlijk was het wel mooi geweest als Lamborghini hem een écht eerbetoon gegeven had. Geen verbouwde Aventador die net zo goed van Mansory had kunnen komen, maar een moderne interpretatie van een van de klassieke modellen die het merk gedefinieerd hebben. Een nieuwe 350 of 400, of een nieuwe Miura, dát zou pas een eerbetoon aan je roots zijn.
Rob zegt
@Edge:
Zoiets?
http://www.conceptcarz.com/images/Lamborghini/lambo_Miura_DV_06_DAS_01.jpg
Harstikke retrotastisch. Misschien wel mooi, maar totaal niet creatief. Kopie uit het verleden. Ik vind het een nogal zwak eerbetoon eigenlijk….
lincoln zegt
@Rob:
Een auto zo absurd vormgeven zoals Lamborghini in 63 deed zou niet eens meer lukken ..
De Miura is eigenlijk nog het meest laffe ontwerp ..
Rob zegt
@lincoln:
En ook een stuk meer tijdgebonden, die Miura. Wat ze even daarvoor en even daarna maakten was veel tijdlozer. Bij de Miura zie je dat het een jaren 60/70 product is.
Dan dit. Ruim 40 jaar oud, het is dat ik het weet…..
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/lamborghini_countach_lp500_prototype_14.jpg
viezefreddyw zegt
@Rob: Is zeker niet creatief nee en dit zou eigenlijk niet moeten gebeuren. Maar stiekem is ‘ie wel mooi..
Edge zegt
@Rob: Nah. Hoewel ik een gelimiteerde oplage van die Miura concept zeker zou toejuichen (prachtwagen!) is dat niet waar ik op doel. Een moderene interpretatie hoeft wat mij betreft niet altijd volledig retro te zijn. De huidige Ford Mustang is wat dat betreft een mooi voorbeeld van een compromis tussen moderne en retro styling. Het is typisch Mustang, maar past ook perfect bij het huidige design van de Ford-range. Wat dat betreft komt de Asterion concept dichter bij wat ik bedoel dan die Miura.
Rob zegt
@Edge:
Zijn we het eens (ook betreft de Mustang ;-))
Maar eigenlijk heeft Lamborghini zoiets al een keer gedaan:
http://www.conceptcarz.com/images/Lamborghini/lambo_Murcielago-HR_manu-07.jpg
Een hedendaagse Countach. Maar juist die auto werd te lafjes bevonden…
thomasthomas zegt
Ferrucio Ferrari en zo Lamborghini